12 Ιουλ 2021

Η δυστοπία του λεγόμενου πράσινου καπιταλισμού, Ανάγνωση σε 3'

 Η δυστοπία του λεγόμενου πράσινου καπιταλισμού ή τα πράσινα ψέματα.  

 

 


Φαινόταν ότι οι πύλες της κόλασης θα άνοιγαν στον Κόλπο του Μεξικού και κάθε στιγμή ένας φλεγόμενος δαίμονας θα ανέβαινε από τα βάθη του ωκεανού. Τουλάχιστον ο ανατιναγμένος αγωγός φυσικού αερίου που έμοιαζε με μια φωτιά να σιγοβράζει ήταν πλησιέστερο σε ένα sience fiction film παρά ένα πραγματικό ατύχημα. Αυτό είναι μόνο ένα από τα πολλά περιστατικά. Υπήρξαν παρόμοιες εικόνες το 2010, όταν η πλατφόρμα πετρελαίου "Deep Water Horizon" πήρε φωτιά επίσης στον Κόλπο του Μεξικού. Στο Ναβοντάρι της Ρουμανίας, στον Εύξεινο Πόντο, σημειώθηκε επίσης έκρηξη πρόσφατα στο μεγαλύτερο διυλιστήριο πετρελαίου της χώρας. Και εδώ, οι φωτογραφίες των λουόμενων που περπατούσαν στην παραλία και το γκρίζο σύννεφο καπνού στο παρασκήνιο διαδόθηκαν σε όλο τον κόσμο.

Τα παραπάνω είναι μια απόλυτα φυσιολογική τρέλα σε έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο καπιταλιστικός τρόπος παραγωγής. Αναζητώντας κέρδη, οι εταιρείες σκάβουν βαθιά στη γη, γυρεύοντας σπάνια μέταλλα, καταναλώνουν τεράστιες ποσότητες νερού, αποψιλώνουν δάση και μολύνουν το έδαφος. Οι χώρες και οι εταιρείες ενεργούν επιθετικά με διαφορετικούς τρόπους και διαφορετική ένταση, αλλά βασικά λειτουργούν σύμφωνα με την ίδια αρχή:

Πρέπει να είναι χρήσιμο αυτό που κάνουν. Και όσο αξίζει να τρυπήσουν για αέριο ή πετρέλαιο στη θάλασσα, η γεώτρηση θα συνεχιστεί και τα ατυχήματα θα συνεχίσουν να συμβαίνουν.

Εδώ και μερικά χρόνια - και επιταχύνεται από το παγκόσμιο κίνημα για τη διάσωση του κλίματος - όλο και περισσότεροι άνθρωποι έχουν συνειδητοποιήσει, ότι αυτός ο τύπος καπιταλισμού, ο οποίος βασίζεται στα ορυκτά καύσιμα, δεν μπορεί να επιβιώσει για πάντα. Οι πόροι είναι περιορισμένοι και πεπερασμένοι.

Οι εταιρείες περιλαμβάνουν όρους όπως τη  βιωσιμότητα ή την κλιματική ουδετερότητα στα χαρτοφυλάκια τους. Ακόμη και τα παραδοσιακά δεξιά και νεοφιλελεύθερα κόμματα σε πολλές χώρες το βάζουν στο εκλογικό τους μανιφέστο.

Από τη μία πλευρά για διαφήμιση, διότι αξίζει τον κόπο να εμφανίζονται στους πελάτες ή τους ψηφοφόρους υπεύθυνοι και με προνοητικότητα. Από την άλλη πλευρά, από την πραγματική αντίληψη ότι μεγάλα μέρη της βιομηχανικής παραγωγής, είτε πρόκειται για αυτοκίνητα είτε για άχυρα, πρέπει να αλλάξουν ριζικά για να συνεχίσει να αποδίδει. Ο ορυκτός καπιταλισμός τελειώνει - και όλοι το γνωρίζουν.

Είναι το λογικό μέρος ενός κατά τα άλλα παράλογου και αναρχικού συστήματος. Προκειμένου να συνεχίσουν να αποκομίζουν κέρδη, οι εταιρείες δεν μπορούν να αποφύγουν τουλάχιστον το πράσινο, εάν δεν μετατρέψουν πραγματικά την παραγωγή τους. Διότι μόλις αρχίσει η μάχη για πεπερασμένους πόρους, κανείς δεν θέλει να μείνει πίσω.

