25 Φεβ 2024

Πώς η εικόνα μπορεί να ωθήσει την προώθηση της καθαρής ενέργειας. Μια συζήτηση με τον A Revkin και την ψυχολογό συμπεριφορας Sabine Pahl

Πώς η εικόνα μπορεί να ωθήσει την προώθηση της καθαρής ενέργειας

 

 

Μια συζήτηση με την Sabine Pahl, μια ψυχολόγο που επικεντρώνεται στο πώς οι οπτικές πληροφορίες μπορούν, και δεν μπορούν, να ωθήσουν τους ανθρώπους να ζήσουν πιο βιώσιμα

Βίντεο  από το 2003 που κατέγραψε την ανησυχητική δυναμική και τους ήχους του πλωτού, παρασυρόμενου θαλάσσιου πάγου πολύ καλύτερα από ό, τι θα μπορούσαν οι λέξεις. Στις διαπραγματεύσεις για το κλίμα το 2005 στο Μόντρεαλ, Ο Andy Rickman , καταγράφοντας τις παθιασμένες φωνές των ακτιβιστών της νεολαίας ως έναν τρόπο να ξεπεράσει την γκρίζα αμηχανία αυτών των συνεδριών. Έφτιαξε γραφικά στο blog στο Dot Earth και τόνισε άλλες λαμπρές δουλειές εκεί και στο webcast Sustain What, όπως οι απεικονίσεις άνθρακα του Adam Nieman.

 

Αλλά τι λειτουργεί τελικά;

Από το 2006 και μετά, περνούσε όλο και περισσότερο χρόνο μιλώντας με επιστήμονες συμπεριφοράς σχετικά με μονοπάτια από την επικοινωνία του περιβαλλοντικού κινδύνου έως την βιώσιμη κοινωνική αλλαγή - και οι απαντήσεις ήταν ομοιόμορφα ανησυχητικές, που κυμαίνονταν από το «δεν ξέρουμε» έως απογοητευτικές πραγματικότητες όπως η «πολιτιστική γνώση» (η συνήθειά μας να βλέπουμε τα ίδια δεδομένα μέσω διαφορετικών πολιτιστικών φίλτρων).

Εδώ είναι μια τέτοια συζήτηση, με  την Sabine Pahl του Πανεπιστημίου της Βιέννης. Η Pahl έχει επικεντρωθεί εδώ και πολλά χρόνια στο εάν και πώς οι οπτικές πληροφορίες αλλάζουν τη συμπεριφορά που σχετίζεται με τις περιβαλλοντικές προκλήσεις και επιλογές. Η δουλειά της δείχνει ότι τα γραφικά και οι εικόνες μπορεί να έχουν σημασία. Τα αποτελέσματα μιας πρώιμης μελέτης που τράβηξε την προσοχή μου είναι εδώ, δείχνοντας ότι όταν οι υπέρυθρες εικόνες που αποκαλύπτουν διαρροή θερμότητας από τα σπίτια περιλαμβάνονται σε φυλλάδια σχετικά με τις καιρικές συνθήκες, οι ιδιοκτήτες σπιτιού είναι πιο επιρρεπείς να επενδύσουν σε βελτιώσεις.

Η μελέτη είναι «Κάνοντας τη θερμότητα ορατή: Προώθηση συμπεριφορών εξοικονόμησης ενέργειας μέσω θερμικής απεικόνισης». Ακολουθεί μια σχετική έκθεση: "Διερεύνηση της χρήσης θερμικών εικόνων για την προώθηση της ενεργειακής απόδοσης των κατοικιών".

Οι ιδέες και οι ιδέες της Pahl παραμένουν πιο φρέσκες από ποτέ.

Μέρος της πόλης Airdrie στον Καναδά και απώλεια θέρμανσης απο τις οικίες

Επίσης ένα επεισόδιο Sustain What πριν από ένα χρόνο σχετικά με ένα έργο του Πανεπιστημίου της Βοστώνης που οπτικοποιεί τις ενεργειακές τάσεις και τη δυναμική για τις επιπτώσεις του κλίματος και της βιωσιμότητας θα ηταν καλό να το δείτε. Μίλησα με τον Cutler Cleveland, ιδρυτή και διευθυντή του έργου, και τη Heather Clifford, την επικεφαλής επιστήμονα δεδομένων. Αυτή η εκπομπή περιελάμβανε τον James Henry, εκπρόσωπο της MyHEAT.ca, μιας καναδικής εταιρείας που χρησιμοποιεί οπτικές πληροφορίες για να οδηγήσει στην εξοικονόμηση ενέργειας και την υιοθέτηση της ηλιακής ενέργειας.

