15 Ιουλ 2023

Τεράστια ανακάλυψη φωσφορικών αλάτων στη Νορβηγία

 Η τεράστια ανακάλυψη φωσφορικών αλάτων στη Νορβηγία θα μπορούσε να φορτίσει πλήρως τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων

Με τους γεωλόγους να ψάχνουν παντού για υλικά μπαταριών, μια νέα τεράστια ανακάλυψη φωσφορικών πετρωμάτων θα μπορούσε να έχει τεράστιες επιπτώσεις στη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων. Τα αποθέματα, που ανακαλύφθηκαν στο Rogaland της νοτιοδυτικής Νορβηγίας από την αγγλο-νορβηγική εταιρεία Norge Mining, ισοδυναμούν με τουλάχιστον 70 δισεκατομμύρια τόνους.

Αυτό είναι πολύ κοντά στα 71 δισεκατομμύρια τόνους παγκόσμιων αποθεμάτων που ήδη γνωρίζαμε.

Το φωσφορικό άλας είναι ένα από τα βασικά υλικά που χρησιμοποιούνται σε έναν τύπο μπαταρίας ιόντων λιθίου, γνωστό ως "LFP", και η ζήτηση για αυτές τις μπαταρίες - και το υποκείμενο φωσφορικό άλας - αυξάνεται γρήγορα. Επομένως, είναι πολύ μεγάλη υπόθεση το γεγονός ότι ορισμένοι σχολιαστές πρότειναν ότι αυτό το νέο κοίτασμα θα μπορούσε να καλύψει τις παγκόσμιες ανάγκες σε φωσφορικό πέτρωμα για τον επόμενο μισό αιώνα.

Μέχρι αυτή την ανακάλυψη, μόλις πέντε χώρες έλεγχαν το 85% των παγκόσμιων αποθεμάτων, με το 70% μόνο στο Μαρόκο. Προς το παρόν, όμως, η Κίνα είναι αυτή που εξορύσσει τα περισσότερα φωσφορικά πετρώματα, παράγοντας 85 εκατομμύρια τόνους το 2021, με το Μαρόκο να ακολουθεί με 38 εκατομμύρια τόνους.

Η νέα ανακάλυψη θα μπορούσε να αποφύγει μια διαφαινόμενη σύγκρουση μεταξύ της γεωργίας και των ηλεκτρικών οχημάτων για το σπάνιο φωσφορικό άλας, ίσως με απόηχους του διλήμματος "τρόφιμα εναντίον καυσίμων", καθώς τα βιοκαύσιμα ανταγωνίζονται για τη γεωργική γη. Επί του παρόντος, περίπου το 90% της παραγωγής φωσφορικών αλάτων πηγαίνει σε γεωργικά λιπάσματα (ο φώσφορος είναι το "P" στα λιπάσματα Natrium Phosphore Kalium).

13 Ιουλ 2023

Συμμετοχή-διαβούλευση στις γειτονιές, ως βασικό στοιχείο της δημοκρατίας

 

All Inclusive»-Δημοτικά τέλη διαχείρισης αποβλήτων

 Dr. rer. pol. Νίκο  Θεοδοσάκη, Οικονομολόγος – Γεωγράφος, Christian Albrechts University KielUniversity Hamburg,  και

Εισήγηση-Πρόταση προς το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης, Μάιος 2015

1.     Μια  ενεργειακή προσέγγιση των αστικών αποβλήτων και της διαχείρισής τους μέσω διαφοροποίησης των τελών καθαριότητας: «All Inclusive»-Δημοτικά τέλη διαχείρισης αποβλήτων.

Η δημοτική διαχείριση αποβλήτων μπορεί να συνδράμει στην εφαρμογή της λεγόμενης ενεργειακής μετάβασης και να εκπληρώσει τους εθνικούς στόχους προστασίας του παγκόσμιου κλίματος.

Η συμβολή της δημοτικής οικονομίας διαχείρισης αποβλήτων στην βελτίωση και την προστασία του κλίματος μπορεί να επικεντρωθεί στις παρακάτω 3 πτυχές:

 

·        Ελαχιστοποίηση ρύπων που επηρεάζουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου(π.χ. Μεθάνιο)

·        Υποκατάσταση πρωτογενών πρώτων υλών (επαναδιάθεση υλικών),

·        Υποκατάσταση πρωτογενών ενεργειακών φορέων (ενεργειακή εκμετάλλευση/ χρησιμοποίηση).

 

Ι. Πολιτικές προϋποθέσεις πλαίσιο

Ο στόχος μιας βιώσιμης δημοτικής πολιτικής διαχείρισης αστικών αποβλήτων είναι να εφαρμόσει την ιεράρχηση στην διαχείριση των αποβλήτων όπως έτσι διαφαίνεται στην οδηγία πλαίσιο για τα απόβλητα, η οποία επικεντρώνεται στους τομείς

 

·        της πρόληψης,

·        ανάκτησης,

·        επαναδιάθεσης/ανακύκλωσης και

·        της υλικής και ενεργειακής επαναχρησιμοποίησης των  αποβλήτων,

σύμφωνα με τον κανονισμό, έτσι ώστε να ελαχιστοποιείται η εξερεύνηση και παραγωγή των πολύτιμων πρωτογενών πρώτων υλών.

Η συνεπής εφαρμογή των στρατηγικών αυτών –λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες τόσο του πληθυσμού όσο και του αστικού χώρου- οδηγεί σε σημαντική μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και σημαντική συμβολή στην προστασία του κλίματος και αυτή των πόρων δηλαδή των πρώτων υλών.

 

·        Σε βορειοευρωπαϊκές κοινότητες και Δήμους, η ενασχόληση της ΤΑ με την ανακύκλωση χαρτιού αποφέρει τόσα έσοδα που οδηγούνται αυτομάτως στη μείωση των τελών διαχείρισης αποβλήτων απέναντι στους δημότες. Εάν κάποιος Δήμος σήμερα πλέον δεν το κάνει συνεπάγεται αυτομάτως ότι υπάρχει πρόβλημα στην διαχείριση των δημοτικών οικονομικών. Αυτό συμπεραίνει π.χ. σε μια θέση του το ερευνητικό όργανο της ΤΑ στην Γερμανία.