Ο αποκλεισμός του καναλιού του Σουέζ από ένα δεξαμενόπλοιο έδειξε την ευπάθεια αυτού του παγκόσμιου συστήματος μεταφοράς και παράδοσης με υπέροχο τρόπο: Εάν υπάρξει ένα σημαντικό εμπόδιο στην εφοδιαστική αλυσίδα, στο τέλος δεν θα υπάρχουν πλέον προϊόντα στο διπλανό σούπερ μάρκετ. Για τη δική τους δυνατότητα επιβίωσης, οι εταιρείες χρειάζονται επομένως περιφερειακές ή βιώσιμες έννοιες που υπερβαίνουν την παγκόσμια δικτυωμένη παραγωγή just-in-time.

Ωστόσο, ούτε οι μεμονωμένες εταιρείες ούτε οι μεμονωμένοι καταναλωτές έχουν την ευκαιρία να αλλάξουν οτιδήποτε σε αυτό το σύστημα μόνο μέσω των δικών τους αποφάσεων. Εφόσον συνεχίζουν και υπάρχουν αγοραστές αργού πετρελαίου ή χοιρινού σνίτσελ, θα υπάρχει μια αγορά που να καλύπτει αυτές τις ανάγκες. Μόνο εάν ληφθεί συλλογική απόφαση να παραιτηθούμε σε μεγάλο βαθμό από υπερβολικές επιθυμίες, το πετρέλαιο να παραμείνει στο έδαφος ή η βιομηχανική γεωργία να καταργηθεί. Ωστόσο, αυτό δεν είναι ρεαλιστικό σε έναν κόσμο που δεν βασίζεται σε συλλογικές και ορθολογικές αποφάσεις, αλλά στα συμφέροντα μερικών.

 

Δεν αρκεί η ρύθμιση των τιμών

Αυτό που ξεχνούν εκείνοι που φλερτάρουν για την ιερή γη του πράσινου καπιταλισμού:

Η καταστροφή του κλίματος δεν μπορεί να σταματήσει μόνο με την τιμολόγηση του CO₂, ακόμη και αν οι συζητήσεις για την κλιματική πολιτική επικεντρώνονται σε αυτό.

Το ίδιο ισχύει και για τη συζήτηση για τις τιμές της βενζίνης. Πολλοί είναι πεπεισμένοι ότι μπορούν να αντιδράσουν στη ζήτηση ρυθμίζοντας τις τιμές.

Είναι προς το συμφέρον των δικαιούχων αυτής της οικονομίας να κάνουμε όλους τους άλλους να πιστεύουν ότι μόνο οι μηχανισμοί της αγοράς μπορούν να λύσουν το πρόβλημα.

Αλλά ακόμη και στο πιο θετικό σενάριο, στο οποίο τα προσαρμόσιμα καπιταλιστικά καθεστώτα καταφέρνουν να σταματήσουν να διοχετεύουν εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στον αέρα έως το 2030 ή να επιτύχουν τον στόχο 1,5 μοιρών (που είναι ήδη μη ρεαλιστικός σήμερα, αλλά ας το υποθέσουμε), εάν η καταστροφή δεν είχε σταματήσει. Επειδή η καταστροφή των βιοτικών πόρων μας έχει πολύ περισσότερες αιτίες από ότι μόνο το διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Είναι τα σκουπίδια στις θάλασσες, το δηλητήριο στο έδαφος, οι μονοκαλλιέργειες και η αντοχή στα αντιβιοτικά, η εξαφάνιση ειδών και οι ανθρωποζωονόσοι. Δεν χρειάζεται πλέον να είσαι ερευνητής του κλίματος για να ξέρεις ότι πλησιάζουμε σημεία ανατροπής. Με άλλα λόγια, σημεία στα οποία έχουμε καταστρέψει ανεπανόρθωτα τη φύση.

Το να γίνεις πραγματικά ουδέτερος για το κλίμα θα σήμαινε μια μαζική αναδιάρθρωση της βιομηχανίας και της παραγωγής ενέργειας για τις βιομηχανικές κοινωνίες, μια επανεξέταση της βιομηχανικής γεωργίας, στις μεταφορές, στη ζωή και σε ολόκληρο τον τρόπο ζωής μας.

