16 Οκτ 2019

Edward Snowden:Ας τους κάνουμε τυφλούς και απο τα δυο μάτια. Κρυπτογράφηση, Διάβασμα σε 2,5'


Τυφλοί και από τα δύο μάτια

Παρακολούθηση  Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι κυβερνήσεις διεξάγουν μια εκστρατεία για ασφαλή επικοινωνία. Εδώ ο Edward Snowden εξηγεί γιατί η κρυπτογράφηση όχι μόνο μας κάνει ασφαλείς αλλά και μας απελευθερώνει.
Edward Snowden

Edward Snowden ξέρει «κάτι από το συγκεκριμένο θέμα» Foto: imago images / Eibner Europa
Σε κάθε χώρα του κόσμου, η ασφάλεια των υπολογιστών εξασφαλίζει ότι τα φώτα ανάβουν καθημερινά, τα ράφια είναι γεμάτα στα σουπερμαρκετ, τα φράγματα δεν σπάνε και η εφοδιαστική λειτουργεί ομαλά. Για περισσότερο από μισή δεκαετία, η ευπάθεια των ηλεκτρονικών υπολογιστών και των δικτύων από τα οποία εξαρτώνται  όλα αυτά κατατάσσεται στην Παγκόσμια Αξιολόγηση Απειλών της Αμερικανικής Υπηρεσίας Πληροφοριών ως το νούμερο ένα υψηλότερο ρίσκο ακόμα και από την τρομοκρατία ή τον πόλεμο. Το υπόλοιπο του  τραπεζικού λογαριασμού σας, οι εγκαταστάσεις του τοπικού νοσοκομείου και οι προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ το 2020, εξαρτώνται  μεταξύ πολλών, πολλών άλλων, και από την ασφάλεια των υπολογιστών.

Και ενώ συμβαίνει αυτό, στη μέση της μεγαλύτερης κρίσης της ψηφιακής ασφάλειας της ιστορίας, η Αμερικανική κυβέρνηση, μαζί με τις κυβερνήσεις του Ηνωμένου Βασιλείου και της Αυστραλίας, προσπαθούν  να σιωπήσουν  και να μην αναφερθούν καν στη μόνη διαθέσιμη σήμερα μέθοδο για την αξιόπιστη προστασία των πληροφοριών: τη κρυπτογράφηση. Εάν το επιτύχουν αυτό, τόσο η δημόσια σφαίρα όσο και η ιδιωτική μας ζωή θα είναι για πάντα ανασφαλείς.
Στην απλούστερη περίπτωση, η κρυπτογράφηση αποτελεί μέσο προστασίας των πληροφοριών, ο σημαντικότερος τρόπος διασφάλισης της ασφάλειας των ψηφιακών επικοινωνιών. Κάθε ηλεκτρονικό ταχυδρομείο που γράφετε, κάθε λέξη που πληκτρολογείτε σε μια φόρμα αναζήτησης και οποιαδήποτε βλακεία κάνετε online, μεταδίδεται στο όλο και πιο εχθρικό Internet. Πρόσφατα, οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Αυστραλία κάλεσαν το Facebook να δημιουργήσει ένα λεγόμενο "backdoor" στις κρυπτογραφημένες εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων που θα επέτρεπαν σε οποιονδήποτε με το σωστό κλειδί να έχει πρόσβαση χωρίς περιορισμούς στις ιδιωτικές επικοινωνίες. Μέχρι σήμερα το Facebook έχει αντισταθεί.

