17 Δεκ 2020

Manuel Castells. (II) Εξουσία δικτύωσης , Εξουσία δικτύου, Δικτυωμένη εξουσία, Εξουσία δημιουργίας δικτύων, Ανάγνωση σε 3,5'

Manuel Castells.

Η εξουσία στην ψηφιακή εποχή[i].  Τα δίκτυα, η εκκλησία, οι κυβερνήσεις,  τα ΜΜΕ και κοινωνιες (ΙΙ)

«οι κοινωνίες μας δομούνται όλο και περισσότερο με άξονα τη διπολική αντίθεση ανάμεσα στο «Δίκτυο και τον Εαυτό»

 

Περιεχόμενα

Πρώτον: Εξουσία δικτύωσης

Δεύτερον: Εξουσία δικτύου

Τρίτον: Δικτυωμένη εξουσία και

Τέταρτον: Εξουσία δημιουργίας δικτύων

 

Κάθε σύστημα εξουσίας και σχέσεων εξουσίας εξαρτάται από το θεσμικό, κοινωνικό και επικοινωνιακό πλαίσιο της κοινωνίας. Αν αυτό ισχύει όντως, που βρίσκεται τότε η εξουσία στην παγκόσμια κοινωνία δικτύων. Και για να απαντηθεί το ερώτημα αυτό θα πρέπει πρώτα από όλα να ταυτοποιηθούν οι μορφές εξουσίας στη κοινωνία μας.


Θα διακρίνουμε μεταξύ τεσσάρων (4)  διακριτών μορφών εξουσίας.

 

Το παραπάνω δεν είναι λογοπαίγνιο. Κάθε μορφή ορίζει πάρα πολύ

συγκεκριμένες  διαδικασίες άσκησης  αλλά και κατασκευής της εξουσίας.

 

Η

 πρώτη αναφέρεται στην εξουσία δικτύωσης των δρώντων και των οργανισμών που περιλαμβάνονται στα δίκτυα, που αποτελούν φυσικά και τον πυρήνα της παγκόσμιας κοινότητας. Αυτή η εξουσία ασκείται πάνω σε ένα σύνολο ανθρώπων ή ατόμων που δεν περιλαμβάνονται σε αυτά τα δίκτυα.

Άρα εδώ έχει η εξουσία τη δυνατότητα της ένταξης και του αποκλεισμού.

 

Το network gate keeping[ii](έλεγχος εισόδου εξόδου), ένας τομέας της κοινωνικής θεωρίας έχει μελετήσει τις περιπτώσεις όπου σημειώσεις(εν δυνάμει αναρτήσεις)  περιλαμβάνονται ή αποκλείονται από το δίκτυο. Υπάρχει λοιπόν δυνατότητα επιβολής συλλογικής εξουσίας ή ενός δεδομένου δικτύου πάνω σε μία αποσυνδεδεμένη κοινωνική μονάδα. Έτσι οι κοινωνικοί δρώντες εδραιώνουν την θέση εξουσίας τους συγκροτώντας ένα δίκτυο το οποίο συσσωρεύει πολύτιμες πηγές και μετα ελέγχουν την είσοδο και την έξοδο και αποκλείουν την πρόσβαση σε εκείνους που δεν προσφέρουν αξία στο δίκτυό τους.

 

Η

 δεύτερη η εξουσία δικτύου είναι διαφορετική. Ας πάρουμε τον όρο παγκοσμιοποίηση  ενοικολογικά σαν όρο δικτύωσης για να κατανοήσουμε καλύτερα αυτή τη δεύτερη μορφή. Η παγκοσμιοποίηση λοιπόν περιλαμβάνει τον κοινωνικό συντονισμό μεταξύ πολλαπλών κοινωνικών δρώντων.