Όποιος πιστεύει ότι μπορεί να αφήσει αυτό το τεράστιο καθήκον μας  στις δυνάμεις της αγοράς, πιστεύει επίσης στο φαινόμενο της μείωσης. Στην πραγματικότητα, ωστόσο, είναι αλήθεια ότι κάθε κοινωνικό και κλιματικό-πολιτικό επίτευγμα πρέπει να καταπολεμηθεί σκληρά κάτω από συνθήκες του καπιταλισμού. Νόμοι για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, για παράδειγμα, έπρεπε να περάσουν εξίσου δύσκολες συνθήκες και lobying, όπως και σήμερα οι απαιτήσεις για μια Πράσινη Νέα Συμφωνία. Κρατικά σχέδια αυτού του είδους δεν καταργούν ακόμη τον καπιταλισμό, αλλά στην καλύτερη περίπτωση δίνουν τη δυνατότητα της  πρόσβασης της Αριστεράς ή της άλλης πλευράς, της κοινωνικά και περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένης, για την πρόληψη των χειρότερων.

Παρά τις προσπάθειες που είναι σωστές και απαραίτητες για την προστασία των βιοτικών βασικών μας μέσων, δεν μπορούμε να αποφύγουμε να ξεπεράσουμε τον υπάρχοντα τρόπο παραγωγής και να τον αντικαταστήσουμε με έναν που δεν λειτουργεί σύμφωνα με τη λογική της μεγιστοποίησης του κέρδους.

Διότι σε αυτήν τη λογική είναι έντονα εγγεγραμμένη η εκμετάλλευση των ανθρώπων και της φύσης.

Ο Καρλ Μαρξ φτάνει στο επίμαχο σημείο όταν γράφει: «Επομένως, η καπιταλιστική παραγωγή αναπτύσσει μόνο την τεχνολογία και το συνδυασμό της διαδικασίας κοινωνικής παραγωγής, ενώ ταυτόχρονα υπονομεύει τις πηγές κάθε πλούτου: τη γη και τον εργαζόμενο». Δεν είναι δικά του, δεν υπάρχει ένας καπιταλισμός που να μην υπονομεύει τα βασικά του μέσα παραγωγής σε κάποιο σημείο.

Ως εκ τούτου, ο πράσινος καπιταλισμός είναι μια αντίφαση από την άποψη, εάν δεν σημαίνει μόνο, ότι σημαίνει να τον χρωματίσουμε απλά πράσινο. Αν το πράσινο σημαίνει πραγματικά βιώσιμο, αυτό δεν μπορεί να γίνει κάτω από τον καπιταλισμό, ακόμα κι αν πρέπει να αφήσουμε πίσω μας τα ορυκτά καύσιμα.

Αβοκάντο για το τοστ

Πράγματι, τότε ίσως να μην ανοίγουν πια φλόγες της κόλασης στον ωκεανό, αλλά οι άνθρωποι να συνεχίσουν να εργάζονται κάτω από ανάρμοστες συνθήκες. Ίσως τα αβοκάντο που όλοι στο βορρά του πλανήτη το θέλουν πάνω στα τοστ τους δεν θα συλλέγονται πλέον, αλλά ένας άλλος διαφορετικός καρπός. Ακριβώς, επειδή ο καπιταλισμός αλλάζει, δεν σημαίνει ότι εγκαταλείπει τα θεμέλιά του. Η εκμετάλλευση μετατοπίζεται σε άλλες περιοχές και σε άλλα αγαθά, αλλά ποτέ δεν θα καταργηθεί ή το σύστημα θα καταρρεύσει. Και αυτοί που επωφελούνται από αυτό θα προσπαθήσουν να το αποτρέψουν με κάθε τρόπο.

Ήδη από το 2011,2014, 2016 η Naomi Klein παρουσίασε την απόφαση της ανθρωπότητας: ο καπιταλισμός έναντι του κλίματος. Η κλιμάκωσή του βασίζεται στο γεγονός ότι μπορούμε να σώσουμε το κλίμα και συνεπώς τους εαυτούς μας, μόνο αν αντισταθούμε στον καπιταλισμό.

Όχι αδέξια, αλλά με ένα σχέδιο που κάνει καλύτερη χρήση των υπαρχόντων πόρων και εξακολουθεί να εστιάζει στις επαρκείς ανάγκες των ανθρώπων.

Το όνομα αυτού του οράματος είναι δευτερεύον και μάλιστα πριν από την αντίληψη ότι ο πράσινος καπιταλισμός είναι ένα ψέμα.

Διαφορετικά θα βιώσουμε πολύ περισσότερα δυστοπικά πράγματα από μόνο τα πολύ θερμά καλοκαίρια. Σχεδόν κάθε ταινία επιστημονικής φαντασίας δείχνει πώς μοιάζουν οι πλανήτες όταν γίνονται ακατοίκητοι. Υπάρχει λοιπόν, όπως στο Blade Runner 2049, ένας κόσμος με ιπτάμενα αυτοκίνητα και συνεργάτες από ολογράμματα, ένας κόσμος με ακατοίκητες ερήμους και υπόκοσμοι του προλεταριάτου στον οποίο εργάζονται οι σκλάβοι.