  •  ΙΙ. Δυναμικά δράσης και στρατηγικές της δημοτικής οικονομίας διαχείρισης αποβλήτων

Σημαντικό στην αποφυγή δημιουργίας απορριμμάτων είναι παράλληλα με την μείωση του όγκου των απορριμμάτων και οι έμμεσες επιδράσεις-επιπτώσεις όπως εξοικονόμηση νερού, ενέργειας, χρησιμοποίησης πρώτων υλών, όπως επίσης και λιγότερα μεταφορικά κόστη μέσω της αποφυγής παραγωγής νέων προϊόντων και εμπορευμάτων. Εκτός αυτού θα πρέπει να ληφθεί υπόψη, ότι η συλλογή, η μεταφορά, η διαλογή και η προετοιμασία των αποβλήτων γενικότερα απαιτούν σημαντική ενεργειακή δαπάνη, πρώτες ύλες, εργατικά χέρια, δέσμευση χώρου etc., κάτι που στην περίπτωση της αποφυγής δημιουργίας ή μείωσης απορριμμάτων δεν εμφανίζεται.

Ο τομέας  διαχείρισης των αποβλήτων με ανακύκλωση θα βρεθεί στο μέλλον μπροστά σε μεγαλύτερες προκλήσεις επαναχρησιμοποίησης νέων και μερικές φορές πολύ σπάνιων και πολύτιμων υλικών, που υπάρχουν συνήθως σε ηλεκτρονικές συσκευές, δίδοντας τους αξία πάλι.
Σπάνιες ύλες, όπως τιτάνιο ή νιόβιο και το λίθιο μπορούν πραγματικά  να ανακυκλωθούν μόνο με ενεγοβόρες διαδικασίες. Όμως εάν αυξηθεί το μέγεθος της ανακύκλωσης στους ελληνικούς Δήμους, το κόστος της επανααπόκτησης αυτών των σημαντικών υλικών μπορεί  να μειωθεί σημαντικά, και να γίνει μια πραγματικότητα η συμβολή στην παγκόσμια κλιματική αλλαγή.

 

ΙΙΙ. Εναλλακτικός τρόπος μίας βιώσιμης διαχείρισης απορριμμάτων

2.   «All Inclusive»-Δημοτικά τέλη διαχείρισης αποβλήτων

Με την πληρωμή των δημοτικών τελών διαχείρισης αποβλήτων αγοράζει ο κάθε Δημότης ένα σχεδόν "all inclusive" πακέτο υπηρεσιών διαχείρισης των ιδίων αποβλήτων του. Δεν χρεώνεται συνήθως, ούτε για τη χρήση του κάδου ανακύκλωσης ή για τη μεταφορά ηλεκτρικών συσκευών ή για την συλλογή επικινδύνων αποβλήτων, για να αναφέρουμε μόνο μερικά. Δεν περιλαμβάνεται στα τέλη των αποβλήτων π.χ. η διάθεση των μπαζών ή αποβλήτων κατασκευών στο κέντρο ανακύκλωσης. Για αυτό θα χρεωθεί με χωριστά τέλη.

Τι περιλαμβάνει αυτή η υπηρεσία «all inclusive»:

  Κάδος υπολειμματικών-ακάθαρτων αποβλήτων (σκουπίδια):

  • Διάθεση και service των κάδων (Διάθεση, Αλλαγή, Συλλογή)
  • Κάθε Ν... ημέρες συλλογή
  • Ν συλλογές ανά έτος είναι ήδη πληρωμένες

Ελάχιστη χωρητικότητα των κάδων

Μέγεθος κάδου

Επιτρέπεται να χρησιμοποιείται από

60 Λίτρα 

max 4 άτομα

120 Λίτρα

max 8 άτομα

240 Λίτρα

  max 16 άτομα

 

Τί ανήκει στα υπολειμματικά-ακάθαρτα μεικτά απόβλητα(σκουπίδια)?

Στον υπολειμματικό κάδο ακάθαρτων απορριμμάτων ανήκουν μόνο μη ανακυκλώσιμα απόβλητα. Αμέσως παρακάτω υπάρχει πίνακας με παραδείγματα.

Φάκελοι αρχείων, στάχτη, δοχεία με αποξηραμένες μπογιές, βερνίκι και υπολείμματα κόλλας, βούρτσες και χτένες, μουσική και βίντεο κασέτες, πλαστική, θερμική και λαδόκολλα, παράθυρο και γυαλί καθρέφτη (σε μικρές ποσότητες), φωτογραφίες και φωτογραφικό χαρτί, λίπη και έλαια, λαμπτήρες πυρακτώσεως και αλογόνου, καουτσούκ και δέρμα,  άμμος από ζώα γάτες και ζώα,  πλαστικά αντικείμενα τα οποία δεν αποτελούν συσκευασίες, ναρκωτικά και φάρμακα, πορσελάνη, πανιά καθαρισμού,  χαρτιά αυτοκόλλητα, ετικέτες, κ.λπ., γραφική ύλη (π.χ., μαρκαδόροι, στυλό), παιχνίδια που είναι κατασκευασμένα από ξύλο ή πλαστικό,     σακούλες για ηλεκτρικές σκούπες, σκουπίσματα από δρόμους, ταπετσαρία και υπολείμματα ταπετσαρίας, σερβιέτες, προφυλακτικά, υφαντουργικά προϊόντα, πάνες ,πλαστικό περίβλημα λουκάνικου, γόπες τσιγάρων

  Κάδος οργανικών υπολειμμάτων:

  • Διάθεση και service των κάδων (Διάθεση, Αλλαγή, Συλλογή)
  • Κάθε Ν + Υ ημέρες συλλογής
  • Εβδομαδιαία συλλογή από Μέσα Απριλίου/Μάιου έως Οκτώβριο
  • Ν συλλογές ανά έτος είναι ήδη πληρωμένες

  Κάδος για χαρτί:

  • Διάθεση και service των κάδων  (Διάθεση, Αλλαγή, Συλλογή)
  • Κάθε  Ν  εβδομάδες συλλογή

  2 x το χρόνο συλλογή και μεταφορά ογκωδών αποβλήτων με ένα τηλεφώνημα

  • Maximum 5 κυβικά μέτρα ογκωδών κάθε φορά

  2 x το χρόνο συλλογή και μεταφορά προβληματικών περιπτώσεων αποβλήτων

  2 x το χρόνο συλλογή και μεταφορά συνθετικών αποβλήτων

  1 x το χρόνο συλλογή ελαστικών

  Δωρεάν  διάθεση οικοκυρικών ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών όλων των ειδών

  Δωρεάν  διάθεση εκτυπωτών και αναλώσιμων εκτυπωτών όπως επίσης και Η/Υ

  Δημοτικός χώρος εναπόθεσης μ η ανακυκλώσιμων αποβλήτων Θεσσαλονίκης: Δωρεάν διάθεση υλικών όλων των ειδών, άχρηστα έπιπλα, προβληματικά απόβλητα , ελαστικά κτλ.

