Η φύση και το κλίμα: και τα δύο τα θεωρούμε δεδομένα για την ύπαρξη μας, όπως τον/τη σύζυγο/σύντροφο στις συζυγικές και στις σχέσεις κοινής διαβίωσης μας, και έτσι έρχεται η αυτοκαταστροφή...
Dr. rer pol. Nicolas Theodosakis
Επαναδημοσίευση στις 26.7.2021
Ανάλογο συμβαίνει και με τη φύση που θεωρούμε ότι νυμφευτήκαμε ή τ(ο)ν παντρευτήκαμε. Θηλυκού γένους.
Όλοι υποθέτουμε και υποθέσαμε, ότι η φύση θα είναι πάντα εκεί για εμάς και τα παιδιά μας, αλλά προπάντων για μας, για τα παιδιά μας λιγότερο μας ενδιαφέρει.
Αλλά η απεριόριστη κατανάλωση μας, η κοντόφθαλμη εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα και μη βιώσιμη εκμετάλλευση της φύσης μας (έδαφος, νερό, αέρας και βιοποικιλότητα) όλα αυτά απειλούν πλέον στο μέλλον σοβαρά τη σχέση μας με τη φύση. Οι περιβαλλοντολόγοι, οι επιστήμονες και οι αυτόχθονες λαοί χτυπάνε τη καμπάνα του κινδύνου τώρα και δεκαετίες. Πέρα από τόσα χρόνια συνειδητοποίησης, ότι εκμεταλλευόμαστε τον πλανήτη μας. τώρα πια έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια ζοφερή πραγματικότητα. Η φύση δεν θέλει άλλο την έχουμε σχεδόν ρουφήξει όλη χωρίς να της δίνουμε κάτι πίσω. Δεν αντέχει άλλο τη μονόπλευρη εκμετάλλευση από τον επιβήτορα άνθρωπο της φύσης στη κυριολεξία και μεταφορικά. Συμμαχεί με το περιβάλλον για το τελικό ξετίναγμα των ενοχλητικών στοιχείων..., όπως και στη σχέση, ένα όν που παρά-σίτίζεται θα καθίσει ένας ξενιστής.
Είμαστε σε μια εποχή τάχυστης επιτάχυνσης εξαφάνισης ειδών, είμαστε κοντά στο να γίνει πλέον μη αναστρέψιμη η απώλεια των φυτικών και ζωικών ειδών, των ενδιαιτημάτων και πολλών ζωτικής σημασίας καλλιεργειών.
Παράλληλα παρακολουθούμε τις τρομερές επιπτώσεις της παγκόσμιας κλιματικής αλλαγής. Το 2018 υπήρξαν και θανατηφόρα κύματα καύσωνα στην Ευρώπη και τη Νοτιοανατολική Ασία - ενω ηδη από 13 Ιούνιου 2019 το παρακολουθούμε στην Ινδία με 48 βαθμούς Celsius αυξητική τάση, το 2021 50 βαθμούς C στον Καναδά ενώ στις ΗΠΑΚαι στη Γερμανία παρουσιάστηκαν σοβαρές πλημμύρες και δασικές πυρκαγιές, κάτι που συμβαίνει και σήμερα πάλι όπως το 2018 και στη βόρειο Γερμανία, κάτι που επαναλήφθηκε και φέτος το 2021 στη νοτιοδυτική γερμανία με πάνω απο 160 άτομα θύματα των πλημμυρών. Κάποιες ασφαλιστικές εταιρείες χρεοκόπησαν επειδή δεν μπόρεσαν να αναλάβουν το κόστος της ανασυγκρότησης μετά από τα ακραία καιρικά φαινόμενα.
Υπάρχει ένα αυξανόμενο κύμα συλλογικής οργής και ανησυχίας και σε ένα μικρό μέρος των νέων -friday for future, since for future, parents for future etc. - κινημάτων, αν πάρουμε το φαινόμενο της αντίδρασης παγκοσμίως. Στην Ευρώπη ίσως είναι περισσότερο μεγαλύτερο ποσοστό, ίσως και λόγω μεγαλύτερου ποσοστού εγκυκλοπαιδικών γνώσεων και πεδίου, αλλα προφανώς και οικονομικής ευρωστίας των νέων, που τους δινει την δυνατότητα να ασχοληθούν και με θέματα οχι επιβίωσης αλλα διαβίωσης ιν excess.