Αυτό φαίνεται υπερβολικό, αλλά δεν μας πειράζει από την άλλη το γεγονός ότι οι πλουσιότεροι άνθρωποι κάνουν προσπάθειες να φτάσουν στο διάστημα, παρά να τερματίσουν την παγκόσμια πείνα. Τι πρέπει να μας οδηγήσει να πιστέψουμε ότι οι ίδιοι άνθρωποι στον πράσινο καπιταλισμό θα κάνουν τους πάντες καλύτερους; Δεν υπάρχει τρόπος παρά να το πάρουμε το πρόβλημα στα χέρια μας. Διαφορετικά ο πράσινος καπιταλισμός έχει γίνει επίσης δυστοπία apriori.

 

11 Ιουλ 2021

Μονοπωλούμε θέματα καθημερινά, αλλα ... οι νέες ιδέες που είναι? Ανάγνωση σε 3,5'

 Ποιος νοιάζεται πλέον για ιδιαίτερες συζητήσεις;

Μέγα θέμα το ένα, μέγα θέμα το άλλο. Η μονοπώληση των θεμάτων είναι στην ημερήσια διάταξη αλλα που οι νέες ιδέες ?

Language of desire & language of utopia( Γλώσσα της επιθυμίας & γλώσσα της ουτοπίας). [Carolin Emcke] Αν θέλουμε την μια,  να μάθουμε και την άλλη.

Michael Angele – η μετάφραση σε μαύρα, η επιμέλεια κειμένου και παρεμβάσεις σε γκρι του blogger zaungastni

                                                                                                                                                 23.11.2020 ενημέρωση και επαναδημοσίευση

Σχεδόν για οτιδήποτε μπορεί να συζητήσει κάποιος. Αλλά έχει νόημα αυτό;

Βασικά, μπορείτε να συζητήσετε οτιδήποτε που δεν αυτοεπεξηγείται ή που δεν είναι αυτονόητο.

Υπάρχουν πολλά παραδείγματα όπως η ποδηλατολωρίδα για την οποία κατατέθηκε αίτηση στο Δήμο για κατάργησή της μετα από 4 μήνες, τα κενά 5 cm ανάμεσα σε πλάκες πλαταιών για σπορά γκαζόν(!), η μη ύπαρξη επιτροπής ηθικής για ιδιωτικά κεφάλαια στην αστική ανάπτυξη και το δημόσιο χώρο της πόλης, η κοπή δένδρων από δενδροστοιχίες στους δρόμους κ.ο.κ. Για όλα υπάρχει λόγος ένστασης?

Εσείς, αγαπητέ αναγνώστη, πιθανότατα να μη μπορείτε να ενδιαφερθείτε για τέτοια θέματα. Και το κοινό φυσικά δεν ενδιαφέρεται χρόνια τώρα σχετικά  με την μοιρασιά των γυάλινων περιπτέρων στη νέα παραλία και ότι ήδη υπάρχουν 8 λεγόμενα αναψυκτήρια με ότι χειρότερο μπορεί ν απροσφέρει η γαστρονομία σε πελατειακό κοινό(ξεκάρφωμα για να μη τις πουν καφετέριες και ντροπιαστούν) και έπονται και άλλα σε μια απόσταση 3 km μόνο(να μαζεύουμε και ας είναι και ψίχουλα, μπικικίνια), αλλα και ούτε για τους άστεγους πρόσφυγες  που χωρίς άδεια παραμονής, χωφίς εμβολιασμό ή τουλάχιστον χωρίς δημόσια έγγραφα ταυτότητας που δεν μπορούν να έχουν υπηρεσίες του κοινωνικού ιατρείου, αφού ήρθαν στη χώρα μας. Και ας αφήσουμε τους αλλοδαπούς, ας κοιτάξουμε τους Έλληνες που επιβιώνουν καθημερινά με το ρίσκο της λοίμωξης άσχετα ότι πολλοί θα πουν ότι « αφού ζουν αποκλεισμένοι από που να ιωθούν?» Και μόνο αυτό το αποκλεισμένοι που απλά το δεχόμαστε για να δικαιολογήσουμε εξωγενείς καταστάσεις που υπό άλλες συνθήκες θα επηρέαζαν τη ιδιωτική μας, άθλια τελικά ζωή, μόνο αυτό μας κάνει να ξανασκεφτούμε αυτό που λέγεται με τους φτωχούς και άστεγους.

