14 Φεβ 2022

Τι είναι το Metaverse / Metaversum? Μετασύμπαν

 

 

 

Είναι ίσως μία από τις μεγαλύτερες διαφημίσεις των τεχνολογικών κολοσσών αυτή τη στιγμή. Είτε πρόκειται για το Facebook, την Epic Games ή την Tencent - όλοι θέλουν να λάβουν μέρος στο metaverse. Αλλά τι είναι το metaverse τέλος πάντων; Εξηγούμε το "επόμενο μεγάλο πράγμα" που υποτίθεται ότι θα αντικαταστήσει κάποια στιγμή το γνωστό μας διαδίκτυο. Αυτό περιλαμβάνει τα χαρακτηριστικά του metaversum και τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του. Υπάρχουν ακόμη κάποια εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν για να γίνει το όραμα πραγματικότητα. Ρίχνουμε επίσης μια ματιά στο Second Life, το οποίο κατά κάποιο τρόπο ήταν μπροστά από την εποχή του όταν έγινε το πρωτότυπο ενός Metaversum.

 

Τι είναι το Metaverse /

Metaversum?

Μετασύμπαν

Stefan Reismann, 6.2.2022

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Τι είναι metaverse;

Μέχρι τώρα, είχαμε έναν ισχυρό διαχωρισμό μεταξύ του εικονικού και του πραγματικού κόσμου. Ειδικά στα παιχνίδια, οι εικονικοί κόσμοι είναι συχνά αυτοτελή συστήματα. Το γκρεμίζει αυτά τα εμπόδια. Ο πραγματικός κόσμος γίνεται ένα μέρος του αληθινού μας κόσμου και ο πραγματικός κόσμος γίνεται μέρος του εικονικού κόσμου. Αυτή η συγχώνευση των δύο κόσμων υποτίθεται ότι είναι ο διάδοχος του διαδικτύου που γνωρίζουμε.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν ήδη καταρρίψει σε κάποιο βαθμό αυτά τα εμπόδια. Είναι ήδη εύκολο για εμάς να μοιραζόμαστε τη ζωή μας με άλλους μέσω ζωντανής ροής ή μιας γρήγορης φωτογραφίας και το αντίστροφο. Ακόμη και οι εταιρείες βασίζονται πλέον στο γεγονός ότι μπορούμε να αγοράζουμε προϊόντα απευθείας από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Αλλά στο metaverse, τα όρια των τμηματοποιημένων υπηρεσιών επίσης καταρρέουν. Αντί να χρειάζεται να συνδεθείτε ξανά παντού, όλα συγχωνεύονται απρόσκοπτα. Στο ιδανικό metaverse, μεταπηδάμε απρόσκοπτα από τη μία υπηρεσία διαδικτύου στην άλλη, φέρνοντας ανθρώπους από τον πραγματικό κόσμο ή, αντίθετα, εμφανιζόμενοι σε αυτούς από τον ψηφιακό κόσμο.

 

7  χαρακτηριστικά του Metaverse σύμφωνα με τον Matthew Ball

Ο Matthew Ball θεωρείται σημαντικός στοχαστής του Metaverse. Το δοκίμιό του "The Metaverse: What It Is, Where to Find it, Who Will Build It, and Fortnite" και άλλα άρθρα που βασίζονται σε αυτό έχουν ήδη χαρακτηριστεί από τον ιδρυτή του Facebook Mark Zuckerberg ως υποχρεωτικό ανάγνωσμα.

Ως βασικά χαρακτηριστικά, ο Matthew Ball έχει ορίσει 7 χαρακτηριστικά που πρέπει να πληρεί το Metaverse.

 

 Επιμονή

Το Metaverse δεν γνωρίζει τέλος, επαναφορά και παύση. Συνεχίζεται επ' αόριστον. Συνεπώς, πρέπει να διασφαλιστεί ότι θα διαρκέσει ανεξάρτητα από μια μεμονωμένη εταιρεία, όπως ακριβώς το διαδίκτυο δεν εξαφανίζεται επειδή ένας πάροχος χρεοκοπεί. Το ίδιο όμως ισχύει και για το ιστορικό του λογαριασμού σας, το οποίο συνεχίζεται απρόσκοπτα.

