10 Ιουλ 2023

Υπογειοποίηση κάδων απορριμμάτων στο κέντρο της πόλης

Υπογειοποίηση κάδων στο κέντρο της πόλης
Απόσπασμα επικαιρότητας ΜΜΕ: “Την υπογειοποίηση 80 κάδων, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, σχεδιάζει να υλοποιήσει μέχρι τον επόμενο χρόνο, ο δήμος Θεσσαλονίκης, που σύντομα αναμένεται να προχωρήσει στην ανάδειξη αναδόχου, μέσω σχετικού διαγωνισμού που θα προκηρύξει άμεσα.” [parallaxi - May 11, 2017

Αν προσέξουμε την ιεραρχία των λέξεων ‘προχωρώ’, ‘προκηρύσσω’, ‘διαγωνισμό’ ‘αναδεικνύω(-εται) ανάδοχο’, έχει μια λογική. Όμως τι έχει συμβεί πριν από την απόφαση του Δήμου να προχωρήσει? 
Έχει βάλει τους στόχους μιας στρατηγικής όπως παρακάτω στο σχέδιο των αξόνων στρατηγικής διαχείρισης απορριμμάτων 2014-2020, στο οποίο αναφερόταν το 2015 και με ποια προτεραιότητα  στη σημαντικότητα κάθε βήματος?
  • «Εκσυγχρονισμός της συλλογής και αποκομιδής με βελτίωση της εικόνας της πόλης και της λειτουργικότητας
  • Διαλογή στην πηγή και αποκομιδή ειδικών ρευμάτων δημοτικών απορριμμάτων
  • Ενίσχυση της επαναχρησιμοποίησης αποβλήτων
  • Σχεδιασμός και εφαρμογή ρεύματος συλλογής και αξιοποίησης βιολογικών ποβλήτων
  • Προώθηση υποστηρικτικών υποδομών και δράσεων για ξεχωριστές ροές αποβλήτων
  • Μείωση κόστους διαχείρισης και αξιοποίηση τιμολογιακών εργαλείων άσκησης πολιτικής αποβλήτων
  • Θεσμική υποστήριξη της στρατηγικής και επιχειρησιακή αναβάθμιση των Υπηρεσιών
  • Δημοσιότητα – Ευαισθητοποίηση
  • Διατύπωση και προώθηση τοπικού συμφώνου για τη διαχείριση των απορριμμάτων στο πρότυπο της Local Agenda 21»
Αν αναλογιστεί ο κάθε πολίτης, πως είναι η κατάσταση στον τομέα της καθαριότητας στην πόλη, τι θα απαντήσει? Εκτός βέβαια από το περίφημο Ε’ και μέρος του Α’ Δημοτικού Διαμερίσματος και συγκεκριμένα το κέντρο και το μέρος της νέας παραλίας, η βιτρίνα της πόλης όπως θέλουν να αποκαλούν τους δυο αυτούς χώρους κάποιοι «τουριστικοί πράκτορες» της πόλης.


Προκαταρκτικά: Έδωσε στη δημοσιότητα ο Δήμος ή οι τεχνικές υπηρεσίες του μια μπροσούρα – όχι την έκθεση σκοπιμότητας και την τεχνική περιγραφή- απλα μια εκλαϊκευμένη μπροσούρα σχετικά με την υπογειοποίηση, να καταλάβει τόσο ο Δημοτικός Σύμβουλος όσο και ο Δημότης τι είναι αυτό και πως θα λειτουργεί.???


Όχι τεχνικά πως θα λειτουργεί. Όχι, αλλά το Concept σύμφωνα με την στρατηγική? Προσωπικά δεν έχω διαβάσει κάτι τέτοιο. Σας παραθέτουμε όμως παρακάτω αρκετά στοιχεία που θα μπορούσατε να ενσωματώσετε σε μια τέτοια μπροσούρα αν το αποφασίσετε τελικά

Σήμερα μέσα του 2017, αντί προβληματισμού και διερεύνησης πως θα μειωθεί ο όγκος των απορριμμάτων -όχι από μόνος του φυσικά- και ειδικά των μεικτών αποβλήτων με έναρξη έστω και σε πιλοτική μορφή της διαλογής σε πηγή σε ένα ΔΔ ή ακόμα και σε μερικά τετράγωνα για να αναγνωρίσουν οι ειδικοί προβλήματα και στενώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα (logistics) αποκομιδής, προτιμά το κατεστημένο πάλι την υπογειοποίηση των κάδων. 