  Δημοτικός χώρος εναπόθεσης οργανικού κομπόστ: Δωρεάν εναπόθεση πράσινων αποβλήτων(χόρτου) μέχρι και 1(ένα) κυβικό μέτρ/έτος

  Χρήση του Δημοτικού χώρου εναπόθεσης μη ανακυκλώσιμων  αποβλήτων για τους περιαστικούς Δήμους για εναπόθεση υλικού χαρτιού, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, αναλώσιμων εκτυπωτών όπως επίσης και Η/Υ.

 2        Πολλές υπηρεσίες για λίγα χρήματα

Οι επιβαρύνσεις των αποβλήτων θα μπορούν να μειωθούν υπό κατάλληλες συνθήκες.

2.1    Το δικαίωμα του ρυπαίνοντας
Το να αποφεύγεις και να κάνεις διαλογή αποβλήτων θα πρέπει επίσης να αξίζει οικονομικά. Γι’ αυτό θα πρέπει να διερευνήσουμε δυνατότητες πως μπορούμε να ποσοτικοποιήσουμε την προσωπική η οικογενειακή δημιουργία αποβλήτων και να την αναγνωρίζουμε  επιπλέον. Χρησιμοποιώντας αυτό το σύστημα, μετριέται το άδειασμα των μεικτών αποβλήτων και των οργανικών αποβλήτων και ετσι χρησιμοποιούμε αυτόν τον αριθμό στον υπολογισμό του «Ατομικού Δημοτικού Τέλους Αποβλήτων». Αυτό θα είναι και το οικολογικό αποτύπωμα του Δημότη. Ανάλογα με την κάθε συγκεκριμένη συμπεριφορά των πολιτών σχετικά με τα απόβλητα που δημιουργούν μπορεί ετσι να εξοικονομηθεί και χρήμα.

2.2.  Ένα δημοτικό τέλος θα αποτελείται από διάφορες παραμέτρους
Για  ένα δίκαιο ανάλογα με τον ρυπένωντα υπολογισμό του τέλους αποβλήτων, θεωρείται ότι πρέπει να λάβουμε υπόψη μας προπάντων τρία πράγματα:

2.2.Α         >Το βασικό τέλος
Το βασικό τέλος προσανατολίζεται στο τι μέγεθος κάδου μεικτών η οργανικών αποβλήτων θα χρησιμοποιήσει ο πολίτης  και το οποίο θα είναι η άδεια, το εισιτήριο ας πούμε, για τη χρήση διαφόρων υπηρεσιών χωρίς να πληρώνει επιπλέον για την διαχείριση των αποβλήτων του.  Επίσης, έχουν ήδη καταβληθεί στο βασικό τέλος ανά έτος Ν (τουλάχιστον 12)  αδειάσματα του κάδου για μεικτά απόβλητα και Ν+Υ(τουλάχιστον18) για αδειάσματα οργανικών αποβλήτων. Αυτό μπορούμε να το πούμε  «
all inclusive». Εάν κάποιος δεν θέλει αυτές τις υπηρεσίες δεν μπορεί να εξοικονομήσει χρήματα γιατί είναι μέσα στο κάθε βασικό δημοτικό τέλος.


 2.2.Β        >Το ύψος του τέλους  σύμφωνα  με την απόδοση των ανάμεικτων αποβλήτων
Αυτό το τέλος ξεκινά όταν ο συγκεκριμένος αριθμός αδειασμάτων που περιέχεται στο βασικό τέλος έχει εξαντληθεί. Το υπολειπόμενο τέλος μεικτών αποβλήτων με πρόσθετα αδειάσματα ξεκινάει από το Ν+1 άδειασμα ανά έτος. Το επί πλέον κόστος δεν πρέπει να κοστίζει πολύ. Για ένα 60-λίτρων κάδο μεικτών αποβλήτων θα πληρώνει ο πολίτης € 1-2 (π.χ.)  για κάθε πρόσθετη συλλογή.

2.2.Γ         > Οργανικά  απόβλητα και Δημοτικό τέλος απόδοσης

 Όταν ο κάδος κομποστοποίησης χρειαστεί επιπλέον αδειάσματα τότε ξεκινά από το Ν+Υ+1  ανά έτος. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το δοχείο με οργανικά  απόβλητα από τα μέσα Απριλίου/Μαΐου θα πρέπει  να εκκενώνεται εβδομαδιαίως όπως απαιτείται λόγω καιρικών συνθηκών μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου. Εδώ και το τέλος για την απόδοση των οργανικών αποβλήτων θα πρέπει να έχει τα όριά του. Για περισσότερα αδειάσματα του κάδου κομποστοποίησης 60 λίτρων θα χρεώνεται μόνο με € 0,75-1,25

 

2.2.Δ         >Κόστος κλειδαριάς

Αυτό βέβαια οφείλει να πληρώσει ο Δημότης μόνο αν έχει επιλέξει να εξοπλίσει  το κάδο του με κλειδαριά.


3.     Κοινότητες υπολειμματικών-ακάθαρτων αποβλήτων

Όλα τα παραπάνω μπορούν να εφαρμοστούν τόσο σε μεμονωμένες πολυκατοικίες  ή μέρη πολυκατοικιών, η ακόμα και μεμονωμένων πολυκατοικιών  όπως και εάν το αποφασίσει η συνέλευση της πολυκατοικίας, μεμονωμένους ιδιοκτήτες  μονοκατοικιών όσο και σε κοινότητα υπολειμματικών αποβλήτων. Μια κοινότητα υπολειμματικών αποβλήτων μπορεί να δημιουργηθεί μόνο με  δίπλα γειτνιάζοντα οικόπεδα. Η απαίτηση αυτή μπορεί να καθοριστεί και με δικαστική απόφαση για να μην υπάρχει πρόβλημα.

Η κοινότητα υπολειμματικών-ακάθαρτων αποβλήτων χρησιμοποιεί ένα κάδο απορριμμάτων από κοινού. Μοιράζεται επίσης κάδο για οργανικά υπολείμματα και κάδο για χαρτί. Το μέγεθος του κάδου απορριμμάτων που θα χρησιμοποιήσει η κοινότητα θα πρέπει να αναφέρεται  και να εξαρτάται από τον συνολικό αριθμό των ατόμων, τα οποία έχουν δηλώσει στα κτίρια των οικοπέδων που γειτνιάζουν με την κύρια κατοικία τους. Αν σε ένα από τα οικόπεδα  υπάρχει και κάποια εμπορική δραστηριότητα  θα πρέπει να επικοινωνεί με τον Δήμο για περαιτέρω διευκρίνιση πριν την αποστολή του αιτήματος προς τον Δήμο.