Αυτό έχει το πλεονέκτημα και το μειονέκτημα ότι στο μέλλον θα απολαμβάνουμε μια εξίσου μοναδική ταυτότητα στο διαδίκτυο όπως και στον φυσικό κόσμο. Δεν θα πρέπει πλέον να αισθάνεται κανείς σαν ένα είδος παιχνιδιού, αλλά σαν ένα κομμάτι του εαυτού του.

 

Σύγχρονη και ζωντανή

Ως προέκταση της πραγματικότητας, το metaverse λαμβάνει επίσης χώρα σε πραγματικό χρόνο. Αυτό σε καμία περίπτωση δεν αποκλείει τα προσχεδιασμένα γεγονότα - άλλωστε, υπάρχουν και αυτά στην πραγματική ζωή. Αλλά είναι μια ζωντανή εμπειρία που είναι η ίδια για όλους στο ίδιο μέρος του metaverse.

Επομένως, αυτό που κάνουμε στο Metaverse γίνεται μια πολύ πραγματική εμπειρία. Δεν μπορούμε να κρυφτούμε από τους άλλους και οι άλλοι δεν μπορούν να κρυφτούν από εμάς. Όποιος επισκέπτεται ένα μέρος στο Metaverse είναι επίσης ορατός εκεί - αν και με τη μορφή ενός avatar.

 

Κανένα όριο για ταυτόχρονους χρήστες

Σε αντίθεση με πολλούς διακομιστές παιχνιδιών, το Metaverse δεν έχει όριο στον αριθμό των χρηστών που μπορούν να συμμετέχουν στο Metaverse ταυτόχρονα. Ο καθένας έχει τη δυνατότητα να συμμετέχει σε μια εκδήλωση, έναν τόπο ή μια δραστηριότητα. Σε αντίθεση με πολλά διαδικτυακά παιχνίδια, αυτό σημαίνει επίσης ότι δεν μπορεί να υπάρχουν διαφορετικοί τομείς μιας περιοχής. Όλοι πρέπει επίσης να μπορούν να αλληλοεπιδρούν με όλους τους άλλους που βρίσκονται στο ίδιο μέρος του Metaverse.

 

Μια πλήρως λειτουργική οικονομία

Στο metaverse, οι εταιρείες και τα άτομα μπορούν επίσης να μετατρέψουν την εργασία τους σε μια χρηματική μορφή. Μπορούν να δημιουργούν, να κατέχουν, να πωλούν και να επενδύουν σε πράγματα. Όχι μόνο μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ασφαλή διαχείριση των ψηφιακών αγαθών - τα κρυπτονομίσματα θα μπορούσαν επίσης να καθιερωθούν ως μέσο πληρωμής και για τους δύο κόσμους.

 

Το metaverse περιλαμβάνει ψηφιακούς και φυσικούς κόσμους

Ένα από τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά του Metaverse είναι ότι συνδυάζει τον ψηφιακό και τον φυσικό κόσμο. Μπορούμε να επηρεάσουμε τον φυσικό κόσμο στον ψηφιακό κόσμο και το αντίστροφο. Μεταξύ άλλων, αυτό σημαίνει ότι η προαναφερθείσα οικονομία δεν είναι κλειστή στον εαυτό της. Μια εικονική επιχείρηση στο metaverse μπορεί επίσης να σας εξασφαλίσει τα προς το ζην. Αυτός είναι άλλος ένας λόγος για τον οποίο τα κρυπτονομίσματα έχουν μεγάλες δυνατότητες, καθώς ορισμένα από αυτά έχουν ήδη καταφέρει να εδραιωθούν στον φυσικό κόσμο.

