5 Αυγ 2019

Η ώρα των δολοφόνων-κλόουν, διάβασμα σε 3,5'

Η ώρα των δολοφόνων-κλόουν
Ο καπιταλισμός σήμερα δεν βασίζεται πλέον σε τεχνοκράτες και manager τύπους, αλλά σε αυταρχικά γελοία υποκείμενα όπως ο Trump, ο Johnson ή ο Bolsonaro. Πώς θα μπορούσε να εξηγηθεί αυτό;
George Monbiot
THS 05082019                                                                                                      Διάβασμα σε 3,5’
Πριν από επτά χρόνια, ο κωμικός Rory Bremner παραπονέθηκε ότι οι πολιτικοί είχαν γίνει τόσο βαρετοί που λίγοι από αυτούς άξιζαν να τους αντιγράψουν: «Σήμερα, όλοι είναι αρκετά ομοιογενείς και βαρετοί ... Είναι σαν να θεωρείται η πρωτοτυπία κάτι σαν βάρος σήμερα». Εν τω μεταξύ, το επάγγελμά του έχει το αντίθετο πρόβλημα: δεν έχει σημασία πόσο ακραία είναι η σάτιρα, δυσκολεύεται να διατηρήσει tempo με τη πραγματικότητα. Η πολιτική σφαίρα, η οποία ήταν τόσο βαρετή πριν από μερικά χρόνια, σήμερα είναι γεμάτη από απλώς ευφάνταστους επιδειξίες.
Αυτή η τάση δεν περιορίζεται στη Μεγάλη Βρετανία - οι δολοφόνοι- κλόουν παίρνουν εντολή παντού. Boris Johnson, Nigel Farage, Donald Trump, Narendra Μόδι, Jair Bolsonaro, Σκοτ Μόρισον, Rodrigo Duterte, Matteo Salvini, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, Viktor Orbán και μια σειρά από άλλους γελοίους ισχυρούς άνδρες[1] - ή μάλλον αδύναμους άνδρες, διότι ως τέτοιοι αποδεικνύονται πολύ συχνά - κάθονται σε κράτη στη κυβέρνηση τους, των οποίων οι πολίτες κάποτε θα γελούσαν γι’ αυτούς κάτω από τη σκηνή.

Το ερώτημα είναι γιατί; Γιατί αντικαθίστανται οι τεχνοκράτες, που μόλις πριν από λίγα χρόνια ήταν παντού στα κυβερνητικά όργανα με γελοίες φιγούρες ατόμων.
Τα κοινωνικά μέσα ενημέρωσης, το εκκολαπτήριο του παραλογισμού, είναι σίγουρα μέρος της ιστορίας. Αλλά ενώ υπάρχουν πολλές καλές έρευνες για τα μέσα, παραδόξως λίγες υπάρχουν για τους στόχους. Γιατί οι υπερ-πλούσιοι που χρησιμοποιοπυσαν τα χρήματά τους και τις εφημερίδες τους μέχρι πρόσφατα για να προωθήσουν μη χαρισματικούς πολιτικούς, τοποθετούν τα χρήματά τους τώρα σε αυτό το τσίρκο σήμερα; Γιατί να θέλει άραγε το κεφάλαιο να εκπροσωπείται την μια μέρα από μια μεσαία διοίκηση-management και το μετά από λίγο από τους ανόητους;

Η φύση του καπιταλισμού έχει αλλάξει.
Ο λόγος, κατά τη γνώμη μου, είναι ότι η φύση του καπιταλισμού έχει αλλάξει. Στη δεκαετία του '90 και στις αρχές της δεύτερης χιλιετίας, η εξουσία των ομίλων απαιτούσε τεχνοκρατικές κυβερνήσεις. Το κεφάλαιο ήθελε ανθρώπους που θα μπορούσαν να διαχειρίζονται ένα κρατικό μηχανισμό με ασφάλεια και με υπευθυνότητα και να προστατεύουν τα συμφέροντα τους και τα κέρδη τους από τις λαϊκές δημοκρατικές αλλαγές!



