14 Οκτ 2024

Η δέσμευση του διοξειδίου του άνθρακα δεν λειτουργεί - και όμως η ΕΕ το επιδιώκει

Η δέσμευση του διοξειδίου του άνθρακα δεν λειτουργεί - και όμως η ΕΕ επιμένει σε αυτό.

Η βιομηχανία ορυκτών καυσίμων, και ο στρατός των λομπιστών της, είναι πρόθυμοι να διατηρήσουν τις εκπομπές αναμμένες - και business as usual - με τη δέσμευση άνθρακα. Ακούγεται απατηλά απλό.

Αυτό το άρθρο γράφτηκε από την Belén Balanyá (CEO) και εμφανίστηκε αρχικά στο EU Observer.

Ωστόσο, το Φόρουμ Διαχείρισης Βιομηχανικού Άνθρακα (ICM Forum) - που λήγει την Παρασκευή (11 Οκτωβρίου) στο Pau της Γαλλίας, το οποίο συμβουλεύει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη δέσμευση άνθρακα, είναι μια χαρακτηριστική περίπτωση ψευδών λύσεων, εταιρικής δέσμευσης και επιρροής ορυκτών καυσίμων.

Το πρόβλημα; Οι τεχνολογίες δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) είναι απαγορευτικά ακριβές, δεν έχουν βελτιωθεί εδώ και 40 χρόνια και δεν λειτουργούν ως λύση για το κλίμα.

Στην πραγματικότητα, η δέσμευση άνθρακα είναι ένα τέχνασμα της βιομηχανίας για να καθυστερήσει τη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων. δεν λειτουργεί σε κλίμακα, αλλά αυτό που κάνει είναι να ενισχύει τις υποδομές ορυκτών καυσίμων - και ακόμη περισσότερο την εξόρυξη πετρελαίου - αντί να ενθαρρύνει την απαραίτητη μετάβαση σε πραγματικές εναλλακτικές λύσεις.

 

Αποτυχημένη τεχνολογία

Οι ομάδες εργασίας του φόρουμ ICM, στις οποίες κυριαρχούν τα συμφέροντα των ορυκτών καυσίμων, έχουν λάβει εντολή να διαμορφώσουν τη βασική ενεργειακή πολιτική της ΕΕ, να ξεπλύνουν το πράσινο φως και να σπαταλήσουν δισεκατομμύρια σε δημόσιο χρήμα για την προστασία των συμφερόντων της βιομηχανίας.

Αυτό είναι ένα σημαντικό εμπόδιο για πραγματική δράση για το κλίμα. Η CCSCCUS όταν περιλαμβάνεται η χρήση σε προϊόντα) αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο των προσπαθειών της βιομηχανίας ορυκτών καυσίμων να αποφύγει το είδος των απειλητικών για το κέρδος περικοπών εκπομπών που οι επιστήμονες επιβεβαιώνουν ότι είναι απαραίτητες για την αποφυγή της ανεξέλεγκτης κλιματικής αλλαγής.

Οι τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα έχουν δοκιμαστεί για πάνω από 50 χρόνια, ύψους άνω των 83 δισεκατομμυρίων δολαρίων [76 δισεκατομμυρίων ευρώ] παγκοσμίως, με αμελητέα αποτελέσματα.

Σήμερα, οι χώρες της ΕΕ δεσμεύουν μόλις 1,9 Mt CO2 ετησίως και δεν αποθηκεύουν μόνιμα τίποτα από αυτό. Αυτό είναι ένα αξιολύπητο 0,076% των εκπομπών της ΕΕ  το 2023. Μόλις 53Mt έχουν συλλεχτεί παγκοσμίως.

Μια έκθεση του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης δεν δείχνει καμία ένδειξη τεχνολογικής βελτίωσης ή μείωσης του κόστους σε οποιοδήποτε μέρος της διαδικασίας δέσμευσης, μεταφοράς ή αποθήκευσης κατά τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες - και μια πορεία με υψηλή περιεκτικότητα σε CCS θα κόστιζε 20 τρισεκατομμύρια δολάρια περισσότερο.