Αυτός ο συντονισμός απαιτεί πρωτόκολλα επικοινωνίας,

όπως κανονικότητες και ρυθμίσεις(κανόνες των παγκοσμίων χρηματαγορών π.χ.). Αυτά τα πρωτόκολλα επιτρέπουν να πραγματώνεται η παγκόσμια επικοινωνία. Χωρίς πρωτόκολλα δεν είναι δυνατή καμία επικοινωνία. Η εδραίωση αυτών των πρωτοκόλλων ονομάζεται εξουσία δικτύου. Ναι μεν επιτρέπουν τα πρωτόκολλα την επικοινωνία, αλλα οι αξίες και τα συμφέροντα που ενυπάρχουν σε αυτά τα πρωτόκολλα, δείχνουν τη λογική του συντονισμού που προτάσσουν πάνω από όλα. Η εξουσία λοιπόν εδώ ασκείται όχι μέσω του αποκλεισμού ή της πρόσβασης, αλλά μέσα από την επιβολή κανόνων συμπερίληψης ή ενσωμάτωσης.

Η εξουσία του δικτύου λοιπόν είναι  εξουσίας των πρωτοκόλλων επι των συνιστωσών των δικτύων παρόλο που η εξουσία αυτή ευνοεί τα συμφέροντα συγκεκριμένης ομάδας κοινωνικών δρώντων. Όπως π.χ. η σύμβαση  της Ουάσιγκτον(1965)[iii]  που αποτελεί κανόνες που διέπουν την παγκόσμια οικονομία προπάντων τις νομικές διαφορές σε επενδύσεις. [Σήμερα  μπορούμε να αναφερθούμε στην TTIP στην CETA στην TiSA κλπ]

Ποιος έχει εξουσία στα κυρίαρχα δίκτυα λοιπόν.

 

 

Η

 τρίτη πως λειτουργεί? Η δικτυωμένη εξουσία. Αν η εξουσία είναι η σχεσιακή ικανότητα ενός δρώντος υποκειμένου να επιβάλει τη θέληση του πάνω σε ένα άλλο, αυτή η θέληση τεκμηριώνεται  στη βάση μιας νομικής ικανότητας κυριαρχίας που είναι ήδη ενσωματωμένη στους θεσμούς της κοινωνίας. Δίκτυα, εδώ θα πρέπει να πούμε ότι, είναι κάθε μορφή οργάνωσης σε κάθε τομέα της καθημερινότητας μας. Ποιος ή ποιοι  ή τι είναι αυτό που κατέχει την εξουσία μέσα στα δικτυωμένα δίκτυα?

Εδώ θα δυσκολευτούμε να απαντήσουμε το ερώτημα αυτό με σαφήνεια. Γιατί? Για να απαντηθεί αυτό το ερώτημα θα πρέπει να αναλυθούν οι διεργασίες κάθε συγκεκριμένου κυρίαρχου δικτύου.

Παράδειγμα, στον παγκόσμιο καπιταλισμό τον τελευταίο λόγο έχουν οι παγκόσμιες χρηματαγορές, οι διεθνείς οίκοι αξιολόγησης ή το Διεθνές  Νομισματικό Ταμείο. Αυτοί είναι οι φορείς που ερμηνεύουν τον κόσμο εν γένει.

 

Πίσω από αυτούς τους οργανισμούς στις περισσότερες περιπτώσεις συναντά κάποιος το Υπουργείο Οικονομικών της Αμερικής ή την Ομοσπονδιακή της Τράπεζα, την Wallstreet και σε κάποιες περιπτώσεις είναι Γερμανικοί, Γαλλικοί Κινέζικοι, Ιαπωνικοί ή Βρετανικοί φορείς. Αυτοί οι φορείς είναι που λειτουργούν τα συγκεκριμένα δίκτυα και ασκούν εξουσία σε αυτά τα δίκτυα.

Η απάντηση στο ερώτημα ποιος έχει την δικτυωμένη εξουσία μπορεί να μη μπορεί να πραγματωθεί αν αποπειραθούμε να απαντήσουμε μονοδιάστατα, δηλαδή να προσπαθήσουμε να προσδιορίσουμε την πηγή της εξουσίας. Μια στρατιωτική εξουσία π.χ. δεν μπορεί να αποτρέψει μια χρηματοοικονομική κρίση για να μη πούμε ότι μπορεί και να είναι αυτή που θα την προκαλέσει. Τουναντίον οι παγκόσμιες χρηματαγορές μπορεί να λειτουργήσουν σαν αυτόματο και να είναι πέρα του ελέγχου οποιουδήποτε μεγάλου ρυθμιστικού οργανισμού λόγω του μεγέθους, του όγκου και της συνθετότητας των ροών του κεφαλαίου που κυκλοφορούν μέσα στα δίκτυα και διότι η εξάρτηση από δίκτυα αξιολόγησης βασίζεται σε απρόβλεπτες διαταραχές, ενοχλήσεις στις πληροφορίες.

