5 Νοε 2021

Η ΤΡΙΑΔΑ του EGO μου(Ι). Για ποιά ελευθερία για ποιά ισότητα. Η ex ante νεκρολογία μου της σχέσης ανθρώπου φύσης.

Η ex ante νεκρολογία μου της σχέσης ανθρώπου φύσης.

Julchen Sauseschritt. Wilhelm Busch

 

Περιεχόμενα

·         Perpetuum mobile

·         What a hell !!!

·         Η ιδεοληψία μου

Τελικά έχω να κάνω με ένα πεπερασμένο πρόβλημα, ένα πρόβλημα στην τελική του φάση, πριν εγω καν σαν homo sapiens κατανοήσω τη θέση μου και μεταβώ σε μια άλλη οικογένεια του ανθρώπινου είδους, το οποίο εφηύρε, εργαλεία, πολιτισμό και γλώσσα, και η οποία δεν γνωρίζω αν θα καταγραφεί από μελλοντικούς ιστορικούς, και αν υπάρξουν καν, στη μορφή που σήμερα γνωρίζουμε από το παρελθόν μας.

Ίσως γιατί και η αναγκαστική μετάβαση μου σε μια άλλη γεω-πολιτισμική εποχή, λόγω ενός από εμένα του ιδίου προσδιοριζόμενου αλλά και επιτρεπτού ανώτερου εύρους θερμοκρασιακής μεταβολής του περιβάλλοντος στον πλανήτη που ζώ , σηματοδοτεί το τέλος του λεγόμενου ανθρωπόκαινου τρόπου ζωής και μάλιστα λίγα μόνο χρόνια μετα την εμβάπτισή του σαν τέτοιον από την επιστήμη. Αυτο το θερμοκρασιακό εύρος μάλλον δεν θα καταφέρω να κρατήσω για να συνεχίσω την ύπαρξη μου σαν homo sapiens. Συγχρόνως παρατηρείται η εξαφάνιση άλλων έμβιων όντων από τον πλανήτη γη, όπως π.χ. το γεγονός ότι έχουμε χάσει σχεδόν 70% των εντόμων που γνωρίζουμε -alias εξαφάνιση της φυσικής επικονίασης των παραγωγικών φυτών αλλά και ανανέωση της άγριας φύσης.

Περισσότερα από τα δύο τρίτα των θηλαστικών, των πουλιών, των ψαριών, των αμφιβίων και των ερπετών έχουν εξαφανιστεί τα τελευταία 50 χρόνια. Από τα οκτώ εκατομμύρια είδη ζώων και φυτών που είναι γνωστά σήμερα ενδημικά της γης, ένα εκατομμύριο απειλείται με εξαφάνιση.

Αλλά όπως λένε οι περισσότεροι, "δεν είναι  ακόμα εμφανή τα αρνητικά αποτελέσματα σε εμας." Το πεπερασμένο δεν το δέχομαι,... και φυσικά business as usual. 

Ο πολιτισμός  μου,  δηλαδή η κουλτούρα του ανθρωπόκαινου πολιτισμού ‘μου’ δεν γνωρίζει τη συστηματική  μορφή ενός πεπερασμένου γεγονότος, δηλαδή  

δεν γνωρίζει που, σε ποιο σημείο, ποιο χρόνο οφείλει να σταματάει, για να γίνει sapiens και να μη βρεθεί σε αδιέξοδο μιας ιστορικής περιόδου(σαν erectus ξανά [1] ) που δημιούργησε διαχρονικά  ο ίδιος!

Πως  όμως ξαφνικά αμφισβητώ τον χαρακτήρα μου σαν μοναδικό πλέον είδος του homo,και σαν βιώσιμο-λογικό  όν, όταν εγω ο ίδιος τον καθόρισα.[Σουηδός Carl von Linné, 1758]

 

Ένα παράδειγμα, στο οποίο χρόνια τώρα  αναφέρομαι σαν φαινόμενο αποτυχίας του homo sapiens  να αναζητήσει βιώσιμες για τον ίδιο λύσεις και να κρατηθεί εν ζωή, και που είναι και η μεγάλη μου ανησυχία για τις επόμενες γενιές είναι: 

να αναγνωρίσω το πεπερασμένο ή την αναγκαιότητα μιας απλής επαρκούς λιτής διαβίωσης ή ας το πω διαφορετικά  μια ζωή χωρίς «υπερ-βολές» πέραν του συλλογικά υποστηριζόμενου βιώσιμου(αειφόρ0υ) ισοζυγίου και να κατά-νοήσω που πρέπει να σταματήσω.

Τι κάνω π.χ. στα πλαίσια της κουλτούρας μου? Προσπαθώ για αντικατάσταση του αυτοκινήτου από μηχανή καύσης ορυκτών καυσίμων σε ηλεκτροκίνητο όχημα. Γιατί όμως όχι στην εφαρμογή  περιορισμού ταχύτητας  οδήγησης ΙΧ  σε κέντρο και εμπορικό κέντρο της πόλης, ακόμα περισσότερο – ένα μέτρο που υλοποιείται χωρίς αναδιαρθρώσεις στο κυκλοφοριακό κώδικα και στη χρήση του αυτοκινήτου- με σκοπό τη λιγότερη έκλυση αερίων θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα?

Η μορφή της κοινωνικής και όχι ατομικής κινητικότητας,  το πραγματικό ζητούμενο δηλαδή παραμένει πάντα θέμα και γεγονός του ατόμου, αντί να το θεωρήσουμε μια συλλογική διαδικασία εύρεσης τρόπου κινητικότητας στο χώρο της.

Απλά αντικαθιστώ αντί να σταματώ την υπερ-χρήση/την υπερ-κατανάλωση του μέσου μετακίνησης μου ή ακόμα και να διαφοροποιήσω τον τρόπο της κινητικότητας μου. Και αυτό ισχύει για όλους τους τομείς  της καθημερινότητας μου αν το καλοσκεφτώ.

Όταν είχα ο ίδιος αυτοκίνητο, γνώριζα ότι κατά μέσο όρο θα βρισκόταν εν κινήσει στο δρόμο το πολύ 30-40  λεπτά την ημέρα και τις υπόλοιπες ώρες θα είναι σταθμευμένο καταλαμβάνοντας τεράστιο ποσοστό χώρου στην πόλη (σε δρόμους πλατείες, πεζοδρόμια, ράμπες για πεζούς, ποδηλατολωρίδες) που υπό άλλες προϋποθέσεις θα μπορούσε ο χώρος αυτός να εκμεταλλευτεί για την ποιοτική αναβάθμιση του κατοικείν στις πόλεις με διάφορους τρόπους. 

Πιστεύω ότι σαν sapiens θα  ήμουν ικανός να κάνω κάτι για μένα κατ αρχήν. Δεν αναφέρομαι στο διπλανό μου ακόμα. Έχω την εντύπωση 

ότι κάποιοι καταναγκασμοί έχουν κυριεύσει την λεγόμενη ελευθερία μου

Το ζητούμενο  είναι ΜΜΜ και λιγότερα αυτοκίνητα, όχι περισσότερα καθαρότερης τεχνολογίας, προπάντων στις πόλεις, γιατί το πρόβλημα δεν είναι μόνο η ρύπανση είναι και ο κατειλημμένος δημόσιος χώρος, η πόλη σαν ένα τεράστιο πάρκινγκ και μόνο, συμμετοχή πεζών και ποδηλατών στον αστικό χώρο που γίνεται όλο και περισσότερο προβληματική και η έλλειψη δημόσιου χώρου για ανθρώπινες παραστάσεις και επικοινωνίες!

Αλλά εκτός αυτού λόγω κατοχής αυτοκινήτου(προσωπικά δεν κατέχω αυτοκίνητο από επιλογή) είμαι στην  διαρκή διαδικασία εύρεσης  χώρου στάθμευσης πλησίον της κατοικίας μου φυσικά, να μη περπατήσω πάνω από 2’ μέχρι την είσοδό του σπιτιού μου. Και «Ουε»  και βρεθεί κάποιος να θέλει κάτι διαφορετικό από ότι εγώ ...

