13 Ιουλ 2023

Το δημοτικό logistic συλλογής αστικών αποβλήτων μεταξύ 4 αντικρουόμενων προτεραιοτήτων.

Dr. rer.pol. Νίκο  Θεοδοσάκη, Οικονομολόγος – Γεωγράφος, Christian Albrechts University Kiel – University Hamburg, με την σύμπραξη των:

 

Το δημοτικό logistic συλλογής αστικών αποβλήτων μεταξύ 4 αντικρουόμενων προτεραιοτήτων.[i]

 

Τι  είναι το Δημοτικό  logistic συλλογής και αποκομιδής αστικών αποβλήτων και τι δυσκολίες εμπεριέχει ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του σε συνδυασμό με την ανακύκλωση.  Προτάσεις για μια βελτιωμένη  και διαφορετική ίσως προσέγγιση του αντικειμένου για την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Σε μία κοινωνία που έχει εκπαιδευτεί  στην κατ οίκον ορθολογική διαχείριση απορριμάτων περιμένει απο το

logistic της αποκομιδής των αστικών αποβλήτων να είναι αξιόπιστο και ιδιαίτερα καθαρό, δηλαδή απο τον Δήμο. Θα πρέπει να καλύπτει λοιπον τις ανάγκες των κατοίκων για μία τακτική και ορθή συλλογή και διάθεση των απορριμάτων και όλων των υλικών.  Το logistic των αστικών  αποβλήτων πρέπει επίσης να είναι οικονομικό, τεχνικά αποδεκτό και υλοποιήσιμο, φιλικό προς το περιβάλλον και κοινωνικά ευαίσθητο ταυτόχρονα. Για να φέρεις όλες αυτές τις απαιτήσεις σε ένα κοινό παρονομαστή δεν είναι εύκολο. Νομικές, οργανωτικές και τεχνικές προϋποθέσεις περιορίζουν τα περιθώρια ελιγμών των δήμων σε κάθε σχεδιασμό των logistics αποκομιδής αστικών αποβλήτων.

Ανάλογα με τις τοπικές συνθήκες και τους διαθέσιμους οικονομικούς πόρους βρίσκεται κάθε Δήμος-Κοινότητα σχετικα με τον σχεδιασμό των logistics αστικών αποβλήτων μπροστά σε μια σύγκρουση μεταξύ διαφορετικών πρός καθορισμό στόχων. Δεν μπορούν να ληφθούν όλοι οι στόχοι εξίσου  υπόψη. Η στάθμιση των στόχων είναι η ευθύνη των Δήμων.


Χρηστή και οικονομικη διαχείριση του προϋπολογισμού

Ο Δήμος έχει την υποχρέωση, σύμφωνα με το δημοτικό δίκαιο(????) για ένα λιτό και χρηστό  δημοσιονομικό προϋπολογισμό να εφαρμόζει την αρχή ο ρυπαίνων πληρώνει. Ειδικότερα, με την βελτίωση της οργανωτικών και των  τεχνικών πλαισίων και μέσω επιλεκτικών δημόσιων διαγωνισμών μπορούν να ληφθούν  υπόψη τα τέσσερα σημεία που έχουν αναφερθεί παραπάνω. Περαιτέρω, θα πρέπει να δει ο Δήμος  οτι όταν καθορίζει το υψος των ανταποδοτικών τελών, πρέπει να λάβει υποψη του  και να εφαρμόσει την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει». Οι πόλεις και κωμοπόλεις χρηματοδοττηούν  το σύνολο  της διάθεσης  των αστικών αποβλήτων και όλες τις δαπάνες που συνδέονται με αυτά με τέλη, και ετσι  θα συμβάλει στην αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» όπως επίσης και σε άλλες διατάξεις του νόμου για την προστασία του περιβάλλοντος.