 

3.1    Σε τι πρέπει να δωθεί προσοχή κατά την συμπλήρωση μιας αίτησης για κοινότητα υπολειμματικών αποβλήτων

·          Το αίτημα για τη δημιουργία μιας κοινότητα υπολειμματικών αποβλήτων πρέπει να υπογραφεί από όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων-διαμερισμάτων οι οποίοι επιθυμούν να συμμετάσχουν. Ακόμη και για μεταγενέστερες αλλαγές κάδων θα πρέπει να υπογραφεί η αίτηση από όλους τους ιδιοκτήτες.

·          Στην αίτηση πρέπει να καθορίζεται που θα τοποθετηθούν οι κάδοι σε ποιό οικόπεδο.

·          Κατόπιν αιτήματος της κοινότητας διορίζεται και ένα  άτομο υπεύθυνο να εισπράττει τα τέλη και ο οποίος θα πληρώνει τα τέλη στο Δήμο. Αλλά για να είναι ξεκάθαρο, θα ισχύει η αρχή, ότι οι συνδεδεμένοι με την αίτηση ευθύνονται αλληλεγγύως για την κοινότητα.

·          Όλες οι αλλαγές  στην Κοινότητα των υπολειμματικών αποβλήτων (z. B. αριθμός των ατόμων, ιδιοκτήτης του ακινήτου), θα πρέπει  να δηλώνονται στο Δήμο χωρίς καθυστέρηση.

 

 3.2  Πως κατανέμονται οι δαπάνες μεταξύ των συμμετεχόντων

Αυτό επαφίεται στην κοινότητα. Δεν μπορούν να δοθούν προδιαγραφές.

 

Fazit

Το όλο  εγχείρημα μιας βιώσιμης ριζοσπαστικής αναδιάρθρωσης της πολιτικής και διαχείρισης αστικών απορριμμάτων  προϋποθέτει τη συμμετοχική διαδικασία των πολιτών, έτσι ώστε να ενημερωθούν από τον Δήμο για το τι θέλει να  σχεδιαστεί και να ενημερωθεί ο Δήμος με τι έρχονται αντιμέτωποι οι πολίτες ή με τι μπορεί να έρθουν αντιμέτωποι οι πολίτες στην καθημερινότητας τους όσο αφορά τα απορρίμματα και όσο αφορά την αντιμετώπιση του νέου module   logistic αποκομιδής των απορριμμάτων, και να ενσωματωθούν στον σχεδιασμό του Δήμου τυχών απρόβλεπτες αντιδράσεις.

 Σε μια κοινωνία που αρνείται εν μέρει την αυτότητά της , όπως αυτή των ελληνικών πόλεων και ενός αδιάφορου ελληνικού κράτους, οι πολίτες έχουν δημιουργήσει την δική τους ιδιοτελή «αστική ηθική τάξη»: «Πλύνε μου τη γούνα αλλα μη με βρέξεις». Αυτό το κατεστημένο πρέπει να σπάσει με μια πολιτική απο κάτω πρός τα πάνω. Δωσε σε μια ομάδα εφήβων την δυνατότητα να κρίνει και να επιλέξει πως θα διαχειριστούν μια κατασκήνωση 10 ημερών στο δάσος. Σίγουρα θα πάρουν τις σωστές αποφάσεις μιας βιώσιμης για την φύση και τους ίδους συμπεριφοράς με την καθοδήγηση ενός ενημερωμένου καθηγητή .  Και εδώ είναι η πρόκληση για κάθε Δήμαρχο, κάθε δημοτική πολιτική αλλα και κάθε πολίτη.

Το δημοτικό logistic συλλογής αστικών αποβλήτων μεταξύ 4 αντικρουόμενων προτεραιοτήτων.

Dr. rer.pol. Νίκο  Θεοδοσάκη, Οικονομολόγος – Γεωγράφος, Christian Albrechts University Kiel – University Hamburg, με την σύμπραξη των:

 

Το δημοτικό logistic συλλογής αστικών αποβλήτων μεταξύ 4 αντικρουόμενων προτεραιοτήτων.[i]

 

Τι  είναι το Δημοτικό  logistic συλλογής και αποκομιδής αστικών αποβλήτων και τι δυσκολίες εμπεριέχει ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του σε συνδυασμό με την ανακύκλωση.  Προτάσεις για μια βελτιωμένη  και διαφορετική ίσως προσέγγιση του αντικειμένου για την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Σε μία κοινωνία που έχει εκπαιδευτεί  στην κατ οίκον ορθολογική διαχείριση απορριμάτων περιμένει απο το

logistic της αποκομιδής των αστικών αποβλήτων να είναι αξιόπιστο και ιδιαίτερα καθαρό, δηλαδή απο τον Δήμο. Θα πρέπει να καλύπτει λοιπον τις ανάγκες των κατοίκων για μία τακτική και ορθή συλλογή και διάθεση των απορριμάτων και όλων των υλικών.  Το logistic των αστικών  αποβλήτων πρέπει επίσης να είναι οικονομικό, τεχνικά αποδεκτό και υλοποιήσιμο, φιλικό προς το περιβάλλον και κοινωνικά ευαίσθητο ταυτόχρονα. Για να φέρεις όλες αυτές τις απαιτήσεις σε ένα κοινό παρονομαστή δεν είναι εύκολο. Νομικές, οργανωτικές και τεχνικές προϋποθέσεις περιορίζουν τα περιθώρια ελιγμών των δήμων σε κάθε σχεδιασμό των logistics αποκομιδής αστικών αποβλήτων.

Ανάλογα με τις τοπικές συνθήκες και τους διαθέσιμους οικονομικούς πόρους βρίσκεται κάθε Δήμος-Κοινότητα σχετικα με τον σχεδιασμό των logistics αστικών αποβλήτων μπροστά σε μια σύγκρουση μεταξύ διαφορετικών πρός καθορισμό στόχων. Δεν μπορούν να ληφθούν όλοι οι στόχοι εξίσου  υπόψη. Η στάθμιση των στόχων είναι η ευθύνη των Δήμων.