Παράλληλα παρατηρούμε το φάντασμα της καταστροφής της δεδομένης για πολλούς οικογενειακής ειρήνης - σκουπίζοντας τις βρωμιές κάτω απο το χαλί καθημερινά -ή παράλληλα και αλλιώς, της περιβαλλοντικής ηθικής που έχει προκαλέσει - κυρίως μεταξύ των νέων σε όλο τον κόσμο - μεγάλη ανησυχία για την αδυναμία μας να διατηρήσουμε το δεδομένο, την υγεία/παιδεία, την παραγωγικότητα, την ασφάλεια και την ευημερία μας, προπάντων τα δύο τελευταία. Βεβαίως τη σημερινή ή την αυριανή τη δική τους, αλλά όχι τη μεθαυριανή, των άλλων ούτε καν τη μεθαυριανή δική τους.
Η υπό την ηγεσία του Διεθνούς Παγκόσμιου Συμβουλίου Βιοποικιλότητα (IPBES) η έκθεση του ΟΗΕ κατέληξε στο συμπέρασμα, ότι η φύση έχει υποβαθμιστεί με μια άνευ προηγουμένου, στην ιστορία ταχύτητα: ένα εκατομμύριο φυτικά και ζωικά είδη απειλούνται με εξαφάνιση. Ο σύγχρονος ανθρωποκεντρικός κόσμος μας οδηγείται από τη φύση, όσο αφορά τις προσπάθειες μας στην ανάπτυξη - υποστηρίζοντας την παραγωγικότητα, τον πολιτισμό μας, ακόμα και τις πεποιθήσεις και την ταυτότητά μας. Ωστόσο, απειλούνται οι οικονομίες μας, τα μέσα διαβίωσης, η επισιτιστική ασφάλεια, η υγεία και η ποιότητα ζωής. Ποιότητα ζωής?
Χρησιμοποιούμε τη φύση ταχύτερα από ό, τι μπορεί να αναγεννηθεί. Ήδη σήμερα, Μάιο μήνα, έχει καταναλώσει π.χ. μια χώρα όπως η Γερμανία - μιλάμε για τη χώρα αυτή σαν την πλουσιότερη στην Ευρώπη(δεν υπήρχαν στοιχεία για την Ελλάδα)- τις πρώτες ύλες για όλο τον χρόνο που θα χρειαζόταν για να ανανεωθεί σαν κοινωνία. Ο κόσμος έχει καταναλώσει σήμερα 3 φορές αυτό που έχει να του προσφέρει η γη.
Δεν μπορούμε να αντιμετωπίσουμε μεμονωμένα αυτές τις σημαντικές απειλές της ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής και της απώλειας της βιοποικιλότητας.
Έχουμε ακόμα χρόνο να γυρίσουμε τα πράγματα μέσα στη σχέση μας και με εμάς μέσα στη φύση? Θα συνεχίσει ο νυμφίος και τα παιδιά ίσως -αν υπάρχουν- να συμμετέχουν στο νοικοκυριό ισότιμα με την νύμφη ή είναι μια έξαψη που θα αποσυρθεί πάλι από την καθημερινότητα μόλις η νύμφη θα υποχωρήσει και προχωρήσει στη παραχώρηση της εργατικής της δύναμης, gratis, πάλι για εκμετάλλευση,… επειδή αποκλείσαμε π.χ. τα πλαστικά καλαμάκια και ποτηράκια και τις μπατονέτες(buds) από τον όγκο των απορριμμάτων, φυτέψαμε ένα δενδρο ή αγοράδσαμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή ποδήλατο ή μαζέψαμε 10 φορές τα πιάτα και δεν πάει μόνο η γυναίκα στο ΣΜ?