 

Χρηματοδότηση της διαχειρισης αστικών αποβλήτων δια του «o ρυπαίνων πληρώνει»

Ο / η πολίτης που δημιουργεί τα απορρίμματα επιβαρύνεται με το κόστος της διαχείρισης τους. Αυτό απαιτεί ο νομος για την προστασία του περιβάλλοντος. Οι πόλεις και κωμοπόλεις  χρηματοδοτούν την διαχείριση  των αστικών αποβλήτων αποκλειστικά από τα τέλη των πολιτών. Αυτά θα πρέπει να εξαρτώνται από τον  όγκο ή το βάρος  και ανεξάρτητα απο την ποσότητα μπορεί να επιβαρυνθεί  επιπλέον με ένα ανεξάρτητο τέλος (= Τέλος σκουπιδιών ή μόνο το βασικό τέλος).
Η βάση υπολογισμού για τον καθορισμό των διαφόρων επιπέδων των τελών πρέπει να είναι προσβάσιμη  για το κοινό και επομένως διαφανή και κατανοητή. Ο Δήμος θα πρέπει να καλύπτει το κόστος διαχείρισης  των αποβλήτων κατά το ένα τρίτο με ένα ανεξάρτητο απο την ποσότητα που παράγει ο πολίτης βασικό τέλος, για να μπορεί να εισπράττει όσο μεγαλυτέρο ποσοστό των τελών σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» - για παράδειγμα, με τα τέλη για τον σάκο η κάποια άλλα  ειδικα τέλη αποβλήτων ανάλογα με  το ποσοστό των συγκεκριμένων αποβλήτων. Μέσω μιας έρευνας και ανάλυσης της δομής των αποβλήτων σε διάφορες γειτονιές μπορεί ο Δήμος να προσδιορίσει ποια απορρίμματα και ποιο είδος έχει αυξηθεί έτσι ώστε να μεταφέρει το κόστος διαχείρισης του  σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει».

 

Δυνατότητες για την βελτιστοποήηση

 

Σε τοπικό επίπεδο

Εντος μίας κοινότητας μπορούν να επηρεαστούν τομείς που σχετίζονται με την διαθεση και την συλλογή (συμπεριλαμβανομένης και τη μεταφοράς) των απορριμμάτων. Προκειμένου να καταστεί  η συλλογή των αστικών  αποβλήτων πιο αποτελεσματική, για παράδειγμα, μπορεί να μειωθεί ο αριθμός των συλλογών ανά μονάδα χρόνου (π.χ. Β. την εβδομάδα) και ο αριθμός των στάσεων στις διαδρομές. Συμπληρωματικά μπορεί να δράσεικαι υποστηρικτικά ένας "συγκεντρωτικός" τρόπος να παρέχουν οι πολίτες τα απορρίματα τους  και μια ουσιώδης επιλογή δεματοποίησης-συσκευασία των απορρίματων.
• Αριθμός μείωσης συλλογών.
• Αξιοποίηση μιας βελτιστοποίησης των οχημάτων του Δήμου.
• Τακτικές δημόσιες προσφορές (κατάθεση) για να εκτελέσει τη συλλογή/εντολή μεταφοράς σε περίπτωση εργολαβίας.
• Διάθεση των αποβλήτων  απο τους πολίτες σε κατάλληλες συσκευασίες η/και κατ’αλληλα σημεία συλλογής.

 

Σε περιφερειακό επίπεδο

Με την περιφερειακή συνεργασία (συμβάσεις ή μέσω μιας "διαδημοτικής συνεργασίας») μπορεί να επηρεαστεί σημαντικά το μέγεθος μιας περιοχής συλλογής. Ο σχεδιασμός και η οργάνωση μπορεί να γίνει πιο αποτελεσματική με τη βελτιστοποίηση πέραν των οριων της πόλης. Με αυτό τον τρόπο μπορούνα τα οχήματα να χρησιμοποιούνται καλύτερα χωρις περιττές διαδρομές άνευ φορτίου. Σε περίπτωση δε προκήρυξης  για υποβολή κάποιων προσφορών θα μπορούσε  να γίνει μια κοινή πρόσκληση υποβολής προτάσεων υπηρεσιών logistics με τις γειτονικές κοινότητες τα οποία θα δώσουν πρόσθετα πλεονεκτήματα κόστους για τους μεμονωμένους δήμους σε ορισμένες περιπτώσεις.
• Αναζήτηση και προώθηση συνεργασίας πέραν των ορίων του Δήμου.
• Εκμετάλευση περιφερειακής υπηρεσίας συλλογής απορριμάτων ή δημιουργια μιας τέτοιας. Η βάση για ένα τετοιο εγχειρημα είναι μια σύμβαση συνεργασίας
• Κεντρική οργάνωση των logistics (για παράδειγμα, μέσω ενός διαδημοτικού φορέα)

 

 Βελτιστοποίηση σήμερα και αύριο;

Μια σημαντική μεταβλητή ελέγχου, που στο μέλλον μπορεί να επιτευχθεί μια  περαιτέρω βελτιστοποίηση στα δημοτικά logistics διαχείρισης αποβλήτων, είναι ο τρόπος με τον οποίο διατίθενται τα απόβλητα απο τους πολίτες προς αποκομιδή.