Ωστόσο, οι συζητήσεις σήμερα θα αναφερόταν λόγω δεδομένων αφορμών στον Ισλαμισμό  αν δεν υπήρχε το μεγάλο πρόβλημα του κορωναϊού και γνωρίζουμε γιατι. Η Μέγα συζήτηση. Το "τεράστιο θέμα" (Moritz von Uslar). 

Οι συζητήσεις τείνουν να μονοπωλούνται. Απαιτούν την αδιαίρετη προσοχή μας για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο, συνήθως για το πολύ μερικές ημέρες. Μετά άκρα σιωπή.

Με την Corona, αυτό συμβαίνει εδώ και μήνες, η πανδημία μας έχει κατακυριεύσει. Η δεύτερη τηλεοπτική εκλογική μονομαχία πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Οκτώβριο στις ΗΠΑ. Μια εφημερίδα είχε τίτλο: "Η τελική τηλεοπτική μονομαχία Τραμπ εναντίον Μπάιντεν: επιτέλους συζήτηση αντί να φωνάζουν". Αυτό λέει πολλά για μια επιθυμία της κουλτούρας  της συζήτησης. Πάνω απ' όλα, σημαίνει αυτό,

αυτό που σπάνια βρίσκεται στα κοινωνικά δίκτυα.

Σε γενικές γραμμές ισχύει ότι οι συζητήσεις μετατρέπονται σε «μέτα» φαινόμενα. Αυτό ισχύει επίσης και για τον Sars-2. 

Αναφέρονται τα μέσα ενημέρωσης στο θέμα αξιοπρεπώς και επαρκώς; Βλέπουν τα μέσα ενημέρωσης και κατ’ επέκταση οι δημοσιογράφοι μεμονωμένα ένα θέμα ή βλέπουν το πολιτικό και κοινωνικό εννοιολογικό τους πλαίσιο [1]. 

Αυτό είναι ένα ζήτημα που δεν ενδιαφέρει μόνο τους δημοσιογράφους των μέσων ενημέρωσης. Το πολιτικά ενδιαφερόμενο και σκεπτόμενο μέρος του πληθυσμού έχει ξυπνήσει από καιρό όσον αφορά την πολιτική των μέσων ενημέρωσης. Και γίνεται πλέον μαι δευτερογενής σφαίρα ενημέρωςης μέσω των κοινωνικών δικτύυων που αποκαλύπτονται θέματα που υπο άλλες συνθήκες θα αποκρυπτόταν.

Ποιοι ειδικοί έχουν τη γνώμη τους και που την εκφράζουν; Και το πιο σημαντικό: Ποιοι  δεν μπορούν να έχουν λόγο πού;  

Παράδειγμα Λέξη-κλειδί Cancel Culture: „The knowledge of what it excludes is associated with debate”, ή αλλιώς,  η γνώση του τι αποκλείεται συνδέεται με την εξέλιξη της συζήτησης. Στην πραγματικότητα κάτι καλό από την πρώτη ματιά. Για δεκαετίες, κριτικοί ζητούσαν αυτήν την ευαισθησία  στην ανταλλαγή θέσεων.

 

Η ένσταση είναι ευπρόσδεκτη,  αλλα …

Αλλά τώρα κάτι φαίνεται να ξεφεύγει από τη συμμετοχή μας σε συζητήσεις. Η Carolin Emcke γράφει: "Εμείς, οι οποίοι μιλάμε ή γράφουμε δημόσια, πρέπει να σκεφτούμε ότι, ... κανείς δεν μιλάει ούτε γράφει απευθυνόμενος σε κάποιο χώρο χωρίς βιώματα. Πρέπει να αναρωτηθούμε, με κάθε πρόταση που γράφουμε, με κάθε εικόνα που προκαλούμε, σε τι αναφερόμαστε με αυτό, ποιες αναμνήσεις συνδέονται με αυτό, ποιες φωνές νομιμοποιούνται να εκφραστούν ή ακόμα και ποιες όχι. "  Βλέπε ρατσισμός, φασισμός, πατριαρχία κλπ.

Ακούγεται καλό στην αρχή. Αναφέρεται σε μια "αφύπνιση", σε μια ευθύνη. "Αλλά αν διαβάσει κανείς τις προτάσεις πιο προσεκτικά, μιλάει μια υπεροψία μέσα από αυτές. Δεν είναι δυνατόν πραγματικά να ξέρω τι επιπτώσεις αναλυτικά θα έχει η κάθε ομιλία μου και η κάθε γνώμη μου σε άλλους. Το κοινό δεν λειτουργεί σαν κλινική."

