2 Μαρ 2018

ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΙΣ Smart Cities- Άλλη μια ιδεοληψία του νεοφιλελευθερισμού?

Smart City-Μια πόλη μόνο για τους πλούσιους και τις εταιρείες

Der-Freitag_thumb2_thumb                                                                                                                                 Διάβασμα σε 4’

smart city Φανάρια θα σαρώνουν τα πρόσωπα μας, δικτυωμένα λειτουργικά σπίτια και διαμερίσματα: πίσω από όλα αυτά είναι η προοδευτική(progressive) ιδιωτικοποίηση της αστικής ζωής. "Αντί για περισσότερη παρακολούθηση, έλεγχο, αισθητήρες και συστήματα καθοδήγησης, χρειαζόμαστε περισσότερους ανθρώπους που να αισθάνονται υπεύθυνοι για το περιβάλλον τους, τη γειτονιά τους και την πόλη τους".

Eine Stadt für Reiche und Konzerne

llustration: Johanna Walderdorff für der Freitag

Το πράγμα ξεκινά αμέσως μετά το ξύπνημα. Με το που πιάνω το smartphone μου. Με τη μουσική που ακούω το πρωί στο ντους. Με την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και νερού για καφέ και ντους: Κάθε μία από τις χειρονομίες μου, κάθε ενέργεια στο σπίτι και έξω στην πόλη παράγει δεδομένα, αφήνει ένα ίχνος από καταναλωτικά δεδομένα και μεταδεδομένα. Δεδομένα είναι το νέο καύσιμο, λέγεται, ο νέος χρυσός.  Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται ότι  όλα αυτά είναι αυτά τα  δομικά στοιχεία πάνω στα οποία θα χτιστεί η πόλη του μέλλοντος. Και αν μια πόλη δεν είναι ήδη μια έξυπνη πόλη, τότε θα θέλει να γίνει μία. Κάποιες μεγάλες πόλεις ήδη, στην γηραιά ήπειρο  είναι στη διαδικασία  όμως όπως και κάποιες άλλες μικρότερες που χαρακτηρίζονται από τεχνολογική εξειδίκευση.[1]

Σχόλιο του μεταφραστή: [Ένα μόνο να μη δούμε. Να ξεκινήσουν Ελληνικές πόλεις που δεν έχουν λύσει  π.χ. ακόμα το σύστημα δημόσιας αστικής μεταφοράς, της έγκαιρης αποκομιδής  των απορριμμάτων, της καθαριότητας των κάδων, της ρύπανσης της ατμόσφαιρας με ΠΑΥ,  να σκέφτονται έξυπνα. Θα γελάει και το παρδαλό κατσίκι] 

image

Δεν είναι περίεργο ότι το λεγόμενο "έξυπνο" φαίνεται να είναι το clou  του σήμερα για πολλές πόλεις. Ο καθένας που είναι smart, -σύμφωνα με τα λεξικά, είναι "έξυπνος, αλλά και "μοντέρνος και με εκπληκτικά εξαιρετική κομψότητα" καθώς και "ωραίος".  Αυτό ακούγεται καλό αλλά είναι όμως και  λίγο. Η ιδέα του Smart City είναι κάπως θολή: η έξυπνη πόλη του αύριο δεν πρέπει μόνο να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας και να καταστήσει αποτελεσματικότερες τις διαδικασίες της, αλλά και να προωθήσει την τεχνολογική πρόοδο και να ενσωματώνει τους πολίτες περισσότερο - χάρη στο μεγάλο αριθμό αισθητήρων και δικτύωσης των ανθρώπων, των υποδομών, των νοικοκυριών και των υπηρεσιών. Με τη βοήθεια των άμεσα εθελούσιων δεδομένων.

Science-fiction για όλους

Σε ένα τέτοιο μέλλον, θα ήθελα - μετά από to ξύπνημά μου και στη συνέχεια καθ όλη τη διάρκεια της ημέρας -  να συμβάλλω με τις καθημερινές μου δραστηριότητες σε μια έξυπνη πόλη.  Ο σκουπιδοτενεκές στον οποίο καταλήγουν τα απορρίμματα από το πρωινό  μου θα ανάψει  ή θα κάνει ένα ζουμ όταν γεμίσει, έτσι ώστε να έρθει το απορριμματοφόρο.  Τα οχήματα των απορριμμάτων κυκλοφορούν, φυσικά, προς όφελος του περιβάλλοντος, φυσικά με ηλεκτρικό ρεύμα. Τέτοια , θα πρέπει να υπάρχουν πάρα πολλά σε μια έξυπνη πόλη, να φορτίζουν σε σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικά με την δυνατότητα του  car-sharing portal. Η κυκλοφορία θα ρέει κανονικά, επειδή η καινούργια τεχνολογία  οδικής καθοδήγησης με βελτιωμένους  αισθητήρες και κάμερες θα ανακατευθύνουν τα οχήματα συνέχεια σε πράσινα κυκλοφορικά  κύματα. Ο χώρος στάθμευσης πραγματοποιείται με τη βοήθεια μιας εφαρμογής που καταγράφει τους δωρεάν χώρους στάθμευσης και τις διανέμει αποτελεσματικά.

Επιστημονική φαντασία για οικιακή χρήση έτσι ? Ποιος δεν θα ήθελε να συμμετάσχει; Ήδη το 2017 έχει παρουσιάσει το Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο για την Οικοδόμηση, Αστικής και Χωροταξικής Ανάπτυξης και Έρευνας ενός  Smart City Χάρτη, ενώ  η ΕΕ ξεκίνησε ένα πρόγραμμα επιδότησης για έργα Smart City. Είναι δύσκολο να πούμε πόσα χρήματα επενδύονται επί του παρόντος σε έργα ευφυών πόλεων . Αξιοσημείωτο είναι οι αριθμοί ούτως ή άλλως. Στη Βιέννη, για παράδειγμα, ένας από τις πρωτοπόρες έξυπνες πόλεις, επεκτάθηκε πρόσφατα  ένα ερευνητικό πρόγραμμα  στο τομέα της  ενεργειακά βιώσιμης πόλης: Από το 2023, 45 εκατομμύρια ευρώ θα επενδυθούν - όχι μόνο από τις δημοτικές εταιρείες ενέργειας, αλλά και από τη Siemens. Στη μελέτη τους για Smart City γράφουν ο δημοσιογράφος τεχνολογίας και έρευνας  Evgeny Morozov και η Francesca Bria, επικεφαλής του Smart City στρατηγικής του Δημοτικού Συμβουλίου της Βαρκελώνης: Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις από συμβούλους "η αγορά Smart City σύντομα θα σπάσει το ρεκόρ των τριών τρισεκατομμυρίων Αμερικάνικων  Δολαρίων και να ξεπεράσει όλες τις παραδοσιακές βιομηχανίες ".

Η αυξημένη χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και η καλύτερη διαχείριση της ηλεκτρικής ενέργειας και της θέρμανσης χάρη στα έξυπνα συστήματα είναι το μέρος της αφηγηματικά έξυπνης πόλης που διαδίδεται ευρέως. Με αυτό διακοσμούμε τον εαυτό μας, γιατί κανείς δεν έχει κάτι  εναντίον του. Αλλά αυτό περιλαμβάνει επίσης μια εξαιρετική αύξηση των δεδομένων που συλλέγονται, και τα οποία περνούν κάτω από το τραπέζι σε άλλα χέρια. Σε γενικές γραμμές, ο θολός αυτός  όρος δυσχεραίνει μια κρίσιμη σε όρια συζήτηση. Σε τελική ανάλυση, ποιος θα μπορούσε να αντιταχθεί  πραγματικά σε ένα μια ανάπτυξη με θετικό ενεργειακό ισοζύγιο ή λιγότερη κυκλοφοριακή συμφόρηση και νέφος ρύπανσης στους δρόμους?

Προς ένα εμβληματικό έργο του Υπουργείου Περιβάλλοντος, του «House of Efficiency Plus με την ηλεκτροκινητικότητα» στη Fasanenstraße στο Βερολίνο-Charlottenburg. Για να βρεις τρόπο να πάς εκεί, αναζητητάς  στους Χάρτες Google. Για το δρόμο προτείνει διαφορετικές διαδρομές και διαφορετικά μεταφορικά μέσα: με το ποδήλατο,  το αυτοκίνητο - προειδοποιήσεις μποτιλιάρισμα περιλαμβάνονται στην εφαρμογή- ή με τα πόδια, με αναφορά σε μια εφαρμογή ταξί και μέσα μαζικής μεταφοράς με ώρες αναχώρησης εάν αποφασίσω να πάω με τα πόδια από το διαμέρισμά μου στη στάση. Σε κοντινή απόσταση από το στόχο, αναφέρει η εφαρμογή  τα εστιατόρια και οι παμπ που προτείνονται. Η πρώτη εικόνα ενός ερασιτέχνη. Wow!  Είναι εκπληκτικό βάζω δεδομένα και αποκτώ ζωντανή ψηφιακή εικόνα της πόλης. Αποφασίζεις για το μετρό και αγοράζεις ένα ψηφιακό εισιτήριο μέσω του smartphone. Στο σταθμό, αφήνεις τα ίχνη του  κινητού σου και χαμογελάς στις κάμερες παρακολούθησης που παίρνουν την εικόνα σου.