Χρηστή και οικονομικη διαχείριση του προϋπολογισμού

Ο Δήμος έχει την υποχρέωση, σύμφωνα με το δημοτικό δίκαιο(????) για ένα λιτό και χρηστό  δημοσιονομικό προϋπολογισμό να εφαρμόζει την αρχή ο ρυπαίνων πληρώνει. Ειδικότερα, με την βελτίωση της οργανωτικών και των  τεχνικών πλαισίων και μέσω επιλεκτικών δημόσιων διαγωνισμών μπορούν να ληφθούν  υπόψη τα τέσσερα σημεία που έχουν αναφερθεί παραπάνω. Περαιτέρω, θα πρέπει να δει ο Δήμος  οτι όταν καθορίζει το υψος των ανταποδοτικών τελών, πρέπει να λάβει υποψη του  και να εφαρμόσει την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει». Οι πόλεις και κωμοπόλεις χρηματοδοττηούν  το σύνολο  της διάθεσης  των αστικών αποβλήτων και όλες τις δαπάνες που συνδέονται με αυτά με τέλη, και ετσι  θα συμβάλει στην αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» όπως επίσης και σε άλλες διατάξεις του νόμου για την προστασία του περιβάλλοντος.

 

Χρηματοδότηση της διαχειρισης αστικών αποβλήτων δια του «o ρυπαίνων πληρώνει»

Ο / η πολίτης που δημιουργεί τα απορρίμματα επιβαρύνεται με το κόστος της διαχείρισης τους. Αυτό απαιτεί ο νομος για την προστασία του περιβάλλοντος. Οι πόλεις και κωμοπόλεις  χρηματοδοτούν την διαχείριση  των αστικών αποβλήτων αποκλειστικά από τα τέλη των πολιτών. Αυτά θα πρέπει να εξαρτώνται από τον  όγκο ή το βάρος  και ανεξάρτητα απο την ποσότητα μπορεί να επιβαρυνθεί  επιπλέον με ένα ανεξάρτητο τέλος (= Τέλος σκουπιδιών ή μόνο το βασικό τέλος).
Η βάση υπολογισμού για τον καθορισμό των διαφόρων επιπέδων των τελών πρέπει να είναι προσβάσιμη  για το κοινό και επομένως διαφανή και κατανοητή. Ο Δήμος θα πρέπει να καλύπτει το κόστος διαχείρισης  των αποβλήτων κατά το ένα τρίτο με ένα ανεξάρτητο απο την ποσότητα που παράγει ο πολίτης βασικό τέλος, για να μπορεί να εισπράττει όσο μεγαλυτέρο ποσοστό των τελών σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» - για παράδειγμα, με τα τέλη για τον σάκο η κάποια άλλα  ειδικα τέλη αποβλήτων ανάλογα με  το ποσοστό των συγκεκριμένων αποβλήτων. Μέσω μιας έρευνας και ανάλυσης της δομής των αποβλήτων σε διάφορες γειτονιές μπορεί ο Δήμος να προσδιορίσει ποια απορρίμματα και ποιο είδος έχει αυξηθεί έτσι ώστε να μεταφέρει το κόστος διαχείρισης του  σύμφωνα με την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει».

 

Δυνατότητες για την βελτιστοποήηση

 

Σε τοπικό επίπεδο

Εντος μίας κοινότητας μπορούν να επηρεαστούν τομείς που σχετίζονται με την διαθεση και την συλλογή (συμπεριλαμβανομένης και τη μεταφοράς) των απορριμμάτων. Προκειμένου να καταστεί  η συλλογή των αστικών  αποβλήτων πιο αποτελεσματική, για παράδειγμα, μπορεί να μειωθεί ο αριθμός των συλλογών ανά μονάδα χρόνου (π.χ. Β. την εβδομάδα) και ο αριθμός των στάσεων στις διαδρομές. Συμπληρωματικά μπορεί να δράσεικαι υποστηρικτικά ένας "συγκεντρωτικός" τρόπος να παρέχουν οι πολίτες τα απορρίματα τους  και μια ουσιώδης επιλογή δεματοποίησης-συσκευασία των απορρίματων.
• Αριθμός μείωσης συλλογών.
• Αξιοποίηση μιας βελτιστοποίησης των οχημάτων του Δήμου.
• Τακτικές δημόσιες προσφορές (κατάθεση) για να εκτελέσει τη συλλογή/εντολή μεταφοράς σε περίπτωση εργολαβίας.
• Διάθεση των αποβλήτων  απο τους πολίτες σε κατάλληλες συσκευασίες η/και κατ’αλληλα σημεία συλλογής.

 

Σε περιφερειακό επίπεδο

Με την περιφερειακή συνεργασία (συμβάσεις ή μέσω μιας "διαδημοτικής συνεργασίας») μπορεί να επηρεαστεί σημαντικά το μέγεθος μιας περιοχής συλλογής. Ο σχεδιασμός και η οργάνωση μπορεί να γίνει πιο αποτελεσματική με τη βελτιστοποίηση πέραν των οριων της πόλης. Με αυτό τον τρόπο μπορούνα τα οχήματα να χρησιμοποιούνται καλύτερα χωρις περιττές διαδρομές άνευ φορτίου. Σε περίπτωση δε προκήρυξης  για υποβολή κάποιων προσφορών θα μπορούσε  να γίνει μια κοινή πρόσκληση υποβολής προτάσεων υπηρεσιών logistics με τις γειτονικές κοινότητες τα οποία θα δώσουν πρόσθετα πλεονεκτήματα κόστους για τους μεμονωμένους δήμους σε ορισμένες περιπτώσεις.
• Αναζήτηση και προώθηση συνεργασίας πέραν των ορίων του Δήμου.
• Εκμετάλευση περιφερειακής υπηρεσίας συλλογής απορριμάτων ή δημιουργια μιας τέτοιας. Η βάση για ένα τετοιο εγχειρημα είναι μια σύμβαση συνεργασίας
• Κεντρική οργάνωση των logistics (για παράδειγμα, μέσω ενός διαδημοτικού φορέα)

 

 Βελτιστοποίηση σήμερα και αύριο;

Μια σημαντική μεταβλητή ελέγχου, που στο μέλλον μπορεί να επιτευχθεί μια  περαιτέρω βελτιστοποίηση στα δημοτικά logistics διαχείρισης αποβλήτων, είναι ο τρόπος με τον οποίο διατίθενται τα απόβλητα απο τους πολίτες προς αποκομιδή.

Εδώ σημαντικό ρόλο παίζει η επιλογή του χώρου, στον τρόπο εναπόθεσης των αποβλήτων και του κατάλληλου τρόπου συσκευασίας αποβλήτων - σε συνδυασμό με την όλη ιδέα του logistic και των τεχνικών δυνατοτήτων του εκαστοτε Δήμου ή κοινότητας.