Εδώ σημαντικό ρόλο παίζει η επιλογή του χώρου, στον τρόπο εναπόθεσης των αποβλήτων και του κατάλληλου τρόπου συσκευασίας αποβλήτων - σε συνδυασμό με την όλη ιδέα του logistic και των τεχνικών δυνατοτήτων του εκαστοτε Δήμου ή κοινότητας.

 

Τι πρέπει να ελεγχθεί για να εξεταστεί κατά την διάθεση των απορριμάτων απο τους πολίτες

Συστήματα συλλογής και σχέδια συλλογής, ώστε να γίνονται τα δημοτικά logistics διαχείρισης  αποβλήτων περισσότερο αποδοτικά και αποτελεσματικά, υπάρχουν πολλά. Είτε  είναι αυτό οι σάκοι στο δρόμο μπροστά από το σπίτι ή σε σημεία συλλογής στη γειτονιά, ή κάδοι με ρόδες  ή υπόγεια συστήματα συλλογής, πανάκεια  λύση για κάθε περίπτωση δεν υπάρχει.

Στην πράξη, ωστόσο, δείχνει ότι οι μεγάλες και ευκολοχρηστες δέσμες απορριμάτων  ή σε κεντρικά σημεία συλλεχθέντα (επίσης υπογειοιημένα με τη μορφή υπόγειων κάδων) απόβλητα συμβάλλουν  στο αποτελεσματικό logistic αστικών αποβλήτων προαφνώς υπο την προϋπόθεση ότι λειτουργεί και η διαλογή ανελειπώς,  οπως η ανακύκλωση 5 φάσεων(γυαλι, αλουμίνιο, πλαστικό χαρτί, οργανικά). Πολύ σημαντικό είναι ότι η επιλογή των θέσεων και των δεσμών  για την διάθεση των απορριμμάτων από τους πολιτες  θα πρέπει να ταιριάζουν με τις τεχνικές δυνατότητες του συνόλου της αλυσίδας  διαχείρισης απορριμάτων ενός  Δήμου (απορριμματοφόρα οχήματα, διαδρομές, κ.ο.κ.).

Στο παρακάτω διάγραμμα πρέπει να πούμε ότι το δυναμικό βελτίωσης εξαρτάται και απο την κατάσταση των οχημάτων,την οργάνωση και τον σχεδιασμό του Δήμου στην αστική και δια-αστική ανάπτυξη με τους όμορους Δήμους και τελευταίο αλλα όχι ασήμαντο απο τον τροπο που διαθέτουν οι πολιτες τα απορρίματα τους για την συλλογή.

 

Βασικά θα πρέπει οι τοποθεσίες όπου τα απόβλητα θα  τοποθετούνται, να είναι εύκολα προσβάσιμες και συγκεκριμένες. Τα απορριμματοφόρα θα πρέπει να είναι σε θέση να πλησιάσουν κοντά στους σταθμούς συγκεντρώσεως και των κάδων. Σε περίπτωση που χρησιμοποιείται container, θα πρέπει αυτά  να μεταφέρονταιη να μετακινούνται μέσα από σύντομη, επίπεδη διαδρομή (όχι  άκρη του οδοστρώματος), κατά προτίμηση χωρίς κλίση, για να μπορεί να πλησιάσει και το όχημα για τα σκουπίδια.
Ιδιαίτερα με την κατασκευή νέων κτιρίων και συγκροτημάτων, ενδεχομένως ακόμη και με τις  μεγάλες

 