 

Διαλειτουργικότητα μεταξύ εφαρμογών

Οι εφαρμογές εντός του Metaverse επιτρέπουν τη χρήση δεδομένων, στοιχείων και περιεχομένου μεταξύ τους. Αυτό θα μπορούσε να είναι φίλτρα από ένα κοινωνικό δίκτυο που λειτουργεί και με άλλους παρόχους ή μοντέλα από παιχνίδια που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και σε άλλα παιχνίδια από έναν εντελώς διαφορετικό πάροχο και εκδότη. Αλλά αυτό σημαίνει επίσης ότι χρειαζόμαστε μόνο μία σύνδεση για να έχουμε πρόσβαση σε όλες τις άλλες εφαρμογές μέσα στο metaverse.

 

Ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει περιεχόμενο

Το Metaverse επεκτείνεται συνεχώς με νέο περιεχόμενο. Αυτό δεν προέρχεται από μια σταθερή ομάδα, αλλά μπορεί να δημιουργηθεί από οποιονδήποτε, συμπεριλαμβανομένων εταιρειών και ιδιωτών. Ως εκ τούτου, τα επιχειρηματικά συμφέροντα μπορεί επίσης να βρίσκονται πίσω από το περιεχόμενο - οικονομία λέξεων-κλειδιών.

Επομένως, είναι σημαντικό το metaverse να παρέχει εργαλεία που δίνουν σε όλους την ευκαιρία όχι μόνο να συμμετέχουν, αλλά και να συμβάλλουν στη διαμόρφωση της διαδικασίας. Στο διαδίκτυο, για παράδειγμα, πρόκειται για ιστότοπους ή εφαρμογές. Στο metaverse, αυτά μπορεί να είναι δικοί τους κόσμοι ή παιχνίδια που μπορούν να ενσωματωθούν απρόσκοπτα και από τα οποία άλλες υπηρεσίες, όπως τα κοινωνικά δίκτυα,  και μπορούν να χρησιμοποιηθούν εξίσου απρόσκοπτα.

 

Second Life - Ένα πρωτότυπο του Metaverse;

Τα 7 χαρακτηριστικά που ανέφερε ο Matthew Ball θα μπορούσαν σχεδόν να φαίνονται λίγο οικεία.

Το 2003, η Linden Lab εγκαινίασε τον εικονικό κόσμο "Second Life", ο οποίος είχε ήδη τότε ως στόχο τη δημιουργία ενός μετα-κόσμου με πρότυπο το μυθιστόρημα "Snow Crash". Μπορείτε να το επισκεφθείτε μαζί με άλλους, αλλά μπορείτε επίσης να δημιουργήσετε νέο περιεχόμενο μόνοι σας με τα εργαλεία. Αυτό μπορεί να είναι άβαταρ, αντικείμενα ή ακόμα και ολόκληροι κόσμοι. Το νόμισμα του παιχνιδιού μπορεί επίσης να ανταλλαχθεί με πραγματικό νόμισμα.

Παρά τις πολλές επικρίσεις στην αρχή και την αραιή κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης αργότερα, το Second Life εξακολουθεί να διατηρεί τη θέση του μέχρι σήμερα. Σε σύγκριση με τα οράματα του Metaverse, ωστόσο, το Second Life έχει περισσότερο μια υπόγεια γοητεία. Πρόκειται για ένα είδος σκηνής που υπάρχει κυρίως στο ίδιο το Second Life, παρά για μια πλατφόρμα που συνδέει μεγάλα τμήματα του πληθυσμού και δημιουργεί μια γέφυρα μεταξύ του φυσικού και του ψηφιακού κόσμου. Παρ' όλα αυτά, από τη σημερινή οπτική γωνία, είναι εντυπωσιακό πόσο κοντά ήταν το Second Life το 2003 στο σημερινό όραμα.