Πολλοί διαμαρτύρονται για έναν υπερβολικά υψηλό τόνο ηθικής στις συζητήσεις, kits πνευματικότητα  και κάποιοι βλέπουν τον «ορίζοντα της γνώμης» να στενεύει. Αυτή η κριτική προέρχεται συχνά από τη συντηρητική πλευρά. Τελευταία όχι μόνο από αυτούς. Για παράδειγμα ο λεγόμενος αριστερός και όποιος πιστεύει ότι το ζήτημα των προσφύγων πρέπει κατά κύριο λόγο να αντιμετωπιστεί  με τις «αιτίες μετανάστευσης και φυγής από τις χώρες τους», εάν δεν γίνει ρατσιστής, θα καταλήξει γρήγορα στο κύκλο αυτών που ασκούν ριζοσπαστική κριτική για την παγκόσμια οικονομία.  Και φυσικά και πρέπει να γίνει κριτική  γι’ αυτήν. Αλλά πλέον κατηγοριοποιείσαι απλά με τη γνώμη σου και η επικοινωνιακή διάδραση σταματά εκεί.

 

… και οι νέες ιδέες (?)

Στην Ελλάδα είμαστε ένας πληθυσμός που γερνάει. Πάνω από 45% του πληθυσμού είναι άνω  των 50 ετών. 32% άνω των 65 ετών. Ποιοι θα δώσουν τις νέες ιδέες για την ανθεκτικότητα της κοινωνίας, κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά. Οι ηλικιωμένοι ή οι νέοι που το όραμα τους είναι τα πάρτυ, τα χρήματα, τα ταξείδια(ένδειξη status) και ένα καλό αυτοκίνητο, ναι όσο και παράξενο να φαίνεται?

Οι 50ηδες και οι άνω των 60 ετών έχουν περισσότεροι παραδοθεί περιμένοντας, χωρίς να έχουν συμφιλιωθεί με αυτόν, το θάνατο, ενώ κάποιοι άλλοι περνούν μια αργοπορημένη Μεταεφηβία. Από αυτούς δεν μπορούμε να περιμένουμε και πολλά ουσιαστικά πράγματα, να το πούμε καλύτερα, σοφές ενέργειες και φυσιο- και κλιματοκεντρικά και όχι ανθρωποκεντρικά concepts.

Ακόμα και οι Πράσινοι στη Γερμανία με μακρά ιστορία από τα χρόνια της αστυνομικής καταστολής κάθε πολιτειακής πρωτοβουλίας στη Γερμανία έχουν φτάσει στο σημείο να μην αρνούνται τελείως τα γενετικά τροποποιημένα προϊόντα( 21.11.2020 στο συνέδριο τους) και να παρακαλούν για βαριά όπλα προς την Ουκρανία (2022).

Η ευνομούμενη κοινωνία έχει κατανεμηθεί σε δύο στρατόπεδα προς το παρόν όσον αφορά την συνειδητοποίηση της καθημερινής διαβίωσης. Στους νέους που αντιστέκονται στην απεριόριστη χρήση γήινων πόρων και σηκώνουν το δάχτυλο στους ηλικιωμένους άνω των  50, 60, 70   και καλά το κάνουν από μια άποψη. Να σταματήσουν να είναι άνετοι στις πολυθρόνες τους οι ηλικιωμένοι και να κάνουν κάτι παραγωγικό για τη κλιματική κρίση, γιατί και αυτοί, οι νέοι θέλουν να ζήσουν υπό καλύτερες συνθήκες όπως και η απέναντι πλευρά πριν κάποια χρόνια. Από την άλλη, οι ηλικιωμένοι -οι boomer γενικώτερα- σηκώνουν και αυτοί το δάχτυλο και λένε στους νέους να σταματήσουν να συνέρχονται και να διασκεδάζουν προς το παρόν λόγω της πανδημίας, γιατί είναι αυτοί, η δική τους κοινωνική ομάδα, που είναι ευάλωτη και ευαίσθητη.

Τελικά και οι δυο ομάδες ένα επιθυμούν: την λύτρωση από τον ίδιο τον εαυτό τους.

Όμως καλά θα ήταν τουλάχιστον οι ηλικιωμένοι αφού φοβούνται να καθίσουν σπίτι τους και να μη σηκώνουν  το δάχτυλο στους νέους.