Τι φέρνει μια βελτιστοποίηση της παροχής απορριμμάτων;
Με έξυπνες και προσαρμοσμένες αλλαγές  στις  ιδιαίτερες συνθήκες  μιας  κοινότητας στον τομέα της παροχής απορριμάτων, η απόδοση συλλογής απορριμάτων θα αυξάνεται σημαντικά κάθε χρόνο.
Έτσι, το κόστος του logistic της αποκομιδης και διαχείρισης των απορριμάτων μπορεί να μειωθεί μακροπρόθεσμα  και οι αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις  των με αυτών συνδεδεμένων προβλημάτων κυκλοφορίας θα ελαχιστοποιηθούν. Επιπλέον, μπορεί κανείς να επηρεάσει και την αισθητική και την καθαριότητα σε μια κοινότητα,  αυξανοντας ετσι την ικανοποίηση των πελατών και κανοντας την δουλειά του φορτωτή των απορριμάτων ευκολότερη ( προστασία  υγείας- κοινωνικό κριτήριο).

 

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των διαφόρων συστημάτων συλλογής των απορριμάτων?

Σάκοι στην άκρη του δρόμου



Πλεονεκτήματα

Άνεση για τους ανθρώπους
Κανένα κόστος επένδυσης για κοντέινερ κλπ και κατασκευαστικά κόστη

 

 

Μειονέκτηματα

Επιβάρυνση  του εργαζόμενου φορτωτή με σκουπίδια είναι πολύ μεγάλη (Υγεία): Κατά τη συλλογή
των σακούλων των  σκουπιδιών σηκώνει ένα εργαζόμενος  ανα ημέρα 3-5 τόνους  και ανεβοκατεβαίνει 300 έως 400 φορές στο Όχημα .  Διάθεση των σκουπιδιων στο δρόμο  την ημέρα της συλλογης θα πρέπει να είναι δυνατόν ή επιθυμητό. Κατοικίδια ζώα σκίζουν τους σάκους και δημιουργούνται οσμές και ρύπανση

 

Προϋποθέσεις

Σάκοι απορριμάτων με τέλος προμήθειας. Ακριβής χρόνος για την διάθεση του σάκου έξω στο δρόμο και υποχρέωση του Δημου για συλλογή

 

Κόστος

Κανένα ιδιαίτερο κόστος

 

 

 

 

 

 

Σημεία συλλογής με σάκους στην γειτονιά

Πλεονεκτήματα

Συγκέντρωση της διάθεσης σε ένα σημείο.
Ειναι δυνατόν μια αποτελεσματικότερη συλλογή. Ιδιαίτερα κατάληλο  για δυσπρόσιτα τμήματα οδικού δικτύου (π.χ. τα στενά και ανηφορικά σοκάκια ή αδιέξοδα, χωρίς τη δυνατότητα στροφής). Χαμηλό κόστος επένδυσης

 

Μειονέκτηματα

Κατάλληλα σημεία συλλογής δεν υπάρχουν σε δημόσιω χώρο παντα.Παροχή μέχρι την ημέρα της συλλογης εφικτό ή επιθυμητό. Σκισμένοι σάκοι, ρύπανση και δυσάρεστες σμές . Επιβάρυνση των εργαζομένων στην φόρτωση παραμένει σε υψηλά επίπεδα (υγεία). Μαρκαρισμένα σημάδια εξαλείφονται με την πάροδο του χρόνου και πρέπει, ανάλογα με το χρώμα κάθε ένα με δύο χρόνια θα ανανεώνεται. Εναλλακτική λύση (παρόμοια με τα υλικά που χρησιμοποιούμε  για την διάβαση πεζών).
Αυτά έχουν μια διάρκεια ζωής περίπου 5-6 χρόνια.

Προϋποθέσεις

Τα σημεια συλλογής θα πρέπει να ειναι στα 200 μτρ. με τα πόδια για όλους τους κατοίκους. Μαρκαρισμα του σημείου συλλογής με χρώμα.