 

Τι πρέπει να ελεγχθεί για να εξεταστεί κατά την διάθεση των απορριμάτων απο τους πολίτες

Συστήματα συλλογής και σχέδια συλλογής, ώστε να γίνονται τα δημοτικά logistics διαχείρισης  αποβλήτων περισσότερο αποδοτικά και αποτελεσματικά, υπάρχουν πολλά. Είτε  είναι αυτό οι σάκοι στο δρόμο μπροστά από το σπίτι ή σε σημεία συλλογής στη γειτονιά, ή κάδοι με ρόδες  ή υπόγεια συστήματα συλλογής, πανάκεια  λύση για κάθε περίπτωση δεν υπάρχει.

Στην πράξη, ωστόσο, δείχνει ότι οι μεγάλες και ευκολοχρηστες δέσμες απορριμάτων  ή σε κεντρικά σημεία συλλεχθέντα (επίσης υπογειοιημένα με τη μορφή υπόγειων κάδων) απόβλητα συμβάλλουν  στο αποτελεσματικό logistic αστικών αποβλήτων προαφνώς υπο την προϋπόθεση ότι λειτουργεί και η διαλογή ανελειπώς,  οπως η ανακύκλωση 5 φάσεων(γυαλι, αλουμίνιο, πλαστικό χαρτί, οργανικά). Πολύ σημαντικό είναι ότι η επιλογή των θέσεων και των δεσμών  για την διάθεση των απορριμμάτων από τους πολιτες  θα πρέπει να ταιριάζουν με τις τεχνικές δυνατότητες του συνόλου της αλυσίδας  διαχείρισης απορριμάτων ενός  Δήμου (απορριμματοφόρα οχήματα, διαδρομές, κ.ο.κ.).

Στο παρακάτω διάγραμμα πρέπει να πούμε ότι το δυναμικό βελτίωσης εξαρτάται και απο την κατάσταση των οχημάτων,την οργάνωση και τον σχεδιασμό του Δήμου στην αστική και δια-αστική ανάπτυξη με τους όμορους Δήμους και τελευταίο αλλα όχι ασήμαντο απο τον τροπο που διαθέτουν οι πολιτες τα απορρίματα τους για την συλλογή.

 

Βασικά θα πρέπει οι τοποθεσίες όπου τα απόβλητα θα  τοποθετούνται, να είναι εύκολα προσβάσιμες και συγκεκριμένες. Τα απορριμματοφόρα θα πρέπει να είναι σε θέση να πλησιάσουν κοντά στους σταθμούς συγκεντρώσεως και των κάδων. Σε περίπτωση που χρησιμοποιείται container, θα πρέπει αυτά  να μεταφέρονταιη να μετακινούνται μέσα από σύντομη, επίπεδη διαδρομή (όχι  άκρη του οδοστρώματος), κατά προτίμηση χωρίς κλίση, για να μπορεί να πλησιάσει και το όχημα για τα σκουπίδια.
Ιδιαίτερα με την κατασκευή νέων κτιρίων και συγκροτημάτων, ενδεχομένως ακόμη και με τις  μεγάλες

 

Τι φέρνει μια βελτιστοποίηση της παροχής απορριμμάτων;
Με έξυπνες και προσαρμοσμένες αλλαγές  στις  ιδιαίτερες συνθήκες  μιας  κοινότητας στον τομέα της παροχής απορριμάτων, η απόδοση συλλογής απορριμάτων θα αυξάνεται σημαντικά κάθε χρόνο.
Έτσι, το κόστος του logistic της αποκομιδης και διαχείρισης των απορριμάτων μπορεί να μειωθεί μακροπρόθεσμα  και οι αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις  των με αυτών συνδεδεμένων προβλημάτων κυκλοφορίας θα ελαχιστοποιηθούν. Επιπλέον, μπορεί κανείς να επηρεάσει και την αισθητική και την καθαριότητα σε μια κοινότητα,  αυξανοντας ετσι την ικανοποίηση των πελατών και κανοντας την δουλειά του φορτωτή των απορριμάτων ευκολότερη ( προστασία  υγείας- κοινωνικό κριτήριο).

 

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των διαφόρων συστημάτων συλλογής των απορριμάτων?

Σάκοι στην άκρη του δρόμου



Πλεονεκτήματα

Άνεση για τους ανθρώπους
Κανένα κόστος επένδυσης για κοντέινερ κλπ και κατασκευαστικά κόστη

 

 

Μειονέκτηματα

Επιβάρυνση  του εργαζόμενου φορτωτή με σκουπίδια είναι πολύ μεγάλη (Υγεία): Κατά τη συλλογή
των σακούλων των  σκουπιδιών σηκώνει ένα εργαζόμενος  ανα ημέρα 3-5 τόνους  και ανεβοκατεβαίνει 300 έως 400 φορές στο Όχημα .  Διάθεση των σκουπιδιων στο δρόμο  την ημέρα της συλλογης θα πρέπει να είναι δυνατόν ή επιθυμητό. Κατοικίδια ζώα σκίζουν τους σάκους και δημιουργούνται οσμές και ρύπανση

 

Προϋποθέσεις

Σάκοι απορριμάτων με τέλος προμήθειας. Ακριβής χρόνος για την διάθεση του σάκου έξω στο δρόμο και υποχρέωση του Δημου για συλλογή

 

Κόστος

Κανένα ιδιαίτερο κόστος

 

 

 

 

 

 

Σημεία συλλογής με σάκους στην γειτονιά

Πλεονεκτήματα

Συγκέντρωση της διάθεσης σε ένα σημείο.
Ειναι δυνατόν μια αποτελεσματικότερη συλλογή. Ιδιαίτερα κατάληλο  για δυσπρόσιτα τμήματα οδικού δικτύου (π.χ. τα στενά και ανηφορικά σοκάκια ή αδιέξοδα, χωρίς τη δυνατότητα στροφής). Χαμηλό κόστος επένδυσης

 

Μειονέκτηματα

Κατάλληλα σημεία συλλογής δεν υπάρχουν σε δημόσιω χώρο παντα.Παροχή μέχρι την ημέρα της συλλογης εφικτό ή επιθυμητό. Σκισμένοι σάκοι, ρύπανση και δυσάρεστες σμές . Επιβάρυνση των εργαζομένων στην φόρτωση παραμένει σε υψηλά επίπεδα (υγεία). Μαρκαρισμένα σημάδια εξαλείφονται με την πάροδο του χρόνου και πρέπει, ανάλογα με το χρώμα κάθε ένα με δύο χρόνια θα ανανεώνεται. Εναλλακτική λύση (παρόμοια με τα υλικά που χρησιμοποιούμε  για την διάβαση πεζών).
Αυτά έχουν μια διάρκεια ζωής περίπου 5-6 χρόνια.