Από που έρχονται οι νέες ιδέες. Σίγουρα από τους ηλικιωμένους όχι. Βλέπε Μπουτάρης (seventy  and something σαν Δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Τι έπραξε για τις ηλικίες κάτω των 30-40 ετών ???? Ακόμα και την λειτουργούσα πρόχειρη πίστα bmx και scatt χωρίς προδιάγραφες για 5 χρόνια στη νέα παραλία την «ξήλωσε» (2018) μέσα σε μια νύχτα  μετα από θάνατο νεαρού παιδιού. Μέχρι σήμερα κανείς δεν έχει ασχοληθεί με την πολιτική νεολαίας, παρόλο που ο σημερινός Δήμαρχος είναι ca. 50 και όλα αυτά τα παιδιά δεν έχουν που να ασχοληθούν με το συγκεκριμένο άθλημα τους. Ο σημερινός Δήμαρχος, Ζέρβας,  μόνο για εργολαβίες υποδομών ενδιαφέρεται.

Η γηράσκοντες έχουν φόβο ακόμα και να κατέβουν σε μια διαμαρτυρία για διεκδίκηση δικών τους δικαιωμάτων π.χ. σύνταξη, υποβαθμισμένο σύστημα υγείας κλπ., οι νέοι δεν έχουν(Friday for future, we are 99%,  occupy etc).  Οι ηλικιωμένοι κρύβονται πίσω από την τάχα μου αναγκαιότητα δημοκρατικών διαδικασιών για κάθε απόφαση και πρωτοβουλία μέσα σε μια κοινωνία.

Και αφού εδώ στην Ελλάδα δημογραφικά και πληθυσμιακά όλο και λιγότεροι νέοι άνθρωποι βρίσκονται στη χώρα μας, θα πρέπει να παρακαλούμε να έρθουν νέοι άνθρωποι στη χώρα μας να μας δώσουν νέες ιδέες και

να μας ξαναθυμίσουν την λέξη «θάρρος».

Ας το σκεφτούν οι λίγοι έξυπνοι πολιτικοί εν ενέργεια που έχουν απομείνει ή που υπάρχουν γενικότερα, να καταθέσουν προτάσεις και για την ενσωμάτωση ας πούμε των νέων που έχουν έρθει στην Ελλάδα( δε θέλουν το κακό της κοινωνίας όλοι αυτοί που είναι «εγκατεστημένοι» εδώ), αλλα και των Ελλήνων που έχουν μείνει εδώ και αγωνίζονται για την επιβίωση.

[Walter Benjamin]: Σκεφτείτε πάντα ριζoσπαστικά, ποτέ με συγκατάβαση, στα πιο σημαντικά πράγματα της ζωής

Αλλά ακόμα και η δομή τη κοινωνίας είναι τόσο ανήλικη που μόνο οι γυναίκες συνήθως συμφιλιώνονται με το γήρας εκμεταλλευόμενοι αυτό προς τη σοφία, ενώ οι άνδρες το θεωρούν ταμπού. Εδώ τους βοηθάει και η επιστήμη  προπάντων η ιατρική και βιοτεχνολογία [Χωρίς την προώθηση των φαρμακευτικών βιομηχανιών, η ευαισθητοποίηση και η γνώση σχετικά με τις σεξουαλικές δυσκολίες στις γυναίκες (ή και άτομα με κολπικά που δεν ταυτίζονται ως γυναίκες) δεν έχει προχωρήσει με τον ίδιο τρόπο όπως και για τους άνδρες.].

Οι γυναίκες μιλούν σοβαρά για το γήρας ενώ οι άνδρες μιλούν για το γήρας γελοιοποιώντας το. Ίσως μέσω της περισσότερο ενσυναίσθησης οι γυναίκες να αποκτούν ταχύτερα την αξιοπρέπεια τους σε σχέση με τους άνδρες, πριν αποβιώσουν. Οι άνδρες μπορεί και να μη προλάβουν!

Όμως μια ώριμη εφηβεία είναι κάτι δεδομένο στους άνδρες και πάντα σχεδόν ομιλούν για μια ώριμή αποδοτικότητα. Αλλα δε νομίζετε ότι φτάνει πια αυτή η υπερφίαλη ανοησία? Από την άλλη δεν εννοούμε φυσικά το ενδιαφέρον να περιοριστεί μόνο στους ποδοσφαιρικούς αγώνες όταν δεν έχουμε εργασία ή δεν έχουμε όρεξη να κάνουμε κάτι με τον σύντροφο με την οποία ζούμε. Αλλα να μη λέμε, εγω έκανα ότι έκανα τώρα είναι η σειρά των παιδιών μου να κάνουν κάτι. Συνήθως κανένα από τα παιδιά δεν κάνουν κάτι, αλλα δεν αναρωτιούνται οι γονείς γιατί? Θεωρούν, ότι έκαναν τα πάντα για να δείξουν στα παιδιά τους τι συμβαίνει γύρω τους.