Δεδομένα μόνο για εκείνους για τους οποίους προορίζονται

Εάν η κίνηση στο Διαδίκτυο δεν είναι κρυπτογραφημένη, οποιαδήποτε κυβέρνηση, εταιρεία ή εγκληματική οργάνωση που το διακρίνει αυτό, μπορεί και θα κάνει ένα αντίγραφο της και θα αποθηκεύσει τα δεδομένα σας για πάντα. Αλλά αν κρυπτογραφηθεί η κίνηση αυτή, κανείς δεν μπορεί να διαβάσει τις πληροφορίες σας - εκτός από το άτομο με το σωστό κλειδί.
Έχω λίγο γνώση για το θέμα, καθώς έχω λάβει μέρος για αρκετό χρονικό διάστημα στο παγκόσμιο συστήμα μαζικής επιτήρησης της NSA. Τον Ιούνιο του 2013, συνεργάστηκα με δημοσιογράφους για να φέρω αυτό το σκανδαλώδες σύστημα στη δημοσιότητα. Χωρίς κρυπτογράφηση δεν θα ήμουν ποτέ σε θέση να γράψω την ιστορία του πώς συνέβη - το βιβλίο μου Permanent record. Αλλά μόνο έτσι ήταν δυνατόν να φέρω το χειρόγραφο με ασφάλεια πέρα από τα σύνορα που πλέον εγώ ο ίδιος δεν μπορεί να περάσει. Το πιο σημαντικό είναι ότι η κρυπτογράφηση βοηθά όλους - από δημοσιογράφους, αντιφρονούντες, ακτιβιστές, υπαλλήλους ΜΚΟ και καταγγέλλοντες σε γιατρούς, δικηγόρους και πολιτικούς - να κάνουν δουλειά με ασφάλεια - όχι μόνο στις πιο επικίνδυνες και καταπιεστικές χώρες του κόσμου αλλά παντού.

Όταν δημοσιοποίησα το 2013, η αμερικανική κυβέρνηση όχι μόνο παρακολουθούσε παθητικά το διαδίκτυο - βρήκε τρόπους μέσα να παρέμβει και να διεισδύσει στα εσωτερικά δίκτυα μεγάλων αμερικανικών τεχνολογικών εταιρειών. Εκείνη τη στιγμή, μόνο ένα μικρό μέρος του διαδικτύου είχε κρυπτογραφηθεί. Έξι χρόνια αργότερα, το Facebook, η Google και η Apple έκαναν τη βασική κρυπτογράφηση βασικό στοιχείο των προϊόντων τους, έτσι ώστε σχεδόν το 80% της κίνησης στο Διαδίκτυο να κρυπτογραφείται πλέον. Ακόμη και ο πρώην Αμερικανός Εθνικός Διευθυντής Πληροφοριών, James Clapper, παραδέχεται ότι το ξεσκπεπασμα  της μαζικής παρακολούθησης βοήθησε να προωθηθεί η εμπορευματοποίηση της κρυπτογράφησης. Το Διαδίκτυο είναι ασφαλέστερο. Πάρα πάνω ασφαλές από ότι θέλουν κάποιες κυβερνήσεις.

Ο γενικός εισαγγελέας του Donald Trump William Barr ενέκρινε ένα από τα πρώτα προγράμματα  μαζικής παρακολούθησης, χωρίς να ελέγξει αν είναι νόμιμο. Τώρα προτίθεται να το σταματήσει τη πρόοδο που έχει γίνει τα τελευταία 6 χρόνια αναφορικά με τη κρυπτογράφηση - ή ακόμη και να την ανατρέψει.  Η WhatsApp, η υπηρεσία μηνυμάτων του Facebook, χρησιμοποιεί ήδη κρυπτογράφηση end to end (E2EE): Το Μάρτιο, η εταιρεία ανακοίνωσε την πρόθεσή της να ενσωματώσει το E2EE και στις άλλες εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων - το Facebook Messenger και το Instagram. Στη συνέχεια, ο Barr ξεκίνησε μια δημόσια καμπάνια με σκοπό να εμποδίσει το Facebook να κάνει αυτό το επόμενο βήμα στην ψηφιακή σκάλα ασφάλειας. Η πρόσκληση για την εταιρεία Facebook να εγκαταλείψει τα σχέδια κρυπτογράφησης συνοδεύτηκε από μια ανοικτή επιστολή που υπέγραφε ο Barr, ο Βρετανός Υπουργός Εσωτερικών Priti Patel, ο υπουργός Εσωτερικών της Αυστραλίας και ο Υπουργός Εσωτερικής Ασφάλειας των ΗΠΑ.

Τα παραθυράκια ανοίγουν πόρτες και πύλες κατάχρησης

Εάν η εκστρατεία του Barr πετύχει, δισεκατομμύρια των επικοινωνιών των ανθρώπων θα τεθούν σε κατάσταση μόνιμης ανασφάλειας. Οι χρήστες των εφαρμογών επικοινωνίας θα ήταν δομικά ευάλωτοι. Αυτό  είδος της επικοινωνίας που ονειρεύεται ο Barr θα θέσει σε κίνδυνο την διαδικασία όχι μόνο για ερευνητές από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Αυστραλία, αλλά και για τις υπηρεσίες πληροφοριών της Κίνας, της Ρωσίας και της Σαουδικής Αραβίας - για να μην αναφέρουμε χάκερ σε όλο τον κόσμο.