 

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του Metaverse;

Ενιαία πρότυπα

Ένα πλεονέκτημα που υποτιμάται από πολλούς είναι τα ομοιόμορφα πρότυπα που δημιουργεί το metaverse. Για μια απρόσκοπτη εμπειρία και διαλειτουργικότητα, οι εταιρείες πρέπει να συμφωνήσουν σε ενιαίες δομές και διεπαφές.

Λιγότερα εμπόδια

Τα ενοποιημένα πρότυπα επιτρέπουν μια πιο απρόσκοπτη μετάβαση των διαφόρων εφαρμογών. Κατά τη διαδικασία αυτή, η μετάβαση του φυσικού και του ψηφιακού κόσμου γίνεται επίσης πιο εύκολα.

Μεγαλύτεροι διαδικτυακοί κόσμοι

Το διαδίκτυο όπως το γνωρίζουμε είναι περιορισμένο σε πολλούς τομείς. Υπάρχουν μόνο λίγα βιντεοπαιχνίδια που επιτρέπουν πραγματικά μεγάλους mega servers, με πολλές χιλιάδες ταυτόχρονους παίκτες σε έναν χάρτη. Ακόμα και το EVE Online, το οποίο είναι γνωστό για το megaserver του, μετατρέπεται σε ένα σπασμωδικό όργιο μόλις μεγάλες διαστημικές μάχες με πολλούς παίκτες λαμβάνουν χώρα σε μικρό χώρο.

Για το Metaverse, πρέπει να δημιουργηθούν νέες δομές που να επιτρέπουν ακριβώς αυτό, χωρίς η εμπειρία να υποφέρει από κακές επιδόσεις. Και οι κινητές συσκευές πρέπει επίσης να λειτουργούν, αφού το μετασκόσπιτο πρέπει να είναι πάντα χρησιμοποιήσιμο ως μέρος της μελλοντικής καθημερινής ζωής. Αν αυτό επιτευχθεί, θα μπορούσαν να προκύψουν εντελώς νέες εμπειρίες: Διαδικτυακά παιχνίδια με τεράστιες πόλεις που κατοικούνται από παίκτες ή συναυλίες εικονικής πραγματικότητας με εκατοντάδες χιλιάδες άβαταρ, που καθιστούν τις διαδικτυακές συναυλίες μια απίστευτη εμπειρία τόσο για τα συγκροτήματα όσο και για τους οπαδούς τους.

 

Ποια είναι τα μειονεκτήματα του Metaverse;

Εθισμός και εξάρτηση από το Metaverse

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε υπερβολικό βαθμό μπορούν ήδη να έχουν αρνητική επίδραση στη ζωή μας. Ο φόβος της απώλειας, οι οπαδοί ως μέτρο της σημασίας του ατόμου, η προσποίηση μιας εξωραϊσμένης πραγματικότητας μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Το metaverse θα μπορούσε να ενισχύσει τέτοιες παρενέργειες. Δεν είναι τυχαίο ότι οι έννοιες που μοιάζουν με Metaverse στην επιστημονική φαντασία τείνουν να αποτελούν μέρος μιας τεχνολογικής δυστοπίας.

Το metaverse εγκυμονεί ακόμη μεγαλύτερους κινδύνους να χαθεί κανείς στη "νέα πραγματικότητα". Από την άλλη πλευρά, άλλα τμήματα του πληθυσμού, πιθανότατα κυρίως οι ηλικιωμένοι, θα χάσουν ακόμη περισσότερο τη σύνδεσή τους με τη σύγχρονη ζωή, αν αυτή γίνει ακόμη πιο ψηφιακή.

 

Η παντοδυναμία των εταιρειών

Στα χαρτιά, ο καθένας μπορεί να συμβάλει στη διαμόρφωση του metaverse. Αν όμως πολυάριθμοι γίγαντες του διαδικτύου θέλουν να προωθήσουν την ανάπτυξη του metaverse, είναι επίσης σαφές ότι ελπίζουν να αποκτήσουν δεσπόζουσα θέση.