Το 2012, όταν ο Bremner εξέφρασε την ανησυχία και το παράπονό του, η αλλαγή ήταν ήδη σε εξέλιξη, μόνο που οι πολιτικοί δεν είχαν ολοκληρώσει ακόμη την εξέλιξη αυτή και έτρεχαν να προλάβουν.
Η πολιτική που σχεδιάστηκε για να προωθήσει τις φορολογικές περικοπές των επιχειρήσεων για τους πλούσιους, να διαταράξει την κρατική ρύθμιση και τη κανονικότητα και να καταστρέψει τα συνδικάτα, ώθησε μια τεράστια σπείρα δημιουργίας πλούτου μέσω της κληρονομιάς. Ο μεγαλύτερος πλούτος δεν επιτυγχάνεται σήμερα μέσω της επιχειρηματικής επιτυχίας, αλλά μέσω της κληρονομιάς, του μονοπωλίου και του μερίσματος: έτσι εξασφαλίζουν τον αποκλειστικό έλεγχο σημαντικών περιουσιακών στοιχείων όπως γη, κτίρια, ιδιωτικοποιημένες επιχειρήσεις κοινής ωφελείας και πνευματική ιδιοκτησία και οδηγούν τα μονοπώλια υπηρεσιών όπως πλατφόρμες πωλήσεων, software και μέσων ενημέρωσης σε συγχώνευση, για ξεκινήσουν να ζητούν στη συνέχεια από τους χρήστες τέλη χρήσης τα οποία υπερβαίνουν σημαντικά το κόστος παραγωγής και διανομής. Στη Ρωσία, οι άνθρωποι που πλουτίζουν με αυτόν τον τρόπο ονομάζονται Ολιγάρχες. Αλλά είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα. Σήμερα, η δύναμη των εταιρειών επισκιάζεται από τη δύναμη των Ολιγαρχών - και μεταλλάσσεται σε αυτό.

Οι Ολιγάρχες θέλουν κάτι διαφορετικό από ότι παλαιότερα οι όμιλοι και οι εταιρείες. Με τα λόγια του αγαπημένου τους θεωρητικού, του Steve Bannon, εργάζονται για την «καταστροφή του διοικητικού κράτους». Στον καταστροφικό καπιταλισμό που ζουν οι νέοι Ολιγάρχες, το χάος τους πολλαπλασιάζει το κέρδος. Κάθε αναταραχή χρησιμοποιείται για να αρπάξει περισσότερα από τα αγαθά από τα οποία εξαρτάται η ζωή μας. Το χάος ενός μη διαθέσιμου Brexit, τα επανειλημμένα shutdown υπό τον Trump: αυτό είναι το είδος της καταστροφής που πρόβλεψε ο Bannon. Καθώς οι θεσμοί, οι κανόνες και ο δημοκρατικός έλεγχος καταρρέουν, οι Ολιγάρχες διευρύνουν τον πλούτο και τη δύναμή τους σε βάρος όλων των άλλων.

Μεγάλο θέατρο ως απόσπαση της προσοχής και αποπροσανατολισμού
Οι δολοφόνοι-κλόουν προσφέρουν επίσης στους Ολιγάρχες και κάτι άλλο: διασκέδαση και απόσπαση προσοχής. Ενώ οι κλεπτοκράτες μας απομυζούν, αποπροσανατολιζόμαστε από το θέατρό τους. Είμαστε ενθουσιασμένοι από τους γελωτοποιούς που μας ενθαρρύνουν να διοχετεύουμε το θυμό μας, που θα πρέπει να τον φυλάσσουμε για τους Ολιγάρχες, σε μετανάστες, γυναίκες, Εβραίους, Μουσουλμάνους, Λαούς άλλου χρώματος και άλλους φανταστικούς εχθρούς και κοινώς αποδιοπομπαίους τράγους. Όπως και στη δεκαετία του 1930, η νέα δημαγωγία είναι μια απάτη, μια εξέγερση ενάντια στις επιπτώσεις του κεφαλαίου, που χρηματοδοτείται από τους καπιταλιστές.
Τα συμφέροντα των Ολιγαρχών είναι πάντα στο εξωτερικό: στους φορολογικούς παραδείσους και τα συστήματα μυστικότητας.