 

αμέσως κάπως βγάζω την αντίδραση μου, το μίσος το φασισμό μου απέναντι στους άλλους τους διαφορετικούς. Δεν θέλω να φανταστώ πόσο ομοφοβικός έχω γίνει!

Αυτό και μόνο, η μετάθεση του προβλήματος τη κινητικότητας στο εργαλείο που λέγεται (Ι)Χ και όχι στα (Μ)ΜΜ,  μη δίνοντας έμφαση στο Μαζικό (Μ) αλλα στο Ιδιωτικό (Ι) δημιουργεί και κοινωνικές ανισότητες και υποβάθμιση του υπάρχοντος περιβάλλοντος και μιας περαιτέρω αξιοπρεπούς διαβίωσης από τη Γροιλανδία έως το Cape Town ή τη Γη του πυρός και από τη Ghana  έως  το Vanuatu.  

Και η παράνοια μου  συνεχίζεται. Από την μια πλευρά,

είναι θετικό να μειώνω σαν πολίτης και όχι σαν καταναλωτής την συμβολή μου στην έκλυση διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα 

για να καταφέρω τον περιορισμό της υπερθέρμανσης της γης στους 1,2-1,5 βαθμούς προβιομηχανικής εποχής.   

Από τη άλλη όμως, 

επιθυμώ μια συνεχή ανάπτυξη και μια ζωή business as usual μη τυχόν και χάσω κάτι μέχρι να πεθάνω. Γιατί μου συμβαίνει αυτό?

Το πρώτο οικολογικό αποτύπωμα το λάνσαρε η BP

Perpetuum mobile

Ο ‘ανθρωπόκαινος’, που ο συντάξας  θεωρεί ότι ανήκει στην οικογένεια του, έχει την εντύπωση, ότι το οικονομικό μοντέλο/σύστημα που έχει αναπτύξει και συντηρήσει με την βοήθεια της καταναλωτικής του συμπεριφοράς και όχι μόνο, τώρα και χρόνια και που έχει επιβεβαιωθεί  θα έλεγα δε και ενίοτε επιβραβευθεί από δεκάδες κρίσεις μπορεί και προσαρμόζεται με τις παραμέτρους του, του καπιταλισμού

 

 

 

δηλαδή, καθιστώντας  το -θεωρεί αυτός-  ένα perpetuum  mobile χωρίς απώλειες ενέργειας, ή αλλιώς χωρίς φθορές και καταστροφές σε άνθρωπο, κοινωνία και περιβάλλον.

«Σύμφωνα όμως με τους νόμους της φυσικής, μια μηχανή αέναης κίνησης, ενός perpetuum moble, δεν μπορεί να λειτουργήσει στη πραγματικότητα, επειδή μια μηχανή μπορεί να μετατρέψει την ενέργεια (όπως το καύσιμο) μόνο σε μια άλλη μορφή (όπως η κίνηση), αλλά ποτέ δεν παράγει η ίδια την ενέργεια.

Και μια μηχανή αέναης κίνησης είναι φυσικώς αδύνατη εφεύρεση. Με κάθε μετατροπή ενέργειας χάνεται και λίγη ενέργεια - μεταξύ άλλων και σε μορφή θερμότητας όταν τα μέρη της μηχανής τρίβονται μεταξύ τους. Ως εκ τούτου, κάποια στιγμή θα υπάρξει ξανά στασιμότητα.»

Κοιτάζοντας  πίσω στα χρόνια που σπούδαζα δυο κατευθύνσεις Γεωγραφία και Οικονομία(οικονομική γεωγραφία),  διακρίνω μια στασιμότητα σε μια επιστήμη, αυτή των οικονομικών. Δεν έχω δει κάποια προσπάθεια για να εξελιχθεί η ιδιωτική οικονομία πλέον κοινωνικά, οικολογικά βιώσιμα/αειφορικά, και η οποία να ανταμειφθεί. Μόνο με βραβεία Νόμπελ για εξηγήσεις και μοντελοποιήσεις το πως λειτουργεί το σύστημα της εργασίας της κατανάλωσης και του επιχειρηματικού κέρδους  στον καπιταλισμό με πρωταγωνιστή το άτομο και τις δυνάμεις της αγοράς που βασίζονται και αυτές στη συμπεριφορά του ατόμου, που το ίδιο είναι επιρρεπές στις έξυπνες διαφημιστικές καμπάνιες της αγοράς πάλι. Εδώ ίσως πραγματικά μια perpetuum διαδικασία.

Και εδώ θα βρούμε μάλλον το παράδοξο του perpetuum mobile και  ίσως όμως έχω δίκιο σαν ανθρωπόκαινος που εκλείπει  -και θα το δουν σύντομα οι επόμενες γενιές μου- ότι ίσως έχουμε να κάνουμε με ένα perpetuum mobile στη φαντασία μου, μόνο και μόνο για εξυπηρέτηση των υπερ-βολών (βολή) μου  και για να μη σκεφτώ διαφορετικά, καθώς η αγορά  της παραγωγής και κατανάλωσης αυτοτροφοδοτείται και με την ίδια παραγόμενη ενέργεια μου προς εξυπηρέτηση της κατανάλωσης.

Και είναι ατυχές το γεγονός, ότι μάλλον οι επιστήμονες δεν κατανοούν  ή δεν ξέρουν πως να κατανοήσουν -βρίσκονται σε αδιέξοδο καθορισμού στόχων-,  ή δεν τους συμφέρει να κατανοήσουν,  ότι η οικονομία και όχι το άτομο, δεν είναι ένα perpetuum mobile. Κάποια στιγμή όταν η ενέργεια  ή τμήματα μιας δέσμης ενέργειας των επι μέρους παραγωγικών συστημάτων απολεσθεί  θα καταρρεύσει όλο το σύστημα του ανθρωπόκαινου, όχι η γη σαν πλανητικό φυσικό σύστημα, όχι μόνο το τροχός που θέτει το σύστημα σε κίνηση.

Και αυτό το γνωρίζουμε τώρα και δεκαετίες και είχαμε χρόνο, να το παρατηρήσουμε, να το συστηματοποιήσουμε και να  το προβλέψουμε, την επικινδυνότητα της συγκεκριμένης ατέρμονης ανάπτυξης.  

"Μετα από τόσα χρόνια ανάπτυξης μετά την παγκόσμια καταστροφή το '40-'45 δεν έχει σκεφτεί κανείς, τι γίνεται μετά από μια συνεχή ανάπτυξη"(Βέλτσερ) και μια  τόσο έντονη και συνεχή αύξηση του καταναλωτισμού, προς που θα γυρίσουμε το βλέμμα μας?

"Λίγο τελικά πολύ λίγο, το τι κατάφερε η επιστήμη των οικονομικών".

Και αν θεωρήσουμε πλέον όλες τις ενέργειες μας, ότι πρέπει να είναι κλιματοκεντρικές, τότε ακόμα και το βραβείο Νόμπελ δεν πρέπει να αποδίδεται σε οικονομολόγους που δεν προσφέρουν λύσεις στο συγκεκριμένο πρόβλημα, δηλαδή της προστασίας του κλίματος alias αναδιάρθρωση προς μια κατεύθυνση κλιματοκεντρικών καταναλωτικών συμπεριφορών και παραγωγικών επενδύσεων.

 

What a hell !!! 

Οι εφοδιαστικές αλυσίδες έχουν καταρρεύσει.

Το πρώτο πραγματικό έμφραγμα, που αντιλήφθηκα ότι μου συνέβει  ήταν στο Σουέζ με τη Havarie του  Εver given container ship[1]. Debacle, Desaster του Logistic etc. ήταν οι χαρακτηρισμοί του συμβάντος στα διεθνή μέσα ενημέρωσης και στα κοινωνικά μέσα. Για δυο εβδομάδες ένα μεγάλο μέρος της παγκόσμιας διακίνησης προϊόντων και εμπορευμάτων είχε μπλοκαριστεί και μάλιστα από την παραγωγική πλατφόρμα στην Κίνα, Ινδια και Πακιστάν, Κορέα. Υπήρχε ήδη πρόβλημα με τα container boxes καθώς ήταν υπερβολική η χρήση τους λόγω της πανδημίας, the day after, και εξ αιτίας του ηλεκτρονικού εμπορίου και φυσικά χειροτέρευσε. Η Δύση, ‘OMG’, δεν είχε εμπορεύματα να πουλήσει, ανταλλακτικά να κατασκευάσει αυτοκίνητα κλπ. Και αυτό γιατί? 