Η πολιτική άρση αποφάσεων λέγεται ότι εξαρτάται από τα ΜΜΕ. Όμως τα ΜΜΕ αποτελούν ένα πολυφωνικό πεδίο, μεροληπτικό πολιτικά και οικολογικά αλλά πολλαπλό.

Ας πάμε στην πολιτική των ΜΜΕ. Η διαδικασία πολιτικής των ΜΜΕ είναι εξαιρετικά σύνθετη. Ο καπιταλιστής δεν έχει επιρροή πάνω σε όλο το γίγνεσθαι και σε όλους στο κόσμο. Εξαρτάται ιδιαιτέρως τόσο από τις αυτόνομες αποφάσεις της παγκόσμιας αγοράς όσο και από τις αποφάσεις κυβερνήσεων όσον αφορά κανονιστικές ρυθμίσεις και πολιτικές.

Οι κυβερνήσεις δε συνδέονται μέσω σύνθετων δικτύων παγκόσμιας διακυβέρνησης και ρυθμίζονται από τις πιέσεις επιχειρηματικών ομίλων, ιδεολογικών συμφερόντων όπως οι εκκλησίες και υποχρεούνται να διαπραγματεύονται με τα ΜΜΕ που δίνουν τη δική τους ερμηνεία για τις κυβερνητικές δράσεις

για τους πολίτες και τα μέσα αυτά δέχονται περιοδικά επιθέσεις από κοινωνικά κινήματα και διάφορες μορφές αντίστασης.

Κάθε πηγή εξουσίας είναι ριζωμένη στην κοινωνική δομή και λειτουργεί μέσα στο δικό της το δίκτυο.

Ταυτόχρονα είναι συνδεδεμένη με άλλα πολλαπλά δίκτυα, τα οποία συνδέονται με τις κύριες διαστάσεις της οργανωμένης κοινωνίας και το ζήτημα που τίθεται είναι πως όλα αυτά τα δίκτυα αλληλοεπιδρούν. Φυσικά και δεν είναι πλουραλισμός αυτός γιατί υπάρχει ασυμμετρία και κυριαρχία.

Δεν υπάρχει όμως μια και μόνο οντότητα

δεν υπάρχει μια και μοναδική ελίτ εξουσίας.

Είναι κρίσιμο, να συνδυάσουμε το σκεπτικό μιας σύνθετης δομής εξουσίας με κυρίαρχους παίκτες. Δεν έχουν όλοι την ίδια εξουσία, δεν είναι όλοι οι παίκτες ισοδύναμοι και αυτό αλλάζει διαρκώς, αλλά αυτό δεν είναι πλουραλισμός γιατί υπάρχει

μια κυριαρχία που δρομολογείται όχι από ένα δρώντα η μια σταθερή συμμαχία τέτοιων δρώντων αλλα από μια πολυπλοκότητα συμφερόντων τα οποία συνδέονται μέσα από δίκτυα.

Αυτά τα συμφέροντα λοιπόν σε κάθε δίκτυο κυριαρχούν πάνω στα συστατικά μέρη του δικτύου. Συμβαίνει αυτό, γιατί όλες αυτές οι σχέσεις δεν είναι στρατηγικές πολλαπλώς επιρροών, αλλά είναι σχέσεις εξουσίας επι των έργω. Η λογική τους είναι τελείως διαφορετική από αυτήν που ξέραμε παραδοσιακά αυτήν της εξουσίας του σχηματισμού δικτύων.

 

Η

 εξουσία δημιουργίας δικτύων, σχηματισμού δικτύων. Η τέταρτη και η πιο σημαντική μορφή δημιουργίας εξουσίας. Δηλαδή η δυνατότητα να συγκροτήσουν δίκτυα σύμφωνα με τις αξίες και τα συμφέροντα αυτών των ανθρώπων οι οποίοι προχωρούν σε μια συγκρότηση δικτύου, το οποίο προγραμματίζουν και επαναπρογραμματίζουν  με γνώμονα τους σκοπούς που θέλει να εξυπηρετήσει.