Παρά τις αποτυχίες αυτές, η ΕΕ ξόδεψε τα τελευταία δύο χρόνια την υπερτροφοδότηση των πολιτικών για τη στήριξη της μαζικής επέκτασης αυτής της τεχνολογίας.

Η πιο πρόσφατη προσπάθεια είναι η Στρατηγική Βιομηχανικής Διαχείρισης Άνθρακα (ICMS), η οποία απηχεί τις απαιτήσεις της βιομηχανίας, αυξάνοντας δραματικά τους στόχους δέσμευσης άνθρακα σε 450Mt έως το 2050, απαιτώντας 19.000 χιλιόμετρα υποδομών μεταφοράς CO2 έως το 2040 - που αναμένεται να κοστίσει στους ευρωπαίους φορολογούμενους το επιβλητικό ποσό των 16 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Η επίτευξη αυτών των στόχων θα απαιτούσε τουλάχιστον 200πλάσια αύξηση της παραγωγικής ικανότητας τα επόμενα 25 χρόνια - ένα απίθανο κατόρθωμα, δεδομένου ότι μόνο 40 έργα λειτουργούν παγκοσμίως και  το 80% των επιχειρούμενων έργων CCUS μεγάλης κλίμακας αποτυγχάνουν.

Μια νέα μελέτη του IEEFA εκτιμά ότι το συνολικό κόστος των προγραμματισμένων έργων CCS της Ευρώπης θα είναι 520 δισ. ευρώ, εκ των οποίων έως και 140 δισ. ευρώ απαιτούνται από τους φορολογούμενους.

 

Γιατί λοιπόν η ΕΕ προωθεί ριψοκίνδυνες, δαπανηρές, αποδεδειγμένα αποτυχημένες τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα, όταν υπάρχουν καλύτερες εναλλακτικές λύσεις, όπως αξιόπιστες, ταχέως εξελισσόμενες και ταχύτερα εφαρμόσιμες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας;

 

Put simply: lobbyists.

Η αναθεωρημένη  έκθεση Carbon Coup του Corporate Europe Observatory  αποκαλύπτει ότι το ετήσιο συμβουλευτικό φόρουμ ICM της Επιτροπής, που συστάθηκε το 2021, είναι ένα τζάμπορι της βιομηχανίας ορυκτών καυσίμων.

Αποτελείται από γνώστες της βιομηχανίας και οργανισμούς που συνδέονται - ή τουλάχιστον σε στενή συνεργασία με - συμφέροντα ορυκτών καυσίμων, αλλά έχει ασκήσει σημαντική επιρροή στους κανονισμούς CCUS και στη δημόσια χρηματοδότηση της ΕΕ - και καλείται ακόμη και να κατευθύνει την πολιτική.

Οι προσπάθειες της Επιτροπής να παρουσιάσει το φόρουμ ICM ως μια «ισορροπημένη» πολυμερή πλατφόρμα είναι παραπλανητικές: κάθε ομάδα εργασίας προεδρεύεται από τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων ή από οργανώσεις που συνδέονται με τη βιομηχανία υπέρ της CCUS.

Οι προτάσεις του φόρουμ ICM έχουν ήδη διαμορφώσει βασικές πολιτικές — όπως οι στόχοι υποδομής που επιδοτούνται από τους φορολογούμενους από τους φορολογούμενους.

Όπως δήλωσε η επίτροπος της ΕΕ Kadri Simson στο φόρουμ CCUS του 2023: «Ζητήσατε έναν συγκεκριμένο και επαληθεύσιμο στόχο για την ικανότητα αποθήκευσης, τη βιομηχανική στήριξη και τις διαρθρωτικές λύσεις... Και αυτή η πρόταση κάνει ακριβώς αυτό. Πιστεύω ότι αυτή είναι μια ευκαιρία για τους παραγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου της ΕΕ.»