 

Οι υποδομές μας δεν είναι συντονισμένες με τις απαιτήσεις μας. Ενώ οι υποδομές ήταν του 19ου αιώνα η παγκόσμια οικονομία τότε ήδη έτρεχε με ρυθμούς του 1900 και σήμερα με τις ίδιες υποδομές  τρέχει με ρυθμούς ενός αιώνα μετά, 2021. Ποιος είχε σκεφτεί ότι θα περνούσαν πλοία με 20.000 Container φορτωμένα?

Συνεχίζω την απαίτηση μου για ανάπτυξη χωρίς να αναβαθμίζω ή να συντηρώ τις υποδομές μου. Αυτό δείχνει την μη αειφόρο δίψα μου!

Και ο παραλογισμός σήμερα είναι ο εξής. Από την μια θεωρώ ότι η διαβίωση του ανθρωπόκαινου απαιτεί μια συνεχή ανάπτυξη από την άλλη αναγνωρίζω ότι πρέπει να περιορίσω άρδην τις ανάγκες μου.Πως γίνεται αυτό?

Αν λάβουμε υπόψη μας τις εθνικές ετήσιες ροές ανάπτυξης στη γη (υψηλές στην Κίνα και Ινδία έως  2-3% στις δυτικές χώρες), μπορούμε να φαντασθούμε ότι μέσο όρο κάθε έτος έχουμε και μια αντίστοιχη αύξησης της κατανάλωσης προϊόντων κατά 3-4,5%. Και αυτή η κατανάλωση απαιτεί περισσότερους πόρους , εξαγωγή αυτών, περισσότερη καταστροφή άγριας φύσης για να βγάλω και να παράξω τις απαιτούμενες πρώτες ύλες τουτέστιν περισσότερη ενέργεια, περισσότερη ενέργεια για περισσότερη μεταποίηση, περισσότερη ενέργεια για μεταφορά ανά τον κόσμο περισσότερη ενέργεια για κατανάλωση περισσότερη ενέργεια για ανακύκλωση κλπ. κλπ.

Αυτό το “όλο και περισσότερο”  στα πλαίσια του λεγόμενου μοντέλου επιτυχίας μου  - από πλευράς οικονομικής ευρωστίας και καταναλωτισμού και μόνο σε μια μηδενική τιμή εκμετάλλευσης του περιβάλλοντος(τη ατμόσφαιρας π.χ.)- κατάφερε να μου δείξει και ποιο είναι το πεπερασμένο  της ανάπτυξης, και στην χειρότερη  περίπτωση η λιτότητα της διαβίωσης με σκοπό την αναστρεψιμότητα της κατάστασης,  της κλιματικής αλλαγής και της υπερθέρμανσης ή και αντίστροφα σωστότερα. 

 Δεν υπάρχει συνταγματικό δικαίωμα για κανένα σε καμία χώρα  στην απεριόριστη κατανάλωση χωρίς βλάβη των άλλων.


Δεν πρόκειται καθόλου να εγκαταλείψω την πολυτέλειά μου, αυτήν την κανονικότητα που θεωρώ εγω πολυτέλεια. 

Αλλα θα πρέπει να αναγνωρίσουμε την επάρκεια, τη λιτότητα της διαβίωσης μου έναντι της  υπερβολής. Τουλάχιστον ένας περιορισμός της κατανάλωσης που μπορεί να κατανοήσει ο κάθε  ένας μας είναι π.χ. ο καφές, στην αποψίλωση των τροπικών δασών: Εάν μειώσω τον καφέ από 3-4 την ημέρα σε δυο αυτό θα έχει εκπληκτική θετική επίδραση  στην αποψίλωση των δασών στη Δυτική Αφρική. Αν κοιτάξουμε στη πόλη της Θεσσαλονίκης τα take a way που προσφέρουν και καφε on go τότε θα καταλαβουμε το μέγεθος της υπερβολής στην οποια και συμβάλλω.  

Ergo δεν γίνεται για κάποιους λόγους να συνεχίζουμε αυτήν την κατανάλωση επ' αόριστο.

Δεν μπόρεσα να συνεχίσω έτσι, στένεψαν οι αρτηρίες μου, έρχεται το έμφραγμα?

Μια ομάδα ερευνητών με επικεφαλής τον ατμοσφαιρικό φυσικό Lijing Cheng [Improved estimates of ocean heat content from 1960 to 2015] μου έδειξε πόσο δραματικά θερμαίνω το θαλάσσιο περιβάλλον: σύμφωνα με αυτό, οι ωκεανοί έχουν απορροφήσει μέχρι στιγμής το 93 τοις εκατό της θερμικής ενέργειας που έχει παραμείνει στη γη ως αποτέλεσμα του φαινόμενου του θερμοκηπίου που προέρχεται από τις ενέργειες μου  - την ασύλληπτη ποσότητα των 228 zettajoules. Για να απεικονίσουν αυτό το ποσό ενέργειας, οι ερευνητές το μετέτρεψαν σε ενέργεια βόμβας της Χιροσίμα: «Τα τελευταία 25 χρόνια τροφοδοτήσαμε τους ωκεανούς με τη θερμότητα 3,6 δισεκατομμυρίων ατομικών βομβών της Χιροσίμα», λέει ο Lijing Cheng. Αυτό είναι περίπου τέσσερις βόμβες της Χιροσίμα ανά δευτερόλεπτο. [3]

Στη Σκωτία[4] στη συνάντηση COP26 το Νοέμβριο του 2021, ανακοινώθηκε  η νέα τιμή για τα αέρια του θερμοκηπίου που θα είναι 413,2 ppm (μέρη ανά εκατομμύριο).Αυτό αντιστοιχεί στο 149 τοις εκατό του προβιομηχανικού επιπέδου. Το προηγούμενο έτος ήταν 410,7 ppm. Ο WMO προσάρμοσε αυτήν την τιμή μετά από νέες αναλύσεις από τις αρχικές 410,5 ppm. Ο WMO χρονολογεί την έναρξη της εκβιομηχάνισης για αυτούς τους υπολογισμούς στο 1750.

Κάθε χρόνο και χειρότερα όσον αφορά την έκλυση αερίων θερμοκηπίου. Η πανδημία μείωσε την έκλυση αερίων περιοδικά κατά μόνο 5-6%. Και τώρα? «Καλή συνέχεια»προς την εξαφάνιση του  sapiens ανθρώπου.

 

Η ιδεοληψία μου

Ψηφιοποίηση και καινοτομία είναι καθημερινά στα χείλη μου, στα χείλη των επιστημονικών και πολιτικών ρητόρων και χτυπιέται στο πληκτρολόγιο των notebook των ερευνητών και των σχεδιαστών βιομηχανικών προϊόντων.

Ιδιαίτερα η καινοτομία είναι η απαίτηση μου, αλλά όχι σε όλους τους τομείς, μόνο σε αυτούς που ο ανθρωπάκος δεν μπορεί να συλλάβει, για να απαιτήσει να κατέχει και αυτός  για να μπορεί να θεωρηθεί καινοτομία. Στην καθημερινή οικονομική δυστοπία του καθενός, που βρίσκεται η καινοτομία του συστήματος  για το πως μπορούμε να διαφοροποιήσουμε βιώσιμα τον τρόπο εκμετάλλευσης της εργασίας,  του περιβάλλοντος και του συστήματος υγείας  για να μπορούμε να διαβιώσουμε και όχι να επιβιώσουμε π.χ?

Ποια είναι η καινοτομία σήμερα για τον μέσο πολίτη π.χ. της Δύσης, για ένα εργαζόμενο στους παραγωγικούς τομείς μιας οικονομίας που αποβλέπει στην καινοτομία που παρήγαγε? Μπορεί να απολαύσει ο εργαζόμενος τις καινοτομίες ή απευθύνονται οι λεγόμενες καινοτομίες μόνο στο 20% του ανθρώπινου πληθυσμού παγκοσμίως, ergo δεν είναι κανοτομίες.