 

Κόστος

Κόστος για τα υλικάτου χρωματισμού. Ενημέρωση, επικοινωνία με τους κατοίκους

 


 

 

 

 

 

 

 

 Μετακινούμενα 4- ή 2-τρόχοι container-κάδοι

(Σε σημαντικές υπερδομήσεις, πολυκατοικίες, στα σημεία συλλογής για μονοκατοικίες. Εμπορικά μεγέθη τυποποιημέναων κάδων

 800-, 770-, 240- και 120-λίτρων)



 

 

 

 

 

 

 

Πλεονεκτήματα

Συγκέντρωση της διάθεσης σε ένα σημείο. Ειναι δυνατόν αποτελεσματικότερη*) συλλογή. Κάπως χαμηλό κόστος επένδυσης. Παροχή οποτεδήποτε είναι δυνατόν (άνεση για τον πληθυσμό). Λιγότερες οσμές  απο ότι με τους σάκους. Λαμβάνεται υπόψη η υγεία του εργαζόμενου. Κλειδώνει.

 

 

 

 

*)Η αποτελεσματικότητα της συλλογής μπορεί να μειωθεί, στα μικρά τυποποιημένα μεγέθη και εάν το container δεν είναι εντελώς γεμάτο. Γι 'αυτό είναι σκόπιμο, αν είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν μεγάλα container.

Μειονεκτήματα

Η στάθμευση των container απαιτεί αρκετό χώρο και ελεύθερη επιφάνεια εκμετάλλευσης. Κατάλληλοι χώροι στάθμευσης δεν είναι διαθέσιμοι παντού. Αν το container σταθμευθεί και απαιτούνται δομικές αλλαγές ή προσαρμογές αυτές, ανάλογα με τη διάσταση και το ύψος θα χρειαστούν και άδεια οικοδομής.

Προϋποθέσεις

Τέλη για τους σακους αντί κάρτας, για την καλύτερη  επιλογή ελέγχου σε σχέση με την παράνομη εναπόθεση αποβλήτων (οπτικός έλεγχος κατά τη διάρκεια της κένωσης, κοινωνικός έλεγχο από τη γειτονιά). Ο κάδος πρέπει να είναι προσβάσιμος,όχι περιφραγμένος. Πιθανώς πρόβλεψη σε Δημοτικό κανονισμό  περι αποβλήτων για θέσπιση υποχρεώσης χρήσης τέτοιου κάδου. Η διαδρομή απο τον χωρο στάθμευσης του κάδου μέχρι το απορριματοφόρο θα πρέπει να είναι επίπεδη, χωρίς  σκαλοπάτια, με μόνο χαμηλή κλίση και στερεό έδαφος. Ανάλογα με την έκταση και τις διαστάσεις των κατασκευαστικών μέτρων θα πρέπει να υπάρξει και οικοδομική άδεια . Ανα 10 οικιστικές μονάδες χρειάζονται ενα κάδο 770- ή 800-λίτρων (ιδανικό θα είναι απο πλαστικό). Σε αυτούς χωράνε 12 σάκοι των 35 λίτρων και καταλαμβάνουν ενα χώρο 1,7  τμ.

Κόστος

Αγορά του Κάδου *): Κάποια εκατό euro για ένα 770-Λίτρων κάδο κατασκευασμένο από πλαστικό(αγορά εις βάρος των κατοίκων ή του Δήμου).  Κατασκευή του χώρου στάθμευσης των κάδων: Το κόστος για την κατασκευή και τη συντήρηση χρεώνεται στο πληθυσμό.

 

*) Αγορά των κάδων απο τους κατοίκους/τους ιδιοκτήτες ακινήτων. Συνιστάται: Πώληση απο τον Δήμο με έκπτωση λόγω μαζικής παραγγελίας.

Υπέργεια press container



 

 

 

 

 

 

Πλεονεκτήματα

Μειονεκτήματα

Προϋποθέσεις

Κόστος

Συγκέντρωση της διάθεσης σε ένα σημείο. Αποδοτικό σύστημα συλλογής και μειωμένη συχνότητα κένωσης με την συμπίεση των απορριμμάτων.  Mείωση των μεταφορών. Κλειδώνει.
Ειναι δυνατόν να ζυγίζονται οι σακούλες σκουπιδιών και να γίνεται άμεση χρέωση, μέσω μιας κάρτας. Τοποθέτηση των απορριματων απο τους πολίτες όποτε το επιθυμουν (άνεση για τον πλθυσμό).
Συλλογή με χαμηλές οσμές .  Η υγεία των εργαζομένων λαμβανεται υπόψη. Και σε περιπτωση καύσης απορριμάτων θα πρέπει να εξεταστεί εαν το εργοστάσιο μπορεί να παραλαμβανει απορρίματα απο
presscontainer

Σημαντικό έργοκατασκευών με σχετικά υψηλό κόστος επένδυσης πρέπει να
γίνει.  Απαιτεί οχήματα διαφορετικά  από εκείνα για τη συλλογή των σάκων απορριμμάτων ή για τα τυποποιημένα εμπορευματοκιβώτια.

