Τοξικοί νάρκισσοι και νήπια παντού. Νηπιοπισμός.(Μέρος ΙΙ)
"Η σφραγίδα της ελευθερίας που κατακτήσατε?
Δεν ντρέπεστε πλέον για τον εαυτό σας".
- Irvin Yalom και ο Nietzsche έκλαψε
Περιεχόμενα με αναφορές σε Kohut, Sennett, Verhaeghe, Pfaller
- Χαρά για την ίδια μας ύπαρξη
- Ναρκισσισμός, νηπιοπισμός, δημόσια σφαίρα και οικογένεια
Αναφορές σε Kohut, Sennett, Verhaeghe, Pfaller
Ας δουμε διάφορες προσεγγίσεις του ναρκισσισμού απο ψυχαναλυτές και ιστορικούς.
Χαρά για την ίδια μας ύπαρξη
«Σε μια «διπολική δομή», ο αυθεντικός εαυτός, συγχωνεύει τον υποβαθμισμένο και ‘τελειωμένο’[1] μεγαλοπρεπή εαυτό μας, με την εξιδανικευμένη γονική εικόνα.» Μπορεί να ωριμάσει, όποιος δεν αποκλείει την πρόσβασή στον εαυτό του και αυτό απαιτεί την ύπαρξη χαράς για τη δική του ύπαρξη.
Αυτό υποστηρίζει ο Βιεννέζος ψυχαναλυτής και καθηγητής ψυχιατρικής Heinz Kohut[2] και τονίζει τη
«θετική πλευρά του ναρκισσισμού: το ένστικτο της αυτοσυντήρησης».
Ο Heinz Kohut εισήγαγε τον "εαυτό" ως το «επίκεντρο του ψυχικού σύμπαντος» στην ψυχανάλυση στα βιβλία του Narcissism (1976) και The Healing of the Self (1979).
Για τον Heinz Kohut, η επιθετικότητα που εκδηλώνεται περισσότερο στις σοβαρές διαταραχές προσωπικότητας είναι ένα «προϊόν αποσύνθεσης», που προκύπτει από την απογοήτευση της έλλειψης της γονικής ενσυναίσθησης. Σε ένα άρθρο του 1973, ο Kohut περιγράφει το φαινόμενο του «ναρκισσιστικού θυμού» ως μια βίαιη αντίδραση σε μια τραυματική αυτοεκτίμηση.
Ο Kohut προσφέρει τρεις επεξηγηματικές παραλλαγές της παθολογικής ανισορροπίας που προκύπτουν από βλάβες στο παιδί:
- η μητέρα αποτυγχάνει ενσυναισθηματικά,
- ο τραυματισμός οδηγεί σε ενθυλάκωση,
- οι γονείς δεν επιτρέπουν την εξιδανίκευση τους.
Οι ψυχικά κλονισμένοι οδηγούνται σε έναν συνεχή δρόμο ανταγωνισμού μεταξύ του υπέρτερου και του πραγματικού εαυτού τους. Επιβαρύνουν υπερβολικά τον εαυτό τους με αυταρέσκεια, λέει ο Kohut.
"Έ ν ο χ ο κ α ι τ ρ α γ ι κ ό ά τ ο μ ο" Ενώ το ένοχο άτομο ήταν πιο πιθανό να υπέφερε από συναισθηματική υπερδιέγερση στην πρώιμη παιδική ηλικία, το τραγικό άτομο μεγάλωσε σε ένα συναισθηματικό κενό. Ενώ η ενοχή είναι η κεντρική επιρροή (affect) που βασανίζει τον ένοχο, η αισχύνη(ντροπή) μπορεί να θεωρηθεί ως η επίδραση πάνω στην οποία βασίζεται το βίωμα του ναρκισσιστικού ασθενούς αναφορικά με τον ελλειμματικό, κενό Εαυτό του.
Ναρκισσισμός, νηπιοπισμός και δημόσια σφαίρα
Στο κλασικό του έργο του 1977, „The Fall of Public Man“, ο κοινωνιολόγος Sennett είχε συνεχίσει τη θεωρία του δομικού μετασχηματισμού της κοινωνίας, που αναπτύχθηκε από τον Habermas. Σύμφωνα με αυτήν η «αστική δημόσια σφαίρα», η οποία διεκδικήθηκε με αγώνες και διαμορφώθηκε στην εποχή της νεωτερικότητας μας, είναι σε φάση να αυτοακυρωθεί πάλι μέσα από μια ας πούμε διαδικασία της απολυτοποίησης. Τότε, ο Σενέτ μίλησε για τις
«τυραννίες της οικειότητας», στις οποίες το όνομα έχει συγχωνευτεί η ιδιωτική και η δημόσια σφαίρα .