Παραδόξως, αυτά τα συμφέροντα αντιπροσωπεύονται καλύτερα από τους εθνικιστές και τους τοπικιστες(nativists)[2] Οι πολιτικοί που διακηρύσσουν δυνατά τον πατριωτισμό τους και την προθυμία τους να υπερασπιστούν την κυριαρχία είναι πάντα οι πρώτοι που αφήνουν τα έθνη τους στη έλεος. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι περισσότερες εφημερίδες που διαδίδουν την νατιβιστική ατζέντα, υποκινούν το μίσος ενάντια στους μετανάστες και αγωνίζονται για την κυριαρχία, ανήκουν σε φοροφυγάδες δισεκατομμυρίων πού ζουν στο εξωτερικό.

Όπως η οικονομική έτσι και η πολιτική ζωή μετατοπίστηκε επίσης στο εξωτερικό. Οι πολιτικοί κανόνες, οι οποίοι πρέπει στην πραγματικότητα να εμποδίσουν τη χρηματοδότηση της πολιτικής με χρήματα από το εξωτερικό, έχουν καταρρεύσει. Οι κύριοι δικαιούχοι είναι οι αυτοαποκαλούμενοι υπερασπιστές της εθνικής κυριαρχίας που έρχονται με τη βοήθεια των αγγελιών των κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης, τα οποία χρηματοδοτήθηκαν από το πουθενά, καθώς και δεξαμενών σκέψης (think tanks) και των ομάδων συμφερόντων που αρνούνται να αποκαλύψουν τους χορηγούς τους προς την κυβέρνηση. Σε μια πρόσφατα δημοσιευμένη έκθεση, οι επιστήμονες Reijer Hendrikse και Ροντρίγκο Φερνάντες υποστηρίζουν ότι η χρηματοδότηση από το εξωτερικό έχει σκοπό «την αχαλίνωτη εκποίηση και εμπορευματοποίηση της κρατικής κυριαρχίας» και τη μετατόπιση της εξουσίας σε ένα μυστηριώδη, υπεράκτιο νομικό χώρο της με αποτέλεσαμ να βρίσκονται πέρα από τον έλεγχο οποιουδήποτε κράτους. Σε αυτόν τον υπεράκτιο κόσμο, βρίσκεται το "υπερκινητικό κεφάλαιο χρηματοδότησεων και είναι de facto το κράτος".

Οι δισεκατομμυριούχοι του σήμερα είναι οι πραγματικοί απάτριδες. Όπως και οι πλουτοκράτες στο τρομακτικό «Ο Άτλας επαναστάτησε» του Ayn Rand(πρώτη έκδοση 1957!), φαντασιώνονται μια άλλη διαφυγή-απόδραση. Κοιτάξτε και αυτό το project του ιδρυτή του PayPal Peter Thiel, το «Seasteading», που σκοπό έχει να χρηματοδοτείσει την κατασκευή τεχνητών νησιών στη μέση του ωκεανού για να μπορέσουν πολίτες να βρεθούν σε μια ελευθεριακή φαντασία απόδραση και απελευθέρωσης από το κράτος, τους νόμους του, τους κανονισμούς και τους φόρους του και τους συνδικαλιστικά οργανωμένους εργαζόμενους και να το πραγματοποιήσουν. Δεν περνάει μήνας χωρίς κάποιος δισεκατομμυριούχος να ανακοινώνει τα σχέδιά του να εγκαταλείψει τη Γη εντελώς και να αποικίσει σταθμούς του συμπαντος ή άλλους πλανήτες.