Η καινοτομία, ψηφιοποίηση και η ΤΝ(τεχνητή νοημόσύνη) περιορίζεται σε παραγωγή gadgets, ψηφιοποιητικά εργαλεία και συστήματα ελέγχου του ατόμου στη κοινωνική του ζωή, και  π.χ αυτοκινήτων 500 κυβικών και 2,5 τόνους βάρος , των λεγόμενων SUV(sport utility vehicle) για να κυκλοφορώ στην πόλη μέσα μόνος μου μέσα. Εγω θα μπορούσα να ήμουν αυτός αν είχα αυτοκίνητο ακόμα: «θέλω να αγοράσω ένα SUV για να βάζω όλα τα παρελκόμενα της κατασκήνωσης μου μέσα και τον σκύλο και να πηγαίνω διακοπές». Τα βλέπω στο δρόμο και αναστενάζω... "πότε θα έχω και εγω ένα τέτοιο". Αλλα με αυτό θα πηγαίνω και εγω στην εργασία μου καθημερινά μετά, όταν γυρίσω από τις διακοπές μου με ότι αυτό συνεπάγεται για το δημόσιο χώρο, την ρύπανση την επικινδυνότητα σαν όχημα για παιδιά κλπ.  Και εδώ αλαζονική και άπληστη υπερ-πληθωρική προσωπικότητα σε όλα.

Έχω αναλογιστεί τι απαιτήσεις σε ενέργεια χρειάζεται αν εξηλεκτριστούν όχι όλοι αλλα μερικοί τομείς της οικονομίας? Δηλαδή θέλω να γεμίσω το τοπίο ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά για να μπορούν να κυκλοφορούν αυτοκίνητα των 2-3 τόνων (SUV) στους δρόμους των πόλεων μας με ότι αυτό συνεπάγεται μετα και για τη σχέση ανθρώπου πόλης? Φανταστείτε πως θα ειναι το φυσικό τοπίο άν όλα εξηλεκτριστούν και βλέπω μόνο ανεμογεννήτριες και φωτοβολταϊκά γύρω μου. Και αυτό δεν είναι μακρυά. 

 Η κανονικότητα είναι στο σωστό δρόμο. Φοβάμαι όταν φαντάζομαι μια οικονομία που δεν αναπτύσσεται και με πιάνει πανικός.

Γιατί λοιπόν επικεντρώνομαι στη μέγα ερώτηση τρομοκρατημένος αν θα υποβαθμίσω το βιοτικό μου επίπεδο μειώνοντας τον καταναλωτισμό μου, της μορφής που σήμερα γνωρίζω.  Σήμερα αγοράζω  και έχω και αύριο τα πετάω επειδή απλά δεν τα χρειάζομαι πλέον? Γιατί δεν μπορώ κάτω από το πρίσμα μιας άλλης οικονομίας – non excessive- να κρατήσω ένα επίπεδο, ας πούμε  και μιας άλλης μορφής όχι ιδεοληπτικού  καταναλωτισμού που να είναι εφικτή χωρίς την συνεχή αυξητική τάση των μακροοικονομικών μεγεθών ολόκληρης της οικονομίας?

Μήπως είναι απλά το αρτηριοσκληρωμένο πιστεύω μου αυτό πλέον, ότι όλα αυτά που έχω σήμερα  ή που μπορώ να έχω μπορεί να υλοποιηθούν μόνο κάτω από το πρίσμα μια συνεχούς και ίδιας σε μεγαλύτερο μέγεθος ίσως ανάπτυξης και ιδίων προϋποθέσεων, δηλαδή  μια ιδεοληψία ?  

"Είναι όλο και λιγότεροι οι ακόρεστες ανάγκες που οδηγούν την ανάπτυξη στις αναπτυγμένες οικονομίες, αλλά και οι προσπάθειες των επιχειρηματιών να δημιουργούν πάντα νέα δυναμικά ανάπτυξης. Από τεχνολογική άποψη αυτό δεν είναι πρόβλημα. Το μπλοκάρισμα βρίσκεται στους στους ίδους τους καταναλωτές που έχουν γίνει από κινήτήρια δύναμη για την ανάπτυξη κυνηγημένοι πλέον από την ίδια την ανάπτυξη (τον καταναλωτισμό alias κεφάλαιο), προσπαθώντας συνεχώς να τους ενθαρρύνουν να συνεχίσουν να καταναλώνουν".[Ματθαίος Μπινσβανγκερ]

Μήπως είναι το σύνδρομο της ιατρικής επίσκεψης μου, που όταν είναι όλα καλά μου λέει μετα την εξέταση, οκ θα τα ξαναπούμε σε ένα χρόνο ή σε δυο χρόνια, εννοώντας ότι συνεχίστε να ζείτε όπως ζείτε μέχρι σήμερα?  Όταν όμως ξαφνικά, εκεί που θεωρώ εγω ότι μπορώ να σηκωθώ να φύγω μου λέει, «καθίστε γιατί έχουμε να πούμε κάποια πραγματάκια ακόμα», εκεί προβληματίζομαι φυσικά και εκεί διαφαίνεται ότι υπάρχει κατ’ αρχήν πρόβλημα να φύγω και να ζω όπως προηγουμένως.

 

Επίλογος

Έρχομαι στο σημείο να πιστέψω ότι τελικά είναι ένα απλό θέμα με το οποίο μας μεγαλώνουν – σύμφωνα με το καπιταλιστικό, νεοφιλελεύθερο, μετανεωτερικό  ας το πει όπως θέλει ο κάθε ένας- οικονομικό μας μοντέλο και πρότυπο, και τελικά αποθηκεύεται μέσα μας σαν ένα „framing effect[5] (πλαίσιο) στο οποίο θα πρέπει να δράσουμε προς όφελος μας μόνο εάν υπάρχει θετική συνεκδοχή η ενέργεια μας στην

·        καριέρα μας,

·        στις επιδόσεις  μας alias ανταγωνισμός και

·        στην απόκτηση χρημάτων.

Ένα από τα τρία και τα δυο ή και τα τρία από κοινού. Κάθε ένα μόνο του έχει άλλο βαθμό βαρύτητας στις επιπτώσεις του περιβάλλοντος και του κλίματος. Την κοινωνική διάσταση δυστυχώς την έχουμε βάλει στην άκρη. Και μάλιστα σαν τρίο είναι τέλειο προσαρμοστικό εργαλείο σε όλες τις κοινωνικές βαθμίδες και τάξεις. Δεν έχει σημασία το ύψος και η ένταση με τα οποία θα επιτευχθούν τα τρία. Όχι! Σε όλες δρα και επιδρά. 

Ότι αυτό το τρίο υπάρχει σαν πλαίσιο σε όλες τις καθημερινές ενέργειές μου και άλλων ατόμων σε διαφορετικό κοινωνικό και οικονομικό υπόβαθρο είναι αυτό που μας ωθεί στη ατέρμονη ανάπτυξη ανεξαρτήτως κοινωνικών-οικονομικών βαθμίδων, χωρίς να ανακαλύπτω σαν πολίτης τις αλληλοεπιδράσεις και αλληλοσυνδέσεις και την τελική δράση σε κλίμα και περιβάλλον.

            Το άλλο τρίο περιμένει στην αντίπερα όχθη.

  • Κοινωνική ισότητα και ηθική
  •  Κοινωνική δικαιοσύνη
  •  Βιοποικιλότητα και κλίμα

 

 



[1] Κάποια στιγμή στο μέλλον εάν υπάρξει ιστορική τεκμηρίωση ευθυνών για μερική ή σχεδόν ολική υποβάθμιση και απαξίωση του ανθρώπινου πολιτισμού από ιστορικούς και αρχαιολόγους, ένα σενάριο θα μπορέσει να αναφέρεται στο ότι ο ανθρωπόκαινος δεν μπόρεσε να προσαρμοστεί αρκετά γρήγορα στις μεταβαλλόμενες περιβαλλοντικές συνθήκες, που ο ίδιος επέφερε σχεδόν σε χρόνο d.t  σε σχέση με το χρόνο ύπαρξης του γαλαξία μας, όχι του σύμπαντος. Ο Ανθρωπόκαινος άντεξε μόνο 10 γενιές ανθρώπων θα αναφέρεται «εις τας γραφάς».  Ακριβώς αυτό συνέβει  και με τον Homo Erectus, που κάποιοι ερευνητές υποπτεύονται ότι «δεν είχε προσπαθήσει ιδιαίτερα ‘για να προσαρμόσει τη ζωή του στις μεταβαλλόμενες συνθήκες’ ", όπως ισχυρίζεται ο Ceri Shipton από το Εθνικό Πανεπιστήμιο της Αυστραλίας (ANU). Ο Homo Erectus είχε μια "στρατηγική ελάχιστης προσπάθειας"η οποία συμπληρωνόταν από μια συντηρητική κοινωνικοποίηση. Κάτι συγγενές βιώνομε σήμερα τώρα και 25 χρόνια  πλέον με τον νεοφιλελευθερισμό. 