Απλά να κρυφτούν τα σκουπίδια και να βελτιώσουμε το logistic της αποκομιδής για να μη τρέχουμε κάθε τόσο στο κέντρο να αδειάζουμε τους κάδους και μας βλέπουν οι αλλοδαποί επισκέπτες τι απόβλητα έχουμε, και ποια είναι τελικά η ανακύκλωση που ένας Παπάς ξαφνικά την προσδιόρισε αυθαίρετα στο 10%. Δεν μειώνονται τα μεικτά απορρίμματά μιας πόλης με το να τα κρύβουμε υπογείως.


Η χωματερή ή όποιος χώρος υγειονομικής ταφής θα δέχεται τα ίδια και ίσως και περισσότερα απόβλητα έτσι, γιατί έχει σχέση και με την λογική του πολίτη, « δεν βλέπει, δεν τον καίει, πετάει σκουπίδια», θα είναι και ενδιαφέρον εκτός αυτού να πετάει σκουπίδια και να εξαφανίζονται με ένα μαγικό ραβδάκι κάτω από το έδαφος. Στην αρχή σίγουρα θα έχει και αύξηση. Είναι η περιέργεια βλέπεις να πατάς ανοξείδωτο λεβιέ χωρίς να σου έρχεται η μυρωδιά των σκουπιδιών.


Σίγουρα η υπογειοποίηση έχει πλεονεκτήματα στα πλαίσια των παραπάνω αξόνων στρατηγικής αλλά που, σε ποια πόλη? Σε μια πόλη που ο Δήμος ο ίδιος πρωτοστατεί στην διαλογή και στην ανακύκλωση αλλά και στην καθαριότητα των σημείων συλλογής και αποκομιδής των απορριμμάτων. Βλέπε, παρατήρησε και αποφάνσου για την πόλη σου. Σε μια πόλη που υπάρχει διαλογή, δηλαδή ανακύκλωση ας πούμε μέχρι και 60-70% και μειώνεται έτσι ο όγκος των μεικτών αποβλήτων αντίστοιχα και εξοικονομεί ο Δήμος πόρους σε μια περίοδο που πρέπει να φροντίζει για τους φειδωλούς πόρους που έχει. Όμως εδώ? Δεν είναι γκρίνια αυτό, αλλά απόγνωση γιατί ο ίδιος ο Δήμος απαξιώνει του δημότες με το χάος και την σπασμωδικότητα που αντιδρά ή που δεν αντιδρά, σε βασικές ανάγκες ενός βασικού αστικού προφίλ την υγιεινής και της καθαριότητας σε μια πόλη. Αν δεν απατώμαι ο Δήμος ανήκει στο δίκτυο πράσινων πόλεων. Για ποιο λόγο?


Εδώ θέλουμε να αναφέρουμε σαν συγκριτικό παράδειγμα της πόλης Ζυρίχη με 350.000 κατοίκους. Γιατί δεν μπαίνει μια αρχή που να έχει βιώσιμα ποιοτικά χαρακτηριστικά για την πόλη και το αστικό περιβάλλον διαβίωσης των κατοίκων, να εμπλουτίζει ένα αειφορικό προφίλ της πόλης. Σχετικά με τα απορρίμματα τι μπορούμε να πούμε για την πόλη? Πώς να την χαρακτηρίσουμε ? Ας αναφερθεί ο Guru των δημοτικών υπηρεσιών που έχει σφηνωθεί στην καρέκλα της εξουσίας. Πως θα χαρακτήριζε την πόλη του, προφανώς χωρίς την αποποίηση των ευθυνών του πολίτη σχετικά με τα αστικά απόβλητα?