Αν η Rena Tangens με είχε δει, πιθανώς θα κουνούσε το κεφάλι της. Η Rena Tangens είναι συνιδρυτής και πρόεδρος της ένωσης Digitalcourage e. V, που αγωνίζονται για τα θεμελιώδη δικαιώματα και την προστασία των δεδομένων και δίνει κάθε χρόνο ένα BigBrotherAward  - ένα βραβείο σε επιχειρήσεις, οργανισμούς και ιδιώτες που «θέτουν  εν αειφορία σε κίνδυνο την προστασία της ιδιωτικής ζωής των ανθρώπων και  μεταπωλούν τα προσωπικά δεδομένα τους ή τα χρησιμοποιούν κατά των αρχικών σκοπιμοτήτων». Το 2016  το βραβείο απονεμήθηκε στον φορέα Αστικών Συγκοινωνιών του Βερολίνου  (BVG) για το ηλεκτρονικό εισιτήριό του, μια ασύρματη κάρτα τσιπ που διαβάζεται σε λεωφορεία και τρένα από έναν οπτικό σαρωτή. Αλλά όχι μόνο αυτό: Ο οπτικός σαρωτής καταγράφει επίσης όλες τις άλλες πληροφορίες. Την  ημερομηνία, την ώρα, τη γραμμή λεωφορείου και τη στάση. Ακόμα και οι ερασιτέχνες χάκερ θα είναι σε θέση να ανακτήσουν το καταγεγραμμένο προφίλ κίνησης του επιβάτη. Στην αιτιολόγηση για το βραβείο, η Rena Tangens έγραψε: "Η εγγραφή όλων των επιβατών και κάθε οδηγούμενης διαδρομής με λεωφορείο και τρένο μπορεί να φανεί σε μερικούς κάτι ασήμαντο. Αλλά είναι ένα σημαντικό κομμάτι  για την συνολική εικόνα του πάζελ μιας ολοκληρωτικής παρακολούθησης.

Έτσι, η εξυπνάδα παίρνει την ρηχή επίγευση μιας απλά επιτήρησης. Όπου συλλέγονται και αξιολογούνται μαζικά δεδομένα είτε  είναι ανώνυμα είτε εξατομικευμένα, είναι μόνο ένα μικρό βήμα πριν από τον Big Brother. Η  Rena Tangens παραθέτει ένα παράδειγμα: "Ως ένα μεγάλο επίτευγμα της Smart City, για παράδειγμα θεωρείται, ένα φανάρι δημόσιου δρόμου, το οποίο όχι μόνο αναβοσβήνει, αλλά λειτουργεί σαν ισότιμος οπτικός έλεγχος, σαν ανιχνευτής πεζών και αναγνώστης πινακίδας κυκλοφορίας, περιβαλλοντικός αισθητήρας, μετρητής απόστασης και Location-Beacon  για παρακολούθηση του τοπίου. Φανταστείτε το αυτό ακόμα και ένα WLAN, με το οποίο μπορεί να προσδιοριστεί η θέση ενός smartphone με τριγωνισμό, αναγνώριση προσώπου για κάθε άτομο και ανάλυση κίνησης, τότε είναι ένα μόνο σαφές: δεν θα μπορέσουμε να κάνουμε βήμα χωρίς να παρακολουθηθεί, αν πραγματοποιηθεί αυτό το όραμα, [ελπίζουμε σε μια ιδεοληψία] . Αυτή είναι μια καθαρή surveilance by design. "

Μετά το ταξίδι μου στο Βερολίνο, φτάνω στο Effizienzhaus Plus στο Charlottenburg. Φαίνεται μοντέρνο, με πολύ γυαλί και σκυρόδεμα. Το κτίριο είναι ένα πρότυπο έργο (πιλοτικό) που προωθούν διάφορα ομοσπονδιακά υπουργεία μαζί με το Ινστιτούτο Fraunhofer για τη Φυσική Οικοδομών. Ο στόχος τους πιλοτικού είναι: να αναπτύξει ένα σπίτι που παράγει περισσότερη ενέργεια από ό, τι καταναλώνει, να αποθηκεύει το πλεόνασμα ή να το εισάγει στο ηλεκτρικό δίκτυο. Μπροστά από την πόρτα υπάρχει σταθμός φόρτισης για ηλεκτρικό αυτοκίνητο και ηλεκτρονικό ποδήλατο. Το σύστημα φωτισμού μπορεί να ελέγχεται από το εξωτερικό μέσω μιας εφαρμογής, όπως και οι οικιακές συσκευές. Αλλά ταυτόχρονα γίνεται ολοφάνερο ότι εδώ δεν δημιουργείται ένα κοινωνικό οίκημα, αλλά...

Ο Jens Libbe λέει τι ισχύει γενικά για τα πολεοδομικά τετράγωνα των έξυπνων πόλεων: "Οι έξυπνες τεχνολογίες, οι έξυπνες κοινότητες - όλα αυτά απευθύνονται περισσότερο στο μεγαλομεσοαστικό κοινωνικό στρώμα  με τάση προ την υψηλή τεχνολογία." Επιστημονική φαντασία μόνο για όσους μπορούν να το αντέξουν οικονομικά?  "Οι έξυπνες πόλεις δεν μπορούν απλά να αντισταθμίσουν τα άλλα ελλείμματα αστικής ανάπτυξης, όπως την  κοινωνική ένταξη", επισημαίνει ο Libbe. Γενικά, η ιδέα είναι ότι οι ψηφιακές τεχνολογίες είναι η λύση για όλα τα προβλήματα, συχνά  είναι η οπτική γωνία του νεοφιλελευθερισμού.

Ακόμα και οι επικριτές όπως ο Ευγένιος Μόροζοφ προειδοποιούν κατά των Smart Cities ως νεοφιλελεύθερο έργο. Οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας θα  μπορούν να επιβάλουν την τεχνική υποδομή σε πόλεις, σύμφωνα με τον Morozov, η οποία θα κάνει τις πόλεις να εξαρτώνται από αυτές τις εταιρείες. Ταυτόχρονα, η υποδομή θα μπορούσε ενδεχομένως να ιδιωτικοποιηθεί και να αποτελέσει αντικείμενο κερδοσκοπίας. "Ο έλεγχος στατιστικής, υπολογιστικής και κάθε άλλης ηλεκρονικού υπολογισμού και εκτίμησης και η πώληση αυτών στον ιδιωτικό τομέα  -όπως απαιτεί, καταρχήν, η ατζέντα έξυπνων πόλεων από τους τοπικούς φορείς χάραξης πολιτικής- είναι ο πιο σίγουρος τρόπος να εξαπατηθούν από τις εταιρείες με κερδοσκοπικό σκοπό ", γράφουν οι Morozov και Bria.

Big Brother στην τσάντα

Γυρνώντας στο σπίτι πηγαίνω για ψώνια. Ο ταμίας ζητά αμέσως την κάρτα Payback . Παράγω ακόμα περισσότερα στοιχεία (κρασί, μπύρα και άσπρο ψωμί), τα οποία εμπλουτίζουν προοπτικά τη συνολική εικόνα μου ως κάτοικο της πόλης. Στη δυστοπία μιας πλήρως δικτυωμένης πόλης αυτές οι πληροφορίες – που θα συλλεγόταν  από την κυβέρνηση ή από κάποια ιδιωτική εταιρεία- θα μπορούσαν να πωληθούν ή να δοθούν για την αξιολόγηση ενός συστήματος βαθμού κοινωνικότητας , όπως συμβαίνει στη Κίνα ή να χρησιμοποιηθεί σε αλγόριθμους για την πρόληψη του εγκλήματος.  Αυτό μπορεί να ακούγεται αδιανόητο, αλλά στο Λονδίνο,  όπως περιγράφει η Τζούλια Manske από την Berliner Stiftung Neue Verantwortung στην εφημερίδα taz, τα δεδομένα που συλλέγονται στο πλαίσιο των προγραμμάτων Smart City, ήδη «πωλούνται σε διαφημιστικές εταιρείες, έτσι ώστε να μπορεί να σταλεί μια εξατομικευμένη διαφήμιση σε πολίτη όταν πηγαίνει κάποιος  στην εργασία του ». The Minority report μας στέλνει χαιρετίσματα.

Ένας άλλος επι πλέον πραγματικός κίνδυνο από τα σχέδια των Smart City βλέπουμε να καλπάζει: Τα μαζικά συλλεγόμενα δεδομένα μπορούν να επηρεάσουν την αστική διαβίωση, επειδή έχουν γίνει από πρότυπα παρελθόντων χρόνων και επιδρούν επί των  προγνώσεων για το μέλλον και των  αποφάσεων που θα ληφθούν, ενώ οι κάτοικοι της πόλης δεν ερωτώνται πλέον στα πλαίσια της βιώσιμης αστικής πολιτικής. Αυτό θα μπορούσε τελικά να οδηγήσει σε μια κουλτούρα ψηφιακής εξουδετέρωσης.