Το εθνικό κράτος είναι ταυτόχρονα και υποστηρικτής και βάρος
Τα άτομα με «offshore-ταυτότητα» προσπαθούν πάντα να ταξιδέψουν στο εξωτερικό. Γι' αυτούς, είναι το εθνικό κράτος τόσο ο προωθητής όσο και το βάρος, η πηγή του πλούτου και φοροεισπράκτης συνάμα, δεξαμενή φθηνού εργατικού δυναμικού και κοχλάζουσα μάζα από αχάριστους προλετάριους, από την οποία πρέπει να ξεφύγουν και να εγκαταλείψουν την γι’ αυτούς επάξια αξιολύπητη γήινη μοίρα τους.

Το να αντισταθείς απέναντι στην ολιγαρχία σημαίνει να μπορείς να αυξήσεις του φόρους, έτσι ώστε σύντομα να μην υπάρχουν πλέον Ολιγάρχες. Κάποιος μπορεί να μπερδευτεί σε συζητήσεις σχετικά με το ποσοστό του φόρου που μεγιστοποιεί τη δημιουργία εσόδων. Υπάρχουν απεριόριστα επιχειρήματα αναφορικά με την καμπύλη Laffer, η οποία υποτίθεται ότι δείχνει πού βρίσκεται αυτό το επίπεδο. Σε αυτές τις συζητήσεις, ωστόσο, παραβλέπεται κάτι κρίσιμο: τα χρηματικά έσοδα είναι μόνο ένας από τους σκοπούς για τη φορολογία. Ένας άλλος είναι να σπάσει η σπείρα της συνεχούς δημιουργίας πλούτου.

Αυτή είναι μια δημοκρατική αναγκαιότητα. Διαφορετικά, όπως είδαμε, οι Ολιγάρχες θα κυριαρχούν τη ζωή μας - είτε σε εθνικό είτε σε διεθνές επίπεδο. Η σπείρα δεν σταματά να περιστρέφεται μόνη της. Αυτό επιτυγχάνεται μόνο με κυβερνητική δράση. Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους στη δεκαετία του 1940 ο υψηλότερος συντελεστής φόρου εισοδήματος για τους φόρους εισοδήματος στις Ηνωμένες Πολιτείες αυξήθηκε στο 94% και στο Ηνωμένο Βασίλειο στο 98%. Μια δίκαιη κοινωνία απαιτεί τακτικές διορθώσεις σε αυτή την κλίμακα. Σήμερα όμως οι υψηλότεροι φόροι θα πρέπει να επιβάλλονται καλύτερα στον συσσωρευμένο μη δεδουλευμένο πλούτο.

Φυσικά, η δημιουργία αυτού του offshore κόσμου από τους δισεκατομμυριούχους καθιστά μια τόσο τολμηρή πολιτική εξαιρετικά δύσκολη, επειδή αυτός είναι ένας από τους στόχους τους. Αλλά τουλάχιστον ξέρουμε ποιος πρέπει να είναι ο στόχος και μπορεί να αρχίσουμε να βλέπουμε το μέγεθος της πρόκλησης. Για να πολεμήσουμε κάτι, πρέπει να το καταλάβουμε πρώτα.

Μετάφραση από Αγγλικά σε Γερμανικά: Holger Hutt, der Freitag

Μετάφραση από Γερμανικά σε Ελληνικά και Αγγλικά σε Ελληνικά: zaungastnic.blogspot.no


[1] Όπως ο V Puttin στη Ρωσία και ο Xi Jinping στη Κίνα. Αυτοί δεν έχουν καν την αίσθηση ότι δεν πρέπει να φαίνονται σαν Ολιγάρχες.
[2]Ο νατιβισμός, κατά τον Mudde είναι μια ιδεολογία που υποστηρίζει ότι τα κράτη πρέπει να κατοικούνται αποκλειστικά από μέλη της αυτόχθονος ομάδας («το έθνος»), και ότι οι μη αυτόχθονες πολίτες και ιδέες απειλούν ριζικά το ομοιογενές έθνος-κράτος

4 Αυγ 2019

Οι startups του χρηματοπιστωτικού νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού και τα e-scooter, Διαβ, σε 3’