Ωραία και καλά προχωράτε στην προκήρυξη. Ο Δήμος δηλαδή ο δημότης πληρώνει την επένδυση των υποδομών. Ποιος συλλέγει την ανακύκλωση ποιος χρησιμοποιεί και εμπορεύεται το πλαστικό το αλουμίνιο το χαρτί? Με τι κάδους ή θα το δώσετε σε ιδιώτη οπότε το αναλαμβάνει όλο το πακέτο? Δεν μας λέτε. Υπόγειοι κάδοι, ημιυπόγειοι κάδοι, υπόγειοι κάδοι συμπίεσης. Ποιάς χωρητικότητας? Και εσείς μπορεί να ξέρετε σαν υπηρεσία. Δεν θα πρέπει να γνωρίζουν οι Δημότες από όλα αυτά που θα γίνουν που και πως θα γίνουν με τι κόστος και αν αυτό θα έχει θετικές ή αρνητικές επιπτώσεις στην χρέωση των δημοτικών τελών ανά νοικοκυριό και στην ποιότητα της καθημερινότητάς του. Βγάλτε το στη διαβούλευση να πουν και οι πολίτες την γνώμη τους και σχετικά με την στρατηγική σας. Ποιος πληρώνει ποιος κερδίζει από αυτό? Παρακάτω τα πλεονεκτήματα που βλέπετε εσείς (από την απόφαση για την προκήρυξη το 2015): 

 Ας πάρουμε ένα-ένα τα σημεία:
  1. Σημείο 1 σωστό.
  2. Σημείο 2 αστείο έως παράδοξο βλέποντας την εικόνα της πόλης, αυτό σίγουρα από την βιβλιογραφία το εξέλαβε κάποιος σαν καινοτομία, γύρεψα παντού δεν βρήκα κάτι σχετικά με αυτή την σχέση δηλαδή υπόγειοι κάδοι και βελτίωση του μικροκλίματος. Μικρόκλιμα στην πόλη σχετίζεται βασικά με αστικό πράσινο (δένδρα, θάμνοι π.χ) και με νερό(????) με μείωση της υπερθέρμανσης κάτι που δεν θα συμβαίνει στο συγκεκριμένο σημείο(???) με σκίαση(????). Όσο λιγότερο χρόνο ένα υλικό διατηρεί τη θερμότητα ή αλλιώς όσο πιο γρήγορα η θερμότητα απομακρύνεται από την επιφάνεια του, τόσο πιο θετική η επίδραση στο τοπικό κλίμα, κάτι που δεν θα συμβεί με τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν.
  3. Σημείο 3 επαναλαμβάνεται το σημείο 1.
  4. Σημείο 4 επαναλαμβάνεται το σημείο 1.
  5. Σημείο 5. Εδώ θα πρέπει να υπάρχει μηδενική μόλυνση του υδροφόρου ορίζοντα και οι σωστές προδιαγραφές των κάδων το επιτρέπουν αυτό.
  6. Σημείο 6 επαναλαμβάνεται αναλυτικότερα το σημείο 1.
  7. Σημείο 7 σωστό, δεν θα ψάχνουν οι άστεγοι στα συμβατικά οι Ρομά στην ανακύκλωση και τα ζώα και πουλιά στα απορρίμματα.
  8. Σημείο 8 σωστό.
  9. Σημείο 9, εννοείται η φορτοεκφόρτωση των κάδων.
  10. Σημείο 10 μείωση των διαδρομών άρα μείωση του κόστους. Ο πολίτης τι θα έχει από αυτό και μη μας πείτε σχετικά με μείωση του διοξειδίου ή μονοξειδίου του άνθρακα?
  11. Σημείο 11 λάθος (και το βλέπετε και στον προϋπολογισμό σας, 9.000 ευρώ ανά γερανό και για αυτά τα οχήματα που μπορούν να προσαρμοστούν, δεν είναι όλα τα λιγότερα μπορούν). Βέβαια εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι το ποσό των 9.000 ευρώ φαίνεται λίγο χαμηλό για την επένδυση.
Δεν διαβάσαμε πολλά, γιατί η λέξη αειφορία δεν σας λέει κάτι:
1. Δεν υπάρχει η λέξη διαλογή στη πηγή (αειφορία)
2. Στο σημείο 1 θα προσέθετα και αναβάθμιση (τονίζοντας) του δημόσιου χώρου,
3. για την υγεία, (κοινωνική περιβαλλοντική αειφορία)
4. για την ασφάλεια του πολίτη( κοινωνική αειφορία)
5. Ασφαλής και εύκολη πρόσβαση των ΑΜΕΑ 
6. εξοικονόμηση χώρου, εάν αυτό είναι εφικτό στη δόμηση της πόλης (υποστηρικτικό στον αστικό σχεδιασμό) 
7. Θα υπάρχει διάθεση των σάκων απορριμμάτων (θα είναι με τέλος ή χωρίς τέλος) στο container είναι δυνατή ανά πάσα στιγμή. 
Ειδικά σε ζεστές περιόδους μπορεί να γίνει η συλλογή χωρίς οσμές περιορισμός στις αναθυμιάσεις και μυρωδιές εάν υπάρχει διαλογή στη πηγή. Η μη διαλογή στην πηγή και η σύνθεση των απορριμμάτων στο Δήμο Θεσσαλονίκης δεν βοηθάει τα απορρίμματα να μην εκλύουν οσμές. Ιδιαίτερα σε ημέρες με υψηλές θερμοκρασίες. 
8. Μακροπρόθεσμα αναμένονται υψηλότερη αποδοτικότητα και χαμηλότερο κόστος στην εφοδιαστική αλυσίδα των απορριμμάτων. Ένας έως δύο εργαζόμενοι ανά όχημα μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες της διαδρομής, ανάλογα το χώρο (οικονομική αειφορία). 
9. Ενεργή συμβολή στην υγεία των χειριστών των οχημάτων και των εργαζομένων (κοινωνική αειφορία). 
10. Συνιστάται η χρήση σάκων με χρέωση τελών