 

Οι προσπάθειες της Επιτροπής να παρουσιάσει το φόρουμ ICM ως μια «ισορροπημένη» πολυμερή πλατφόρμα είναι παραπλανητικές: κάθε ομάδα εργασίας προεδρεύεται από τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων ή από οργανώσεις που συνδέονται με τη βιομηχανία υπέρ της CCUS.

Οι προτάσεις του φόρουμ ICM έχουν ήδη διαμορφώσει βασικές πολιτικές — όπως οι στόχοι υποδομής που επιδοτούνται από τους φορολογούμενους από τους φορολογούμενους.

Όπως δήλωσε η επίτροπος της ΕΕ Kadri Simson στο φόρουμ CCUS του 2023: «Ζητήσατε έναν συγκεκριμένο και επαληθεύσιμο στόχο για την ικανότητα αποθήκευσης, τη βιομηχανική στήριξη και τις διαρθρωτικές λύσεις... Και αυτή η πρόταση κάνει ακριβώς αυτό. Πιστεύω ότι αυτή είναι μια ευκαιρία για τους παραγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου της ΕΕ.»

 

Ωρολογιακή βόμβα

Ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι το ICMS περιλαμβάνει διατάξεις για την προστασία των εταιρειών ορυκτών καυσίμων από την ευθύνη. Αλλά οι αγωγοί CO2 είναι μια ωρολογιακή βόμβα· αρκετές διαρροές στις ΗΠΑ έχουν ήδη οδηγήσει σε εντολές για επιτόπια προστασία και νοσηλείες σε νοσοκομεία.

Τα πρόσφατα ενημερωμένα έγγραφα καθοδήγησης της οδηγίας CCS δείχνουν σημαντικά κενά παρακολούθησης, αυτοαναφερόμενα μέτρα ασφαλείας και λίγες περιόδους ευθύνης του κλάδου.

Το λόμπι του πετρελαίου και του φυσικού αερίου γνωρίζει ότι αν μπορέσει να κλειδώσει τις υποδομές CO2, μπορεί να κλειδώσει αποτελεσματικά το μέλλον των ορυκτών καυσίμων. Προσφέρει την ψευδή υπόσχεση ότι τίποτα δεν πρέπει να αλλάξει - ακόμη και όταν η υπερθέρμανση του πλανήτη υπερφορτώνει επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα, όπως ο άτυπος τυφώνας που  κατευθύνθηκε πρόσφατα προς την τοποθεσία του ICM Forum στη Γαλλία.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι τόσο ύπουλο το γεγονός ότι η Επιτροπή έχει αντιγράψει-επικολλήσει τα αιτήματα του ICM Forum και τώρα τους παραδίδει την εφαρμογή βασικών ενεργειακών πολιτικών, οι οποίες θα αναγκάσουν τις χώρες να ρίξουν δισεκατομμύρια δημόσιου χρήματος εις βάρος πραγματικών λύσεων.

Το φόρουμ CCUS είναι ένα αρχετυπικό παράδειγμα εταιρικής αιχμαλωσίας, το οποίο εγκρίθηκε με ενθουσιασμό από την επιτροπή, σε ένα σημαντικό πραξικόπημα για τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων.

Μια βιομηχανία της οποίας η ιστορία άσκησης πίεσης για καθυστέρηση, αποδυνάμωση και σαμποτάζ της δράσης για το κλίμα, μαζί με το έννομο συμφέρον της για τη διατήρηση της ροής των ορυκτών καυσίμων, σημαίνει ότι δεν πρέπει να έχει θέση να επηρεάζει την πολιτική για το κλίμα. Αντ' αυτού, μια ΕΕ ικανή να ανταποκριθεί στις ευθύνες της για κλιματική δικαιοσύνη χρειάζεται πολιτική χωρίς ορυκτά καύσιμα.

Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε αυτή η ώθηση για μεγάλης κλίμακας CCUS, υποδομές CO2 και αγορά CO2 να αποτελέσει καταπακτή διαφυγής για τη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων, ούτε δαπανηρή απόσπαση της προσοχής από την ανάληψη επείγουσας δράσης για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσηςs.

Ετικέτες