Και υπάρχουν συμφέροντα τα οποία ενυπάρχουν στο δίκτυο. Αλλα

ενυπάρχει και η δυνατότητα να διασυνδέσουν και να διασφαλίζουν τη συνεργασία διαφορετικών δικτύων,

φυσικά μέσα από κάποιους κοινούς στόχους, γιατί αλλιώς δεν υφίσταται το δίκτυο σαν οργανικός φορέας. Π.χ την αναπαραγωγή του καπιταλισμού, της πατριαρχικής κυριαρχίας. Το επόμενο βήμα είναι

να συνδυάσουν τους πόρους  αυτών των συνεργαζόμενων διαφορετικών δικτύων αποκρούοντας

τον ανταγωνισμό εναλλακτικών δικτύων που προσπαθούν να ξεφύγουν από αυτή την κυριαρχία.

 

Οι κάτοχοι της εξουσίας στην κοινωνία

Οι κάτοχοι αυτών των δικτύων, δηλαδή αυτοί που συγκροτούν αυτά τα δίκτυα (Α) ονομάζονται προγραμματιστές.

Αυτοί που εδραιώνουν συνδέσεις και διασυνδέσεις των διαφορετικών δικτύων συνδυάζοντας τα κοινά συμφέροντάς τους, η βρίσκοντας τυχών κοινά συμφέροντα (Β) ονομάζονται switcher, δηλαδή ελεγκτές εισόδου και εξόδου.

Αυτοί οι δυο παραπάνω παράγοντες είναι οι κάτοχοι της εξουσίας στην κοινωνία μας. Δεν είναι αφηρημένες υποστάσεις, ωστόσο δεν ταυτίζονται με μια συγκεκριμένη ομάδα ατόμων.  

Από τον Castells θεωρείται ότι, οι κάτοχοι της εξουσίας είναι οι ίδιοι δίκτυα δεν είναι αφηρημένα δίκτυα, είναι άνθρωποι που οργανώνονται γύρω από προτάγματα και συμφέροντα. Όμως δεν είναι μεμονωμένοι παίκτες όπως άτομα, ομάδες, τάξεις.

Η άσκηση της εξουσίας στην κοινωνία δίκτυο ουσιαστικά προϋποθέτει ένα σύνθετο σύνολο κοινών δράσεων που υπερβαίνουν τις συμμαχίες για να γίνουν μια νέα μορφή υποκειμένου. Το υποκείμενο δίκτυο.

Συνεχίζετα στο μέρος τριτο

[i]Η παρακαταθήκη του Νίκου Πουλαντζά στη νέα ιστορική συνθήκη. 14η ετήσια διάλεξη στη μνήμη Νίκου Πουλαντζά.

[ii] Gatekeeping is the process through which information is filtered for dissemination, whether for publication, broadcasting, the Internet, or some other mode of communication. The academic theory of gatekeeping is founded in multiple fields of study, including communication studies, journalism, political science, and sociology.[1] It was originally focused on the mass mdia with its few-to-many dynamic but now gatekeeping theory also addresses face-to-face communication and the many-to-many dynamic inherent in the Internet. The theory was first instituted by social psychologist Kurt Lewin in 1943.[2] Gatekeeping occurs at all levels of the media structure—from a reporter deciding which sources are chosen to include in a story to editors deciding which stories are printed or covered, and includes media outlet owners and even advertisers.