Ποιες είναι οι προϋποθέσεις
1. Κατάλληλες θέσεις θα πρέπει να είναι προσβάσιμες σε 200 μέτρα με τα πόδια για όλους τους κατοίκους στην περίμετρο της συλλογής.
2. Τα απορριμματοφόρα πρέπει να έχουν ειδικό εξοπλισμό για ανύψωση του container και τα συστήματα εκκένωσης των (π.χ. γάντζο γερανού σε ένα οπίσθιο φορτωτή ή άγκιστρο του οχήματος).
3. Για τις υπέργειες προϋποθέσεις στάθμευσης στο χώρο χρειάζεται ιδιαίτερη μνεία.
4. Επίσης θα πρέπει εδώ να αναφερθεί ότι από εμπειρίες στο εξωτερικό οι ημιυπόγειοι κάδοι και συγκεκριμένα η μήτρα των κάδων μέσα στην οποία τοποθετείται το δοχείο με τη σακούλα των 2 mm πάχους δεν θα πρέπει να είναι από πλαστικό καθώς σε περίπτωση εισόδου βροχή στη φρεάτιο του δοχείου ανυψώνεται! Γι αυτό τοποθετείται μέσα στο έδαφος κύλινδρος από μπετόν ή εσοχή για την συλλογή των υδάτων


Κόστος

1. Στην ιδιωτική οικιστική ανάπτυξη η απόκτηση των συστημάτων συλλογής υπόγειας συλλογής γίνεται σε βάρος του ιδιοκτήτη του ακινήτου ή κατασκευαστή, σε περίπτωση δημόσιου χώρου σε βάρος των Δήμων. Ωστόσο και άλλα μοντέλα για τον επιμερισμό του κόστους επί της ιδιωτικής περιουσίας είναι δυνατά.

2. Το κόστος επένδυσης για τα container, εκσκαφές, εγκατάσταση ποικίλουν ανάλογα με το σύστημα και τον κατασκευαστή/ προμηθευτή και να είναι από μερικές χιλιάδες έως δέκα χιλιάδες ευρώ για ημιυπόγειες δεξαμενές και υπόγεια container. Μια αναβάθμιση με γερανό ενός ήδη υπάρχοντος απορριμματοφόρου (αν είναι αυτό απαραίτητο), για να αδειάζει ένα Ημι-UFC και UFC με ένα σύστημα γάντζου κοστίζει περίπου 40.000 έως 50.000 ευρώ ανά όχημα (εις βάρος του μεταφορέα ή του Δήμου).