[2]Ο αποκλεισμός του καναλιού του Σουέζ από ένα δεξαμενόπλοιο έδειξε την ευπάθεια αυτού του παγκόσμιου συστήματος μεταφοράς και παράδοσης με υπέροχο τρόπο: Εάν υπάρξει ένα σημαντικό εμπόδιο στην εφοδιαστική αλυσίδα, στο τέλος δεν θα υπάρχουν πλέον προϊόντα στο διπλανό σούπερ μάρκετ. Για τη δική τους δυνατότητα επιβίωσης, οι εταιρείες χρειάζονται επομένως περιφερειακές ή βιώσιμες έννοιες που υπερβαίνουν την παγκόσμια δικτυωμένη παραγωγή just-in-time.

Ωστόσο, ούτε οι μεμονωμένες εταιρείες ούτε οι μεμονωμένοι καταναλωτές έχουν την ευκαιρία να αλλάξουν οτιδήποτε σε αυτό το σύστημα μόνο μέσω των δικών τους αποφάσεων. Εφόσον συνεχίζουν και υπάρχουν αγοραστές αργού πετρελαίου ή χοιρινού σνίτσελ, θα υπάρχει μια αγορά που να καλύπτει αυτές τις ανάγκες. Μόνο εάν ληφθεί συλλογική απόφαση να παραιτηθούμε σε μεγάλο βαθμό από υπερβολικές επιθυμίες, το πετρέλαιο να παραμείνει στο έδαφος ή η βιομηχανική γεωργία να καταργηθεί. Ωστόσο, αυτό δεν είναι ρεαλιστικό σε έναν κόσμο που δεν βασίζεται σε συλλογικές και ορθολογικές αποφάσεις, αλλά στα συμφέροντα μερικών.

[3] Μια άλλη αναλογία για να δούμε το μέγεθος τη ενέργειας που εναποθέτουμε στους ωκεανούς υπό μορφή θερμικής ενέργειας  είναι  ότι 10,7 zettajoules ενέργεια εκπέμπεται από τον ήλιο στην επιφάνεια της γης ανά ημέρα (ηλιακή ενέργεια)

[4] This year will be the 26th annual summit – giving it the name COP26. With the UK as President, COP26 takes place in Glasgow.

[5] The framing φαινόμενο είναι μια γνωστική προκατάληψη όπου οι άνθρωποι αποφασίζουν για επιλογές με βάση το εάν οι επιλογές παρουσιάζονται με θετικές ή αρνητικές συνεκδοχές. π.χ. ως απώλεια ή ως κέρδος [ Plous, Scott (1993). The psychology of judgment and decision making. McGraw-Hill. ISBN 978-0-07-050477-6.]

16 Οκτ 2021

ΤΟ ΤΡΙΟ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ: ΡΗΓΜΑ/ΣΕΙΣΜΟΙ-ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ-ΦΡΑΓΜΑ ΑΠΟΣΕΛΕΜΗ

 ΤΟ ΤΡΙΟ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ: ΡΗΓΜΑ/ΣΕΙΣΜΟΙ-ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΣΤΕΛΙΟΥ-ΦΡΑΓΜΑ ΑΠΟΣΕΛΕΜΗ

 

Μάνος Χαλκιαδάκης είναι Διδάσκων (Ε.ΔΙ.Π.) στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, Επισκέπτης Καθηγητής I.O.C.S. Κέιμπριτζ, Επιστημονικός Συνεργάτης Κ.Ε.Σ. Χάρβαρντ, Σύμβουλος - Καθηγητής Ε.Α.Π.

Η σκέψη μας είναι κοντά σε όλους τους σεισμόπληκτους της ευρύτερης περιοχής του Αρκαλοχωρίου. Όλοι πρέπει να βοηθήσουμε με κάθε τρόπο! Οι κάτοικοι της περιοχής έχουν ανάγκη, εκτός από βοήθεια σε αγαθά πρώτης ανάγκης, και από την ολοκλήρωση της διαδικασίας καταγραφής των ζημιών και από την επείγουσα οικονομική ενίσχυση που θα τους επιτρέψει να επισκευάσουν τις κατοικίες τους και να συνεχίσουν τη ζωή τους, όταν το φαινόμενο φτάσει στο τέλος του.

Επίσης, η Πολιτεία πρέπει να δημιουργήσει τις αναγκαίες προϋποθέσεις διαβίωσης, για να ανακόψει τη φυγή των κατοίκων της περιοχής σε άλλα αστικά κέντρα αλλά και όσων απασχολούνται σε αυτόν τον τόπο χωρίς να είναι μόνιμοι κάτοικοι. Πέρα, όμως, από την άμεση βοήθεια που έχουν ανάγκη οι σεισμόπληκτοι, προκύπτουν εύλογα και αναπάντητα ερωτήματα που τους βασανίζουν και που αναζητούν πειστικές και τεκμηριωμένες απαντήσεις.

Στο σημείο αυτό σημειώνω ότι θα προσπαθήσω να προσεγγίσω το ζήτημα και να θέσω εύλογα ερωτήματα που απασχολούν τον κόσμο της περιοχής, γνωστούς και αγνώστους, φίλους και συγγενείς, με τους οποίους έχω μιλήσει. Δεν είμαι σεισμολόγος ούτε απόλυτος στις απόψεις μου. Ως ιστορικός, όμως, και ως πανεπιστημιακός μπορώ, αξιοποιώντας και την μελέτη της Ιστορίας των Σεισμών της περιοχής και τον ορθό λόγο, να σχηματίσω μία τεκμηριωμένη, κατά το δυνατόν, εικόνα επί του θέματος και να θέσω ερωτήματα.

Πώς συνέβη ένας τόσο καταστροφικός και πρωτόγνωρος για την περιοχή σεισμός, τη στιγμή που κανένας ειδικός δεν περίμενε μία τέτοιας έντασης σεισμική δραστηριότητα ή τουλάχιστον δεν είχε δηλώσει δημόσια κάτι τέτοιο; Ειδικοί επεσήμαναν με έκπληξη ότι δεν περίμεναν η περιοχή να δώσει τόσο μεγάλο σεισμό και τον χαρακτήρισαν ως «κεραυνό εν αιθρία» (βλ. δήλωση του καθηγητή Ευθύμιου Λέκκα, εφ. Πρώτο Θέμα, Αθήνα, 27 Σεπτεμβρίου 2021). Γιατί τώρα και μήνες στην ευρύτερη περιοχή του Αρκαλοχωρίου καταγράφονταν συνεχείς σεισμικές δονήσεις και με πρωτοφανή συχνότητα για την Ιστορία των Σεισμών στην περιοχή; Έχουν σχέση με την παρέμβαση του ανθρώπου στη φύση; Είναι τυχαία η έντονη και με πρωτοφανή συχνότητα σεισμική δραστηριότητα από τότε που ξεκίνησαν οι εργασίες στο αεροδρόμιο Καστελλίου και συγκεκριμένα η χρήση εκρηκτικών στο υπέδαφος για την κατασκευή του αεροδρομίου, δίπλα σε ενεργό σεισμικό ρήγμα; Το timing, η χρονική συγκυρία, δημιουργεί εύλογες απορίες που χρήζουν πειστικής και τεκμηριωμένης απάντησης. Και ο ρόλος της χρονικής συγκυρίας στη ζωή της ανθρωπότητας είναι καθοριστικής σημασίας (“timing is crucial” λένε οι Βρετανοί). Από τότε που ξεκίνησαν οι εργασίες με εκρηκτικά στο υπέδαφος του υπό κατασκευή αεροδρομίου, δίπλα στο ρήγμα, την ίδια στιγμή άρχισαν να πυκνώνουν στην περιοχή οι μικροσεισμοί, που χαρακτηρίζονταν από έναν υπόκοφο θόρυβο. Σεισμοί που μεγαλύτεροι άνθρωποι, που αγγίζουν σχεδόν τον ένα αιώνα ζωής, δεν θυμούνται να είχαν ξαναζήσει ούτε ως προς τη συχνότητά τους ούτε ως προς τα χαρακτηριστικά τους.