Και οι ίδιοι που θεωρούν τους εαυτούς τους προοδευτικούς, εαν διαφωνήσεις με την ισχύουσα θέση του απο αυτούς υποστηριζόμενου αριστερού κόμματος τους τότε εισαι εχθρός, εισαι με την άλλη πλευρα που θέλει το κακό του λαού. Ναι, τόσο ανηλικότητα.

Τους μιλάς για την ατμοσφαιρική ρύπανση στη πόλη, την υπερθέρμανση στη πόλη, το θόρυβο και τους προτείνεις λιγότερα αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης και χρήση περισσότερο ποδηλάτων εκεί που ειναι εφικτό όπως στο κέντρο της πόλης, και η απάντηση αυτών των προοδευτικών αριστερών ειναι "μα εγω πληρώνω φόρους για να κυκλοφορώ ενω ο ποδηλάτης δεν πληρώνει και απαιτώ να έχω και χώρους στάθμευσης."

Τους αναφέρεις τις ενστάσεις σου σαν πλήρως εμβολιαμένος όσον αφορα τα εμβόλια την επιστημονική κοινότητα και πως το αντιμετωπίζει το θέμα και τον τρόπο με τον οποιο γίνεται η διαφίμηση τους και ο εμβολιασμός και σου αντιπαραθέτουν αμέσως την επικινδυνότητα που εχει αυτή η συζήτηση να δώση πάτημα  στους αρνητες εμβολιασμού- και κατ' επέκταση τους ακρα δεξιούς, γιατι εκεί πήγαινει η σκέψη τους-. Αυτό εχουν να πουν στον προβληματισμό μου?

Εδω τελειώνει η κατανόηση της ύπαρξης του έμβιου βίου σου σαν κοινωνικό όν.

Να ασχοληθούμε με το θάνατο, όχι με τις αρρώστιες, να καταλάβουμε ότι τείνει να τελειώσει η ζωή νομοτελειακά και να μη το βλέπουμε σαν ανοησία να το σκεφτόμαστε αυτό. Ασχολούμαστε καθημερινά με τους διψήφιους ή τριψήφιους αριθμούς κρουσμάτων ή/και θανάτων και παραιτούμαστε του θέματος, τι κάνουμε the day after, πως συμπεριφερόμαστε στο διπλανό μας ή στον εαυτό μας χωρίς να θίξουμε τον διπλανό μας και το περιβάλλον του οποίου η καταστροφή σε συνδυασμό με την κλιματική αλλαγή προωθεί την εμφάνιση των ανθρωποζωονόσων.

«Σε γενικές γραμμές, οι πραγματικές, τελικά, διαφωτιστικές συζητήσεις πραγματοποιούνται συχνά μεταξύ των οικονομολόγων. Αλλά δεν τους δίνουμε πάντα τη δέουσα προσοχή, στην αρχή δεν μας διεγείρουν το μυαλό, δεν "πυροδοτούν" προκλήσεις. Επειδή οι οικονομολόγοι δεν γνωρίζουν εθνικές ή σεξουαλικές ομάδες(ταυτότητα, η  χαρισματική ιδιότητα για την θεμελίωση του νεοφιλελευθερισμού) στις οποίες μπορεί να εκχωρηθεί ή να απορριφθεί ένα καθεστώς θύματος, αλλά μόνο ο "homo oeconomicus". Οι ηλικιωμένοι δεν πάσχουν από  κάτι «ηλικιακό» εδώ, αλλά από πολύ χαμηλές συντάξεις και ένα κατεστραμμένο σύστημα υγείας. Όταν γράφεται κάτι τέτοιο, φυσικά, προκαλεί αντιπαραθέσεις και ενστάσεις. Σε μια συζήτηση αυτό πρέπει να προωθείται όμως  και όχι να αποφεύγεται και να απαγορεύεται. Γιατί; Επειδή σε κάνει ελεύθερο άτομο.»



[1] Geoffroy de Lagasnerie., Denken in einer schlechten Welt, 2018

Ετικέτες