EΕ-Δικαστήριο κάνει δυνατές τις απαγορεύσεις κυκλοφορίας σε νέα Diesel αυτοκίνητα (Euronorm 6)
Η ΕΕ-Επιτροπή αύξησε αδικαιολόγητα τα όρια εκπομπής καυσαερίων για τα diesel αυτοκίνητα Euronorm-6, έτσι αποφάσισε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Αυτό θα μπορεί τώρα να οδηγήσει σε απαγορεύσεις κυκλοφορίας και αυτών των αυτοκινήτων.
ZEIT ONLINE, dpa, AFP 13.12.2018 Διάβασμα σε 0,5’ THS 14122018
Ένας σταθμός μέτρησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης © Rolf Vennenbernd/dpa
Η EU-Commission κακώς έχει χαλαρώσει στα όρια του πρότυπου Euro 6 σύμφωνα με την απόφαση του Δικαστηρίου της ΕΕ για τη λειτουργία του νέου τεστ καυσαερίων στις αυτοκινητοβιομηχανίες. Αυτό αποφάσισαν οι Δικαστές του Λουξεμβούργου απέναντι μιας κοινής δράσης των πόλεων Παρίσι, Βρυξέλλες και Μαδρίτη. Ένας αντίστοιχος υπάρχων κανονισμός κηρύχθηκε άκυρος.
Οι πόλεις μπορούν τώρα να αμφισβητήσουν τα όρια και σε περίπτωση αμφιβολίας, επίσης να επιβάλουν απαγορεύσεις για κυκλοφορία των νέων αυτοκινήτων diesel, τα οποία έχουν εγκριθεί επίσημα. Οι Δικαστές δίνουν δώδεκα μήνες καιρό στην Επιτροπή να μειώσει τα όρια. Η περίοδος αρχίζει σε δύο μήνες - αν η Επιτροπή δεν κάνει έφεση ενώπιον του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων.
Το ιστορικό της διαφοράς αυτής είναι, ότι η Επιτροπή της ΕΕ στην εισαγωγή του νέου τεστ στις δοκιμές για καυσαέρια RDE, που μετρά την εκπομπή στο δρόμο και όχι στο εργαστήριο, αύξησε τα όρια εκ των υστέρων. Αντί για 80 χιλιόγραμμα του πρότυπου Euronorm 6 ορίσθηκε για μια μεταβατική περίοδο το διοξείδιο του αζώτου ανά χιλιόμετρο στα ντίζελ αυτοκίνητα να μπορεί να εκπέμπει 168 χιλιόγραμμα και, στη συνέχεια 120 χιλιόγραμμα. Η Επιτροπή το δικαιολόγησε αυτό με ανακριβείς μετρήσεις.
Υψηλότερα όρια χειροτερεύουν την ποιότητα της αστικής ατμόσφαιρας
Η Επιτροπή έλαβε αυτή την απόφαση αμέσως μετά την ανακοίνωση του σκανδάλου ντίζελ το 2015. Εκείνη την εποχή, είχε καταστεί σαφές ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων είχαν παραποιήσει τα τέστ των καυσαερίων που έκαναν στα εργαστήριά τους, έτσι ώστε τα αυτοκίνητα φαινόταν ότι εκπέμπουν σημαντικά λιγότερες εκπομπές από ό, τι πραγματικά στο δρόμο. Έτσι, η αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε να κρατήσει τα επίσημα όρια, ακόμα και αν τα αυτοκίνητά τους σε πραγματική λειτουργία δεν ήταν καθαρά. Το RDE τεστ στην πραγματικότητα θα πρέπει να θέσει τέρμα σε αυτή την πρακτική.
Εάν τα αυτοκίνητα επιτρεπόταν να εκπέμπουν περισσότερα οξείδια του αζώτου, δεν θα μπορούσαν οι πόλεις να εκπληρώσουνε τα νομικά πλαίσια της καθαρότητας του αέρα στη πόλη τους. Το Παρίσι, οι Βρυξέλλες και η Μαδρίτη, είχαν κάνει αυστηρότερους τους κανονισμούς αναφορικά με τα όρια εκπομπών για το περιβάλλον των πόλεων τους. Το Παρίσι επί πλέον έχει αποφασίσει μετά το 2024 να μην επιτρέψει κανένα diesel στη πόλη.
Η απόφασή του κατώτερου δικαστηρίου ΕΕ, αναφέρεται στο ότι, τώρα οι πόλεις μπορούν να κάνουν αγωγή ενάντια στα αυξημένα όρια της Επιτροπής. Η Επιτροπή το είχε αμφισβητήσει αυτό. Το Δικαστήριο έκρινε ότι η Επιτροπή δεν είχε το δικαίωμα να μειώνει τα όρια του Εuronorm 6 στα τεστ RDE αυτοβούλως. Το δικαιολόγησε, ότι το όριο των «80 χιλιόγραμμων πρέπει να τηρείται, σύμφωνα με τον κανονισμό τόσο στην πρακτική χρήση δηλαδή στο δρόμο, όσο και στα τεστ καυσαερίων RDE». Πρόκειται για μια «σημαντική διάταξη», η οποία δεν μπορούσε να τροποποιήσει η Επιτροπή.