Ασφαλώς, θα ήμουν αφελής αν πίστευα ότι μπορεί να προκαλέσουν σεισμό εργασίες στην επιφάνεια του εδάφους του αεροδρομίου. Το τρίπτυχο όμως «φράγμα Αποσελέμη – εργασία στο υπέδαφος του αεροδρομίου με εκρηκτικά – σεισμικό ρήγμα», μπορεί να συσχετίζεται με το πρωτόγνωρο για την περιοχή φαινόμενο; Δεν έχω αποδείξεις, εύλογες απορίες καταθέτω που δεν αποτελούν αποδείξεις, όμως ενδεχομένως να μπορούσαν να στοιχειοθετήσουν «αποχρώσεις ενδείξεις», για διερεύνηση και απασχολούν πολλούς μόνιμους κατοίκους της περιοχής και όχι μόνο. Επαρκείς απαντήσεις μέχρι τώρα δεν θεωρώ ότι έχουμε λάβει. Το γενικό και γνωστό ότι η Κρήτη είναι σεισμογενής περιοχή δεν απαντά στη συχνότητα και στα χαρακτηριστικά του σεισμού που δεν έχει παρόμοιο ιστορικό προηγούμενο στην περιοχή, τουλάχιστον με βάση τις καταγεγραμμένες πηγές.

Στη διερεύνηση του φαινομένου μπορεί να βοηθήσει και η μελέτη της Ιστορίας των Σεισμών στο νησί. Επειδή ερευνητικά έχω ασχοληθεί, στο πλαίσιο μίας διεπιστημονικής προσέγγισης της Ιστορίας, και με την Ιστορία των Σεισμών, χρήσιμη υπήρξε μία αναζήτηση που έκανα στις βιβλιοθήκες των Πανεπιστημίων Κρήτης και Χάρβαρντ.

Η ευρύτερη περιοχή του Αρκαλοχωρίου ιστορικά δεν έχει δώσει μεγάλους σεισμούς, τουλάχιστον τους τελευταίους αιώνες, όταν έχουμε περισσότερα καταγεγραμμένα στοιχεία για τους σεισμούς στην Κρήτη. Μελετώντας δημοσιευμένες μελέτες των Νικολάου Σταυράκη, Παναγιώτη Κριάρη, Ελευθερίου Πλατάκη, Παύλου Βλαστού και του Γεράσιμου Παπαδόπουλου για την Ιστορία των Σεισμών στο νησί την τελευταία χιλιετία και κυρίως μετά τη Βενετική περίοδο (αρχές 13ου αιώνα), όταν έχουμε περισσότερα συγκριτικά με προηγούμενες εποχές στοιχεία, παρατηρείται ότι δεν υπάρχει ουσιαστικά καμία αναφορά στο Αρκαλοχώρι ή σε κάποιο άλλο από τα χωριά της ευρύτερης περιοχής του (ο οικισμός αναφέρεται το 1583 ως Arcaloghori – Βλ. Στέργιου Σπανάκη, Κρήτη, Τουρισμός – Ιστορία – Αρχαιολογία, τ. Α΄, εκδόσεις «Σφακιανός», Γ΄ έκδοσή χ.χ., σ. 143). Βέβαια, στις διασωθείσες μελέτες της εποχής καταγράφονται οι πιο σημαντικοί σεισμοί και σε αρκετές περιπτώσεις γενικά η περιοχή (π.χ. Ηράκλειο, Χανιά, Ρέθυμνο κλπ.). Ωστόσο, υπάρχουν καταγραφές και των πόλεων που επηρεάστηκαν από τους σημαντικούς σεισμούς όλους αυτούς τους αιώνες και αυτές ήταν το Ηράκλειο, το Ρέθυμνο, τα Χανιά, η Ιεράπετρα, η Σητεία, ο Άγιος Νικόλαος. Επιπρόσθετα, υπάρχουν καταγραφές και των χωριών που υπέστησαν ζημιές από τη σεισμική δραστηριότητα σε διαφορετικές χρονικές περιόδους και αυτά ήταν, μεταξύ άλλων, τα Μάταλα, τα Πιτσίδια, η Επισκοπή, οι Βούτες, τα Μάλια, ο Άγιος Θωμάς, η Ανώπολη, οι Γούρνες, το Σκαλάνι κ.ά. Δεν καταγράφεται όμως πουθενά στις διασωθείσες πηγές το Αρκαλοχώρι ή χωριό της ευρύτερης περιοχής του (Nικόλαος Σταυράκης, Στατιστική του πληθυσμού της Κρήτης μετά διαφόρων γεωγραφικών, ιστορικών, αρχαιολογικών, εκκλησιαστικών κλπ. ειδήσεων περί της νήσου, Αθήνα 1890.- Παναγιώτης Κριάρης, Ιστορία της Κρήτης, τ. Α΄, Αθήνα 1930.- Ελευθέριος Πλατάκης, «Οι σεισμοί της Κρήτης από των Αρχαιοτάτων μέχρι των καθ΄ημάς χρόνων», Κρητικά Χρονικά 4 (1950), σ. 463-524.- Γεράσιμος Παπαδόπουλος, Το Σεισμολόγιο Κρήτης του Παύλου – Βλαστού, 464-1926, εκδόσεις Οσελότος, Αθήνα 2013.) . Αλλά και σε άλλες ιστορικές μελέτες που αναφέρονται και σε νεότερους σεισμούς στην Κρήτη δεν γίνεται, επίσης, καμία αναφορά στο Αρκαλοχώρι ή στην ευρύτερη περιοχή του (Πρβλ. Μ. Γ. Παρλαμά, «Ιστορικά και βιογραφικά σημειώματα του Στεφάνου Νικολαΐδου», Κρητικά Χρονικά 3 (1949), σ. 293-350.- Κ. Γ. Σπυριδάκης, «Κρητικά Σημειώματα», Κρητικά Χρονικά 7 (1953), σ. 92-96.- Ζαχαρία Πρακτικίδου, Χωρογραφία της Κρήτης, συνταχθείσα το 1818…, Νέα έκδοση του Τεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, Τμήματος Ανατολικής Κρήτης, Ηράκλειο 1983.). Τέλος, σύγχρονες μελέτες των Γεράσιμου Παπαδόπουλου και Παγιώτου Σπυροπούλου δεν κάνουν ουσιαστικά κάποια αναφορά σε σημαντικό σεισμό στο Αρκαλοχώρι ή στην ευρύτερη περιοχή του (Gerassimos A. Papadopoulos, A Seismic History of Crete. The Hellenic Arc and Trech: Earthquakes and Tsounamis: 2000 BC – 2011 AD, National Observatory of Athens, Ocelotos Publications, Athens 2011.- Παναγιώτου Ι. Σπυροπούλου, Χρονικό των Σεισμών της Ελλάδος από την αρχαιότητα ως σήμερα, εκδόσεις «Δωδώνη», Αθήνα – Γιάννινα 1997. ). Στον τοπικό τύπου του Ηρακλείου, και συγκεκριμένα στην εφημερίδα Η Δράσις του 1949, καταγράφεται μία από τις ελάχιστες αναφορές σε σεισμικό φαινόμενο που έλαβε χώρα στην περιοχή του Αρκαλοχωρίου. Ωστόσο, σύμφωνα με τον τύπο της εποχής και τις ανακοινώσεις του τότε καθηγητή της Γεωλογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Γ. Βορεάδη σχετικά με τον μικρό σεισμό στην περιοχή, το 1949, επρόκειτο για δονήσεις που εντοπίζονταν «εντός της Νεογενούς Λεκάνης του Αρκαλοχωρίου [και] προέρχονται εξ επιτοπίου σεισμικού κέντρου μικράς σημασίας». Κατά τον ίδιο, οι σεισμοί έφτασαν μόλις τους 4 βαθμούς της κλίμακας Ρίχτερ και δεν προξένησαν ουσιαστικές ζημιές. Το τελευταίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό, αν λάβει κανείς υπόψη του τις οικίες της εποχής (1949) που δεν είχαν καμία σχέση με την καλύτερη σεισμική συμπεριφορά των μεταγενέστερων κτιρίων (Εφ. Η Δράσις, Ηράκλειο, 10 Φεβρουαρίου 1949, αρ. 3750).