Autor: Benjamin Knödler | Ausgabe 08/2018

 

 



[1] "Περίπου τα δύο τρίτα των μεγάλων γερμανικών πόλεων εργάζονται επί του παρόντος σε σχέδια έξυπνων πόλεων", εκτιμά ο Dr. med. Jens Libbe, ο οποίος μελετά το φαινόμενο των Smart Cities στο Γερμανικό Ινστιτούτο Αστικών Υποθέσεων (Difu).

 

1 Μαρ 2018

VELO: Η πόλη μπορεί να σωθεί μόνο με αποφασιστικότητα. Ας ρυθμίσουμε τη συμπεριφορά της κινητικότητας.

Για να αλλάξεις ένα αρνητικό για τον πολίτη κατεστημένο εδώ στην Ελλάδα χρειάζεται κάποιο  ρίζο-σπαστικό τράνταγμα του βολέματός του εις βάρος τρίτων και συγχρόνως ορθολογικές ενέργειες προς όφελός του.
Διάβασμα σε 1,5 ‘.

Με τις παρακάτω απλές και μη κοστοβόρες ενέργειες μπορεί μια πόλη σαν τη Θεσσαλονίκη να αλλάξει το πρόσωπο της city και της πόλης γενικότερα. Δεν θα αλλάξει χθες, αλλά αύριο, όχι για εμάς μόνο αλλά και για τους επόμενους

Umwandlung von Parkstreifen in Radstreifen


Ποια θα είναι τα οφέλη για τους κατοίκους εκτός από εξοικονόμηση χρόνου και οικονομικών πόρων για τους ίδιους και τον προϋπολογισμό της πόλης
image
Ακόμα και σε μερικούς δρόμους με νησίδα και δυο λωρίδες μόνο ανά κατεύθυνση με μια προσαρμογή των σημάτων  κυκλοφορίας μπορεί να επιτευχθεί  το ιδανικό για όλους του Δημότες. Και αυτός ο συνδυασμός ενεργειών είναι πολιτική αγωγή και δείχνει την ικανότητα για κυβερνησιμότητα. Δεν επιτρέπεται πλέον να κάνει κάποιος  έκκληση μόνο στο φιλότιμο και συγχρόνως να κατηγορεί τον πολίτη σαν ανάξιο και απολίτιστο -και το γνωστό πλέον-  και βεβαίως χωρίς παιδεία, τη στιγμή που ο ίδιος δεν κάνει χρήση της όποιας παιδείας έχει.
Umwandlung von Einbahnstrassen in beiden Richtiungen Radstreifen

“Το αυτοκίνητο έχει κολλήσει στον εγκέφαλό μας σαν ιός. Και όχι οπουδήποτε, αλλά ακριβώς εκεί όπου δεν μπορούμε πλέον να τον φτάσουμε με λογικά επιχειρήματα. Όταν πρόκειται για το αυτοκίνητο, αντιδρούμε περισσότερο ρηχά  από τους ανθρώπους της Λίθινης Εποχής, δηλαδή σύμφωνα με την φυλετική μας ιστορία πολύ πιο πριν από την εξέλιξη των ανώτερων όντων”[ Hermann Knoflacher].
 
“Δεν έχουμε πλέον τον απέραντο  χρόνο να επιτύχουμε έναν μετασχηματισμό στη κοινωνία, δηλαδή να πείσουμε τους ανθρώπους με πληροφορίες και πεποίθηση να αλλάξουν οικειοθελώς τη συμπεριφορά τους βήμα προς βήμα. Αρχίζω να πιστεύω στη διακοπή απλά, του να τα σπάσω με το κατεστημένο. Φυσικά, αυτό συνδέεται με τις μεταβαλλόμενες συνθήκες πλαισίου, και αυτό είναι μια ευφημιστική λέξη, που αυτή είναι οι απαγορεύσεις. Φωνάζουνε και εκδηλώνονται αρνητικά για τη λεγόμενη  οίκο-δικτατορία. Αλλά πρέπει να το συνηθίσουμε, γιατί τρώμε και καίμε ήδη το μέλλον των παιδιών, των παιδιών μας και των εγγονιών μας  ...”
Τείνω προς: λιγότερα αυτοκίνητα και άλλα, διαφορετικά  αυτοκίνητα, όχι εκείνα με 200 hp, όπου θα ήταν αρκετό και 75 hp. Το αυτοκίνητο είναι ένα μέσο μεταφοράς για να φτάσουμε  από το Α στο Β. Αλλά το έχουμε κάνει ένα σύμβολο status, έτσι ώστε να διαφημίζονται και να πωλούνται σαν τέτοια, αφού και στη χώρα προέλευσης τους έτσι πωλούνται.  Και ως ανώριμοι καταναλωτές επίσης πέφτουμε στη λούμπα αυτή. Όπως μπορούμε  να δούμε και  από  μια γνωστική ασυμφωνία: Λένε λοιπόν οι πολίτες, “καταλαβαίνουμε ότι δεν χρειαζόμαστε του πολλούς ίππους (hp)”, και όμως αγοράζουν τέτοια αυτοκίνητα. Γι 'αυτό η βοήθεια για αυτούς τους ανώριμους είναι  ότι πρέπει να τους απαγορεύσουμε να προχωρούν σε τέτοια ενέργεια. Δεν είναι χαρακτηριστικό ολοκληρωτισμού αλλά χαρακτηριστικό συνειδητής πολιτικής κυβερνησιμότητας υπό προφανώς  άλλες  οικολογικά προσαρμοσμένες νεοφιλελεύθερες συνθήκες.  Μα που αναφερόμαστε τώρα, σε προσαρμογή νεοφιλελεύθερων πρακτικών?
 
Εάν θέλουμε να αποτρέψουμε περιφερειακές εθνικές και παγκόσμιες καταστροφές, πρέπει επειγόντως να κάνουμε κάτι ριζοσπαστικό και πραγματικά να το κάνουμε.  Αν πάρουμε το παράδειγμα του Καφές to go το γνωστό πρωϊνό του Έλληνα αλλά  και όχι μόνο του Έλληνα πλέον. Αυτά τα χάρτινα κύπελλα δεν υπήρχαν πριν από δέκα χρόνια. Πηγαίναμε για καφέ για να καθίσουμε, παγαίναμε στο καφενείο στη καφετέρια, πίναμε τον καφέ σε κούπες ή φλυτζάνες  από πορσελάνη και στη συνέχεια σηκωνόμαστε και συνεχίζαμε. Αλλά μετά εδραιώθηκε η  ιδέα – όπως πάντα η αγορά εφευρίσκει για να κάνει τον άνθρωπο να είναι συνέχεια στη κατανάλωση-  ότι θα πρέπει κανείς να μπορεί να καταναλώνει τον καφέ και στο δρόμο. Και έτσι κάθε μέρα καταναλώνουμε εκατομμύρια από αυτά τα κύπελλα και αυτά πρέπει στη συνέχεια να συλλέγονται και να πετάγονται μετά από μία μόνο χρήση.
 
Και σαν επίλογο: Συμπεριφορά πεζών - στα πλαίσια ακτιβισμού- σε κάποια πόλη της Νότιο-Ανατολικής  Ασίας, γιατί εκεί τα ίδια προβλήματα έχουν όπως εμείς, αλλά έχουν άλλη αντίληψη αντιμετώπισης πολλές φορές (το τράνταγμα σε μικροκλίμακα που λέγαμε παραπάνω). Take back the crosswalks(video).

Και μια πληροφόρηση σχετικά με την ρύπανση στις πόλεις

Σκανδαλο diesel

[1]Συγκοινωνιολόγος Hermann Knoflacher

23 Φεβ 2018

Michel Foucault - “Η εξομολόγηση της σάρκας”, Ο τέταρτος και τελευταίος τόμος του μεγάλου έργου “Sexuality and Truth”

Καθυστέρηση  34 χρόνια μετά το θάνατό του, εμφανίζεται το τέταρτο μέρος της ιστορίας της σεξουαλικότητας του Michel Foucault - ένα συγκριτικά νηφάλιο βιβλίο

Der-Freitag_thumb2_thumbAntonia von Schöning                                                                                               Διάβασμα  σε 2’

Poppdiskurs

Έρχεται η επιθυμία από έξω ή κατοικεί μέσα μας, στο σώμα? (Pippo Rizzo, Adam und Eva, 1932)

Foto: Alessandro Vasari/Mondadori/Getty Images

Υπήρχε σεξουαλική ζωή στον παράδεισο? Ο θεολόγος και φιλόσοφος Αυγουστίνος (ο Αγ. Αυγουστίνος) αντιμετώπισε αυτή την εκπληκτική ερώτηση στον τέταρτο αιώνα της εποχής μας. Κατά την άποψή του, οι επιθυμίες και οι πόθοι  στον παράδεισο ήταν αρκετά παρούσες, αλλά διατηρούντων υπό έλεγχο από τη θέλησή των. Μόνο μετά το προπατορικό αμάρτημα κατακλείστηκαν  οι άνθρωποι  από τη σεξουαλικότητά τους ενστικτωδώς και ακούσια. Το αν  ο Αδάμ και η Εύα αισθάνθηκαν  ντροπή, το έκανα όχι επειδή είδαν ξαφνικά τα γυμνά σώματά τους, αλλά επειδή συνειδητοποίησαν ότι η σεξουαλικότητα τους ήταν ανεξέλεγκτη. Ανακάλυψαν την (έμφυτη) ενστικτώδη λίμπιντο.