Ωστόσο, αυτή τη φορά είναι περιορισμένος ο χρόνος, η νύμφη δεν θα προσπαθήσει πολλές φορές να συνεννοηθεί με τον νυμφίο. Την τρίτη τη νιοστή φορά θα τα σπάσει και θα φύγει από το σπίτι με ότι αυτό συνεπάγεται. Και δεν θα είναι εύκολο ούτε για τον ένα αλλά ούτε για τον άλλο, όμως η νύμφη θα έχει αποκτήσει την δική της ελευθερία και κάποια στιγμή θα κατανοήσει πόσο ευτυχισμένη είναι και αυτή με ότι ρίσκο πήρε, ... και η γαία άνευ του νυμφίου, του ανθρωπόκαινου! Γιατί αυτός θεωρεί ότι παντρεύτηκε τη γη και είναι υποχρεωμένη να τον υπηρετεί ή αλλα η γη σφυρίζει αδιάφορα πλέον και ενίοτε τινάζεται σαν το σκυλάκι μετα απο τον ύπνο του.
Και παρακαλώ, παρακαλώ, μη βρεθεί καμία φεμινίστρια και χαρακτηρίσει το κείμενο σεξιστικό. Θέλω να προλάβω τέτοιες σκέψεις!
Πρέπει επίσης να μειωθεί η όλο και περισσότερο η αυξανόμενη εξάρτηση της γυναίκας από τα οικονομικά του άνδρα για να απελευθερωθεί. Πριν κάνει παιδιά να σκεφτεί πως θα είναι η ζωή της μετά από 15 χρόνια ενηλικίωσης των παιδιών και μετά που θα εγκαταλείψουν την οικογένεια! Γιατί εκεί συναντιέται το μεγαλύτερο πρόβλημα, όταν δεν έχουν να ασχοληθούν πλέον με κάτι που τάχα μου δημιούργησαν από κοινού, με τα παιδιά στο βαθμό που το κάνουν, γιατί έχουν εγκαταλείψει την οικογένεια τα παιδιά, και στο τέλος δεν λένε ούτε καλημέρα.
Έτσι λοιπόν οφείλουμε να μειώσουμε και την αυξανόμενη εξάρτησή μας από την ενέργεια ή αλλιώς τα περιττά χρήματα, από τα ορυκτά καύσιμα ή αλλιώς την υπερβολική κατανάλωση και την κατανάλωση πρώτων υλών ή αλλιώς την απαξίωση των συναισθημάτων του άλλου, και να επανεξετάσουμε θεμελιωδώς τον ορισμό της ευτυχισμένης ή απλά καλής ζωής ή απλούστερα της επαρκούς λιτής αλλα καλής ζωής.
Το τρέχον μοντέλο της τρυφερότητας και της σεξουαλικής σχέσης μέσα στη σχέση όχι μόνο καταρρέει, αλλά και δίνει έναυσμα στην καταπιεσμένη να δει τη καθημερινότητα καθαρότερα. Δεν λειτουργεί ούτε με τους συμβατικούς πλέον νόμους των θεσμικών σχέσεων. Λειτουργεί με συμβατικούς όρους εντατικής καλλιέργειας και όχι βιολογικής ή φυσικής καλλιέργειας. Οργώνουμε, ρίχνουμε το 20-20-15 λίπασμα συλλέγουμε και στο τέλος καταστρέφουμε και το φυτό, θάνατος. Μη ξεχάσουμε μερικά ψεκάσματα για ασθένειες σύμφωνα με το πρωτόκολλο της καλλιέργειας. Κανένα δωράκι κανένα ταξειδάκι κανένα φαγητό έξω, μη φανταστούμε τίποτα ιδιαίτερο. Έτσι για να πούμε ότι είχαμε έξοδο την εβδομάδα βρε αδερφέ, αλλάξαμε παραστάσεις απο το δεδομένο. Και εδώ βλέπουμε: με πρακτικές καταπολέμησης ασθενειών και βλαβερών εντόμων δημιουργούμε στο χρόνο συνθήκες εποίκησης παρασίτων στους ξενιστές, δηλαδή στα ασθενή φυτά, στις σχέσεις. Δεν θα δρα κάποτε το σκεύασμα ενάντια στην φυτασθένεια, όπως η υπεραντιβίωση στους ανθρώπους. Και στη σχέση κάποια στιγμή δεν θα δρα κατασταλτικά μια τέτοια κίνηση.