Όλα αυτά τι αποδεικνύουν; Ότι από τις καταγεγραμμένες πηγές που έχουμε για την Ιστορία των Σεισμών στην Κρήτη, δεν σημειώνεται κανένας σημαντικός σεισμός με ζημιές στο Αρκαλοχώρι και στην ευρύτερη περιοχή του, εδώ και αιώνες. Ο πρόσφατος σεισμός, δηλαδή, δεν συνάδει με την Ιστορία των Σεισμών της περιοχής. Συμπληρωματικά αναφέρω ότι στην ευρύτερη περιοχή υπάρχει πλήθος παλαιών ναών που χρονολογούνται ήδη από τη Β΄ Βυζαντινή εποχή, οι οποίοι για τόσους αιώνες έμειναν σταθεροί στον χρόνο με ελάχιστες ζημιές από τη φυσική φθορά ή τους πολέμους. Αυτοί οι ναοί που άντεξαν εκατοντάδες χρόνια υπέστησαν τεράστιες καταστροφές από τον πρόσφατο σεισμό. Επομένως, ο πρόσφατος σεισμός δεν πρέπει να έχει σχέση με οποιοδήποτε σεισμό που έχει ή δεν έχει καταγραφεί και έχει λάβει χώρα στην περιοχή τους περασμένους αιώνες. Ενδεικτικά και μόνο, αναφέρω το εκκλησάκι στο χωριό της μητέρας μου, τον ναΐσκο της επονομαζόμενης Επάνω Παναγίας στο σεισμόπληκτο Αρχοντικό (πρώην Αλιτζανή) που είναι αφιερωμένος στην Κοίμηση της Θεοτόκου και, σύμφωνα με κτιτορική επιγραφή ανακαινίσθηκε εκ βάθρων επί βασιλείας του Ιωάννου Ε΄ Παλαιολόγου και συγκεκριμένα το έτος 1352 (Βλ. Δημήτρης Τσουγκαράκης, Ελένη Αγγελομάτη Τσουγκαράκη, «Ανέκδοτα χαράγματα και επιγραφές από ναούς και μονές της Κρήτης», Ενθύμησις Ν. Παναγιωτάκη, Ηράκλειο 2000, σ. 700-701). Το εκκλησάκι που άντεξε τόσους αιώνες υπέστη σοβαρές ζημιές από τον πρόσφατο σεισμό. Και υπάρχουν και άλλοι παρόμοιοι και παλαιότεροι ναοί στην ευρύτερη περιοχή, που έχουν υποστεί καταστροφές. Προφανώς αυτό αποδεικνύει ότι ο σεισμός δεν ανήκε σε μία συνηθισμένη σεισμική δραστηριότητα των προηγούμενων αιώνων. Αυτό δεν προβληματίζει κάποιους;

Για κάποιους, μάλιστα, σεισμολόγους το συγκεκριμένα ρήγμα του Αρκαλοχωρίου ήταν «παντελώς άγνωστο» και υποθέτουν ότι μπορεί να είχε δώσει σεισμούς πριν από εκατοντάδες χρόνια, κάτι όμως, που δεν τεκμηριώνεται επαρκώς από την Ιστορία των Σεισμών της περιοχής (Βλ. Δήλωση Κωνσταντίνου Παπαζάχου στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, 27.9.2021 https://www.capital.gr/epikairotita/3584408/k-papazaxos-agnosto-to-rigma...).

Επομένως, ο σεισμός ήταν «ιστορικός», αφού, σύμφωνα με τον σεισμολόγο Γεράσιμο Παπαδόπουλο, «δεν είχε προϋπάρξει στην περιοχή σεισμός τέτοιου μεγέθους με επίκεντρο που δεν βρισκόταν στον υποθαλάσσιο χώρο» (Εφ. Το Έθνος, Αθήνα, 28 Σεπτεμβρίου 2021). Μάλιστα, σύμφωνα με το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο, το Αρκαλοχώρι «[…] βυθίστηκε στη γη κατά 14 εκατοστά, μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου. Η επιτάχυνση της σεισμικής δόνησης που αναπτύχθηκε – σύμφωνα με τις μετρήσεις του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου – ήταν 0,8 G […] [όταν με 1 G απογειώνεται το αεροσκάφος]. Η σεισμική επιτάχυνση ήταν τέτοια, που ξεπέρασε κατά πολύ εκείνη που είχε καταγραφεί στον σεισμό των 5,9 Ρίχτερ στην Πάρνηθα το 1999 που ήταν 0,35 G.» (Βλ. Αρχείο ΕΡΤ 29.9.2021 https://www.ertnews.gr/eidiseis/ellada/seismos-stin-kriti-diplasia-epita...). Κατά τον σεισμολόγο Stephen Hicks του Imperial College του Λονδίνου ο σεισμός ήταν ο πιο ισχυρός στο νησί της Κρήτης από το 1959 (Εφ. The Guardian, Λονδίνο, 27 Σεπτεμβρίου 2021), μολονότι η Ιστορία των Σεισμών στο νησί δείχνει ότι έγιναν στην Κρήτη και άλλοι ισχυρότεροι σεισμοί (Παναγιώτου Ι. Σπυροπούλου, Χρονικό των Σεισμών της Ελλάδος από την αρχαιότητα ως σήμερα, εκδόσεις «Δωδώνη», Αθήνα – Γιάννινα 1997).

 

Από τα παραπάνω είναι ξεκάθαρο ότι το φαινόμενο ήταν πρωτοφανές για τα ιστορικά δεδομένα της περιοχής και γι’ αυτό, θα συμφωνήσει ο κάθε καλοπροαίρετος αναγνώστης, χρήζει περαιτέρω διερεύνησης.

Αφού υποστήριξα με τεκμήρια ότι ο σεισμός δεν συνάδει με τη μέχρι τώρα Σεισμική Ιστορία του συγκεκριμένου τόπου και επομένως πρόκειται για ένα χωρίς προηγούμενο για την περιοχή γεγονός, θα ήθελα να επισημάνω ότι θα πρέπει να εξεταστεί από τους ειδικούς η πιθανότητα να συσχετίζεται με το τρίπτυχο «φράγμα – εργασίες με εκρηκτικά στο υπέδαφος – ρήγμα στην ίδια περιοχή».

Μπορεί ένας σεισμός να προκληθεί από ανθρώπινη παρέμβαση; Στο ερώτημα αυτό παραθέτω την απάντηση των κατεξοχήν ειδικών. Σύμφωνα με το διεθνές περιοδικό Seismological Research Letters, μέχρι το 2017 είχαν καταγραφεί στη βάση δεδομένων HiQuake γύρω στους 730 σεισμούς που οφείλονται στην ανθρώπινη δραστηριότητα. To 37% οφείλεται σε μεταλλευτικές ή εξορυκτικές δραστηριότητες, το 23% στα φράγματα και 15% στις συμβατικές μεθόδους άντλησης πετρελαίου και φυσικού αερίου στη διάθεση υγρών αποβλήτων, τη γεωθερμική επανέγχυση και άλλους λόγους. Ακόμα και η κατασκευή ενός ουρανοξύστη, μία πυρηνική δοκιμή ή η άντληση υπόγειων υδάτων μπορεί να προκαλέσει ένα σεισμό (M. P. Wilson, G. R. Foulger, J. G. Gluyas, R. J. Davies and B. R. Julian, “HiQuake: The Human-Induced Earthquake Database”, Seismological Research Letters vol. 88, No. 6 (November/December 2017), σ. 1560-1565.- Βλ. και Gillian R. Foulger, Miles P. Wilson , Jon G. Gluyas , Bruce R. Julian , Richard J. Davies, “Global review of human-induced earthquakes”, Earth-Science Reviews 178 (2018), σ. 438–514.)