Στην ανάγνωση του Αυγουστινιού, ο Michel Foucault το λέει με τα ξεκάθαρα λόγια: Η  λίμπιντο είναι  απέναντι στο  άνθρωπο, ότι είναι ο άνθρωπος απέναντι στο Θεό, ένας επαναστάτης. Προκειμένου να αποκτήσουν έλεγχο επί ης σεξουαλικότητας στο εξής, οι πατέρες της εκκλησίας συνταγογραφούσαν μια σειρά αυτό-τεχνικών κατά τους πρώτους αιώνες μ.Χ.. Σε φυλλάδια, κηρύγματα και κείμενα λειτουργίας, καθόριζαν κανόνες συμπεριφοράς μετριοπάθειας και αυτοσυγκράτησης με τους οποίους οργανωνόταν η σεξουαλική ζωή.

Ο Foucault διάβασε πολύ προσεχτικά αυτά τα κείμενα, όπως φαίνεται και στο βιβλίο  «Les Aveux de la chair»(η εξομολόγηση της σάρκας), το οποίο μόλις δημοσιεύθηκε στη Γαλλία. Η δημοσίευση του τέταρτου και τελευταίου τόμου του μεγάλου έργου Sexuality and Truth, 34 χρόνια μετά το θάνατο του συγγραφέα, είναι ένα γεγονός. Ο Foucault έγραψε τις αναλύσεις του για την πρώιμη Χριστιανική σεξουαλική ηθική στις αρχές της δεκαετίας του 1980 και έδωσε το χειρόγραφο στον εκδοτικό οίκο Gallimard. Στη συνέχεια, όμως, διέκοψε τη διαδικασία δημοσίευσης, μετατρέποντας τους δύο τόμους για τις τεχνικές της αρχαίας ζωής, «The Use of Lusts» και «The Worry About», τα οποία δημοσιεύτηκαν το 1984. Λίγο πριν από το θάνατό του, πάνω στο κρεββάτι του, διόρθωσε τα κυριότερα σημεία, αλλά πέθανε πάνω στην επεξεργασία της εξομολόγησης της σάρκας στις 25 Ιουνίου 1984. Από τότε, το κείμενο αυτό κυκλοφορούσε  σαν φάντασμα στο χώρο, μυστηριώδες και απρόσιτο. Επειδή ο Foucault είχε πει ότι δεν θέλει «μετά θάνατο καμία  δημοσίευση». "Μην μπερδευτείτε και με μένα όπως, έγινε από τον Μαξ Μπροντ με τον Κάφκα", υποτίθεται ότι είπε, με το οποίο έβαλε σε μια μεγάλη απορία τον εκτελεστή της διαθήκης.  Εξάλλου, η σωτηρία των έργων του Kafka, η δίκη, το κάστρο και ο αγνοούμενος (Αμερική), οφείλεται στο γεγονός ότι ο Μπροντ αμφισβήτησε την τελευταία βούληση του συγγραφέα. Μια νέα γενιά των κληρονόμων του Foucault όμως παρέχει τώρα μια πιο γενναιόδωρη ερμηνεία της συγκεκριμένης ρήτρας της Διαθήκης  και καθιστά δυνατή την ολοκλήρωση της μελέτης της ιστορίας της σεξουαλικότητας μετά θάνατον. Ο Frédéric Gros δημοσίευσε την έκδοση με σύνεση και με πολύ ακριβή επιμέλεια.

Τελείως διαφορετικά από ότι ίσως σε αφήνει να καταλάβεις από τον τίτλο, «Η εξομολόγηση της σάρκας»  δεν είναι ένα ευχάριστο , αισθησιακό βιβλίο. Ο Foucault χωρίς προκαταλήψεις εμβαθύνει τα αρχαία  κείμενα, δεν έχει καμία προγραμματική εισαγωγή  όπως στο βιβλίο «η τάξη των πραγμάτων», δεν υπάρχουν επεξηγηματικές σημειώσεις σχετικά με το έργο του, όπως και στις διαλέξεις στο Collège de France, χωρίς αφηγηματικά αποσπάσματα. Οι περίπου 400 σελίδες διατηρούνται σε εξαιρετικά νηφάλιο στυλ. Πράγματι, ο εκδοτικός οίκος, επιτρέπει, μαζί με τα τέσσερα παραρτήματα του να ρίξει κάποιος μια ματιά πάνω από τον ώμο του ιστορικού και «αρχαιολόγου» Foucault και παρουσιάζει το έργο του με όλο το υλικό του, δηλαδή τα γραπτά του Clemens von Alexandria, Tertullian, Augustinus και άλλων θεολόγων του δεύτερου έως και τέταρτου αιώνα μ.Χ.. Οι Πατέρες της εκκλησίας επεξεργάστηκαν τη σημασία και την πρόκληση της αυτοσυγκράτησης , συζητούσαν το ιδεώδες της παρθενίας, ενώ αναγνώριζαν συγχρόνως την ανάγκη της σεξουαλικής ζωής, αλλά την τοποθετούσαν εξ ολοκλήρου στα πλαίσια  της ισχύος του νόμιμου γάμου και την συνέδεαν αποκλειστικά με  το σκοπό της αναπαραγωγής. Αυτό που είναι εντυπωσιακό είναι,  το πόσο εντατικά και ρητά οι πρώτοι Χριστιανοί ασχολούνται με τις επιθυμίες και τους πόθους. Σύμφωνα με τον Foucault, τα ζητήματα της σεξουαλικότητας δεν αντιμετωπίζονταν τότε  κατασταλτικά (repressive)  μέσα από διάλογο.

 

Ρωτήστε τους πατέρες της εκκλησίας

Η επιτακτική ανάγκη να αντιληφθούμε τον εαυτό μας και την εσωτερική ζωή του, ωστόσο, χρησιμεύει στο να κάνουμε το σεξ μια πραγματικότητα και ταυτόχρονα να το υποτάσσουμε σε μια συνεχή πειθαρχία. Η εκτεταμένη θεματοποίηση και η αντιληπτικότητα της σεξουαλικής ζωής συμβαδίζει με τη ρύθμιση της ίδια της σεξουαλικής ζωής. Στο πρώτο κεφάλαιο «Η σύνθεση μιας νέας εμπειρίας» δείχνει ο Foucault πώς η αναδυόμενη Χριστιανική ηθική με πολλούς τρόπους συνδέεται με το σκεπτικό της ελληνικής και ρωμαϊκής αρχαιότητας και τις πρακτικές ασκητισμού και αυτό-ελέγχου. Συναντάς στους παγανιστές και χριστιανούς συγγραφείς τις ίδιες απαγορεύσεις, υποχρεώσεις όπως επίσης και αναφορές στη φύση για μια εξίσου μετρημένη και παραγωγική ύπαρξη. Οι αρχαίοι χριστιανοί, όμως, προσδίδουν θρησκευτική σημασία στους κανόνες της ζωής και για πρώτη φορά αγκαλιάζουν την ιδέα ενός εσωτερικού πυρήνα του ατόμου, τον οποίοι πρέπει να  αναγνωρίσει αλλά και να τον ομολογήσει κάποιος.

Η ανησυχία του Foucault σε αυτό το βιβλίο, όπως και στα προηγούμενα βιβλία του, είναι να κατανοήσουμε την εξέλιξη των νοοτροπιών και πρακτικών που συνεχίζουν να επηρεάζουν τους τρόπους ζωής μας μέχρι σήμερα μέσα από την ιστορία. Θέλει να χρησιμοποιήσει την ιστορία για να καταλάβει το παρόν και να το εξετάσει κριτικά. Ενδιαφέρουσα και σχετική με το  σήμερα είναι « η εξομολόγηση της σάρκας», όπου ο Michel Foucault διερευνά πώς στον πρώιμο Χριστιανισμό εκλαμβάνεται  η σχέση μεταξύ σώματος και ψυχής και που τοποθετείται η σεξουαλικότητα. Είναι αμιγώς σωματική ή φυσική? Είναι η ορμή που οφείλεται στην αδυναμία της ψυχής, ή μήπως η λίμπιντο, όπως γράφει ο Αυγουστίνος, υφίσταται sui juris, δηλαδή ανεξάρτητα και μεμονωμένα (αυτοτελώς)?  Είναι οι ιδέες μας για τη σεξουαλικότητα κυρίως πολιτιστικές και καθορίζονται από τους φραγμούς και τους καταναγκασμούς  των θεσμών?

Τα ακριβή κείμενα των Πατέρων της Εκκλησίας επιτρέπουν στον Foucault να βγάλει στην επιφάνεια  την τόσο σημαντική για την γενεαλογική σπουδή θέση  για την δημιουργία του φύλου και να εκθέσει τους όρους της . Η μελέτη του προσθέτει επίσης μια διάσταση στο πολυσυζητημένο ζήτημα της σεξουαλικής αυτοδιάθεσης δείχνοντας πόσο περίπλοκο είναι το πρόβλημα της ελεύθερης θέλησης και της σχέσης της με την επιθυμία.