Την επόμενη χρονιά θα χρειαστεί την ίδια συνταγή αλλά σε ισχυρότερη δόση για να έχει μεγαλύτερη αποδοτικότητα ανά στρέμμα .
Έτσι λοιπόν δεν θα έπρεπε να παράγουμε τρόφιμα μέσω των επικρατούντων μη βιώσιμων γεωργικών πρακτικών γιατί υπονομεύουμε την όποια παραγωγή τροφίμων στο μέλλον. Το ίδιο συμβαίνει και σε μια σχέση που θα ήθελε παιδιά ή που της επιβάλουν να έχει παιδιά.
Σήμερα, 815 εκατομμύρια άνθρωποι πηγαίνουν στο κρεβάτι πεινασμένοι το βράδυ, 38 εκατομμύρια περισσότερα από ό,τι το 2015. Παράλληλα, τα απόβλητα τροφίμων είναι τεράστια. Εάν τα απόβλητα τροφίμων τα μετατρέπαμε σε μια χώρα με παραγωγή τροφίμων οι σχετικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στην χώρα αυτή θα την έφεραν στην τρίτη θέση με 8% των εκπομπών μετά τη Κίνα και τις ΗΠΑ.
Όμως δεν μπορούμε να αντέξουμε το κόστος να μην κάνουμε τίποτα. Μια αλλαγή στο βαθμό που απαιτείται σημαίνει μια διαφορετική ζωή για όλους, αλλά αν δεν γίνει κάτι, το κόστος θα είναι πολύ υψηλότερο. Αλλά αφού τα ζευγάρια δεν το κατανοούν στη δική τους καθημερινή σχέση μέσα, πόσο μάλλον στη σχέση τους με τη φύση και το κλίμα που τους είναι κάτι αφηρημένο.
Ενώ οι πολιτικοί σε όλο τον κόσμο αγωνίζονται μεμονωμένα με τη διπλή απειλή της κλιματικής αλλαγής και της απώλειας της βιοποικιλότητας, είναι σημαντικό να κατανοήσουν την σχέση μεταξύ των δύο, έτσι ώστε οι αποφάσεις και οι ενέργειές τους να αφορούν και τα δύο ζητήματα.
Ο κόσμος πρέπει να αναγνωρίσει, ότι η απώλεια της βιοποικιλότητας και η ανθρωπογενής αλλαγή του κλίματος δεν είναι καθαρά περιβαλλοντικά ζητήματα της φύσης, αλλά αφορούν και την ανάπτυξη, τις οικονομικές και κοινωνικές πτυχές, την ασφάλεια, την ισότητα και τα ηθικά ζητήματα. Το μέλλον της ανθρωπότητας εξαρτάται από τις δράσεις μας τώρα και την συνέχιση αυτών στο μέλλον, όχι άπαξ και τελειώσαμε, όπως πλύνω 10 φορές τα πιάτα και έκανα το χρέος μου.
Δεν θα τελειώσουμε την αναφορά μας εδώ με το ότι, εάν δεν το κάνουμε, τα παιδιά μας και οι μελλοντικές γενιές θα μας αναθεματίζουν σαν γενιά, και δεν θα μας συγχωρήσουν ποτέ, γιατί σιγά μη σκεφτούμε το τι θα συμβεί μετά που θα αποβιώσουμε εμείς οι ίδιοι.
· Ο άνδρας «νυμφεύεται», δηλαδή αποκτά μια δική του «νύμφη»,για σύζυγο· σύζυγος (συν + ζυγός) ονομάζεται και ο αρσενικός και ο θηλυκός σύντροφος, αφού μοιράζεται (συν) τις υποχρεώσεις (ζυγός) του γάμου. Το ζευγάρι των συζύγων ονομάζεται ανδρόγυνο.