Παρακολουθήστε επίσης τη διαδικτυακή εκπομπή σχετικά με τις «λωρίδες θέρμανσης» του Βρετανού επιστήμονα Ed Hawkins: «Exploring Climate Visualization Frontiers on #ShareYourStripes Day»

 

https://revkin.substack.com/p/how-imagery-can-spur-clean-energy?utm_source=substack&utm_medium=email#media-603fca98-be66-4726-aebc-945b04411f0e

19 Φεβ 2024

Βιώσιμη αστική κινητικότητα. 12 Τρόποι να απομακρύνεις τα αυτοκίνητα από τις πόλεις.

Βιώσιμη αστική κινητικότητα

Τρόποι να απομακρύνεις τα αυτοκίνητα από τις πόλεις

Επιτυχημένες προσπάθειες ανά  τον κόσμο.

Έχω γνωστό που παίρνει όρκο για την προστασία του περιβάλλοντος και του κλίματος επειδή διατρέφεται vegan! Ο εν λόγω γνωστός μου μόλις αρχές του έτους αγόρασε ένα υβριδικό βενζινοκίνητο SUV! Το μοναδικό που μπόρεσα και του είπα γιατί αλλιώς δεν θα το αποδεχόταν ήταν ότι εγώ με αυτό το αυτοκίνητο δεν θα κάνω κανένα ταξείδι.

Ερώτηση: Τι κοινό έχουν τα ακόλουθα στατιστικά στοιχεία;

Απάντηση: τα οχήματα στους δρόμους μας, κυρίως το όχι και τόσο ταπεινό επιβατικό αυτοκίνητο.

Παρά την (αργή) μετάβαση στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, οι καταναλωτικές τάσεις καθιστούν την οδήγηση ακόμη πιο σπάταλη και άνιση.

Μια πρόσφατη ανάλυση διαπίστωσε ότι οι εκπομπές που εξοικονομούνται από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν υπερκαλυφθεί από την αύξηση των βενζινοκίνητων Sport Utility Vehicles (SUV).

Σε όλο τον κόσμο, τα SUV εκπέμπουν από μόνα τους περισσότερη ρύπανση από άνθρακα από ό,τι ο Καναδάς ή η Γερμανία και προκαλούν μεγαλύτερη αύξηση της κλιματικής ρύπανσης από ό,τι η βαριά βιομηχανία.

Ενώ τα αυτοκίνητα είναι μερικές φορές απαραίτητα για τις ανάγκες κινητικότητας και κοινωνικής ένταξης των ανθρώπων – ιδίως των  ατόμων με αναπηρία – οι πόλεις με επίκεντρο το αυτοκίνητο μειονεκτούν ιδιαίτερα τους ήδη περιθωριοποιημένους.

Ένα παράδειγμα στατιστικής ανισότητας: Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι γυναίκες, οι νέοι και οι ηλικιωμένοι, όσοι προέρχονται από μειονοτικές κοινότητες και τα άτομα με αναπηρία συγκεντρώνονται στα νοικοκυριά με τα χαμηλότερα εισοδήματα, εκ των οποίων το 40% δεν διαθέτει αυτοκίνητο. Αντίθετα, σχεδόν το 90% των νοικοκυριών με τα υψηλότερα εισοδήματα διαθέτουν τουλάχιστον ένα αυτοκίνητο. Έτσι, οι κυκλοφοριακες συνήθειες ή συνήθεις οδήγησης μιας μειονότητας επιβάλλουν υψηλό κόστος στην κοινωνία, και αυτό ισχύει ιδιαίτερα στις πόλεις.