Ελληνικά μετάφραση

Το Gatekeeping είναι η διαδικασία μέσω της οποίας οι πληροφορίες  φιλτράρονται όσον αφορά την διάδοσή τους είτε πρόκειται για δημοσίευση, μετάδοση, στο Διαδίκτυο ή για κάποιο άλλο τρόπο επικοινωνίας. Η ακαδημαϊκή θεωρία της φύλαξης πυλών βασίζεται σε πολλούς τομείς σπουδών, συμπεριλαμβανομένων των μελετών επικοινωνίας, της δημοσιογραφίας, της πολιτικής επιστήμης και της κοινωνιολογίας(1).  Αρχικά επικεντρώθηκε στα μέσα μαζικής ενημέρωσης με τη "δυναμική του λίγα προς πολλά", αλλά τώρα η θεωρία της πύλης αντιμετωπίζει επίσης την πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία και τη δυναμική που ενυπάρχει στο Διαδίκτυο. Η θεωρία ιδρύθηκε για πρώτη φορά από τον κοινωνικό ψυχολόγο Kurt Lewin το 1943(2). Το Gatekeeping εμφανίζεται σε όλα τα επίπεδα της δομής των μέσων ενημέρωσης - από έναν δημοσιογράφο που αποφασίζει ποιες πηγές επιλέγονται να συμπεριληφθούν σε μια ιστορία έως τους συντάκτες που αποφασίζουν ποιες ιστορίες τυπώνονται ή καλύπτονται, και περιλαμβάνει τους ιδιοκτήτες των μέσων ενημέρωσης και ακόμη και τους διαφημιστές.

 1) Barzilai-Nahon, K (2009). "Gatekeeping: A critical review". Annual Review of Information Science and Technology. 43: 433–478. doi:10.1002/aris.2009.1440430117

2) Lewin, Kurt. "Forces behind food habits and methods of change". Bulletin of the National Research Council. 108: 35–65

iii) Η παρούσα Σύμβαση επικεντρώνεται σε επενδυτικές διαφορές, ορίζεται ως διαφορές που προκύπτουν από μια επένδυση μεταξύ του ξένου επενδυτή και του κράτους υποδοχής. Προβλέπει μια διαδικασία ενώπιον ενός διαιτητικού δικαστηρίου καθώς και έναν μηχανισμό συμβιβασμού.

 

16 Δεκ 2020

Manuel Castells. (Ι) Η εξουσία στην ψηφιακή εποχή , Ανάγνωση σε 2,5'

Manuel Castells. Η εξουσία στην ψηφιακή εποχή[i]     (I)

Θα μοιράσουμε το κείμενο σε μερικά μέρη για να μη κουράσει .  Είναι ένα πολύ εύκολα κατανοητό κείμενο που θα μας δώσει δυνατότητες κατανόησης της εξουσία της επικοινωνίας και όχι μόνο, μέσα από την εξουσία του κράτους των μέσων που χρησιμοποιεί, των δικτύων γενικότερα, και πως ο εκφοβισμός και η τρομοκρατία επικοινωνιακά έχουν κατακλύσει τη καθημερινή μας ζωή.

Είναι ιστορικές διαλέξεις αυτές και νομίζω ότι οποιοσδήποτε αντιπροσωπεύει οποιαδήποτε ιδεολογία οφείλει να ακούσει την άλλη πλευρά και σαν υγιής και όχι μονοδομημένος νους να πάρει θέση απέναντι στις θέσεις αυτές.

Η εξουσία συνήθως εκφράζεται μέσω δυο τρόπων

·        Εξουσία σαν ‘δυνατότητα άσκησης βίας ή εκφοβισμού’ Max Weber

·        Εξουσία σαν ‘η πειθώ’ Foucault  και ‘ως ηγεμονία’ Gramsci

Η εξουσία αναδύεται από το κράτος, ενώ το κράτος είναι ένας οργανισμός συναρθρωμένων αξιών και συμφερόντων και τα οποία εξαρτώνται κατά πολύ από την κατασκευή νοήματος από τα ανθρώπινα νοήματα.

Η κατασκευή νοήματος εξαρτάται από το περιβάλλον επικοινωνίας, όπου και παράγεται η σημασία, ως εκ του θα πρέπει να κατανοήσουμε τον μετασχηματισμό στην επικοινωνία στην ψηφιακή εποχή τεχνολογικά, οργανωτικά και πολιτισμικά, ιδιαίτερα σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από τη μαζική αυτοεπικοινωνία[ii].

Να καταλάβουμε όμως και το πως επεξεργάζεται ο εγκέφαλος τα σήματα. Άρα εδώ αγγίζουμε πλέον την γνωσιακή επιστήμη και την ψυχολογία της επικοινωνίας και βεβαίως πρέπει να γίνει κατανοητό 

πως τα δίκτυα επικοινωνίας προγραμματίζονται από την αλληλεπίδραση κοινωνικών και πολιτικών δρώντων υποκειμένων με τις επιχειρήσεις των ΜΜΕ και με τα λεγόμενα κοινωνικά τους δίκτυα. 