Με την εκτεταμένη θεματοποίηση της σεξουαλικότητάς τους, οι πατέρες της εκκλησίας παραδέχονται ότι η λίμπιντο κάνει ό, τι θέλει και δεν μπορεί να είναι πειθαρχημένη και καθορισμένη με αυστηρή ηθική. Δεν χρειάζεται να απελευθερωθεί, αλλά ελευθερώνεται μόνη της. Η λίμπιντο είναι επαναστάτης.

Η Dr. Antonia von Schöning είναι επιστήμονας πολιτισμού και διδάσκει στο Πανεπιστήμιο της Βασιλείας στην Ελβετία

19 Φεβ 2018

Έρωτας στους χρόνους του ... - «η προσωρινή κοινωνία» και οι «χαμηλές προσδοκίες», Διάβασμα σε 6,5'

«Έρωτας στους χρόνους του καπιταλισμού» , «η προσωρινή κοινωνία» και οι «χαμηλές προσδοκίες»1

Διάβασμα σε 6,5 ‘

Geld & Liebe

Foto: Richard Kalvar/Magnum Photos/Agentur Focus

Robert Misik                                                                                                                        

ΦΟΒΟΣ Η κοινωνία μας, αυτή  της επιτυχίας,  χαρακτηρίζεται από το γεγονός ότι πρέπει να προβάλλει συνέχεια την επιτυχία. Όπου δεν μιλάει κανείς για τον δικό του φόβο του αλλά μόνο για τον φόβο ως κοινωνικό φαινόμενο, ο βαθμός έκφρασής του φόβου παραμένει αόρατος. Έχουμε όμως φόβο ότι το πλυντήριο θα χαλάσει και δεν θα μπορεί να αντικατασταθεί γιατί δεν αντέχουμε οικονομικά να πάρουμε κάποιο νέο. Ο φόβος των επιπρόσθετων φορολογικών επιβαρύνσεων. Ο φόβος το να λάβεις υπενθυμίσεις από εφορία και τράπεζες. Ο φόβος ότι κάποιος θα είναι γρηγορότερος, φθηνότερος, νεότερος ή καλύτερος από εσένα. Ο φόβος ότι θα μας πετάξουν έξω από το διαμέρισμά μας, διότι το μισθωτήριο δεν ανανεώνεται, και το ύψος του ενοικίου θα ξεφύγει προς τα πάνω.

Ο περιορισμένος χρόνος είναι ένα σημάδι των εποχών. Δεν μπορείτε πλέον να βασιστείτε σε τίποτα. Από το μισθωτήριο, έως τη σύμβαση εργασίας και στην ήδη δυνητικά περιορισμένη σύμπραξη για συντροφικότητα στη ζωή (➝ Tinderisation): Όλα προσωρινά. Μπορούμε επίσης να μιλάμε πλέον και για μια «προσωρινή κοινωνία». Εάν ρωτούσατε τους ανθρώπους,  από τι θα ήθελαν να είναι ελεύθεροι, αυτοί - οι ειλικρινείς τουλάχιστον- θα απαντούσαν αυθόρμητα: θα ήθελα να είμαι ελεύθερος από αυτόν τον φόβο.

C

Celebrities (διασημότητες) είναι παραδειγματικές μορφές του σύγχρονου καπιταλισμού. Δεν τις συναντάς μόνο στην κουλτούρα της ψυχαγωγίας, της ποπ, του φίλμ, της μόδας, οι κουλτούρες τους αλληλεπικαλύπτονται. Η κουλτούρα διασημοτήτων έχει φτάσει εδώ και πολύ καιρό και στο χώρο της πολιτικής. Τα κόμματα έχουν γίνει παλιομοδίτικα (➝ χρόνος), αλλά μπορούν - με τον καλύτερο τρόπο - να το ξεπεράσουν μέσα από λαμπρούς ηγέτες αν οι ίδιοι δεν αποχωρήσουν αμέσως από τα κόμματα (➝ ελευθερία) και δεν ιδρύσουν πολιτικές "Ego-Ανώνυμες Εταιρείες". Οι πολιτικοί πρέπει οι ίδιοι να είναι διασημότητες, απλά οθόνες προβολής.

Ποιο θα ήταν η ελκυστικότητα του Μπαράκ Ομπάμα χωρίς αυτήν την αίγλη? Με διαφορετικούς τρόπους, ο Εμμανουήλ Μάκρον, ο Σεμπάστιαν Κουρτς (Αυστριακός Καγκελάριος), προσπαθούν να τον μιμηθούν με κάποιο τρόπο. Και δεν είναι και  ο Donald Trump με τον δικό του τρόπο ένα από τα ίδια . Ένα είδος τέτοιου αστεριού, μια χαρακτηριστική και αδιαμφισβήτητη φιγούρα?

E

Experts (εμπειρογνώμονες) είναι άνθρωποι που σήμερα ισχυρίζονται το ένα πράγμα, αύριο το αντίθετο, πάντα με μια έκφραση υπερβολικής έπαρσης και αργότερα ναρκισσισμού. Φυσικά, δεν πρέπει να ρίχνουμε τους πάντες σε ένα σάκο: Όπως διακεκριμένους ερευνητές με τους  λεγόμενους  «ειδικούς  οικονομολόους», σαν  ειδικοί συζήτησης που παρακολουθούν  όλες τις τηλεοπτικές συζητήσεις: Χανς Βέρνερ Ζιν, Hans-Olaf Henkel και Gertrud Hohler, που οι κακές γλώσσες λένε, ότι είναι χωρίς μόνιμη κατοικία, και η οποία είναι ο λόγος που βρίσκουν καταφύγιο εναλλάξ μια στον παρουσιαστή Jauch, την άλλη στην Maischberger και Lanz ( «επειδή εξοικονομεί και κόστος»). [Οι πολιτικοί μαϊντανοί]. Είναι αυτά τα ειδικά όντα - ή – τα  τερατούργηματα- που μας κάνει να σκεφτούμε τη φράση του Max Friedlander από το 1921: «Τον τελευταίο καιρό όμως έχει αυξηθεί η εξειδίκευση σε μέγεθος και σημασία, έχει γίνει επάγγελμα, ακόμα και επιχείρηση με πληθώρα ανόητων εκφράσεων [και θέσεων] Η τηλεόραση ενθαρρύνει τους εν λόγω εμπειρογνώμονες, τους χρειάζεται σε κάθε θεματικό αντικείμενο, δύο ή τρεις ειδικοί παράγοντες είναι σε θέση να διατυπώσουν πιασάρικες σοφίες μέσα σε 50 δευτερόλεπτα, και να θεωρηθούν οι αναμφισβήτητοι και οι καθ’ ύλην αρμόδιοι.

F

Freedom Η ισότητα δεν αποτελεί το αντίποδα της ελευθερίας, αλλά το δίδυμό της. Η πολυσυζητημένη "κοινωνία του ρίσκου και των επιλογών" σημαίνει στην πραγματικότητα ένα: οι επιλογές για τον ένα, είναι ρίσκο για τον άλλο. Η "ελευθερία" κάτω από συνθήκες μεγάλων ανισοτήτων σημαίνει ελευθερία για τους εύπορους, αλλά έλλειψη επιλογών για τους μη προνομιούχους. Ότι μια ισόνομη κοινωνία μπορεί να γίνει μόνο εις βάρος της «ελευθερίας» είναι ίσως το μεγαλύτερο ψέμα των νέων συντηρητικών. Η ισότητα σημαίνει ότι όλοι έχουν την «ελευθερία» να δημιουργήσουν κάτι από τη ζωή τους. Δίνεις τη δυνατότητα για μια άλλη, μια ελεύθερη ζωή.

Οι μη προνομιούχοι επαναστάτησαν ενάντια στη φτώχεια τους, αλλά και κατά της καταδίωξης, του ρατσισμού, της υποδούλωσης και της δουλείας. Σε όλους αυτούς τους αιώνες, τα αριστερά κινήματα αποτελούσαν την αιχμή του δόρατος του Διαφωτισμού. Ήταν της γνώμης, ότι ακόμη και οι φτωχοί και οι ανεκπαίδευτοι είχαν το δικαίωμα και την ικανότητα να σκεφτούν για τον εαυτό τους - ο καθένας. Ήταν λοιπόν μια ισχυρή δύναμη ατομικισμού.Σήμερα?