Κατάλληλες θέσεις θα πρέπει να είναι προσβάσιμες σε 200 μέτρα απόσταση με τα πόδια
για όλους τους κατοίκους στην περίμετρο της συλλογής. Αρκετός χώρος για το
container και την κένωση του. Ένα τέτοιου τύπου container έχει νόημα για πάνω από 50 οικιστικές μονάδες.

Σε ιδιωτικές οικιστικές μονάδες αγορά  τέτοιου τύπου σε βάρος του κατασκευαστή  ή του ιδιοκτήτη του κτιρίου. Σε δημόσιο χώρο εις βάρος της κοινότητας.
Ωστόσο και άλλα μοντέλα για τον επιμερισμό του κόστους  επι της ιδιωτικής περιουσίας είναι δυνατά .  Το κόστος ενός υπέργειου press container (συμπεριλαμβανομένου του συστήματος ζύγισης.): περίπου 30.000 εως 40.000 ευρω  .

 


Υπόγεια  συστήματα συλλογης  Ημιυπόγεια  container  Υπόγεια press container

Βασικά, ενδοδαπέδια συστήματα συλλογής αποβλήτων είναι βυθισμένα container  στο έδαφος,που έχουν μεγάλη χωρητικότητα (συνήθως 3-23 m3).

 






Πλεονεκτήματα

Αισθητική σε δημόσιους χώρους: κομψή εγκατάσταση με καλές πιθανότητες για ενσωμάτωση στο περιβάλλον. 

Απαίτηση για λιγότερο χωρο απο ότι άλλες λύσεις: Ειδικά για τα μεγαλύτερα ακίνητα ή συγκροτήματα  θα χρειάζονταν πολλα μετακινούμενα container. Ενα υπόγειο container 5 m3 αντιστοιχεί σε 5-7 μετακινούμενa των 770 ltr. που μαζί θα κατελάμβαναν 12 τμ περίπου.

Λιγότερες οσμές
Ευκολη διαχείρισης και ασφάλεια: Χάρη στο βυθισμένο
container παραμένει ο χώρος γύρω προσβάσιμος και διαχειρίσιμος.
Ως εκ τούτου, ασφαλέστερος και συνήθως επίσης καθαρότερος.

Σε μακροπρόθεσμη βάση υψηλότερη απόδοση και χαμηλότερο κόστος. Ενας μέχρι δυο εργαζόμενοι χρειάζονται μόνο για την συλλογή σε ένα όχημα.

Ενεργή συμβολή στην υγεία των εργαζομένων.

Η διάθεση των σάκων απορριμμάτων στο container είναι δυνατή ανά πάσα στιγμή. Ειδικά σε ζεστές  περιόδους  μπορεί να γινει η συλλογή χωρίς οσμές.  Η εκκένωση του πλήρους δοχείου με ένα σύστημα γερανού ή ανελκυστήρα επιτρέπει την αποτελεσματική συλλογή και συμβάλλει σημαντικά στην υγεία των χειριστών εργαζομένων.
Αλλά γι’αυτό το σύστημα συλλογής  δεν υπάρχουν παντού κατάλληλοι χώροι , προπαντων δε σε δημόσιο χώρο.
Για την κατασκευή υπόγειου συστήματος συλλογής, είναι επίσης σημαντικές επενδύσεις αναγκαίες, και οι συσκευές χρειάζονται μια τακτική συντήρηση και φροντίδα. Επιπλέον συνιστάται η χρήση σάκων με χρέωση τελών .

Προυποθέσεις

Κατάλληλες θέσεις θα πρέπει να είναι προσβάσιμες  σε 200 μέτρα με τα πόδια για όλους τους κατοίκους στην περίμετρο της συλλογής.  Τα απορριματοφόρα πρέπει να έχουν ειδικο εξοπλισμο για ανύψωση του container και τα συστήματα εκκένωσης των (π.χ. γάντζο γερανού σε ένα οπίσθιο φορτωτή ή άγκιστρο του οχήματος). Για τις υπέργειες προϋποθέσεις  στάθμευσης στο χωρο χρειάζεται ιδιαίτερη μνεία.