Τα ολοκληρωμένα συστήματα κρυπτογραφημένης επικοινωνίας σχεδιάζονται έτσι ώστε τα μηνύματα να μπορούν να διαβάζονται μόνο από τον αποστολέα και το παραλήπτη. Ακόμα κι αν τα κρυπτογραφημένα - κλειδωμένα - μηνύματα αποθηκεύονται ακόμη και από έναν αναξιόπιστο τρίτο - για παράδειγμα, μια εταιρεία όπως το Facebook. Η βασική βελτίωση που προσφέρει η E2EE σε σχέση με τα συστήματα ασφαλείας παλαιού τύπου είναι ότι τα κλειδιά που ξεκλειδώνουν ένα συγκεκριμένο μήνυμα αποθηκεύονται πάντα μόνο στα τελικά σημεία της επικοινωνίας, δηλαδή στις συγκεκριμένες συσκευές. Για παράδειγμα, στα smart phones του αποστολέα και του παραλήπτη του μηνύματος και όχι στις πλατφόρμες του Διαδικτύου. Επειδή τα E2EE κλειδιά δεν τηρούνται στους εν λόγω ενδιάμεσους φορείς παροχής υπηρεσιών, δεν μπορούν να κλαπούν στο ενδιάμεσο τμήμα μεταφοράς της πληροφορίας, που  όλο και πιο συχνά ακούμε για μαζική υποκλοπή δεδομένων από αυτές τις εταιρείες.
Για τους καταναλωτές, αυτό παρέχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα ασφάλειας. Η E2EE εξασφαλίζει,  ότι εταιρείες όπως η Facebook, η Google ή η Apple προστατεύουν τους χρήστες από την ανάρμοστη πρόσβαση από τις ίδιες αυτές εταιρείες: Βεβαιώνοντας ότι οι ίδιοι δεν έχουν πλέον τα κλειδιά στα πιο προσωπικά μυστικά μας, αυτές οι εταιρείες γίνονται από big brother τυφλές.

Είναι αξιοσημείωτο ότι μια δυνητικά επικίνδυνη εταιρεία όπως η Facebook, για την ιδιωτικότητα δισεκατομμυρίων ανθρώπων, φαίνεται τουλάχιστον δημόσια, πρόθυμη να χρησιμοποιήσει τεχνολογίες που καθιστούν τους χρήστες της ασφαλέστερους, κόβοντας τη δική της δύναμη. Ακόμη πιο αξιοσημείωτο είναι ότι η αμερικανική κυβέρνηση γαυγίζει. Φυσικά, αυτό είναι μόνο επειδή η κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να αντιμετωπίζει τη Facebook ως μια εύκολη και άνετη σε χρήση και πλούσια πηγή ιδιωτικών πληροφοριών

Οι εγκληματίες δεν προγραμματίζουν τα εγκλήματά τους σε δημόσιες πλατφόρμες

Για να δικαιολογήσει την απόρριψη των μεθόδων κρυπτογράφησης, η αμερικανική κυβέρνηση, όπως συνηθίζεται, έχει εξορκίσει τις σκοτεινότερες δυνάμεις του δικτυού και ζωγράφισε τον διάβολο στον τοίχο. Ισχυρίζεται ότι δεν θα είναι σε θέση να διώξει τρομοκράτες, εμπόρους ναρκωτικών, άτομα οικονομικού εγκλήματος και πλύσιμο χρημάτων και δράστες κακοποίησης παιδιών χωρίς πλήρη πρόσβαση στις πλήρεις καταγραφές των δραστηριοτήτων όλων των χρηστών του Facebook - εγκληματίες που στην πραγματικότητα προτιμούν τα εγκλήματά τους  να μη  τα σχεδιάζουν στις δημόσιες πλατφόρμες - ειδικά εκείνες στις ΗΠΑ - καθώς μερικές φορές χρησιμοποιούν μερικές από τις πιο προηγμένες αυτοματοποιημένες μεθόδους φιλτραρίσματος και αναφοράς.