Το αποτέλεσμα αυτής της κομβικότητας επικοινωνίας στον ορισμό της εξουσίας συνιστά την ωρίμανση  της εξουσίας επικοινωνίας  και της εξουσίας αντιπροσώπευσης , που είναι και η σημαντικότητα στη κρίση του δημοκρατικού συστήματος.

Τα κοινωνικά κινήματα εξαρτώνται από την ικανότητας τους να αναπρογραμματίζουν τα δίκτυα.

Παρόλο που στη κοινωνίας μας ενυπάρχει πάντα σιωπηρά η βία ή η απειλή βίας, η εξουσία σήμερα στις περισσότερες κοινωνίες ασκείται μέσα από την κατασκευή νοήματος στον ανθρώπινο νου, μέσα από διαδικασίες επικοινωνίας που εφαρμόζονται από παγκόσμια δίκτυα  παγκόσμιας επικοινωνίας ή μαζικής αυτοεπικοινωνίας.

Η ομαλή λειτουργία στους θεσμούς των κοινωνιών  δεν απορρέει από τη ικανότητα των δικαστικών και των αστυνομικών αρχών να επιβάλλουν την συμμόρφωση των πολιτών αλλά από το τι σκέφτονται οι άνθρωποι για τους θεσμούς υπό τους οποίους ζουν, αλλα και το πως αυτοί οι θεσμοί σχετίζονται με την κοινωνία την οικονομία και την κουλτούρα, αυτό ορίζει τίνος εξουσία μπορεί να ασκηθεί και πως.

Η πολιτική βία είναι μορφή επικοινωνίας και δρα στο νου των ανθρώπων μέσα από εικόνες θανάτου για να ενσταλάξει εκεί τον φόβο και τον εκφοβισμό.

Αυτό για παράδειγμα συνιστά τη στρατηγική της τρομοκρατίας. Τα μέτρα ασφαλείας για την αντιμετώπιση της απειλής της τρομοκρατίας παρατείνουν τον φόβο και την ανησυχία, προκαλώντας την άκριτη στήριξη  στους αφέντες και προστάτες τους. 

Η βία που μεταδίδεται από τα μέσα επικοινωνίας γίνεται το μέσον για την καλλιέργεια του φόβου, όπου και ρίχνει άγκυρα η κυριαρχία. 

Η βία και η επαπειλούμενη βία πάντα συνδυάζονται τουλάχιστον στη σύγχρονη εποχή με την κατασκευή νοήματος και την παραγωγή και αναπαραγωγή σχέσεων εξουσίας σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής.

Αυτή η διαδικασία λειτουργεί σε ένα πολιτισμικό πλαίσιο, το οποίο είναι ταυτόχρονα και παγκόσμιο και τοπικό και χαρακτηρίζεται από πολύ μεγάλη ποικιλομορφία. Ωστόσο υπάρχει ένα στοιχείο το οποίο είναι κοινό σε όλες  τις διαδικασίες της κατασκευή συμβόλων. Εξαρτώνται κυρίως από τα  μηνύματα και τα πλαίσια που δημιουργούνται, τυποποιούνται και διαχέονται μέσα από τα δίκτυα επικοινωνίας. Κάθε ατομικός νους κατασκευάζει βέβαια το δικό του νόημα, ερμηνεύοντας τα υλικά που του έχουν επικοινωνοιηθεί, ωστόσο αυτά είναι μια διαδικασία που ρυθμίζεται από την επικοινωνία της βίας.

Οι σχέσεις εξουσίας κατασκευάζονται κυρίως στον ανθρώπινο νου και στα διατροπικά και διακαναλικά του δίκτυα, και μπορούμε να σκεφτούμε ότι οι ιδιοκτήτες των δικτυών επικοινωνίας είτε είναι εταιρείες είτε είναι κυβερνήσεις μπορούν να νοηθούν ως οι κάτοχοι της εξουσίας. Σαν συμπέρασμα είναι λογικό αλλα εμπειρικά δεν είναι ορθό. Γιατί?