Οι startups του χρηματοπιστωτικού νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού και της κρίσης του 2008 και τα προϊόντα τους με παράδειγμα το e-Scooter (e-πατίνια).
THS 04082019 Διάβασμα σε 3' 
Η ασυνείδητη προσέγγιση των νεοσύστατων εταιρειών startups επιδεινώνεται μεταξύ των πολιτών. "Το πιο σημαντικό ζήτημα πρέπει πρώτα να διευκρινιστεί, ποιος,  πού επιτρέπεται να οδηγήσει και πού όχι, και πώς θα τιμωρούνται οι παραβάσεις". Ο αρχηγός των ‘Bird‘ Van der Zanden είναι πρόθυμος να συμβιβαστεί. Η εταιρεία του θα καλύψει όλες τις απαιτήσεις που του ζητούν οι πόλεις. Για παράδειγμα, θα πρέπει να απαιτείται από τους οδηγούς να τραβήξουν μια φωτογραφία του σταθμευμένου σκούτερ στο τέλος του ταξιδιού για να βεβαιωθούν ότι τα σκούτερ είναι σωστά σταθμευμένα. Η ασύλληπτη οικονομίστικη ματαιοδοξία: «θα είμαστε ευτυχείς μόνο όταν υπάρξουν περισσότερα πατίνια από αυτοκίνητα».

Και έτσι πέφτουμε στη παγίδα.
· Wow! Θα εμποδίσουμε την αυτοκινητοπολιορκεία των πόλεων και ιδιαίτερα των αστικών κέντρων και θα μπουν σε ένα ταξείδι μεταστροφής στη κινητικότητα τους οι αστοί και δη οι νεότεροι.
· Επι πλέον, επιτέλους ηλεκτροφόρα οχήματα για αποφυγή της ρύπανσης στις πόλεις. Και εδώ Wow!
· Και στο τέλος τα πατίνια είναι απλής τεχνολογίας με δυο μικρές ροδούλες και διαρκεί η ζωή τους περισσότερο και είναι ευκολόχρηστα τόσο στην αποθήκευση-φόρτισή τους όσο και στη μεταφορά τους και φτιάχνουν μερικές θέσεις εργασίας.

Η ερώτηση από την οποία θα ξεκινήσουμε και θα καταλήξουμε συνάμα είναι: Γιατί όχι τόσο ντόρος για ένα ηλεκτρικό ποδήλατο π.χ ? Φυσικά η πρώτη απάντηση είναι γιατί είναι φθηνότερο και για τον κάθε ένα σχεδόν προσβάσιμες οι "Νεσπρέσσο-κάψουλες" του δρόμου.
Αλλά και τα ενοικιαζόμενα απλά ή υβριδικά ποδήλατα δεν έχουν αυτή την άνοδο στη δημοτικότητα τους όσο τα e-Scooter ίσως λόγω οικονομικών avantage. Οπότε κάτι δεν συνάδει με την σκέψη μας.
Φυσικά αν υπάρξει μεταστροφή στη κινητικότητα στις πόλεις και υπάρξουν και υποδομές για τη χρήση τους, τα προϊόντα είναι ευλόγως καλοδεχόμενα υπό μια προϋπόθεση ότι θα ισχύσει εκτός από την περιβαλλοντική βιωσιμότητα και η κοινωνική βιωσιμότητα. Και παρακάτω θα περιγράψουμε τι εννοούμε.
Προπάντων στις μεγάλες μητροπόλεις και αστικά κέντρα θεωρείται ότι η χρήση των e-Scooter θα αλλάξει το προφίλ της πόλης και ιδιαίτερα του αστικού κέντρου. Δηλαδή μείωση των CO2-εκλύσεων και μια αειφορική κινητικότητα.

