Ποδηλασία, ένα αποτελεσματικό και οικονομικό φάρμακο. Τι συμφέροντα υπάρχουν για να μη προωθείται η ποδηλασία στις πόλεις?
Το άρθρο δημοσιεύεται στο περιοδικό Lancet Regional Health Europe, και είναι ήδη διαθέσιμο σε προδημοσίευση.
Η ποδηλασία είναι ένας καλός τρόπος για την πρόληψη χρόνιων ασθενειών και τη μείωση της πρόωρης θνησιμότητας, με σημαντική εξοικονόμηση για την ιατροφαρμακευτιή περίθαλψη και την κοινότητα.
Δέκα χιλιάδες βήματα και περισσότερο. Θα μπορούσαν οι έμποροι ποδηλάτων να ανταγωνιστούν τους φαρμακοποιούς; Μια νέα γαλλική μελέτη δείχνει ότι η ποδηλασία είναι ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό φάρμακο για την πρόληψη χρόνιων ασθενειών και τη μείωση της πρόωρης θνησιμότητας, με σημαντική εξοικονόμηση για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και την κοινότητα.
Και, στη χώρα μας, όπου η ποδηλατική κουλτούρα εξακολουθεί να είναι σχετικά αδύναμη έως και ανύπαρκτη, θα χρειαζόταν μόνο μια αλλαγή του 25% των σύντομων διαδρομών κάτω των πέντε χιλιομέτρων από το αυτοκίνητο στο ποδήλατο για να διπλασιάσει περίπου τα οφέλη, σύμφωνα με μελέτη (Kévin Jean, λέκτορας επιδημιολογίας στο Conservatoire national des arts et métiers. και ο οικονομολόγος Philippe Quirion, διευθυντής έρευνας στο CNRS).
Πριν από λίγους μήνες, οι ερευνητές αυτοί έδειξαν ότι μια μέτρια ανάπτυξη των δύο ενεργών μέσων μεταφοράς που είναι το ποδήλατο και το περπάτημα θα μπορούσε να αποτρέψει 10.000 πρόωρους θανάτους ετησίως στη Γαλλία και να αποφέρει εξοικονόμηση 34 δισεκατομμυρίων ευρώ, αρχής γενομένης από το 2045.
Ιστορικό Η προώθηση ενεργών τρόπων μεταφοράς, όπως η ποδηλασία, μπορεί να αποφέρει σημαντικά οφέλη για τη δημόσια υγεία, την οικονομία και τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής. Στόχος είναι να αξιολογηθούν οι επιπτώσεις θνησιμότητας και νοσηρότητας της ποδηλασίας σε μια χώρα με σχετικά χαμηλά επίπεδα ποδηλασίας όπως η Γαλλία, μαζί με τα σχετικά χρηματικά οφέλη. Αξιολόγηση θα γίνει και σε περαιτέρω πιθανά πρόσθετα οφέλη από τη μετατόπιση μέρους των σύντομων διαδρομών από τα αυτοκίνητα στα ποδήλατα, συμπεριλαμβανομένης της προβλεπόμενης μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Μέθοδοι Χρησιμοποιώντας μεμονωμένα δεδομένα από μια εθνικά αντιπροσωπευτική έρευνα κινητικότητας, περιγράφονται τα επίπεδα ποδηλασίας στη Γαλλία το 2019 ανά ηλικία και φύλο. Πραγματοποιήθηκε ανάλυση του φόρτου της νόσου για να αξιολογηθεί η συχνότητα εμφάνισης πέντε χρόνιων ασθενειών (καρκίνος του μαστού, καρκίνος του παχέος εντέρου, καρδιαγγειακές παθήσεις, άνοια και διαβήτης τύπου 2) και ο αριθμός των θανάτων που προλήφθηκαν με ποδηλασία, με βάση τα εθνικά δεδομένα επίπτωσης και θνησιμότητας και τις σχέσεις δόσης-απόκρισης από μετα-αναλύσεις. Αξιολογήθηκε η αντίστοιχη άμεση εξοικονόμηση ιατρικών δαπανών και οι άυλες δαπάνες που αποφεύχθηκαν με βάση την αξία ενός στατιστικού έτους ζωής. Τέλος, με βάση μεμονωμένες προσομοιώσεις, αξιολογήθηκαν τα πιθανά πρόσθετα οφέλη από τη μετατόπιση του 25% των σύντομων (<5 χλμ.) διαδρομών με αυτοκίνητο μετατοπίστηκαν στην ποδηλασία.
Συμπεράσματα Ο ενήλικος πληθυσμός της Γαλλίας (20-89 ετών) εκτιμάται ότι έκανε διαδρομές κατά μέσο όρο 1min 17sec pers-1.day-1 το 2019, με σημαντική ετερογένεια μεταξύ φύλου και ηλικίας. Αυτό απέφερε οφέλη 1.919 (διάστημα αβεβαιότητας, UI: 1.101-2.736) πρόωρους θανάτους και 5.963 (UI: 3.178-8.749) περιπτώσεις χρόνιων ασθενειών που αποφεύχθηκαν, με τους άνδρες να απολαμβάνουν σχεδόν το 75% αυτών των οφελών. Οι άμεσες ιατρικές δαπάνες που αποφεύχθηκαν εκτιμήθηκαν σε 191 εκατομμύρια ευρώ (UI: 98-285) ετησίως, ενώ οι αντίστοιχες άυλες δαπάνες ήταν σχεδόν 25 φορές υψηλότερες (4,8 δισεκατομμύρια ευρώ, UI: 3,0-6,5). Εκτιμήσαμε ότι, κατά μέσο όρο, αποφεύχθηκαν 1,02 ευρώ (UI: 0,59-1,62) άυλων δαπανών για κάθε χιλιόμετρο ποδηλασίας. Η μετατόπιση του 25% των σύντομων ταξιδιών με αυτοκίνητο στην ποδηλασία θα απέφερε περίπου 2 φορές αύξηση των αποτρέψιμων θανάτων, ενώ παράλληλα θα δημιουργούσε σημαντικές μειώσεις εκπομπών CO2 (0,257 MtCO2e, UI: 0,231-0,288).
Ερμηνεία Σε μια χώρα με χαμηλή έως μέτρια ποδηλατική κουλτούρα, η ποδηλασία παράγει ήδη σημαντικά οικονομικά οφέλη για τη δημόσια υγεία και την υγεία. Η περαιτέρω ανάπτυξη των ενεργών μεταφορών θα αυξήσει αυτά τα οφέλη, συμβάλλοντας παράλληλα στους στόχους μετριασμού της κλιματικής αλλαγής.