Επίσης θα πρέπει εδώ να αναφερθεί ότι απο εμπειρίες στο εξωτρικό οι ημιυπόγειοι κάδοι και συγκεκριμένα η μήτρα των κάδων μεσα στην οποια τοποθετείται το δοχείο με τη σακουλα των 2 mm πάχους δεν θα πρέπι να είναι απο πλαστικό καθώς σε περίπτωση εισόδου βρχή στη φρεάτιο του δοχείου,το δοχείο ανυψώνεται! Γιαυτό τοποθετέιται μεσα στο έδαφος κύλινδρος απο μπετόν

 

Κόστος

Στην ιδιωτική οικιστική ανάπτυξη η  απόκτηση των συστημάτων συλλογής υπόγειας συλλογής  γινεται σε βάρος του ιδιοκτήτη του ακινήτου ή κατασκευαστή, σε περίπτωση δημόσιου χώρου σε βάρος των Δημων. Ωστόσο και άλλα μοντέλα για τον επιμερισμό του κόστους  επι της ιδιωτικής περιουσίας είναι δυνατά.

Το κόστος επένδυσης για τα container, εσκαφές, εγκατάσταση ποικίλουν ανάλογα με το σύστημα και τον κατασκευαστή/ προμηθευτή και να είναι από μερικές χιλιάδες έως δέκα χιλιάδες ευρω για ημιυπόγειες δεξαμενές και υπόγεια container. Μια αναβάθμιση με γερανό  ενός ήδη υπάρχοντος απορριματοφόρου (αν είναι αυτό  απαραίτητο), για να αδειάζει ένα Ημι-UFC και UFC με ένα σύστημα γάντζου κοστίζει περιπου 50.000 έως 60.000 ευρω ανά όχημα (εις βάρος του μεταφορέα ή του Δήμου).

Υπολογιζόμενο κόστος συντήρησης (συντήρηση και καθαρισμός) για Ημι-UFC και UFC είναι από 140.- μέχρι
400.- ανα
container και έτος.. Το πως επιμερίζεται το κόστος για τη συντήρηση και τον καθαρισμό θα πρέπει να ρυθμιστεί εξαρτωμενο απο το σε ποιο ανήκει το container (ιδιώτης ή Δήμος).

Το κόστος για ένα UFC (συμπεριλαβανομένου των κατασκευών και το σύστημα ζύγισης) ανέρχεται περιπου σε
120.000 μέχρι 180.000.- ευρω.

 

 


 



[i] Το παρακάτω κείμενο αποτελεί μια σύνθεση των θέσεων των υπηρεσιών-logistics συλλογής των αστικών αποβλήτων και ανακύκλωσης δύο πόλεων της Ευρώπης, του Αμβούργου και της Ζυρίχης , σχετικά με τον ορθολογικό προγραμματισμό της διαχείρισης του αντικειμένου. [Εγχειρίδιο καλής λειτουργίας του logistic αστικών αποβλήτων για κοινοτητες και πόλεις, Υπηρεσία τεχνικών έργων της πόλης της Ζυρίχης 2013 (http://www.awel.zh.ch/dam/baudirektion/awel/abfall_rohstoffe_altlasten)και, Η πολιτική της διαχείρισης  των αστικών αποβλήτων στο Αμβούργο, (http://www.hamburg.de/abfall)]. Οι θέσεις που προβάλλονται στο παρακάτω κείμενο ειναι προσαρμοσένες αν οχι 100% , τουλάχιστον κατά το μεγαλύτερο μέρος στις συνθήκες  που επικρατούν στην  πόλη της Θεσσαλονίκης, αγνοώντας τυχόν  ύπαρξη μιροπολιτικών ή ακόμα και συνδικαλιστικών συμφερόντων εντός των υπηρεσιών ή ακόμα και της διοίκησης  του Δήμου, που μπορει να εγκλωβιζουν μια ορθολογικη μεταρρύθμιση του συγκεκριμενου τομέα των υηρεσιών.

Ετικέτες