3. Υπολογιζόμενο κόστος συντήρησης (συντήρηση και καθαρισμός) για Ημι-UFC και UFC είναι από 140.- μέχρι 400.- ανά container και έτος.. Το πως επιμερίζεται το κόστος για τη συντήρηση και τον καθαρισμό θα πρέπει να ρυθμιστεί εξαρτώμενο από το σε ποιο ανήκει το container (ιδιώτης ή Δήμος).
4. Το κόστος για ένα UFC συμπίεσης (συμπεριλαμβανομένου των κατασκευών και το σύστημα ζύγισης) ανέρχεται περίπου σε 120.000 μέχρι 180.000.- ευρω.
Ας μας πει κάποιος τι σκοπό έχουν οι υπηρεσίες του Δήμου να κάνουν με όραμα και αειφόρο προγραμματισμό εμπλέκοντας και τους πολίτες στο όλο σχέδιο, να δούμε τι θα πρότειναν οι πολίτες πριν ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση για οποιοδήποτε σύστημα διάθεσης αστικών αποβλήτων, για να έρθουν και προ των ευθυνών τους μετά.
Το έχω ξαναρωτήσει από αυτό το βήμα: Ποιο είναι το βιώσιμο ολοκληρωμένο προφίλ της πόλης της Θεσσαλονίκης? Από όλα τα παραπάνω που αναφέρει το στρατηγικό σας σχέδιο τι θα πράξετε πρώτα στα πλαίσια μιας λογικής ?? Ποιο σύστημα διαχείρισης αστικών αποβλήτων στο μέλλον ευελπιστείτε να υλοποιήσετε. Πως μπορεί να διαφοροποιηθούν τα τέλη ανάλογα με την οικολογική ταυτότητα του πολίτη σε σχέση με το βάρος των αστικών μεικτών αποβλήτών του. Γιατί δεν εφαρμόζεται στην πόλη ο ρυπαίνων πληρώνει? Θα έχουν ένα ενιαίο σύστημα αποκομιδής ή διαφορετικό (μεικτό) ανάλογα των ιδιαιτεροτήτων σε κάποια ΔΔ και γειτονιές. Η διαλογή έστω στην πηγή πως μπορεί να προχωρήσει, η Ατζέντα 21 τι λέει. Όλα αυτά δεν θα ήταν καλό να το διαβουλευόταν με τους κατοίκους των ΔΔ. Δεν βλέπετε την εικόνα στους δρόμους στους χώρους που είναι σταθμευμένοι οι κάδοι των μεικτών και των προς ανακύκλωση υλικών?

Βάλτε μια αρχή κάπου, όχι πάλι αποσπασματικά – ουάου υπογειοποίηση κάδων προς χάριν εντυπώσεων. Καμία ΤΑ στο εξωτερικό τουλάχιστον από τα κράτη για τα όποια ενημερώνομαι τακτικά και έχουν κατά 80% την διαχείριση των απορριμμάτων σίγουρη με 85% ανακύκλωση στη πηγή δεν έχει βάλει προτεραιότητα την υπογειοποίηση πριν υλοποιήσει ένα μέρος της διαλογής στην πηγή με σκοπό την μείωση των συμβατικών – μεικτών αποβλήτων.

Να ενημερωθούν οι του ΔΣ επίσης και σχετικά με το λεγόμενο «αστικό ορυχείο» σαν motto για τον σχεδιασμό μέτρων σχετικά με την διαχείριση και ανακύκλωση αστικών αποβλήτων.

Η Θεσσαλονίκη και κάθε πόλη της χώρας μας έχει ίσως ανάγκη από ένα multi modal σύστημα συλλογής και ανακύκλησης και επαναχρησιμοποίησης ίσως σε πρώτες ύλες. Δεν μπορεί να επιβιώσει μόνο με ένα σύστημα συλλογής και αποκομιδής αστικών αποβλήτων και να δίνουμε έμφαση μόνο στο κέντρο επειδή έχουμε εμμονή με την εμπορικότητα του κέντρου που πρέπει να αυξηθεί σημαντικά για τους αλλοδαπούς επισκέπτες. Η «πολεο-δόμηση είναι διαφορετική σε κάποια ΔΔ και κάποιες γειτονιές, από μια που θα βοηθούσε την υπογειοποίηση των κάδων απορριμμάτων.