G

(Going together) Ισότητα Ακόμη και σύγχρονες-μοντέρνες  κοινωνίες έχουν ισχυρές κουλτούρες δικαίου, αλλά οι ίδιες είναι τόσο περίπλοκες όσο η ίδια η ζωή. Έτσι το ζήτημα της ισότητας έχει γίνει πιο σημαντικό για τους ανθρώπους. Επιμένουν να αντιμετωπίζονται ως ίσοι ("Γιατί πιστεύει ότι είναι κάτι Καλύτερο από μένα?"). Ο ισχυρισμός ότι η ανισότητα απαιτεί ειδική αιτιολόγηση, αλλά το ίδιο δεν μπορεί να ισχύσει για την ισότητα, είναι αναμφίβολα σωστό. Ο Ρώσο-Βρετανός φιλόσοφος Isaiah Berlin έχει αναπτύξει εμφατικά αυτή την ιδέα: "Αν έχω μια τούρτα και υπάρχουν δέκα άτομα μεταξύ των οποίων θέλω να τη χωρίσω, τότε δεν υπάρχει ανάγκη αυτόματης αιτιολόγησης εάν δώσω σε κάθε άτομο το ένα δέκατο της τούρτας. Ωστόσο, αν εγκαταλείψω αυτήν την αρχή της ισότητας, τότε περιμένουν όλοι να δώσω συγκεκριμένους λόγους, για τους οποίους θα κάνω τη μοιρασιά. "

Ι

Integration (Ενσωμάτωση) Εάν ήμουν μετανάστης σε αυτήν την κοινωνία, και άκουγα τη λέξη "ενσωμάτωση", θα με έπιανε συνέχεια κρίση. Θα έλεγα: Δεν μπορώ να ακούω αυτή τη λέξη πια! Ενσωμάτωση, ενεργούμε  έτσι σαν να είναι ένα κοινωνικός στόχος, προς όφελός δικό μου (➝ ισότητα), ώστε να είμαι πλήρως ενσωματωμένος. Αλλά στην πραγματικότητα η λέξη έχει χρησιμοποιηθεί τώρα και καιρό τελείως διαφορετικά : εναντίον μου. Είναι ένα λεκτικό λεξιλόγιο διεκδίκησης, το γλωσσικό αντίγραφο ενός προς τα μένα προσανατολισμένου όπλου: Ενσωματώσου αλλιώς! Αλλά γρήγορα γρήγορα! Αλλά, το τι είναι ‘πλήρως ενσωμάτωση’, το καθορίζουμε εμείς! Όσο σκληρά και να δοκιμάσεις, όσο σκληρά και να προσπαθήσεις, δεν θα το καταφέρεις, θα είναι πάντα πολύ λίγο για μας! "Ενσωματωθείτε εσείς" σημαίνει: Δεν σας θέλουμε εδώ! Λέω λοιπόν: Σταματήστε με τη δήθεν ενσωμάτωση σας!

L

Love Οι έννοιες του ρομαντικού έρωτα, που σχηματίζονται από εικόνες που παράγονται από τις πολιτιστικές βιομηχανίες, συνδυάζουν την αγάπη με την ομορφιά, τη νεότητα, τη γοητεία και τη σαγηνευτική δύναμη τους. Η διαφήμιση δουλεύει με αυτά και "συνδυάζει ρομαντικά τον έρωτα με τα θέματα της νεότητας και της ομορφιάς, της δημιουργικότητας και του αυθορμητισμού", λέει η Eva Illouz. Ο έρωτας και ο ρομαντισμός συνδέονται στενά με μια αισθητική που απορρέει από την καταναλωτική κουλτούρα. Αλλά ακόμη και οι πρακτικές μας στον έρωτα μολύνονται από την φρενίτιδα και τις απεριόριστες επιλογές που έχουμε. Έχουμε γίνει νευρωτικοί από τη μητέρα και τον πατέρα, έχουμε αποσυναρμολογηθεί από ταΜΜΕ (μίντια), και έχουμε γίνει χυδαίοι από τα πορνό (➝ Sex sells) και τα Tinder (➝ Dating-App).

S

Sex Το σεξ πουλάει - αυτό είναι τόσο κοινό που δεν τολμάς να το προφέρεις. Αν θέλετε να πουλήσετε ένα αυτοκίνητο, βάλτε στο κατάλογο μπροστά πανω στο φτερό μια μισόγυμνη γυναίκα.

Αλλά όλα αυτά είναι μόνο επιφανειακά. Στον πολιτισμικό καπιταλισμό μας, τα σύγχρονα οικονομικά πρότυπα και η πατριαρχία δημιουργούν συγκεχυμένες συμμαχίες. Τα κορίτσια εμβολιάζονται από την αρχή με το ότι, η κοινωνική κατάσταση σχετίζεται με τη σεξουαλική ελκυστικότητα. «Ο μέτα- καπιταλισμός κυριολεκτικά καίει τα γυναικεία σώματα», γράφει η φεμινίστρια Laurie Penny στο βιβλίο της   «αγοραίο κρέας- Fleischmarkt». Θηλυκότητα μπορεί κάποιος να αγοράσει, με τη βοήθεια των αγαθών και υπηρεσιών που προσφέρει η ατέλειωτη αγορά, ξεκινώντας από την βιομηχανία των καλλυντικών (➝ αγαθά). Για παράδειγμα, η επιθυμία στον τομέα της σεξουαλικότητας είναι από πάντα ήδη μολυσμένη από πρότυπα της καταναλωτικής κουλτούρας και αντιστρόφως η «σεξουαλική απόδοση», η οποία γίνεται το δικό της αυτοεπίτευγμα, δεν παραμένει χωρίς επιδράσεις επί του status, του κύρους και επί των ρόλων που παίζουμε στη ζωή μας. Η σεξουαλική ελκυστικότητα είναι σήμερα ένα χαρακτηριστικό μιας διάχυτης κατάστασης.

Τ

Tindering2 Ο σύγχρονος καπιταλισμός χαρακτηρίζεται από τις απεριόριστες επιλογές του. Και οι πρακτικές του έρωτα είναι σαν αυτό. Είναι δύσκολο να αποφασίσουμε. Τις συντροφικές σχέσεις τις αναβάλουμε , ή τουλάχιστον αντικαθιστούμε μια βαθύτερη δέσμευση ευχαρίστως αλλά είμαστε ευχαριστημένοι εν μέρει ακόμα και με μια κατά προσέγγιση ή περίπου σχέση. Είναι δύσκολο να αποφασίσεις στον ωκεανό των επιλογών, και ποιος θα ήταν πρόθυμος να δεσμευτεί απέναντι σε ένα σύντροφο, εάν γνώριζε, ότι την επόμενη μέρα θα μπορούσε να συναντήσει έναν/μια ακόμα καλύτερο/η σύντροφο? Αυτό μπορεί να το αποκαλέσει κάποιος Tinderisation κάθε κοινωνικής ανταλλαγής. "Ένα από τα παράδοξα της επιλογής είναι ότι μας παραλύει αντί να μας απελευθερώνει", λέει ο ψυχολόγος Barry Schwartz στο βιβλίο του The paradox of choise.

Και ακόμα ένα πράγμα που ο Schwartz διαπίστωσε στις μελέτες του: «Ακόμα κι αν κατορθώσουμε να πάρουμε μια απόφαση, είμαστε πιο δυσαρεστημένοι από ότι εάν επιλέγαμε από λιγότερες επιλογές.» Υπάρχουν αρκετοί λόγοι για αυτό. Παράδειγμα: Όσες περισσότερες εναλλακτικές λύσεις απορρίπτουμε, τόσο πιθανότερο είναι, ότι αργότερα μια από τις απορριπτόμενες λύσεις ασυνείδητα θα επιλέξουμε σαν την καλύτερη λύση από αυτήν που είχαμε επιλέξει στην αρχή(➝ φόβο). Ένας άλλος λόγος: Κλιμάκωση των προσδοκιών. Όσο περισσότερο εθιζόμαστε στην απεριόριστη επιλογή, τόσο περισσότερο θα είμαστε ικανοποιημένοι από τις εξαιρετικά βέλτιστες δυνατότητες που μας προσφέρονται. "Το μυστικό της ευτυχίας: χαμηλές προσδοκίες".

W

Ware Η μόδα προσφέρει χάρη στην αισθητική των προϊόντων της μια δυνατότητα αναγνώρισης από τους άλλους. Εμείς, οι καταναλωτές, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτό για να εκφράσουμε την ταυτότητά μας. Δηλαδή, η μόδα είναι ένα προς χρήση αγαθό, το οποίο είναι επιφορτισμένο με πολιτισμό. Στην έννοια ενός πολιτισμό-σκεπτικισμού, μπορούμε τώρα να πούμε, ότι μόδα ονομάζομε κάτι, όταν ένα χρήσιμο αγαθό χρεώνεται με λιγότερο χρήσιμες δυνατότητες. Αλλά ένα λεπτό! Είναι αλήθεια αυτό? Ή μήπως είναι ήδη η περίπτωση ενός πολύ μέτριου ορισμού της χρησιμότητας? Δεν μπορούμε επίσης να πούμε, ότι είναι χρήσιμο να ντυθείς επειδή δεν παγώνεις, αλλά είναι επίσης χρήσιμο να βάλεις κάτι που εκφράζει το δικό σου αισθητικό στυλ, που εκφράζει την ταυτότητα που θέλετε που αντιπροσωπεύει τον τύπο που θέλετε να είστε, να προβάλλεστε? Αυτές οι πολιτισμικές πτυχές έχουν προφανώς για τον καταναλωτή/την καταναλώτρια τη χρησιμότητά τους.

Ζ

(Zeit) Χρόνος  Η ταχύτητα και η επιτάχυνση που συντελούνται τα πράγματα είναι τα χαρακτηριστικά της τεχνολογικής προόδου και της οριοθέτησης των εργασιακών ρυθμών, ταυτόχρονα η επιβράδυνση είναι κάτι που ονειρεύονται πολλοί. Συχνά στέκονται οι δύο ρομαντισμοί ο ένας απέναντι στον άλλο: αφενός, αυτός της βραδύτητας, ενός χρόνου χωρίς ρυθμούς και αμοιβή ανά παραγόμενη μονάδα,  με αναψυχή, με παρατήρηση, με πολύ χώρο για να μπορεί να βυθιστεί σε σκέψεις. Ο όρος «επιβράδυνση» προκαλεί εικόνες ειδυλλίου, όπως η βραδεία κίνηση σε ένα χωριό, ή η ουτοπία ενός βυθισμένου κόσμου.