Διότι ενώ τα δίκτυα επικοινωνίας είναι οι αγγελιοφόροι, δεν είναι τα ίδια το μήνυμα. Παρόλο που ρυθμίζουν τη μορφή και τη διανομή του μηνύματος στο δίκτυο το μήνυμα είναι το μήνυμα και το κέντρο του μηνύματος είναι η πηγή της κατασκευής νοήματος.

Και στην πραγματικότητα είναι η μια μόνο πλευρά της κατασκευής γιατί η άλλη πλευρά είναι ο νους που λαμβάνει αυτό το μήνυμα, είτε είναι ατομικός νους είτε συλλογικός.

Η εξουσία όντως, επεξεργάζεται τη σφαίρα της επικοινωνίας, αλλα η διαδικασία της δημιουργίας εξουσίας μέσα από την επικοινωνία είναι πάρα πολύ σύνθετη.

 

Τι υποστηρίζει ο Manuel Castells

Τι εστί εξουσία?

Αντιλαμβάνεται την εξουσία σε μεγάλο βαθμό σύμφωνα με την παράδοση του Πουλατντζά, ως τη δυνατότητα ενός κοινωνικού δρώντος να επηρεάζει ασύμμετρα, και εδω τονίζεται το ασύμμετρα-  τις αποφάσεις άλλων κοινωνικών δρώντων με τρόπους που ευνοούν τα θέλω, τα συμφέροντα και τις αξίες των υποκειμένων που κατέχουν την εξουσία. Έτσι οι σχέσεις εξουσίας πλαισιώνονται από την κυριαρχία, που είναι η δύναμη και η ισχύς που υπάρχει ήδη ενσωματωμένη στους θεσμούς της κοινωνίας.

Όλα τα θεσμικά συστήματα αντανακλούν σχέσεις εξουσίας αλλα και τα όρια τους, τα οποία τίθενται πάντα υπό διαπραγμάτευση από τις ιστορικές διαδικασίες της κυριαρχίας και αντικυριαρχίας.

Κάθε σύστημα εξουσίας και σχέσεων εξουσίας εξαρτάται από το θεσμικό, κοινωνικό και επικοινωνιακό πλαίσιο της κοινωνίας. 

Αν αυτό ισχύει όντως, που βρίσκεται η εξουσία στην παγκόσμια κοινωνία δικτύων? 

Και για να απαντηθεί το ερώτημα αυτό θα πρέπει πρώτα από όλα να ταυτοποιηθούν οι μορφές εξουσίας.

 

Συνεχίζεται στο δεύτερο μέρος


Λίγα λόγια για τον Manuel Castells

Ο Manuel Castells γεννήθηκε το 1942 στη Βαλένθια της Ισπανίας. Είναι ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους ακαδημαϊκούς κοινωνιολόγους. Το έργο του επηρεάστηκε από τη σκέψη του Νίκου Πουλαντζά, που υπήρξε και προσωπικός του φίλος.

Λόγω της δράσης του ενάντια στο καθεστώς του Φράνκο αναγκάστηκε να καταφύγει στη Γαλλία, όπου και ξεκίνησε την ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία αρχικά ως επίκουρος καθηγητής Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Παρισιού και αργότερα ως αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Ανώτερων Σπουδών στις Κοινωνικές Επιστήμες στο ίδιο Πανεπιστήμιο. Η συμμετοχή του στα γεγονότα του Μάη ’68 τον ανάγκασε να μεταναστεύσει για μία ακόμη φορά. Αρχικά στην Ελβετία και μετά στον Καναδά. Επέστρεψε στο Παρίσι δύο χρόνια αργότερα και παρέμεινε εκεί μέχρι το 1979, οπότε και ξεκίνησε να διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϊ, της Καλιφόρνιας, ως καθηγητής Κοινωνιολογίας και Αστικού και Περιφερειακού Σχεδιασμού, θέση που διατήρησε μέχρι το 2003. Έχει ακόμα διατελέσει καθηγητής και διευθυντής του Ινστιτούτου Κοινωνιολογίας των Νέων Τεχνολογιών στο Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Μαδρίτης (1988-1993) καθώς και ερευνητής καθηγητής στο Ανώτερο Συμβούλιο για την Επιστημονική Έρευνα (CSIC) στη Βαρκελώνη (1997).