Όσο αφορά την ανακύκλωση και τους επί πλέον πόρους που μπορεί να έχει ‘ένας Δήμος: Στην Γερμανία το 2016: «Με σαφή πλειοψηφία, το Ομοσπονδιακό Συμβούλιο ενέκρινε ένα αίτημα των κόκκινων-πράσινων κυβερνόντων κρατιδίων: Στο μέλλον οι τοπικές αρχές, η ΤΑ, θα είναι υπεύθυνες για τη συλλογή των ανακυκλώσιμων υλικών . Μέχρι στιγμής αυτό είναι οργανωμένο από την ιδιωτική οικονομία.» Γιατί το κάνει μια χώρα με ιστορία στον ομοσπονδιακό τρόπο διακυβέρνησης και χωρίς μεγάλα προβλήματα χρηματοδότησης των δημοτικών καθηκόντων?
Και τελευταίο αλλά όχι ασήμαντο πιστεύω. Αυτό που κάνει ο Δήμος να ενημερώνει παθητικά τον πολίτη μέσω διαδικτύου και να υποστηρίζει, ότι έχει διαβουλευτεί τον πολίτη είναι ότι ποιο αστείο που μπορεί κάποιος να ακούσει από μία κυβέρνηση μιας ΤΑ. 

Κόστος υπόγειων κάδων αστικών αποβλήτων[1]  
Υπόγειοι κάδοι απορριμμάτων με χωρητικότητα 5 m3 με ένα κανονικό πρότυπο κατασκευής (χωρίς πρόσθετες επιλογές και εφαρμογές) κοστίζει, ανάλογα με τον προμηθευτή ή κατασκευαστή και το μοντέλο που εγκαθίσταται μεταξύ 12 000 και 23 000 Euro Χωρίς ηλεκτρονικές επιλογές όπως σύστημα ζύγισης, δείκτη στάθμης ή σύστημα πρόσβασης κλειδαριάς ή κωδικού). Σε αυτό το κόστος είναι μέσα και οι δαπάνες για την κατασκευή με θεμέλιο, η επένδυση του φρεατίου, ο υπόγειος κάδος- δοχείο, η επίχωση και η εργασία διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου με επίστρωση κλπ. Εδώ ¼ περίπου του κόστους θα είναι τα έργα εκσκαφής και θεμελίωσης σαν ενδεικτικό σημείο - ανάλογα με την χωροθέτηση και τις εδαφολογικές συνθήκες.
 
Υπόγειοι κάδοι με 5 m3 χωρητικότητα, όπως λειτουργεί ο οργανισμός ER Ζ διάθεσης και ανακύκλωσης Ζυρίχης (επί παραγγελία) κοστίζει, τοποθετημένο με απολήξεις επίστρωση περίπου 45 000 έως 55 000.
 
Το κόστος , ανάλογα με τη χωροθέτηση και τη θέση  του στο έδαφος κατασκευής θεμελίωσης και του εξωτερικού κελύφους υπολογίζεται περίπου στο 1/4 και 3/4 για  το ενδοδαπέδιο δοχείο απορριμμάτων (δοχείο αποβλήτων).
Στους ημιυπόγειους κάδους έχουμε παρόμοιες δαπάνες όπως στους υπόγειους κάδους. Για το δοχείο στο ημιυπόγειο σύστημα έχουμε ένα κόστος αγοράς περίπου 4500 - 6500 Euro  (χωρίς ηλεκτρονικές επιλογές όπως σύστημα ζύγισης, δείκτη στάθμης ή σύστημα πρόσβασης κλειδαριάς ή κωδικού). Υπόγειο δοχείο συμπίεσης κοστίζει μεταξύ 109 500 και 165 000 Euro

Λειτουργικά έξοδα (κόστος λειτουργίας για συντήρηση και καθαρισμό)

Πληροφορίες σχετικά με το κόστος συντήρησης (έλεγχος, καθαρισμός, επισκευή, κλπ) για υπόγεια και ημιυπόγεια δοχεία, χωρητικότητας 5 m3 κυμαίνονται μεταξύ  120 και 340  ευρώ ανά έτος και ανά τεμάχιο. Στην πραγματικότητα, υποτίθεται ότι οι υπόγειοι ή ημιυπόγειοι κάδοι θα έχουν μια ζωή τουλάχιστον δέκα ετών, το δε εξωτερικό κέλυφος 20 χρόνια.

Το κόστος του εφοδιαστικού συστήματος (logistics)

Το κόστος logistics περιλαμβάνει το άδειασμα του δοχείου (συλλογής), ο χρόνος ελιγμών του οχήματος μεταξύ των δοχείων και η μεταφορά στο σημείο διάθεσης (συμπερ. και εκφόρτωσης) στο τέλος ενός δρομολογίου. Ο οργανισμός Διάθεσης και Ανακύκλωση Ζυρίχης υποθέτει για τα υπόγεια δοχεία ένα κόστος για άδειασμα μεταξύ 20 και 42 euro ανά κάδο (ανάλογα με τον χρόνο διάρκειας της σύνδεσης και τους ελιγμούς).