Σε αντίθεση με αυτό υπάρχει και ο αντίθετα καθρεπτιζόμενος ρομαντισμός: ταχύτητα, η ζωή στα όρια, κίνδυνος, ερεθισμός των αισθήσεων και μόνιμα  σε υπερδιέγερση δυνάμεων. Ζήστε γρήγορα και έντονα. Ο χρόνος είναι μια προθεσμία, δηλαδή, είναι σπάνιο και μας προτρέπει να...- υπάρχουν τόσα πολλά να βιώσουμε. [Σημείωση του μεταφραστή: Είναι η σημερινή νόσος του living in excess]


[1] Από το βιβλίο «Liebe in Zeiten des Kapitalismus“, Robert Misik, 2017.

[2] Urban dictionary. looking for a match (date). "I was tindering during class because the lecture was boring."

18 Φεβ 2018

zaungastnic: Σε μια φιλική προς τον άνθρωπο πόλη όλες οι κοινωνικές τάξεις θα ζήσουν μαζί. Μόνο τότε…

Ο βιώσιμος αστικός και πολεοδομικός σχεδιασμός θέλει θάρρος, όραμα για ποικιλομορφία κοινωνίας και γυναίκες αρχιτεκτόνισσες .

Der-Freitag_thumb2_thumbLennart Laberenz | 02/2018 1                                                                       Διάβασμα σε 4’


Τη θάλασσα μπορούσες  και την έβλεπες  για μερικές εβδομάδες, τώρα έχει εξαφανιστεί. Μπορείτε να ακούσετε τους γλάρους όταν δεν σφυροκοπεί, δεν πριονίζει κάποιος. Αν δεν λειτουργεί  ο γερανός. Μπορείτε να σταθείτε στο μακρύ μπαλκόνι στην οδό Malaga 3, στον τέταρτο όροφο, στο παραπέτασμα του μπαλκονιού  και το αεράκι της θάλασσας να σας φέρνει τον ήχο της  στα αυτιά σας. Ο άνεμος είναι πάντα εκεί, είναι θαλασσινός,  Jätkäsaari είναι ένα νησί, το πολύ όσο ένα κανάλι πλατύ, βρίσκεται πριν από το Ελσίνκι – και εδώ γεννιέται από γκρι πλάκες  το επόμενο project κατοικείν στο Ελσίνκι.

image

Ένα από τα πρόωρα ολοκληρωμένα σπίτια είναι ένα είδος οίκου συνταξιούχων μουσικών. «Ξέραμε ότι ποτέ δεν κέρδιζαν πολλά χρήματα ή συχνά έπιναν», λέει ο Kaijansinkko.

Foto: Arnd Dewald

Η οδός Μάλαγα βρίσκεται σε ένα από τα μεγαλύτερα εργοτάξια στην Ευρώπη και το 20% όλων των διαμερισμάτων του Ελσίνκι χτίζονται εδώ σε μια πυκνοδομημένη περιοχή. Αργά το απόγευμα, τρεις γυναίκες περπατούν με ένα κέικ στα χέρια ανάμεσα στα τραχιά κτίρια. Ο άνεμος τις παρασέρνει, οι δρόμοι είναι ακόμα με χώμα άστρωτοι και το 3Α σφηνώνεται κάτω από τα τακούνια των γυναικών. Εκεί είμαστε και εμείς.

Στο Jätkäsaari, σύντομα περίπου 30.000 άνθρωποι αναμένεται να ζήσουν εκεί, πολλοί από τους οποίους ήδη εργάζονται εδώ, τα παιδιά πρέπει να μπορούν να πάνε στο σχολείο χωρίς να χρειάζεται να διασχίσουν μια διασταύρωση δρόμου, μόνο περπατώντας μέσα από πάρκα και πάνω από πεζογέφυρες. Σχεδόν πριν από δέκα χρόνια, το Jätkäsaari ήταν τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων στο δυτικό λιμάνι της πόλης. Μετά τη μετακίνησή του παρέμεινε μια τσιμεντένια άδεια επιφάνεια. Το όνειρο ενός πολεοδόμου, ακόμη και λόφους και ανισόπεδα θα μπορούσαν πρώτα να τοποθετηθούν επάνω στους χάρτες και στη συνέχεια να στρώσουντο τεράστιο όγκο των αδρανων υλικών από τις εσκαφές  για την επέκταση του μετρό.

Εάν θέλετε να συναντήσετε έναν ενθουσιώδη αστικό σχεδιαστή, διαλέξτε να δείτε τον  Matti Kaijansinkko. Γραφείο Πολεοδομίας, έκτος όροφος. Matti Kaijansinkko είναι ο κορυφαίος διευθυντής του έργου, ένας άνδρας με ανοιχτό πουκάμισο, χαρούμενο πρόσωπο, ένα ασημένιο πλαίσιο γυαλιών, απλώνει τα χέρια του και λέει: "Παρακαλώ χρησιμοποιήστε χρώματα! Αυτή ήταν μια από τις λίγες οδηγίες προς τους αρχιτέκτονες ", λέει ο Kaijansinkko. Είχαν πάει και είχαν επισκεφτεί πολλές και νέες γειτονιές, στο Λονδίνο βρήκαν μαύρα τούβλα - κάτι τέτοιο δεν υπήρχε στη Φινλανδία. Αλλά και τότε ο Kaijansinkko παρακάλεσε τους αρχιτέκτονες για περισσότερα χρώματα, διαφορετικά υλικά και σχήματα. Μια άλλη βασική ιδέα: "Θέλαμε να φανταστούμε το Jätkäsaari ως επέκταση μιας λεωφόρου."

Αυτοκίνητα ? Όχι βέβαια. Στο περιθώριο

Στην αρχιτεκτονική ιστορία του Ελσίνκι μπορεί να κατανοήσει κανείς ιστορικές εξελίξεις στις συνοικίες: Ξύλο έδωσε τη θέση του στη πέτρα, το στυλ του 19ου αιώνα και το Φινλανδικό Art Nouveau στύλ  αναπτύχτηκε στις καλύτερες γειτονιές. Τα φηδωλά κατασκευαστικά σχέδια του μοντερνισμού κυριάρχησαν στις εργατικές γειτονιές όπως αυτή  στο Kallio  για να καλύψουν την ανάγκη ζωτικού χώρου πίσω από νηφάλιες προσόψεις, στις γειτονιές της μεσαίας τάξης, όπως  στο Töölö διακοσμούσαν τις εξωτερικές προσόψεις καμιά φορά  μινιμαλιστικά μέχρι την άκρη των στρογγυλεμένων μπαλκονιών. Πάνω απ 'όλα κυριαρχούν οι αποχρώσεις του γκρι. Μετά τον πόλεμο, οι αστοί Φιλανδοί έστρεψαν την πλάτη τους προς τη πόλη, και εδώ το αυτοκίνητο τους συνέδεε με το σπιτάκι τους στην εξοχή. Στην πόλη παρέμεινε  η αυτοσυγκράτηση και η ψηλή μαρκίζα της στέγης. Όλα αυτά στο Jätkäsaari τα αφήνουν στην άκρη.

Υπάρχουν πράγματι μαύροι τοίχοι, γκρίζοι τοίχοι από τούβλα, ανοιχτοί καφέ και λευκοί τοίχοι από τούβλα. Υπάρχει εμφανές μπετόν και κυματοειδείς λαμαρίνες.  Στο σημείο που βρίσκεται πιο μακριά από το υγρό αεράκι της θάλασσας, δημιουργείται ένα μπλοκ από ξύλο. Στέγες κλείνουν απαλά προς το έδαφος, υπάρχουν φεγγίτες στέγης, γκαλερί, ταράτσες και  δώματα με εξώστες στέγης. Η κρεμαστή πρόσοψη από τούβλο είναι πραγματικά η όλη διακόσμηση, σπάνια υπέρθυρα (πρέκια),  χωρίς ιδιαίτερη λεπτή διακόσμηση , αντ΄ αυτού γυάλινες τοξοειδείς κατασκευές για να κατευθύνουν περισσότερο φως στο εσωτερικό. Πρέπει να συνηθίσει κάποιος σε κάποια χρώματα και σηκώνει τις ωμοπλάτες τους ο Kaijansinkko. Πριν από λίγες εβδομάδες κρεμάστηκαν κάποιες γέφυρες, που θα χρησιμοποιούνται μόνο από ποδήλατα και πεζούς, ογκώδη σιδερένια κατασκευή τονίζει τη στατικής τους. Οι γέφυρες είναι ζωγραφισμένες με έντονο πορτοκαλί χρώμα. Matti Kaijansinkko κάνει ένα μορφασμό: «Έπρεπε να ανοιχτούμε. Θέλαμε να δοκιμάσουμε πράγματα. Αλλά οι  ιδέες των κατασκευών είναι στενά συνδεδεμένες  με  τη φινλανδική παράδοση .»  Εννοεί το πρακτικό εσωτερικό, το  λειτουργικό διαμέρισμα, οι  κοινόχρηστοι χώροι  εντός του διαμερίσματος κλπ. Τα σπίτια έχουν κάτω από τη στέγη σάουνες, υπάρχουν στα υπόγεια  χώρος για πλυντήρια ρούχων, και πολιτιστικοί ή χώροι διασκέδασης.