Σε σχέση με την καθαυτή οικεία ζωή(intim), αυτό σημαίνει, για παράδειγμα, ότι το σεξ χάνει τον ρόλο του ερωτισμού που παίζει, υπέρ ενός εξαναγκασμού (σύντομα άρθρο για το gourmet sex στο Blog zaungastnic.blogspot.com) στην προσωπική αποκάλυψη, ο οποίος με τη σειρά του ευνοεί τον ναρκισσισμό. Ένα παράδειγμα από την αρχική φάση της δημόσιας σφαίρας θα ήταν η νεότερη γενιά talk shows, που δεν εξυπηρετούν αντικειμενική συζήτηση γενικά σημαντικών θεμάτων, αλλά μόνο την αυτό-παρουσίαση των συμμετεχόντων και ιδιαίτερα της προώθησης της gender ταυτότητας.
Δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Βγάζεις φωτογραφία για μέσο ενημέρωσης με blue tooth στα αυτάκια? |
Το ίδιο συμβαίνει και στη δημόσια σφαίρα, όταν άτομα ανταγωνίζονται τις παραστάσεις που τους δίνει το δικαίωμα ο δημόσιος χώρος να έχει ο κάθε ένας πολίτης, για να επικρατήσουν σαν άτομα προβάλλοντας τις ιδιαιτερότητες τους όσον αφορά το φύλλο τους και την γι’ αυτούς ισότητα .
Για τον ψυχαναλυτή Verhaeghe, ένας τρόπος να κατανοήσουμε μια έννοια είναι να δούμε τον αντίθετό της, όπως,
ο ναρκισσισμός είναι το αντίθετο της μελαγχολίας. Ο ναρκισσισμός συνεπάγεται πληρότητα και παντοδυναμία.
Τι να βάλουμε εδω τον Τραμπ ή κάποιον δικό μας?
Πρόκειται ακριβώς γι’ αυτό που έκανε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της Βουλής εναντίον του βουλευτή ..., αναφέροντας με απαξιωτικό τρόπο ότι ανήκει σε «ευπαθή ομάδα»(ο βουλευτής είχε σοβαρό πρόβλημα υγείας). «Ναρκισσιστική ηθική παρενόχληση» είναι και το «κυβερνο-μπούλινγκ» (cyberbullying) εναντίον της..., που χαρακτηρίστηκε απαξιωτικά μέσω τουίτερ ως «καταθλιπτική» από δημοσιογράφο.
Επιστρέφει στην ταύτιση με την παντοδύναμη μητέρα. Είναι παντοδύναμη γιατί μπορεί να δώσει στο παιδί αυτό που του λείπει, που στερείται. «Κατά τη διάρκεια της οιδιπολικής περιόδου, αυτή η αναγνώριση εξαφανίζεται.
Η μελαγχολία συνεπάγεται απώλεια και αδυναμία.
«Η αποτυχία της αρχικής φαντασίωσης της παντοδυναμίας είναι η αναπόφευκτη αποτυχία του πατέρα και της ασφάλειας που έπρεπε να εγγυηθεί ο ίδιος. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει καμία φαλλική εγγύηση. Κατά συνέπεια, είναι μια τυπικά νευρωτική αντίδραση η ατελείωτη αναζήτηση ενός υποκατάστατου, δημιουργώντας μια σειρά φανταστικών πατέρων. Αυτό οδηγεί σε δευτερογενή ναρκισσισμό και παραμένει εντός της σφαίρας της φαλλικής σκέψης».
«… μόνιμες αξιολογήσεις στο χώρο εργασίας οδηγούν σε απώλεια αυτονομίας και αυξανόμενη εξάρτηση από εξωτερικούς κανόνες, οι οποίοι επίσης αλλάζουν συνεχώς. Αυτό οδηγεί σε αυτό που ο κοινωνιολόγος Ρ Σέννετ ονόμασε
«νηπιοποίηση των εργαζομένων».
Οι ενήλικες εμφανίζουν παιδικά ξεσπάσματα συναισθημάτων. Τα μικροπράγματα προκαλούν φθόνο και ζήλια («Πήρε μια νέα καρέκλα γραφείου και δεν εγω δεν έχω!»). Καταφεύγουν σε αθώα ψέματα και απατεωνιές, απολαμβάνουν την αποτυχία των άλλων, και καλλιεργούν
μικροσυναισθήματα εκδίκησης και micro aggressions.
Ας φέρουμε τη περίοδο που κυκλοφόρησαν τα smart phones και πόσο στην ημερήσια διάταξη ήταν πιο καλύτερο Phone από τον διπλανό μου θέλω να πάρω. Άτομα χωρίς οικονομική άνεση αγόραζαν ακριβά κινητά για να αναρριχηθούν έτσι- νομίζοντας- στη κοινωνική τους ταυτότητα.
Αυτές είναι όλες οι συνέπειες ενός συστήματος που εμποδίζει συστηματικά τους ανθρώπους να σκέφτονται οι ίδιοι και να μην τους αντιμετωπίζει ... σαν ενήλικες.