Στη Θεσσαλονίκη υπάρχει μόνο μια εταιρεία η Lime, που πήρε άδεια- θεωρούμε ότι υπάρχει μια ελάχιστη συμφωνία μεταξύ εταιρείας και Δήμου καθώς χρησιμοποιείται εμπορικά δημόσιος χώρος σε μηδενική ταρίφα, για να ενοικιάζει τα πατίνια.
Η πρώτη ερώτηση: Γιατί δεν υπάρχει π.χ και η Circ, Tier, Bird Skip, Spin και άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται και στο εξωτερικό. Δεν έχουν δηλώσει ενδιαφέρον για τη πόλη ή ισχύει κάτι άλλο…?
Προχωρώντας παρακάτω συνανατμε και τη δεύτερη ερώτηση: Ποια θα είναι η εικόνα μιας πόλης, της Θεσσαλονίκης, με πέντε ανταγωνιστές?
Η τρίτη ερώτηση σχετίζεται με το παραθαλάσσιο της πόλης. Σε τί κατάσταση θα βρισκόταν οι δημόσιοι χώροι με τη στάθμευση, π.χ. 700-1000 e-scooter σε μια πόλη χωρίς το παραθαλάσσιο πρόσωπό της και με στενότερους δημόσιους χώρους. Η τρίτη ερώτηση τίθεται άσχετα με το αν κατοικούμε εμείς Θεσσαλονίκη ή όχι.

Σύμφωνα με τα επιχειρήματα των προμηθευτών και των εταιρειών που τα ενοικιάζουν, με αυτό το τρόπο εξοικονομείται έκλυση CO2, επειδή οι οδηγοί των ΙΧ μετακινούνται με τους μικρότερους ‘συναδέλφους τους’ εντός της πόλης. Ισχύει αυτό?

Το σημερινό καθεστώς χρήσης των e-Scooter προωθεί περισσότερο τη μηχανοκίνητη μετακίνηση και την εξατομικευμένη κινητικότητα.
Και τα δυο είναι ενάντια στην αειφορική κινητικότητα. Σε ερώτηση στη Γαλλία σε χρήστες των Lime «ποια μεταφορικά μέσα θα χρησιμοποιούσε ο/η χρήστης, εάν δεν ήταν διαθέσιμα τα e-σκούτερ, απάντησαν από 4.382 ερωτηθέντες, το 47% με τα πόδια, το 29% θα είχε χρησιμοποιήσει αντί του Scooter μέσα μαζικής μεταφοράς και μόνο το 8% θα ήταν μετακινιόταν διαφορετικά και μάλιστα με αυτοκίνητο. Το τελευταίο περιλαμβάνει και υπηρεσίες ταξί, Uber και sharing αυτοκινήτων εκτός από τα δικά τους - και μόλις 3 τοις εκατό δεν θα είχαν μετακινηθεί καν.

Η E-κινητικότητα είναι κάθε άλλο παρά CO2 ουδέτερη με χαμηλό οικολογικό προφίλ
Ακόμη και το ποσοστό του σχεδόν 50% που θα μετακινιόντουσαν με τα πόδια να το μειώναμε στο 30% θα είχαμε ένα αρνητικό αποτέλεσμα πρωτίστως περιβαλλοντικά-οικολογικά. Γιατί είναι ξεκάθαρο ότι,
Α) είναι μύθος ότι σήμερα η Ε-κινητικότητα και μάλιστα η παραγωγή των οχημάτων τετράτροχων[1], δίτροχων είναι CO2-ουδέτερη και
Β) με το που βάζεις τη πρίζα να φορτίσει πρέπει να ξέρεις αν φορτίζεις από εναλλακτική μορφή ενέργειας ή συμβατική με ορυκτά καύσιμα παραγόμενη.

Από το παραπάνω διάγραμμα μπορούμε να φανταστούμε πόσα χρόνια χρειάζεται για να συμφέρει να φορτίζεται το πατίνι ή και το ηλεκτρικό αυτοκίνητο από τη πρίζα του σπιτιού! Δεν έχει σημασία ο όγκος του σασί και της μπαταρίας.