Προϋποθέσεις

Τα σημεια συλλογής θα πρέπει να ειναι στα 200 μτρ. με τα πόδια για όλους τους κατοίκους. Μαρκαρισμα του σημείου συλλογής με χρώμα.

 

Κόστος

Κόστος για τα υλικάτου χρωματισμού. Ενημέρωση, επικοινωνία με τους κατοίκους

 


 

 

 

 

 

 

 

 Μετακινούμενα 4- ή 2-τρόχοι container-κάδοι

(Σε σημαντικές υπερδομήσεις, πολυκατοικίες, στα σημεία συλλογής για μονοκατοικίες. Εμπορικά μεγέθη τυποποιημέναων κάδων

 800-, 770-, 240- και 120-λίτρων)



 

 

 

 

 

 

 

Πλεονεκτήματα

Συγκέντρωση της διάθεσης σε ένα σημείο. Ειναι δυνατόν αποτελεσματικότερη*) συλλογή. Κάπως χαμηλό κόστος επένδυσης. Παροχή οποτεδήποτε είναι δυνατόν (άνεση για τον πληθυσμό). Λιγότερες οσμές  απο ότι με τους σάκους. Λαμβάνεται υπόψη η υγεία του εργαζόμενου. Κλειδώνει.

 

 

 

 

*)Η αποτελεσματικότητα της συλλογής μπορεί να μειωθεί, στα μικρά τυποποιημένα μεγέθη και εάν το container δεν είναι εντελώς γεμάτο. Γι 'αυτό είναι σκόπιμο, αν είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν μεγάλα container.

Μειονεκτήματα

Η στάθμευση των container απαιτεί αρκετό χώρο και ελεύθερη επιφάνεια εκμετάλλευσης. Κατάλληλοι χώροι στάθμευσης δεν είναι διαθέσιμοι παντού. Αν το container σταθμευθεί και απαιτούνται δομικές αλλαγές ή προσαρμογές αυτές, ανάλογα με τη διάσταση και το ύψος θα χρειαστούν και άδεια οικοδομής.

Προϋποθέσεις

Τέλη για τους σακους αντί κάρτας, για την καλύτερη  επιλογή ελέγχου σε σχέση με την παράνομη εναπόθεση αποβλήτων (οπτικός έλεγχος κατά τη διάρκεια της κένωσης, κοινωνικός έλεγχο από τη γειτονιά). Ο κάδος πρέπει να είναι προσβάσιμος,όχι περιφραγμένος. Πιθανώς πρόβλεψη σε Δημοτικό κανονισμό  περι αποβλήτων για θέσπιση υποχρεώσης χρήσης τέτοιου κάδου. Η διαδρομή απο τον χωρο στάθμευσης του κάδου μέχρι το απορριματοφόρο θα πρέπει να είναι επίπεδη, χωρίς  σκαλοπάτια, με μόνο χαμηλή κλίση και στερεό έδαφος. Ανάλογα με την έκταση και τις διαστάσεις των κατασκευαστικών μέτρων θα πρέπει να υπάρξει και οικοδομική άδεια . Ανα 10 οικιστικές μονάδες χρειάζονται ενα κάδο 770- ή 800-λίτρων (ιδανικό θα είναι απο πλαστικό). Σε αυτούς χωράνε 12 σάκοι των 35 λίτρων και καταλαμβάνουν ενα χώρο 1,7  τμ.

Κόστος

Αγορά του Κάδου *): Κάποια εκατό euro για ένα 770-Λίτρων κάδο κατασκευασμένο από πλαστικό(αγορά εις βάρος των κατοίκων ή του Δήμου).  Κατασκευή του χώρου στάθμευσης των κάδων: Το κόστος για την κατασκευή και τη συντήρηση χρεώνεται στο πληθυσμό.

 

*) Αγορά των κάδων απο τους κατοίκους/τους ιδιοκτήτες ακινήτων. Συνιστάται: Πώληση απο τον Δήμο με έκπτωση λόγω μαζικής παραγγελίας.

Υπέργεια press container



 

 

 

 

 

 

Πλεονεκτήματα

Μειονεκτήματα

Προϋποθέσεις

Κόστος

Συγκέντρωση της διάθεσης σε ένα σημείο. Αποδοτικό σύστημα συλλογής και μειωμένη συχνότητα κένωσης με την συμπίεση των απορριμμάτων.  Mείωση των μεταφορών. Κλειδώνει.
Ειναι δυνατόν να ζυγίζονται οι σακούλες σκουπιδιών και να γίνεται άμεση χρέωση, μέσω μιας κάρτας. Τοποθέτηση των απορριματων απο τους πολίτες όποτε το επιθυμουν (άνεση για τον πλθυσμό).
Συλλογή με χαμηλές οσμές .  Η υγεία των εργαζομένων λαμβανεται υπόψη. Και σε περιπτωση καύσης απορριμάτων θα πρέπει να εξεταστεί εαν το εργοστάσιο μπορεί να παραλαμβανει απορρίματα απο
presscontainer

Σημαντικό έργοκατασκευών με σχετικά υψηλό κόστος επένδυσης πρέπει να
γίνει.  Απαιτεί οχήματα διαφορετικά  από εκείνα για τη συλλογή των σάκων απορριμμάτων ή για τα τυποποιημένα εμπορευματοκιβώτια.

Κατάλληλες θέσεις θα πρέπει να είναι προσβάσιμες σε 200 μέτρα απόσταση με τα πόδια
για όλους τους κατοίκους στην περίμετρο της συλλογής. Αρκετός χώρος για το
container και την κένωση του. Ένα τέτοιου τύπου container έχει νόημα για πάνω από 50 οικιστικές μονάδες.

Σε ιδιωτικές οικιστικές μονάδες αγορά  τέτοιου τύπου σε βάρος του κατασκευαστή  ή του ιδιοκτήτη του κτιρίου. Σε δημόσιο χώρο εις βάρος της κοινότητας.
Ωστόσο και άλλα μοντέλα για τον επιμερισμό του κόστους  επι της ιδιωτικής περιουσίας είναι δυνατά .  Το κόστος ενός υπέργειου press container (συμπεριλαμβανομένου του συστήματος ζύγισης.): περίπου 30.000 εως 40.000 ευρω  .

 


Υπόγεια  συστήματα συλλογης  Ημιυπόγεια  container  Υπόγεια press container

Βασικά, ενδοδαπέδια συστήματα συλλογής αποβλήτων είναι βυθισμένα container  στο έδαφος,που έχουν μεγάλη χωρητικότητα (συνήθως 3-23 m3).

 






Πλεονεκτήματα

Αισθητική σε δημόσιους χώρους: κομψή εγκατάσταση με καλές πιθανότητες για ενσωμάτωση στο περιβάλλον. 