Η Κοπεγχάγη, για παράδειγμα, υπολόγισε ότι, ενώ κάθε χιλιόμετρο  που ανακυκλώνεται ωφελεί την κοινωνία κατά 0,64 ευρώ , κάθε χιλιόμετρο που διανύεται υφίσταται καθαρή απώλεια -0,71 ευρώ, όταν λαμβάνονται υπόψη οι επιπτώσεις στην ατομική ευημερία (σωματική και ψυχική υγεία, ατυχήματα, κυκλοφορία) και στο περιβάλλον (κλίμα, ατμοσφαιρική ρύπανση και ηχορύπανση). Έτσι, κάθε χιλιόμετρο που διανύεται όπου ένα αυτοκίνητο αντικαθίσταται από ένα ποδήλατο παράγει € 1,35  κοινωνικών παροχών - εκ των οποίων μόνο μερικά λεπτά θα εξοικονομηθούν με τη μετάβαση από ένα ορυκτό καύσιμο σε ένα ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο, σύμφωνα με αυτή την ανάλυση.

 

Μείωση της χρήσης αυτοκινήτου στις πόλεις

Η Κοπεγχάγη αύξησε το μερίδιο ποδηλασίας σε όλα τα ταξίδια από  10% το 1970 σε 35% σήμερα. Το 2016, για πρώτη φορά, περισσότερα ποδήλατα παρά αυτοκίνητα έκαναν ταξίδια στην πόλη κατά τη διάρκεια αυτού του έτους.

Ωστόσο, ενώ πολλές άλλες πρωτοβουλίες περιορισμού των αυτοκινήτων έχουν επιχειρηθεί σε όλο τον κόσμο, οι αξιωματούχοι της πόλης, οι σχεδιαστές και οι πολίτες εξακολουθούν να μην έχουν έναν σαφή, τεκμηριωμένο τρόπο για τη μείωση της χρήσης αυτοκινήτων στις πόλεις. Η τελευταία έρευνα, που διεξήχθη με  την Paula Kuss στο Κέντρο Μελετών Βιωσιμότητας του Πανεπιστημίου Lund και δημοσιεύθηκε στο Case Studies on Transport Policy, επιδιώκει να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα ποσοτικοποιώντας την αποτελεσματικότητα διαφόρων πρωτοβουλιών για τη μείωση της χρήσης αυτοκινήτων στις πόλεις.

Η μελέτη κατατάσσει τα 12 πιο αποτελεσματικά μέτρα που έχουν εισαγάγει οι ευρωπαϊκές πόλεις τις τελευταίες δεκαετίες, με βάση πραγματικά δεδομένα. Η κατάταξη αντικατοπτρίζει τις επιτυχίες των πόλεων όχι μόνο όσον αφορά τις μετρήσιμες μειώσεις στη χρήση αυτοκινήτου, αλλά και την επίτευξη βελτιωμένης ποιότητας ζωής και βιώσιμης κινητικότητας για τους κατοίκους τους.

Συνολικά, εξετάσθηκαν σχεδόν 800 εκθέσεις και μελέτες πεδίου από όλη την Ευρώπη, που δημοσιεύθηκαν από το 2010, αναζητώντας εκείνες που ποσοτικοποίησαν πού και πώς οι πόλεις μείωσαν επιτυχώς τη χρήση αυτοκινήτου. Τα πιο αποτελεσματικά μέτρα, σύμφωνα με την επισκόπησή, είναι

·       η θέσπιση τέλους κυκλοφοριακής συμφόρησης, το οποίο μειώνει τα επίπεδα των αστικών αυτοκινήτων από 12% έως 33%, και

·       η δημιουργία δρόμων χωρίς αυτοκίνητα και διαχωρισμένων ποδηλατοδρόμων, γεγονός που έχει διαπιστωθεί ότι μειώνει τη χρήση αυτοκινήτου στα κέντρα των πόλεων έως και 20%.

Προφανώς τα παρακάτω μέτρα μπορούν να θεσπισθούν εάν οι  πολιτικές καλής θέλησης τόσο εκ μέρους των πολιτικών της ΤΑ όσο και εκ μέρους των Δημοτών γίνουν αποδεκτές από τις δύο πλευρές. Θα ήταν αντιδημοκρατικό να έρθεις σε σημείο να αρχίσεις τις απαγορεύεις, αλλά όταν πρόκειται προπάντων για την σωματική και ψυχική υγεία των δημοτών και εργαζομένων τότε οφείλεις να προχωρήσεις  σε τέτοια μέτρα. Επίσης εναπόκειται και στην κάθε ΤΑ να θέσει η ίδια τον βαθμό υλοποίησης των μέτρων.