Ο ναρκισσισμός υπήρξε ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της νηπιοποίησης το αργότερο από τον Φρόυντ[3] [Zur Einführung des Narzissmus (1914)].
Η συγχώνευση ιδιωτικής και δημόσιας σφαίρας παράγει τελικά μια υπεροχή της προσωπικότητας, τη λεγόμενη «αυθεντικότητα», και η απολυτοποίηση της υπεροχής αυτής δημιουργεί τελικά το ναρκισσισμό ως παθολογία της.
Ο R. Pfaller Βιενέζος φιλόσοφος, ξαναπιάνει τον Σέννετ και θεωρεί ότι σήμερα στην εποχή του νεοφιλελευθερισμού αποδεικνύεται η σπουδαιότητα της κριτικής του Σέννετ. Διότι υπό τις νεοφιλελεύθερες συνθήκες,
ο πολιτισμικός ναρκισσισμός έχει γίνει ένας αποφασιστικός ιδεολογικός πυλώνας μαζικής κοινωνικής αναδιανομής.
Δεδομένου ότι ο ναρκισσισμός προτιμά όλα όσα είναι κοντά στο «Εγώ», από αυτό που βρίσκεται κοντά στη πλευρά της κοινότητας, τείνει στο «πράττειν κάτι προς όφελος μου και εις βάρος κάποιου άλλου» πράγματος ή έμβιου όντος.
Παραιτούμαι ενός θηράματος προς όφελος κάποιου άλλου.
Ο ναρκισσιστής δεν αντέχει τα υλικά πράγματα, τους νόμους και τις κανονικότητες. Για αυτό το λόγο ταιριάζουν περιεχόμενα στους ναρκισσιστές που δεν έχουν θετικό αντίκτυπο ή που υπαγορεύουν/απαιτούν θετικούς κανόνες και προϋποθέσεις ικανοτήτων. Θα αναφέρουμε μόνο τη λέξη talk show, πρωινάδικα etc. Εκεί αμέσως εξομολογούνται για τους εαυτούς τους και αφήνουν να κοιτάξουν οι τηλεθεατές μέσα τους σε ότι έχει σχέση με την αδιευκρίνιστη σεξουαλική τους προτίμηση, την μετροσεξουαλικότητά[4] τους, στο «Low Desire» σύνδρομό τους ή στην μετασεξουαλικότητά[5] τους.
Περιεχόμενα
- Ανδρικός vs. γυναικείος ναρκισσισμός
- Ο νάρκισσος στη σχέση και στην οικογένεια, μέσα και έξω
- Διάχυση των κοινών χαρακτηριστικών μας
- Γιατί ξεχνιέται το παρελθόν μας;
[1] Κατεστραμμένο
[2] O Kohut ίδρυσε τη λεγομένη σχολή της ψυχαναλυτικής αυτοψυχολογίας.
[3] Σε αυτό το κείμενο προσπαθεί να διευκρινίσει θεωρητικά τη σχέση μεταξύ της ναρκισσιστικής λίμπιντο και της σεξουαλικότητας με την έννοια του αυτοερωτισμού. Εισάγει επίσης το αναπτυξιακό στάδιο του πρωτογενούς ναρκισσισμού και δείχνει τη σχέση μεταξύ ναρκισσισμού και αυτοεκτίμησης.
[4] Ο όρος μετροσεξουαλικότητά, ο οποίος αποτελείται από "μητροπολιτικός" και "ετερόφυλος", υποδηλώνει μόνο ένα σεξουαλικό προσανατολισμό και όχι σεξουαλική προτίμηση, αλλά και ένα υπερβολικό τρόπο ζωής ετερόφυλων ανδρών που δεν δίνουν αξία στην κατηγοριοποίηση να θεωρούνται ένα ιδιαίτερο αρσενικό μοντέλο. Ο όρος metrosexual (engl.) Δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 1994 από τον βρετανό δημοσιογράφο Mark Simpson.
[5] Ο μετασεξουαλικός άνθρωπος δεν είναι συλλέκτης της πρόκλησης του γυμνού, είτε της επιθυμίας της αποκεραιοποίησης μέσα στην οργιαστικότητα, είτε της επιθυμίας για μια οργανική σχέση – αυτά είναι χαρακτηριστικά της προσεξουαλικότητας. Η μετασεξουαλικότητα αποτελεί ένα οριστικό τέρμα κάθε τάσης για ανάμνηση προσεξουαλικής πρόκλησης. Στη μετασεξουαλικότητα η επιθυμία έχει τερματιστεί, γιατί υπάρχει μια βίωση εντατικής μακαριότητας, υπέρβασης της μηχανικότητας της συνείδησης, όχι σαν νωθρότητα και χαλάρωση, που και πάλι ανάγεται σε προηγούμενες καταστάσεις.