17 Ιαν 2019

COPERNICUS-Εργαλείο διαχείρισης επίδρασης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στον αστικό σχεδιασμό, Θεσσαλονίκη Αθήνα


Το CAMS συμβάλλει στη διάθεση ενός εργαλείου ελέγχου ποιότητας αέρα σε αστικό περιβάλλον για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής σε ολόκληρη την Ευρώπη


Διάβασμα σε 2,5’ THS 14012019

Η Copernicus Υπηρεσία Παρακολούθησης της Ατμόσφαιρας (CAMS=Copernicus Atmosphere Monitoring Service) υποστηρίζει την ανάπτυξη ενός πλαισίου εργαλείων που θα παρέχει στους φορείς χάραξης πολιτικής τις πληροφορίες που απαιτούνται για τη μείωση των εκπομπών ρύπων που προκαλούνται από την κυκλοφορία στις ευρωπαϊκές πόλεις.



Το CAMS, το οποίο υλοποιείται από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Μεσοπρόθεσμων Μετεωρολογικών Προβλέψεων (ECMWF) εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παρέχει περιφερειακές πληροφορίες σχετικά με τις συγκεντρώσεις ποιότητας του αέρα στο περιβάλλον στον Βελγικό ερευνητικό οργανισμό VITO, ο οποίος αρχικά ανέπτυξε ένα πρόδρομο εργαλείο για την περιοχή Φλάνδρας και την επεκτείνει τώρα για χρήση σε ολόκληρη την ΕΕ. Γνωστή ως CAMS-ATMOSYS, η εφαρμογή Web θα βοηθήσει τις συμβουλευτικές εταιρείες και τις τοπικές διοικήσεις να αξιολογήσουν τον πιθανό αντίκτυπο στην ποιότητα του αέρα των σχεδίων διαχείρισης της κυκλοφορίας και των αστικών έργων.


Η ρύπανση του αέρα στην ύπαιθρο στις αστικές περιοχές είναι υπεύθυνη για περίπου 3.7 εκατομμύρια πρόωρους θανάτους, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ). Η εκπομπή μικρών σωματιδίων (PM 10 και PM 2,5), διοξειδίου του αζώτου, όζοντος εδάφους και άλλων ρύπων αυξάνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών και αναπνευστικών ασθενειών, καθώς και καρκίνο και γενετικές ανωμαλίες. Οι οδικές μεταφορές αντιπροσωπεύουν έως και το 30% των εκπομπών σωματιδίων στις ευρωπαϊκές πόλεις, κυρίως λόγω της κυκλοφορίας ντίζελ. Η αστική ατμοσφαιρική ρύπανση αποτελεί επίσης σημαντική πηγή των αερίων θερμοκηπίου που συμβάλλουν στην παγκόσμια αλλαγή του κλίματος. Οι επιστήμονες και οι μηχανικοί θα μπορούν να επικεντρωθούν στον αντίκτυπο των τοπικών εκπομπών από την ανθρώπινη δραστηριότητα, λαμβάνοντας υπόψη τις πληροφορίες που παρέχονται από το CAMS σχετικά με τη συμβολή φυσικών ρύπων υποβάθρου καθώς και αερολυμάτων που μεταφέρονται από άλλες περιοχές. Οι χάρτες αξιολόγησης υψηλής ανάλυσης παράγονται συνδυάζοντας τις εκτιμήσεις υποβάθρου CAMS με τα δεδομένα τοπικών εκπομπών. Τα σχέδια μείωσης εκπομπών μπορούν στη συνέχεια να υλοποιηθούν χρησιμοποιώντας αυτούς τους χάρτες.



"Η ανάπτυξη εργαλείων υποστήριξης πολιτικής που ισχύουν για την ποιότητα του αέρα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο θα συμβάλει σημαντικά στη διαμόρφωση βιώσιμων πόλεων", λέει ο Richard Engelen, Αναπληρωτής Διευθυντής του CAMS. "Με τη βοήθεια της εργαλειοθήκης, οι υπεύθυνοι για τη χάραξη πολιτικής θα είναι σε θέση να σχεδιάσουν την υποδομή με τρόπο που προστατεύει την υγεία των κατοίκων της πόλης καθώς και το περιβάλλον".