Η πραγματική εξήγηση ότι οι κυβερνήσεις των ΗΠΑ, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Αυστραλίας θέλουν να καταργήσουν την κρυπτογράφηση έχει λιγότερο να κάνει με τη δημόσια ασφάλεια αλλά με την εξουσία. Το E2EE διαθέτει τον έλεγχο στα άτομα και στις συσκευές που χρησιμοποιούν για να λαμβάνουν και να κρυπτογραφούν τα μηνύματα - όχι στις εταιρείες που απλώς μεταδίδουν. Η κρυπτογράφηση σημαίνει ότι η κρατική παρακολούθηση πρέπει να είναι περισσότερο επικεντρωμένη και μεθοδική. Και όχι αυθαίρετη και καθολική.

Αυτό που απειλεί τη τάση για περισσότερη ασφάλεια των τελικών χρηστών είναι, αυστηρά, η ικανότητα των κρατών να κατασκοπεύουν τους πληθυσμούς τους σε μεγάλη κλίμακα χωρίς να πολύ γραφειοκρατία. Περιορίζοντας σοβαρά την αποθήκευση προσωπικών πληροφοριών και επικοινωνιών σε ιδιωτικές εταιρείες, οι δημόσιες αρχές πρέπει να επικεντρωθούν σε παραδοσιακές μεθόδους έρευνας που είναι αποτελεσματικές και νόμιμες - σε αντίθεση με την πλήρη παρακολούθηση. Με την κρυπτογράφηση, είμαστε όχι μόνο ασφαλείς, αλλά και  ελεύθεροι-[όσο μπορούμε να είμαστε από άλλα πράγματα].

Φόροι καυσίμων. Η Ελλάδα με τη μεγαλύτερη ρύπανση στις πόλεις & με το διεστραμμένο κίνητρο. Διάβασμα 1,5'


Φόροι καυσίμων. Η Ελλάδα με τη μεγαλύτερη ρύπανση στις πόλεις & με το διεστραμμένο κίνητρο.

Οι Ευρωπαίοι πληρώνουν περισσότερα στα πρατήρια καυσίμων  λόγω της αύξησης των φόρων; Πόσο περισσότερο φόρο πληρώνουν οι οδηγοί βενζινοκινητήρων από τους οδηγούς ντίζελ, παρόλο που οι ντιζελοκινητήρες αποτελούν τη κύρια αιτία της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις μας; Ποιες χώρες της ΕΕ κατόρθωσαν να εξαλείψουν το αθέμιτο φορολογικό πλεονέκτημα του ντίζελ. Σε ποιες χώρες της ΕΕ ισχύει μηδενικός φόρος για το ντίζελ φοινικέλαιου; 

Απαντήσεις σε όλες αυτές τις ερωτήσεις - και πολλά άλλα - μπορούν να βρεθούν στο διαδραστικό εργαλείο της T & E που βασίζεται σε σύνολα δεδομένων για τους φόρους κατανάλωσης καυσίμων για όλα τα 28 κράτη μέλη της ΕΕ από το 1995.



 Σε πραγματικούς όρους, σήμερα οι δυτικοευρωπαίοι πληρώνουν λιγότερους φόρους καυσίμων από ό, τι πριν από 20 χρόνια
Οι μεταφορές είναι ο μεγαλύτερος ρυπαντής στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι οδικές μεταφορές - αυτοκίνητα, φορτηγά, φορτηγά και μοτοσυκλέτες - αντιπροσωπεύουν το 21% των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της ΕΕ. Ενώ η κλιματική αλλαγή έχει καταστεί μείζον ζήτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε πραγματικούς όρους (λαμβάνοντας υπόψη τον πληθωρισμό), οι φόροι επί των καυσίμων μειώθηκαν τις τελευταίες δεκαετίες. Στην πραγματικότητα, ο μέσος σταθμικός φόρος βενζίνης και ντίζελ μειώθηκε από 64 σεντ ανά λίτρο καυσίμου το 1998 σε 54 σεντς το 2018.

Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος
Μετά το Ηνωμένο Βασίλειο, το Βέλγιο έγινε η δεύτερη χώρα της ΕΕ για την εξίσωση των φόρων των δυο καυσίμων πετρελαίου και βενζίνης- με τη μείωση του φόρου βενζίνης και την αύξηση του φόρου για το πετρέλαιο κίνησης. Η αύξηση των φόρων επί των καυσίμων, η οποία ελαχιστοποιεί τις επιπτώσεις στους φόρους εργασίας, την καθιστά πιο ευνοϊκή από πολιτική άποψη. Αυτή η φορολογική μετατόπιση μειώθηκε περαιτέρω από την τιμή του καυσίμου στην αντλία.