Τι πρέπει να προσέξει κάποιος σχετικά με τις απαιτήσεις της χωροθέτησης για υπόγεια  συστήματα;

Οι προϋποθέσεις για το σημείο χωροθέτησης πρέπει να είναι απόλυτα συντονισμένες με τον προμηθευτή του συστήματος, την πολεοδομία και τον μεταφορέα. Ειδικότερα, πρέπει να τηρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
Δημόσιος ή ιδιωτικός χώρος: Υπόγεια δοχεία σε ιδιωτική περιουσία ο πελάτης  ή οι ιδιοκτήτες ακινήτων που θα εγκατασταθεί το δοχείο να ενημερωθεί από την κοινότητα σχετικά με τις συγκεκριμένες απαιτήσεις στην περιοχή. Σε δημόσια περιουσία, την ευθύνη την έχει ο Δήμος.
Ασφάλεια χρήσης και αδειάσματος: Τα υπόγεια δοχεία θα πρέπει να είναι με τέτοιο τρόπο προσαρμοσμένα έτσι ώστε ο χρήστης να μη κινδυνεύει (για παράδειγμα, από την κυκλοφορία ή κάτι ανάλογο). Είναι σημαντικό να εξασφαλιστεί ότι οι πεζοί δεν θα επηρεαστούν κατά την εκκένωση του δοχείου.
Δυνατότητα ελιγμού  για τα οχήματα: Όταν ο κάδος είναι σε αδιέξοδο θα πρέπει να υπάρχει μια περιοχή ελιγμού στην διάθεση των οχημάτων. Επιπλέον, προτείνουμε σε διάφορους παρόχους υπόγειων συστημάτων να έχουν ένα πλάτος δρόμου τουλάχιστον 2,8 μέτρα ελεύθερο.
Χώρος για το άδειασμα: Το εύρος λειτουργίας του  γερανού αδειάσματος (περιοχή περιστροφής) σχετικά με τ απορριμματοφόρο όχημα μπορεί να απαιτήσει μια ακτίνα μεταξύ 3 και 8,5 μέτρα, ανάλογα με το σύστημα και την τοποθεσία. Μέσα σε αυτό το εύρος μπορεί να υπάρχουν εμπόδια (για παράδειγμα, παγκάκια, αυτοκίνητα, κλπ). Από την πλευρά του οχήματος προς τα υπόγεια δοχεία, συνιστάται επιπλέον να εξασφαλιστεί μια σαφή περιοχή λειτουργίας  τουλάχιστον 7 μέτρα  - ανάλογα με το σύστημα και ανύψωσης του γερανού.
Ανθεκτικότητα και η κλίση του εδάφους: Το έδαφος γύρω από το δοχείο θα πρέπει να είναι σε θέση να αντέξει ένα φορτίο τουλάχιστον 30 τόνους. Μια κλίση του εδάφους περισσότερο από 12% σε κάθε κατεύθυνση δεν συνιστάται. Η κλίση του εδάφους στην περιοχή της που θα σταματήσει το όχημα  δεν πρέπει να υπερβαίνει  κατ 'ανώτατο όριο το 8%!
Ενισχυμένα κράσπεδα τερματισμού: Κατά την εγκατάσταση υπόγειων  κάδων χρειάζεται μια ενισχυμένη περίμετρος της τάξης των 1,5 μέτρων (όπως με άσφαλτο, τούβλα, πλάκες πεζοδρομίου, κλπ).


Πάνω σε ποιά βάση μπορεί να υπολογιστεί ο απαιτούμενος αριθμός των υπόγειων δοχείων και οι τοποθεσίες τους;