Σε γενικές γραμμές, θα είναι πρόκληση η ρύθμιση του Metaverse σε οποιαδήποτε μορφή, δεδομένου ότι οι χώρες μπορούν να θεσπίσουν νόμους, αλλά ο ίδιος ο Metaverse θα μπορούσε να γίνει ένας παράλληλος κόσμος που "κυβερνάται" από εταιρείες.

 

Το τέλος της ανωνυμίας;

Αν και θα μπορεί κανείς να αλλάξει το avatar του στο Metaverse και να επιλέξει ένα ψευδώνυμο, η συνολική ανωνυμία θα μειωθεί. Είναι πιο στενά συνδεδεμένο με την πραγματικότητα και βασίζεται στο γεγονός ότι μπορείτε να χρησιμοποιείτε όλες τις υπηρεσίες με έναν μόνο λογαριασμό.

Ο κατά πόσο κάποιος θα είναι τελικά αναγνωρίσιμος στο metaverse δεν μπορεί να ειπωθεί προς το παρόν, αλλά μπορεί να υποτεθεί ότι θα εγκαταλείψει ένα μέρος της σημερινής ανωνυμίας του διαδικτύου. Αυτό είναι απαραίτητο, μεταξύ άλλων, για να περιοριστεί η μεγαλύτερη πιθανότητα εγκλήματος στον κυβερνοχώρο.

 

Σε ποιον ανήκει το metaverse;

Όπως περιγράφεται, το Metaverse θα διαχυθεί πιθανώς με φυσικό τρόπο. Μια εταιρεία δημιουργεί - ενδεχομένως και από ένα παιχνίδι όπως το Fortnite - ένα πλαίσιο που χρησιμοποιείται από μια ευρεία μάζα. Κάποια στιγμή, οι άλλες εταιρείες δεν έχουν άλλη επιλογή από το να πηδήξουν στο τρένο - ακριβώς επειδή οι μεγάλες μάζες έχουν ήδη αποφασίσει για μια πλατφόρμα.

Από την άλλη πλευρά, ένα metaverse υπό τον έλεγχο μιας και μόνο εταιρείας είναι και πάλι η διάσημη δυστοπία επιστημονικής φαντασίας στην οποία μια εταιρεία έχει τον έλεγχο του εικονικού επιπέδου της ζωής μας. Το βέλτιστο είναι η εταιρεία να δημιουργεί μόνο ένα πλαίσιο και να παραμένει οικονομικά στην κύρια δραστηριότητά της. Το metaverse λειτουργεί με αποκεντρωμένο τρόπο και ο καθένας μπορεί να συμμετέχει στο metaverse χωρίς να εξαρτάται από την εν λόγω εταιρεία.

Αλλά ακόμη και αν ισχύει αυτό, υπάρχουν ακόμη άλλα ερωτήματα: Ποιος θέτει τους κανόνες για το Metaverse; Ποιος θα παρακολουθεί τη συμμόρφωση και πώς θα τιμωρούνται τα εγκλήματα στον κυβερνοχώρο στο μέλλον; Σκεπτόμενοι πολύ μελλοντικά την εικονική πραγματικότητα, θα υπήρχε επίσης η ανάγκη για ένα είδος αστυνομικής δύναμης που θα παρενέβαινε αν κάποιος γινόταν παρεμβατικός. Θα είναι δουλειά του κράτους να παρέχει αστυνομικούς στον κυβερνοχώρο ή θα γίνει το metaverse ο δικός του νομικός χώρος;

Αυτές οι ερωτήσεις δεν είναι όλες άμεσα σχετικές. Το metaverse πρέπει πρώτα να αναδυθεί και να αναπτυχθεί, και δεν ξέρουμε προς ποια κατεύθυνση θα αναπτυχθεί στην πραγματικότητα. Παρ' όλα αυτά, είναι ερωτήσεις που πρέπει να τεθούν εγκαίρως, ώστε να μην βρεθείτε προ εκπλήξεως κάποια στιγμή που θα χρειαστεί να απαντήσετε γρήγορα.

Ετικέτες