Στο άλλο άκρο του φάσματος, οι Έλληνες χρεώνουν 29 σεντ ανά λίτρο ντίζελ λιγότερο από τους αυτοκινητιστές που οδηγούν ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο. Αυτό το διεστραμμένο κίνητρο προωθεί την καύση ολοένα και περισσότερων καυσίμων ντίζελ στις ελληνικές πόλεις, επιδεινώνοντας την κρίση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην Ελληνική Επικράτεια.

Η πιο εμφανής περίπτωση του «καυσίμου τουρισμού» είναι το Λουξεμβούργο, όπου το πετρέλαιο ντίζελ φορολογείται σε 0,35 € / λίτρο. Μέχρι το Μάιο του 2019, οι αρχές του Λουξεμβούργου φορολογούσαν το ντίζελ σε 0,33 ευρώ ανά λίτρο, ίσο με το νόμιμο ελάχιστο επίπεδο της ΕΕ. Με αυτό τον τρόπο, ο φορολογούμενος του Λουξεμβούργου παράσερνε τους οδηγούς μεταφορείς να έρχονται στο Λουξεμβούργο να προμηθευτούν το ντίζελ. Ωστόσο, στο τέλος της Λουξεμβουργιανών σήραγγας υπάρχει φως, καθώς οι εθνικές αρχές σχεδιάζουν να το αλλάξουν.

Θέλω (μέρος) από τα χρήματά μου πίσω
Στο Βέλγιο, στη Γαλλία, στην Ουγγαρία, στην Ιρλανδία, στην Ιταλία, στη Ρουμανία, στη Σλοβενία και την Ισπανία έχετε την επιλογή να πάρετε πίσω μέρος του φόρου ντίζελ. Τα φορτηγά πληρώνουν κατά μέσο όρο € 0,43 /l ντίζελ στην ΕΕ τώρα, € 0,07 κάτω από το επιτόκιο των αυτοκινήτων. Οι φορολογικές εκπτώσεις για τα καύσιμα των πετρελαιοκίνητων οχημάτων ανήλθαν σε περίπου 4 δισεκατομμύρια ευρώ το 2018, από το μηδέν που ήταν το 1999! Ο αριθμός των χωρών που χορηγούν έκπτωση  φόρου καυσίμων στους μεταφορείς αυξήθηκε μόλις σε ένα από το 2000 σε οκτώ σήμερα.

Η  Βιο-κοροιδία!
Μόνο έξι χώρες στην Ευρώπη φορολογούν τα βιοκαύσιμα: το Βέλγιο, η Ελλάδα, η Φινλανδία, η Ισπανία, η Πολωνία και η Πορτογαλία. Σύμφωνα με την Globiom έρευνα για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το βιοντίζελ της ΕΕ, το οποίο αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 80% του βιοκαυσίμου που καταναλώνεται στην Ένωση, είναι χειρότερο για το κλίμα από το κανονικό ντίζελ. Συνεπώς, δεν υπάρχουν περιβαλλοντικά ή κλιματικά οφέλη που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν μια τέτοια φορολογική έκπτωση.
 Πηγή:  https://www.transportenvironment.org

The GLOBIOM model has global coverage, with 30 regions currently represented in the global version.
Regional versions of the model, such as GLOBIOM-BRAZIL and GLOBIOM-EU, have been designed with national and regional institutes. These versions provide more detailed spatial representation of land use changes to assess the impact of specific regional policies. 
The GLOBIOM approach is strongly grounded in the idea that the production of food, forest fiber, and bioenergy, must be analyzed and planned in an integrated way across agriculture and forestry, forestry, and bioenergy sectors. GLOBIOM can be used to explore the various trade-offs and synergies around land use and ecosystem services, and helps scientists and policymakers understand and minimize land use and resource competition through more holistic thinking.
GLOBIOM can advise on a number of questions, for example: 
  • Capability of the agricultural system to supply future food demand and other societal services
  • Future agricultural land requirements and other pressures of the agricultural system on the environment (water needs, nitrogen)
  • Trends in future deforestation and the impact of measures to reduce deforestation and forest degradation (REDD: read more)
  • Future greenhouse gas emissions from the agricultural sector and from land use change
  • The potential contribution of bioenergy to climate change mitigation
  • Assess the current and future demand and supply of water for irrigation 
  • The relative costs and benefits of importing or exporting food and raw materials
  • The profitability, incentives, and impacts of changing agricultural management practices
  • Adaptation of agriculture to future climate change