Σήμερα είναι καθηγητής Κοινωνιολογίας στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο της Καταλονίας, στη Βαρκελώνη. Είναι επίσης καθηγητής και επικεφαλής καθηγητής στην έδρα Wallis Annenberg για την Τεχνολογία της Επικοινωνίας και την Κοινωνία στη Σχολή Επικοινωνίας Annenberg στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας, στο Λος Άντζελες. Είναι ομότιμος καθηγητής Κοινωνιολογίας και ομότιμος καθηγητής Αστικού και Περιφερειακού Σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϊ, της Καλιφόρνιας. Είναι συνεργάτης του Κολλεγίου St. John του Κέιμπριτζ και κατέχει τη θέση του προέδρου του Network Society, Collège d’Études Mondiales στο Παρίσι.

Έχει συγγράψει 26 βιβλία, περιλαμβανομένης της τριλογίας “The Information Age: Economy, Society, and Culture” [Η εποχή της πληροφορίας: Οικονομία, κοινωνία και κουλτούρα], 1996-2003, που μεταφράστηκε σε 23 γλώσσες.
Επίσης έχει συν-συγγράψει και επιμεληθεί 22 βιβλία, ενώ έχει λάβει πλήθος διακρίσεων, υποτροφιών, βραβείων, μεταξύ των οποίων το παράσημο του Λέοντα της Φινλανδίας και το Παράσημο των Τεχνών και Γραμμάτων από τη γαλλική κυβέρνηση το 2002, το παράσημο Gabriela Mistral από τον πρόεδρο της Χιλής το 2005, το παράσημο του Σαντιάγο από τον πρόεδρο της Πορτογαλίας και τον σταυρό του St. Jordi από την κυβέρνηση της Καταλονίας, το Εθνικό Βραβείο Κοινωνιολογίας και Πολιτικής Επιστήμης από την Ισπανία το 2008, το μετάλλιο Erasmus από την Academia Europaea το 2011, το βραβείο Holberg το 2012 από τη νορβηγική κυβέρνηση, το βραβείο Κοινωνιολογίας Balzan, από το International Balzan Prize Foundation το 2013, το βραβείο Eulalio Ferrer και το διεθνές βραβείο UCLG – MEXICO City – Culture21 το 2014.

Διετέλεσε μέλος συμβουλευτικών οργάνων του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ για την Τεχνολογία της Πληροφορίας, την Παγκόσμια Ανάπτυξη και για την Παγκόσμια Κοινωνία των Πολιτών. Ορίστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως ένα από τα ιδρυτικά μέλη του Επιστημονικού Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας (2005) και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του νέου Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας (EIT) που δημιουργήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να ενισχύσει την ερευνητική συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίων, επιχειρήσεων και της κοινωνίας (2008). Από τον Ιανουάριο του 2020 κατέχει τη θέση του υπουργού για τα Πανεπιστήμια στην ισπανική κυβέρνηση.

 



[i]Η παρακαταθήκη του Νίκου Πουλαντζά στη νέα ιστορική συνθήκη. 14η ετήσια διάλεξη στη μνήμη Νίκου Πουλαντζά απο το Ινστιτούτο Νικος Ποπυλαντζας.

[ii] Τον όρο έφερε ο Manuel Castells, για να εξηγήσει σε δύο λέξεις τις δυνατότητες που δίνουν τα νέα μέσα πληροφορικής και επικοινωνιών για να επικοινωνούν πολλοί με πολλούς ως ίσος προς ίσο, ανταλλάσσοντας μάλιστα οποιαδήποτε μορφή πληροφορίας.

Η ομοιομορφία και η ανωνυμία είναι τα χαρακτηριστικά που ταιριάζουν πλέον στο τρόπο που οι άνθρωποι αναζητούν, καταναλώνουν, και ζητούν  να χειριστούν τις πληροφορίες στην καθημερινή τους ζωή. Αυτά τα νέα μέσα μαζικής ενημέρωσης ονομάζεται «εναλλακτικά μέσα» ή «μαζική αυτο-επικοινωνία».

 

 

Ετικέτες