Η πλήρης κατάταξή με τα 12 κορυφαία μέτρα μείωσης των αυτοκινήτων συνοψίζεται σε αυτόν τον πίνακα:

Η ανισότητα στη χρήση αυτοκινήτου

Τα αυτοκίνητα είναι εγγενώς αναποτελεσματικά και άδικα στη χρήση της γης και των πόρων. Κατά μέσο όρο, περνούν  το 96% του χρόνου τους σταθμευμένα, καταλαμβάνοντας πολύτιμο δημόσιο αστικό χώρο που θα μπορούσε να τεθεί σε πιο επωφελείς χρήσεις, όπως κατοικίες και δημόσια πάρκα. Στο Βερολίνο, οι χρήστες αυτοκινήτων καταλαμβάνουν κατά μέσο όρο 3,5 φορές περισσότερο δημόσιο χώρο από τους χρήστες που δεν χρησιμοποιούν αυτοκίνητο, κυρίως μέσω της στάθμευσης στο δρόμο. Ας το δούμε αυτό στη Θεσσαλονίκη, όπου ο σχεδιασμός μίας ποδηλατολωρίδας στην Παπάφη άνοιξε του ασκούς του Αιόλου στους κατοίκους της περιοχής.



Και είναι  οι συντριπτικά πλουσιότεροι άνθρωποι που οδηγούν περισσότερο: στην Ευρώπη, το πλουσιότερο 1%  βάσει εισοδήματος οδηγεί σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερο από τον μέσο οδηγό, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 21% του προσωπικού του κλιματικού αποτυπώματος. Για αυτούς τους φορείς με τις υψηλότερες εκπομπές, η ρύπανση του κλίματος από την οδήγηση έρχεται δεύτερη μετά τις πτήσεις (οι οποίες, κατά μέσο όρο, παράγουν διπλάσιες εκπομπές).

Η προτεραιότητα στα αυτοκίνητα ως μέσο μεταφοράς ευνοεί επίσης την προαστιακή εξάπλωση. Τα προάστια της πόλης διαθέτουν συνήθως μεγαλύτερα σπίτια που παράγουν υψηλότερα επίπεδα κατανάλωσης και χρήσης ενέργειας[i]. Είναι επίσης σαφές ότι τα επίπεδα οδικής κυκλοφορίας διογκώνονται για να γεμίσουν το μέγεθος των δρόμων που κατασκευάζονται  - ωστόσο ο κυκλοφοριακός σχεδιασμός αγνοεί συστηματικά το  γεγονός ότι αυτή η «επαγόμενη ζήτηση» υπερβάλλει τα οφέλη και υποτιμά το κόστος κατασκευής περισσότερων δρόμων.

 

Δεδομένου ότι τα αυτοκίνητα τείνουν να βρίσκονται στο δρόμο για μεγάλο χρονικό διάστημα, η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα είναι πολύ αργή. Ορισμένες μελέτες προβλέπουν σχετικά μικρές μειώσεις εκπομπών κατά την επόμενη δεκαετία ως αποτέλεσμα της υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων. Και ακόμα κι αν δεν υπάρχει τίποτα κακό που απελευθερώνεται από μια εξάτμιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, η φθορά των φρένων και των ελαστικών του αυτοκινήτου εξακολουθεί να δημιουργεί τοξική σκόνη και μικροπλαστική ρύπανση. Όπως και να τροφοδοτείται ένα αυτοκίνητο, μπορεί ποτέ να είναι μια αποτελεσματική χρήση των πόρων και του χώρου για να δαπανηθεί έως  και το 95% αυτής της ενέργειας μετακινώντας το βάρος του ίδιου του οχήματος, αντί για τους επιβάτες και τα αγαθά του;

 

 

https://theconversation.com/12-best-ways-to-get-cars-out-of-cities-ranked-by-new-research-180642



[i] Τα προαστιακά νοικοκυριά της Βόρειας Αμερικής έχουν σταθερά υψηλότερα  αποτυπώματα άνθρακα  από τα αστικά: μια μελέτη στο Τορόντο διαπίστωσε ότι τα προαστιακά αποτυπώματα ήταν διπλάσια.

 


Ετικέτες