Το σχέδιο CAMS-ATMOSYS, το οποίο ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2017 και τώρα βρίσκεται στη δοκιμαστική φάση της αγοράς, έχει ως στόχο να επιτρέψει στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής σε ολόκληρη την ΕΕ να αξιολογήσουν εύκολα τα κατάλληλα μέτρα για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα μέσω ενός εργαλείου αξιολόγησης που βασίζεται στο Web μοντέλα εκπομπής και διασποράς. Οι χρήστες θα μπορούν να εκτελούν διάφορα σενάρια σχεδιασμού της ποιότητας του αέρα, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής νέων παρακαμπτηρίων, περιφερειακών οδών, σηράγγων κυκλοφορίας και ζωνών χαμηλών εκπομπών.



"Ο βασικός στόχος του αρχικού έργου ATMOSYS ήταν να δημιουργηθεί και να αξιολογηθεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης ποιότητας αέρα που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για υποστήριξη πολιτικών σε περιοχές hotspot", λέει ο Bino Maiheu, ερευνητής ατμοσφαιρικής μοντελοποίησης στο VITO στο Mol, Βέλγιο. "


Η εργαλειοθήκη που αναπτύξαμε για το έργο CAMS-ATMOSYS περιλαμβάνει μια φιλική προς το χρήστη εφαρμογή στο διαδίκτυο για την αξιολόγηση της επίδρασης της μεταβολής των εκπομπών από τις εκπομπές στην ποιότητα του αέρα σε υψηλή χωρική ανάλυση". Μετά από μια φάση επίδειξης και ένα εργαστήριο για δυνητικούς τελικούς χρήστες στη Μπρατισλάβα, η Σλοβακία ενέκρινε την εργαλειοθήκη και πρόκειται να την ενσωματώσει στη διαδικασία περιβαλλοντικής αξιολόγησης της χώρας. Η πολωνική πόλη της Κρακοβίας έχει ήδη εφαρμόσει την εφαρμογή σχεδιασμού, στηριζόμενη σε τρίτους για την παροχή τοπικών εκτιμήσεων συγκέντρωσης υποβάθρου. Χάρη στην CAMS-ATMOSYS, έχει αναβαθμιστεί για να ενσωματώσει τα δεδομένα υποβάθρου CAMS επιτρέποντας πολλαπλές επιλογές και επιτρέποντας εύκολη επέκταση σε άλλες πόλεις της Πολωνίας. Οι δοκιμές πραγματοποιήθηκαν επίσης στην Ιταλία και στην Πορτογαλία, όπου εξακολουθεί να αξιολογείται η αγορά για τελικούς χρήστες.



Σε κάθε περίπτωση, η περιφέρεια-ο Δήμος  παρέχει και τα δικά της τοπικά δεδομένα κίνησης. Πρόσφατα, έχουν ενσωματωθεί γενικά εργαλεία για τη δημιουργία τοπικών δεδομένων κυκλοφορίας σε επίπεδο ΕΕ. Το COPERT παρέχει χιλιόμετρα ανά χώρα και τύπο οχήματος, το OpenStreetMap προσφέρει οδικούς χάρτες, ενώ τα στοιχεία σχετικά με την πυκνότητα πληθυσμού περιλαμβάνονται στο εργαλείο αξιολόγησης της European Commission’s JRC Global Human Settlement Layer "



Χάρη στην ενσωμάτωση όλων των εμπλεκόμενων δεδομένων, τα σενάρια εκπομπών κυκλοφορίας μπορούν ήδη να εκτελούνται για οποιαδήποτε πόλη της ΕΕ, χωρίς να χρειάζεται να αποκτήσουν νέα δεδομένα", λέει η Lisa Blyth, διευθυντής έργου στην ατμοσφαιρική ομάδα μοντελοποίησης της VITO. Η VITO προωθεί ήδη την εργαλειοθήκη εκτός της ΕΕ. Ωστόσο, στις περιοχές όπου η ποιότητα του αέρα είναι πολύ κακή, όπως στην Κίνα και την Ινδία, οι διαμορφωτές πολιτικής επικεντρώνονται συνήθως σε βραχυπρόθεσμα μέτρα για την καταπολέμηση των συμπτωμάτων οξείας ρύπανσης. Η βασική πρόκληση είναι να βρεθούν οι πιθανοί τελικοί χρήστες μιας εφαρμογής σχεδιασμού που να αξιολογεί την επίδραση των μακροπρόθεσμων ενεργειών, όπως π.χ. οι απαγορεύσεις ντίζελ.



Η τρέχουσα σύμβαση CAMS-ATMOSYS διαρκεί μέχρι τον Ιούνιο του 2019.



Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το CAMS, ανατρέξτε στον ισότοπό του στη διεύθυνση: CAMS

Ο ιστότοπος VITO διατίθεται στη διεύθυνση: vito

Ετικέτες