15 Οκτ 2019

Η κατάργηση της ανθρωποκεντρικής προσέγγισης και η επάρκεια ειναι επιτέλους η μόνη λύση, Διάβασμα σε 1,5'


Η υπερβολή της διαβίωσης, η κλιματική αλλαγή και η πολιτική: Οι μεγάλες αλλαγές στον τρόπο ζωής. Η επάρκεια περιμένει στην άκρη...
Πότε ένας πολιτικός, ένας υπεύθυνα και συλλογικά σκεπτόμενος και ηθικά δίκαιος πολιτικός σε αυτή τη καταραμένη χώρα από την  επανάσταση του 1821 και μετά, θα αποφασίσει να βγάλει εξάγγελμα σχετικά με τη κλιματική αλλαγή και για το πως ο υπερβολικός τρόπος ζωής μας πέραν της επάρκειας δηλαδή, δημιουργεί περισσότερα προβλήματα και συλλογικά κοινωνικά κόστη από ότι o ίδιος ο πολίτης απολαμβάνει θετικά μέσω των ενεργειών του.

Αλλά μήπως να υποθέσουμε ότι δεν υπάρχουν, διότι εάν, θα έβγαιναν στην δημοσιότητα και θα παρακαλούσαν να γίνει αυτό, συνειδητοποιώντας τη κατάσταση.
Ένα εξάγγελμα που να αναφέρεται σε μικρά πραγματάκια σε μια εύκολη αλλαγή των καθημερινών μας συνηθειών: να τρώμε λιγότερος κρέας και γαλακτοκομικά προϊόντα, να αντικαθιστούμε όπου μπορούμε το αυτοκίνητο με ποδήλατο η ΜΜΜ -εάν έχει η πόλη μας, κάτι που η Θεσσαλονίκη δεν διαθέτει  και ας μη μιλήσουμε για ποδηλατόδρομους-, να κάνει λιγότερες πτήσεις και να βάζει καυστήρες αερίου στο σπίτι.

Μια αναστάτωση και κάποιες απαγορεύσεις – ναι πλέον μετρούν κάθε δευτερόλεπτο ενάντια στο περιβάλλον που ζούμε και οι μη απαγορεύσεις-  στον τρόπο ζωή μας είναι ο μόνος τρόπος για να εκπληρώσουμε κάποιους κοινούς στόχους. 
Γιατί το να περιμένουμε τη διαδικασία εκμάθησης και αναπροσανατολισμού και αναδιαπαιδαγώγησης από μια ανθρωποκεντρική σε μία κλιματοκεντρική διαβίωση και αγωγή του πολίτη δεν είναι καλός σύμβουλος από ότι έχουμε δει μέχρι σήμερα. 

Η εκάστοτε  πλέον κυβερνητική εξουσία είτε κεντρική είτε τοπική/περιφερειακή έχει ευθύνη για να  πραγματώσει τη θετική συμβολή της στη κλιματική αλλαγή και που αρχίζει από την ίδια. Είναι ένα σημείο ελάχιστης φιλοδοξίας που μπορεί να έχει ένας πολιτικός, ιδιαίτερα νέος πολιτικός σήμερα για να νοιώθει τη πολιτική του σύγχρονη με τις σημερινές απαιτήσεις.

Και ας μη μιλήσουμε για τους καταλύτες των αυτοκινήτων που σίγουρα κανείς μα κανείς δεν ανανεώνει. Ακόμα και το νερό το πρωϊ που τρέχει κατά τη διάρκεια που κάποιος πλύνει τα δόντια του είναι πλέον υπερβολή. Οι   καταναλωτές πρέπει να έχουν πολλές και περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις περιβαλλοντικές συνέπειες των ενεργειών τους. Και σαφώς πρέπει να βρεθεί τρόπος να περιλάβουμε στο κύκλο των καταναλωτών και αυτούς που αυτή τη στιγμή είναι οι μη προνομιούχοι και έχουν κάθε δικαίωμα να προβληματίζονται για την επιβίωση τους παρά για την περιβαλλοντική προστασία. Και αυτοί πρέπει να ενσωματωθούν στις πολιτικές. Όχι μόνο οι αστοί.