Επομένως, θα μπορούσε το φράγμα Αποσελέμη ή γενικώς τα φράγματα να ήταν μία πιθανή αιτία που θα άξιζε να διερευνηθεί; Ας δούμε τι αναφέρει η Ιστορία γι’ αυτό. Στην Ελλάδα έχουμε ιστορικό προηγούμενο. Αυτό του φράγματος του Μαραθώνα. Είναι, ίσως, η πρώτη περίπτωση πρόκλησης σεισμού από τέτοιου είδους ανθρώπινη δραστηριότητα που έχει καταγραφεί στην Ιστορία! Το φράγμα κατασκευάστηκε από την αμερικανική εταιρεία Ούλεν, μέσα στη δεκαετία του 1930 (Βλ. και Στέλλα Καθαράκη, Εμμανουήλ Χαλκιαδάκη, «Η αναπτυξιακή πολιτική του Ελευθερίου Βενιζέλου (1928-1932): μία πρώτη προσέγγιση», Κρητική Εστία 9 (2002), σ. 163). Σεισμοί σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια της κατασκευής του φράγματος και της πλήρωσης του ταμιευτήρα, αλλά και λίγα χρόνια μετά, που έφτασαν τους 5,7 βαθμούς της κλίμακας Ρίχτερ. (Joint Panel on Problems Concerning Seismology and Rock Mechanics, Earthquakes related to reservoir filling, National Academy of Sciences (U.S.), National Academy of Engineering, National Research Council (U.S.). Division of Earth Sciences, National Academies. 1972. σ. 13.). Αλλά και μεταγενέστερος σεισμός έλαβε χώρα το 1995 στην Κοζάνη συνδέθηκε με το φράγμα (τεχνητή λίμνη) στο Πολύφυτο. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας «ο σεισμός δεν ήταν ένα “απροσδόκητο” γεγονός, αλλά ήταν πιθανό να είχε επιταχυνθεί λόγω της πλήρωσης του φράγματος». Σε άλλη μελέτη συνδέθηκε η αυξημένη σεισμικότητα της περιοχής με τα μέγιστα επίπεδα στάθμης του φράγματος (K. Pavlou1 , G. Kaviris1 , K. Chousianitis , G. Drakatos , V. Kouskouna , and K. Makropoulos, “ Seismic hazard assessment in Polyphyto Dam area (NW Greece) and its relation with the “unexpected” earthquake of 13 May 1995 (Ms = 6.5, NW Greece)”, Natural Hazards and Earth System Sciences 13 (2013), σ. 141-149. Βλ. και Georgios Michas, Kyriaki Pavlou, Filippos Valianatos & George Drakatos, “Correlation Between Seismicity and Water Level Fluctuations in the Polyphyto Dam, North Greece”, Pure and Applied Geophysics 177 (2020), σ. 3851-3870). Στην Ελλάδα έχουν γίνει έξι σεισμοί τη νεότερη και σύγχρονη εποχή σχετιζόμενοι με τη δραστηριότητα του ανθρώπου (Βλ. άρθρο με τίτλο «Τα τεχνητά φράγματα φέρνουν μεγάλους σεισμούς…» https://tempo24.news/eidisi/146902/ta-tehnita-fragmata-fernoyn-megaloys-...)

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, τίθεται το ερώτημα αν μπορεί να συνδεθεί η σεισμική δραστηριότητα στο Αρκαλοχώρι με το φράγμα Αποσελέμη. Θα μπορούσε, συμπληρωματικά, να ευσταθεί η άποψη ότι το φράγμα "στέγνωσε" τις υπόγειες δεξαμενές της επαρχίας Πεδιάδος, αφού τα ύδατα του Οροπεδίου Λασιθίου δεν γεμίζουν πλέον τα υπόγειους ταμιευτήρες της περιοχής και οι τελευταίοι παθαίνουν καθίζηση;

Ας συμπληρώσω το παραπάνω ερώτημα. Αν, λόγω του φράγματος, «άδειασαν» οι υπόγειες δεξαμενές της περιοχής, το υπέδαφος δεν αποκτά άλλη συμπεριφορά που μπορεί να οδηγήσει και σε καθίζηση; Αν, τέλος, μέσα σε αυτό το «εύθραυστο σκηνικό» προσθέσουμε το γεγονός ότι στην ίδια περιοχή υπάρχει σεισμικό ρήγμα και στην ίδια ακριβώς «ευαίσθητη» περιοχή, πριν από κάποιους μήνες ξεκίνησαν οι εργασίες με εκρηκτικές ύλες στο υπέδαφος του υπό κατασκευή αεροδρομίου, το τρίπτυχο «φράγμα-εκρήξεις στο υπέδαφος του αεροδρομίου με εκρηκτικά- σεισμικό ρήγμα στην ίδια περιοχή» θα μπορούσε να αποτελέσει τη θρυαλλίδα που πυροδότησε την έκρηξη ενός πρωτοφανούς για την Ιστορία των Σεισμών στην περιοχή γεγονός; Το τελευταίο ερώτημα ενισχύεται από τη χρονική συγκυρία (timing). Την περίοδο δηλαδή που ξεκίνησαν οι εργασίες με εκρηκτικά στο υπέδαφος του αεροδρομίου, την ίδια περίοδο πύκνωσαν οι σεισμικές δονήσεις. Θα μπορούσε να είναι ένα τυχαίο γεγονός; Μία σύμπτωση; Μπορεί. Δεν θα πρέπει όμως να διερευνηθεί περαιτέρω το φαινόμενο;

Ως εκ τούτου, ζητώ από την Πολιτεία και τους κατεξοχήν ειδικούς να διερευνήσουν τον πιθανό συσχετισμό «φράγματος - εργασιών στο υπέδαφος του υπό κατασκευή αεροδρομίου με εκρηκτικά - σεισμικού ρήγματος στην ίδια περιοχή» με τον σεισμό της 27ης Σεπτεμβρίου. Δεν καταδικάζω κανέναν. Σέβομαι τη διαφορετική άποψη. Καταθέτω εύλογες απορίες που μπορεί να φαίνονται αφελείς, απασχολούν, όμως, τον κόσμο. Ακόμα και αν κάνω λάθος, πρόκειται για εύλογα ερωτήματα που αναζητούν τεκμηριωμένες και πειστικές απαντήσεις από τους πλέον ειδικούς και οι τελευταίες, εφόσον είναι πειστικές, μπορούν να καθησυχάσουν τους κατοίκους. Σε αυτό που δεν κάνω λάθος, με βάση τα τεκμήρια που έχω στη διάθεσή μου, είναι ότι ο εν λόγω σεισμός είναι «ιστορικός», πρωτοφανής για την Ιστορία των Σεισμών στην περιοχή, τουλάχιστον για τους τελευταίους αιώνες, που έχουμε επαρκή στοιχεία, και ως εκ τούτου χρήζει περαιτέρω διερεύνησης.

Τέλος, ο γνωστός σεισμολόγος Άκης Τσελέντης είχε δηλώσει πως είναι λάθος η κατασκευή του αεροδρομίου δίπλα σε ενεργό ρήγμα (https://www.newsbreak.gr/ellada/227881/keraynoi-apo-tselenti-lathos-i-ka...). Λαμβάνοντας υπόψη την παραπάνω δήλωση, μετά τον πρωτοφανή σεισμό της 27.9.2021 στο Αρκαλοχώρι, η Ελληνική Πολιτεία τι προτίθεται να πράξει;

Παρακαλώ θερμά του αρμόδιους να απαντήσουν σε αυτά τα ερωτήματα που δεν απασχολούν μόνο εμένα, αλλά κυρίως τους εκατοντάδες σεισμόπληκτους κατοίκους της περιοχής. Τους το οφείλουν στο πλαίσιο ενός ευρωπαϊκού κράτους δικαίου που φροντίζει για τους πολίτες του.

Ετικέτες