Χρήσιμες ενδεικτικές οδηγίες για τέτοιες εκτιμήσεις σύμφωνα με βόρειοευρωπαικά στοιχεία εφοδιαστικής αστικών αποβλήτων και ανακύκλωσης είναι:
• Ένας υπόγειος ή ένας ημιυπόγειος κάδος για απορρίμματα που έχει χωρητικότητα 5 κυβικών μέτρων αντιστοιχεί σε πέντε έως επτά δοχεία 770 λίτρων τροχήλατα  (ανάλογα με το σύστημα και από τον τύπο και το μοντέλο). Έτσι, η εβδομαδιαία ποσότητα σκουπιδιών που μπορεί να συλλεχθεί είναι από 40 έως 60 διαμερίσματα  και ποικίλλει ανάλογα με την περιοχή και ο αριθμός των ατόμων ανά νοικοκυριό.
Συγκριτικά: Ένα δοχείο τροχήλατο 770-λίτρων είναι συνήθως για ένα μέγιστο των 10 οικιστικών μονάδων και μπορεί να γεμίσει με δώδεκα σακούλες απορριμμάτων των  35-λίτρων η κάθε μία.
• Εάν πρέπει να εξυπηρετηθούν λιγότερες μονάδες κατοικίας, μπορούν να επιλεγούν και μικρότερα συστήματα υπογειοποίησης, για παράδειγμα, με χωρητικότητα 3 κυβικών μέτρων. Αυτός ο όγκος αντιστοιχεί σε τρεις έως τέσσερεις τροχήλατους κάδους 770-λίτρων (ανάλογα με το σύστημα και τον τύπο και το μοντέλο) και είναι επαρκής για περίπου 25 διαμερίσματα.
• Ένα μεγάλο υπόγειο container πάνω από 12 κυβικά μέτρα έχει νόημα μόνο για πάνω από 50 μονάδες διαμερισμάτων.


Κόστος
1.     Στην ιδιωτική οικιστική ανάπτυξη η  απόκτηση των συστημάτων συλλογής υπόγειας συλλογής  γίνεται σε βάρος του ιδιοκτήτη του ακινήτου ή κατασκευαστή, σε περίπτωση δημόσιου χώρου σε βάρος των Δήμων. Ωστόσο και άλλα μοντέλα για τον επιμερισμό του κόστους  επί της ιδιωτικής περιουσίας είναι δυνατά.


2.     Το κόστος επένδυσης για τα container, εκσκαφές, εγκατάσταση ποικίλουν ανάλογα με το σύστημα και τον κατασκευαστή/ προμηθευτή και να είναι από μερικές χιλιάδες έως δέκα χιλιάδες ευρώ για ημιυπόγειες δεξαμενές και υπόγεια container. Μια αναβάθμιση με γερανό  ενός ήδη υπάρχοντος απορριμματοφόρου (αν είναι αυτό  απαραίτητο), για να αδειάζει ένα Ημι-UFC και UFC με ένα σύστημα γάντζου κοστίζει περίπου 40.000 έως 50.000 ευρώ ανά όχημα (εις βάρος του μεταφορέα ή του Δήμου).
3.     Υπολογιζόμενο κόστος συντήρησης (συντήρηση και καθαρισμός) για Ημι-UFC και UFC είναι από 140.- μέχρι 400.- ανά container και έτος.. Το πως επιμερίζεται το κόστος για τη συντήρηση και τον καθαρισμό θα πρέπει να ρυθμιστεί εξαρτώμενο από το σε ποιο ανήκει το container (ιδιώτης ή Δήμος). Κάθε πότε θα καθαρίζεται το δοχείο?
4.     Το κόστος για ένα UFC συμπίεσης (συμπεριλαμβανομένου των κατασκευών και το σύστημα ζύγισης) ανέρχεται περίπου σε 120.000 μέχρι 180.000.- ευρώ.

 
Ποιο σύστημα συλλογής-αποκομιδής επιλέγεται

Κάθε Δήμος επιλέγει να οργανώσει  τη συλλογή των αστικών αποβλήτων με ένα σύστημα ανάλογα τις προϋποθέσεις που υπάρχουν στα Δημοτικά Διαμερίσματα και στις γειτονιές. Δεν υπάρχει  τυποποιημένο σύστημα για ένα Δήμο. Δεν υπάρχει ιδανικό σύστημα. Μέγεθος Κοινότητας/Δήμου, οικιστική δομή, ανάγκες του πληθυσμού, προϋπολογισμός, χώρος και υπάρχον προσωπικό είναι σημαντικοί παράγοντες, που επηρεάζουν την απόφαση πως οργανώνεται η συλλογή των αστικών αποβλήτων.











[1] Επειδή είναι λογικό να αναφερθούμε και σε τιμές αγοράς, επέλεξα να αναφερθώ σε  τιμές ευρώ στην Ελβετία το 2014.


Ετικέτες