Και όμως  το Jätkäsaari (video) είναι ένα πρότυπο ενάντια σε μια αρχή της φινλανδικής Αρχιτεκτονικής: «Οι ηλικιωμένοι  αρχιτέκτονες συνήθως άνδρες, δεν μπορούν να κατανοήσουν το συγκεκριμένο οικοδομικό τετράγωνο, το νησί. Η σχέση τους με την αστική αρχιτεκτονική, δηλαδή το γεγονός ότι οι άνθρωποι θέλουν να ζουν στα κέντρα των πόλεων πλέον, είναι πολύ πρόσφατη. Έτσι λοιπόν για να κατασκευάσεις μια τέτοια πυκνοκατοικημένη συνοικία, στις οποίες ωθείται το αυτοκίνητο στο περιθώριο είναι ακόμα ποιο καινοτόμο . «Μπορεί να φανταστεί  κάποιος από την ήδη πρόχειρα, κατασκευασμένη άσφαλτο,  ότι οι κυκλοφοριακοί άξονες  είναι στενοί, οι ράγες για τρεις γραμμές τραμ καταλαμβάνουν περισσότερο χώρο  από ότι οι οδικοί άξονες.   Ο χώρος για κατοικείν και ο αστικός σχεδιασμός φροντίζουν, και προσπαθεί να μετρήσει φωναχτά ο  Kaijansinkko, ότι περίπου 2.500.000 χιλιόμετρα αυτοκινητοκίνησης θα εξοικονομούνται ετησίως, γιατί τώρα ήρθαν οι οικογένειες από τα εξωτερικά προάστια στο Jätkäsaari επειδή είναι γρηγορότερα να πας στην πόλη με το ποδήλατο. Κάτι ανάλογο είχε προτείνει συνεργάτης μας το Δεκέμβριο του 2012 με γραπτή πρόταση προς το Δήμο Θεσσαλονίκης για παραχώρηση μέρος του λιμανιού Θεσσαλονίκης για επέκταση  της πόλης πάνω σε αρχές βιώσιμης αστικής ανάπτυξης. Και η κοινότητα σκέφτεται πιο μακρυά από ότι μόνο ότι έχει σχέση με πολιτιστικά δρώμενα και κατασκευές: Εβδομήντα ένα τοις εκατό από τα διαμερίσματα ανήκουν στην πόλη του Ελσίνκι, το ύψος των ενοικίων αναφέρεται κυρίως στα μεσαία εισοδήματα, αλλά  ακόμη και για τους χαμηλόμισθους και τους αποδέκτες κοινωνικής πρόνοιας, υπάρχει ένα σπίτι. Υπάρχουν δημόσιοι ξενώνες για τους φοιτητές που χτίστηκαν σχεδιασμένοι πέραν του στυλ μια μικρής μονοκατοικίας, κοινότητες για ηλικιωμένους, διαμερίσματα με ένταξη διαφόρων γενεών, εναλλακτικές λύσεις απέναντι στην αρχή των «κουτιών κατοικιών». "Νομίζω ότι έκανε τεράστια διαφορά ότι εδώ εργάστηκαν πολύ περισσότερες αρχιτεκτόνισσες Έχουν εισαγάγει μια πολύ ευρύτερη έννοια της πρακτικότητας », λέει ο Kaijansinkko. " Ακούουν με τελείως διαφορετικό τρόπο."

Η παράλληλη ύπαρξη των κοινωνικών ενοικίων και εκείνων που βασίζονται στην ιδιωτική αγορά κατοικιών στο Ελσίνκι λειτουργεί - γιατί η πόλη αναλαμβάνει  το μεγαλύτερο μέρος τόσο του σχεδιασμού αλλά και των επενδύσεων.  Από το 71 τοις εκατό της πόλης του Ελσίνκι, μόνο το 40 τοις εκατό του συνόλου των κατοικιών διατίθενται στην ιδιωτική αγορά, το 60 τοις εκατό διατίθεται και μισθώνεται από την πόλη. Το ένα τέταρτο όλων των διαμερισμάτων επιδοτείται. Οι μαθητές, οι αποδέκτες κοινωνικής πρόνοιας, οι βιοτέχνες και οι οικογένειες ζουν δίπλα-δίπλα, πολλοί από τους οποίους είναι ήδη εκεί.

File:Jätkäsaari Helsinki Summer 2014.jpgΣχετική εικόνα

Ένα πάρκο διαπερνά ανάμεσα σε μη ομοιόμορφα μπλοκ  όλον τον οικισμό-νησί – οι εσωτερικές αυλές και το πάρκο συνθέτουν μαζί  με το φως του ήλιου  ένα παιχνιδιάρικο στοιχείο στο χώρο, το πάρκο καταλαμβάνει  ισα -ισα 88 μέτρα πλάτος , τόσο όσο της λεωφόρου Bulevardi. Μπορεί κάποιος να το δει σε αυτή την απόσταση και από τις δύο πλευρές. Στις αρκετά πλατιές και βαθιές  αυλές, υπάρχουν παιδικές κατασκευές για παιγνίδια  και γύρω από τις αυλές  υπάρχουν τα σπίτια με έξι ή και περισσότερους ορόφους: Ήδη το επόμενο καλοκαίρι οι γονείς θα φωνάζουν από το μπαλκόνι  τα παιδιά τους να ανέβουν για φαγητό στο σπίτι.  Όλες οι αποστάσεις και οι διαστάσεις έχουν τέτοια μεγέθη και κλίμακες  για να είναι δυνατόν  να ελεγχθούν από το κοινωνικό σύνολο. Η καθημερινή ζωή είναι ορατή, αλλά χωρίς την αίσθηση της παρακολούθησης: Δεν πρέπει να υπάρχει αβεβαιότητα και φόβος, ακόμα και οι σκοτεινές γωνίες και τα τυφλά σημεία  έχουν αποφευχθεί στο σχεδιασμό. Εκτός από τις χωρικές έννοιες, υπάρχει πολλή τεχνολογία: Ο οικισμός θα μειώσει την κυκλοφορία των υπηρεσιών(service) κατά 92 τοις εκατό, για παράδειγμα, με ένα νέο σύστημα  αποκομιδής απορριμμάτων: Σε κεντρική υπόγεια εγκατάσταση εισάγεται ένα σύστημα σωλήνων,  και  κάθε όροφος χρησιμοποιεί αυτούς του σωλήνες. Ήδη εδώ γίνεται διαλογή σε bio, πλαστικά και χαρτί. «Τα χαρτόνια της πίτσας δυσκολεύουν τους σχεδιαστές, μέχρι που τους ήρθε η ιδέα  ότι θα πρέπει να τα κόβουν» γέλασε ο Kaijansinkko. Η θυρίδα έχει σκόπιμα σχεδιαστεί με μικρή διάμετρο

Το ενοίκιο έχει οροφή

Στο μπαλκόνι έχει ησυχία τώρα, το εργοτάξιο τελειώνει τις εργασίες  αργά το απόγευμα. Καθώς ο ήλιος πέφτει, οι ακτίνες φτάνουν μέσα στο εργοτάξιο , χρωματίζουν κόκκινες σκιές στο μπαλκόνι, που μοιάζουν με μια πόρτα πίσω από την κυματοειδή σιδερένια πρόσοψη στην αυλή. Υπάρχουν κάποιες γοητευτικές ιδέες στο μπλοκ: Ένα από τα πρώιμα ολοκληρωμένα σπίτια είναι ένα είδος σπιτιού ηλικιωμένων συνταξιούχων μουσικών. «Ξέραμε ότι ποτέ δεν κέρδιζαν πολλά χρήματα ή συχνά έπιναν», λέει ο Kaijansinkko, γελώντας ξανά. Οι κάτοικοι θα υποβάλουν αίτηση με βιογραφικό σημείωμα, αν γίνει δεκτό, θα πληρώσουν ένα ανώτατο όριο ενοικίου - σε διαμερίσματα του Ελσίνκι με περίπου 60 τετραγωνικά μέτρα και μπαλκόνια, περίπου 1.200 ευρώ στο κέντρο. Αυτό θα είναι μια συμφωνία. Η πόλη δεν απαιτεί  καμία εγγύηση. Οι σχεδιαστές υποθέτουν ότι πολλοί δεν θα είναι σε θέση να την πληρώσουν ούτως ή άλλως.

Εν πάση περιπτώσει, το πιο  ελκυστικό και προσοδοφόρο εστιατόριο στην περιοχή βρίσκεται στο ισόγειο του οίκου ευγηρίας. Ήρθε η ώρα να κατεβούμε. Όπως και στα περισσότερα βράδια, υπάρχει μια συναυλία στο μπαρ της οδού Μάλαγα. Πολλοί κάτοικοι από το σπίτι  είναι ήδη εκεί. Και οι τρεις κυρίες με το κέικ  μόλις έφτασαν.

Ετικέτες