Ακόμα και φόρους επι εκπομπών CO2 και πολυαρωματικών πολυκυκλικών υδρογονανθράκων θα έπρεπε να εισηγηθεί ένας υγιής σκεπτόμενος πολιτικός. Κατάργηση ή διαφοροποίησης των συστημάτων αμοιβής για πολλές πτήσεις και τακτικά δρομολόγια ή τα μίλια.  Μια κλιμάκωση σε αύξηση των τελών πτήσης ανάλογα με τα μίλια που κάνει κάποιος θα περιόριζε τις πτήσεις. Τουναντίον επιβράβευση αυτών που πάνε διακοπές και χρησιμοποιούν low carbon μέσα μεταφοράς, όπως τραίνο, λεωφορείο, ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή ακόμα και sharing προσπάθειες στα μέσα μεταφοράς πολιτών.

Έχει δει κανείς το τί προσφέρει η καντίνα του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης και σύμφωνα με αυτά που προσφέρει ποιο είναι το οικολογικό αποτύπωμα αυτής της οικονομικής δραστηριότητας μέσα στο Δήμο Θεσσαλονίκης? Έχει δει κάποιος από τους πελάτες της καντίνας κάδο ανακύκλωσης εντός της καντίνας, με τόσα αλουμίνια και πλαστικά και χάρτινα υλικά συσκευασίας που χρησιμοποιούν οι πελάτες ? Τουλάχιστον μέχρι προσφάτως δεν υπήρχε. Τα πλαστικά ποτηράκια που χρησιμοποιούνται μέσα στα γραφείου πως ανακυκλώνονται?
Ποιο είναι το μενού της δημόσιας εστίασης, τι περιλαμβάνει έχει χορτοφαγική ή vegan επιλογή  κάθε μέρα και ότι θα πρέπει οι μάγειροι να μάθουν να μαγειρεύουν νόστιμα χορτοφαγικά φαγητά, για να προτιμώνται.
Γιατί όχι υψηλότεροι φόροι σε προϊόντα με αρνητικό οικολογικό αποτύπωμα. 

Προφανώς και θα υπάρχει κίνδυνος αντίστροφής αναδιανομής από ότι υποπτευόμαστε. Γι’ αυτό και εδώ σημαντικός σκοπός πολιτικής κάθε εξουσίας. Πρέπει να λειανθεί πολύ μα πάρα πολύ η ψαλίδα ανάμεσα στους προνομιούχους, αστούς και φτωχούς μη προνομιούχους.

Παράδειγμα: 11-13/10/2019 γιορτή των συνεργατικών πρωτοβουλιών και κινημάτων στο χώρο της ΒΙΟΜΕ. Σε ποιο χώρο θα έβρισκες υπερσυγκέντρωση εναλλακτικών, μοντέρνων και κλιματοκεντρικά σκεπτόμενων υποκειμένων…? Και όμως το σταντ με τα σουβλάκια και λουκάνικα ήταν μια τεράστια ουρά. Στο σταντ με Falafel και vegan περίμεναν δυο άτομα όταν το βράδυ της παρασκευής περνούσα για να γυρίσω σπίτι.

Οι νέοι εργαζόμενοι που δεν μένουν πιο μακρυά από 3 χιλιόμετρα από τον χώρο εργασίας τους π.χ. στο Δήμο, ΄η ακόμα και αυτοί που είναι υπεύθυνοι για τη βιώσιμη κινητικότητα και προτείνουν λύσεις για βελτίωση της διάρθρωσης της αστικής κινητικότητας, χρησιμοποιούν ποδήλατο μιας και έχουμε 280 μέρες ηλιοφάνεια το χρόνο? Μάλλον  με το ΙΧ με καύση ορυκτών καυσίμων, με πλαστικό ποτηράκι καφέ  στο χέρι οδηγώντας διότι δεν προλαβαίνουμε και είναι και φτηνός και ίσως και με ένα τσιγάρο κάποιοι μέσα στο αυτοκίνητο και κάποιοι ανεγκέφαλοι και με το παιδί τους μέσα που το πηγαίνουν στο σχολείο.

Αυτές οι λίγες αλλα επαρκείς σκέψεις προς προβληματισμό του ισχύοντος καθεστώτος της ανθρωποκεντρικότητας στη καθημερινή υπερβολή μας και άλλες πολλές θα μπορούσε ο κάθε ένας μας να διαπιστώσει στη καθημερινότητα του και να μεταμορφωθεί από υπερβολικό τέρας διαβίωσης σε επαρκώς διαβιούμενο έμβιο όν.

Ετικέτες