Απαίτηση για λιγότερο χωρο απο ότι άλλες λύσεις: Ειδικά για τα μεγαλύτερα ακίνητα ή συγκροτήματα  θα χρειάζονταν πολλα μετακινούμενα container. Ενα υπόγειο container 5 m3 αντιστοιχεί σε 5-7 μετακινούμενa των 770 ltr. που μαζί θα κατελάμβαναν 12 τμ περίπου.

Λιγότερες οσμές
Ευκολη διαχείρισης και ασφάλεια: Χάρη στο βυθισμένο
container παραμένει ο χώρος γύρω προσβάσιμος και διαχειρίσιμος.
Ως εκ τούτου, ασφαλέστερος και συνήθως επίσης καθαρότερος.

Σε μακροπρόθεσμη βάση υψηλότερη απόδοση και χαμηλότερο κόστος. Ενας μέχρι δυο εργαζόμενοι χρειάζονται μόνο για την συλλογή σε ένα όχημα.

Ενεργή συμβολή στην υγεία των εργαζομένων.

Η διάθεση των σάκων απορριμμάτων στο container είναι δυνατή ανά πάσα στιγμή. Ειδικά σε ζεστές  περιόδους  μπορεί να γινει η συλλογή χωρίς οσμές.  Η εκκένωση του πλήρους δοχείου με ένα σύστημα γερανού ή ανελκυστήρα επιτρέπει την αποτελεσματική συλλογή και συμβάλλει σημαντικά στην υγεία των χειριστών εργαζομένων.
Αλλά γι’αυτό το σύστημα συλλογής  δεν υπάρχουν παντού κατάλληλοι χώροι , προπαντων δε σε δημόσιο χώρο.
Για την κατασκευή υπόγειου συστήματος συλλογής, είναι επίσης σημαντικές επενδύσεις αναγκαίες, και οι συσκευές χρειάζονται μια τακτική συντήρηση και φροντίδα. Επιπλέον συνιστάται η χρήση σάκων με χρέωση τελών .

Προυποθέσεις

Κατάλληλες θέσεις θα πρέπει να είναι προσβάσιμες  σε 200 μέτρα με τα πόδια για όλους τους κατοίκους στην περίμετρο της συλλογής.  Τα απορριματοφόρα πρέπει να έχουν ειδικο εξοπλισμο για ανύψωση του container και τα συστήματα εκκένωσης των (π.χ. γάντζο γερανού σε ένα οπίσθιο φορτωτή ή άγκιστρο του οχήματος). Για τις υπέργειες προϋποθέσεις  στάθμευσης στο χωρο χρειάζεται ιδιαίτερη μνεία.

Επίσης θα πρέπει εδώ να αναφερθεί ότι απο εμπειρίες στο εξωτρικό οι ημιυπόγειοι κάδοι και συγκεκριμένα η μήτρα των κάδων μεσα στην οποια τοποθετείται το δοχείο με τη σακουλα των 2 mm πάχους δεν θα πρέπι να είναι απο πλαστικό καθώς σε περίπτωση εισόδου βρχή στη φρεάτιο του δοχείου,το δοχείο ανυψώνεται! Γιαυτό τοποθετέιται μεσα στο έδαφος κύλινδρος απο μπετόν

 

Κόστος

Στην ιδιωτική οικιστική ανάπτυξη η  απόκτηση των συστημάτων συλλογής υπόγειας συλλογής  γινεται σε βάρος του ιδιοκτήτη του ακινήτου ή κατασκευαστή, σε περίπτωση δημόσιου χώρου σε βάρος των Δημων. Ωστόσο και άλλα μοντέλα για τον επιμερισμό του κόστους  επι της ιδιωτικής περιουσίας είναι δυνατά.

Το κόστος επένδυσης για τα container, εσκαφές, εγκατάσταση ποικίλουν ανάλογα με το σύστημα και τον κατασκευαστή/ προμηθευτή και να είναι από μερικές χιλιάδες έως δέκα χιλιάδες ευρω για ημιυπόγειες δεξαμενές και υπόγεια container. Μια αναβάθμιση με γερανό  ενός ήδη υπάρχοντος απορριματοφόρου (αν είναι αυτό  απαραίτητο), για να αδειάζει ένα Ημι-UFC και UFC με ένα σύστημα γάντζου κοστίζει περιπου 50.000 έως 60.000 ευρω ανά όχημα (εις βάρος του μεταφορέα ή του Δήμου).

Υπολογιζόμενο κόστος συντήρησης (συντήρηση και καθαρισμός) για Ημι-UFC και UFC είναι από 140.- μέχρι
400.- ανα
container και έτος.. Το πως επιμερίζεται το κόστος για τη συντήρηση και τον καθαρισμό θα πρέπει να ρυθμιστεί εξαρτωμενο απο το σε ποιο ανήκει το container (ιδιώτης ή Δήμος).

Το κόστος για ένα UFC (συμπεριλαβανομένου των κατασκευών και το σύστημα ζύγισης) ανέρχεται περιπου σε
120.000 μέχρι 180.000.- ευρω.

 

 


 



[i] Το παρακάτω κείμενο αποτελεί μια σύνθεση των θέσεων των υπηρεσιών-logistics συλλογής των αστικών αποβλήτων και ανακύκλωσης δύο πόλεων της Ευρώπης, του Αμβούργου και της Ζυρίχης , σχετικά με τον ορθολογικό προγραμματισμό της διαχείρισης του αντικειμένου. [Εγχειρίδιο καλής λειτουργίας του logistic αστικών αποβλήτων για κοινοτητες και πόλεις, Υπηρεσία τεχνικών έργων της πόλης της Ζυρίχης 2013 (http://www.awel.zh.ch/dam/baudirektion/awel/abfall_rohstoffe_altlasten)και, Η πολιτική της διαχείρισης  των αστικών αποβλήτων στο Αμβούργο, (http://www.hamburg.de/abfall)]. Οι θέσεις που προβάλλονται στο παρακάτω κείμενο ειναι προσαρμοσένες αν οχι 100% , τουλάχιστον κατά το μεγαλύτερο μέρος στις συνθήκες  που επικρατούν στην  πόλη της Θεσσαλονίκης, αγνοώντας τυχόν  ύπαρξη μιροπολιτικών ή ακόμα και συνδικαλιστικών συμφερόντων εντός των υπηρεσιών ή ακόμα και της διοίκησης  του Δήμου, που μπορει να εγκλωβιζουν μια ορθολογικη μεταρρύθμιση του συγκεκριμενου τομέα των υηρεσιών.

Ετικέτες