Η παραγωγή των τεχνολογικά πολύπλοκων οχημάτων και ιδιαίτερα των σύνθετων μπαταριών τους καταναλώνει ενέργεια που εκλύει πολύ CO2. Δεδομένου ότι τα περισσότερα εξαρτήματα σκούτερ παράγονται σε φτωχότερες χώρες καθώς εκεί είναι χαμηλότερη η αμοιβή των εργαζομένων και πιο αναίμακτος ο ανταγωνισμός και εκτός των συνόρων μας, η ηλεκτρονική κινητικότητα τείνει να μετατοπίζει τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές ζημίες που προκαλούν τα βιομηχανικά κράτη στις λεγόμενες αναπτυσσόμενες χώρες.

Η συλλογή το βράδυ για την επαναφόρτιση τους και η διανομή το πρωί σε συγκεκριμένους χώρους γίνεται φυσικά με αυτοκίνητα diesel! Εδώ στη Θεσσαλονίκη με ενοικιαζόμενα από τη εταιρεία HERZ. Και δεν είναι λίγα τα χιλιόμετρα που πρέπει να οδηγήσουν για να συλλέξουν όλα τα οχήματά τους. Πολλές φορές τα αφήνουν έως και τρεις ημέρες εάν είναι εκτός νέας παραλίας τα οχήματα, μέχρι να τα μαζέψουν καθώς όπως παρακάτω θα δούμε δεν προλαβαίνουν και έχουν να αντιμετωπίσουν «τιμωρία» από την εταιρεία που τα διέθεσε στους εργολάβους προς ενοικίαση.

Διάρκεια ζωής και ηλεκτρική ενέργεια
Επιπλέον, τα ηλεκτρονικά σκούτερ στις μεγάλες πόλεις διαρκούν πολύ λίγο όσο αφορά τη διάρκεια ζωής πριν την πρώτη επισκευή και συντήρηση τους. Καθώς τα οχήματα αυτά παρκάροντας αδυσώπητα στα πεζοδρόμια, συχνά ανατρέπονται από περαστικούς και παθαίνουν ζημιές. Έτσι κι αλλιώς δεν είναι δικά τους - το πιο πετυχημένο σκεπτικό των καταναλωτών και χρηστών των scooters- τα χτυπούν σε κράσπεδα, λάκκους ανώμαλα οδοστρώματα και κάποιοι ίσως από διασκέδαση να τα ρίχνουν στο Θερμαϊκό. Έχουμε δει κι αυτό.
Για παράδειγμα, η μέση διάρκεια ζωής της τελευταίας γενιάς σκούτερ του προμηθευτή Tier ήταν μόλις 6 έως 7 μήνες! Στη πόλη Louiseville (ΗΠΑ) 597.337 κατ. (2010), ήταν μόνο ένας μήνας.
Επιπλέον, πρέπει να διερευνηθεί και η μεγάλη ενεργειακή "πείνα" τους. Ένα σκούτερ από την εταιρεία Lime πρέπει να συνδεθεί στο δίκτυο του σπιτιού για επτά ώρες για να φορτιστεί τελείως και να λειτουργήσει την επόμενη μέρα κανονικά. Και φυσικά το ρεύμα έρχεται από τη πρίζα!

Και με τη κοινωνική βιωσιμότητα και δικαιοσύνη
Το έργο της φόρτωσης και φόρτισης μεριμνάται από ένα ειδικό πρεκαριάτο(=άτυπη, ευέλικτη, προσωρινή εργασία-ανεργία και χαρακτηρίζεται από ελλιπή οικονομική, κοινωνική και συναισθηματική ασφάλεια, από προσωρινότητα και αβεβαιότητα): το λεγόμενο «Juicer». Αυτοί πρέπει το βράδυ, σε δυσμενείς χρόνους και συνθήκες εργασίας, σαν αυτοαπασχολούμενοι χωρίς καμία συνδικαλιστική οργάνωση ή την ασφάλιση, να συλλέγουν τα Scooter (ως επί το πλείστον με diesel αυτοκίνητα) να συνδέουν για φόρτιση στο δικό τους ατομικό δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας και νωρίς το πρωί εγκαίρως - διαφορετικά απειλείται με παρακράτηση! -να παραδώσουν πάλι τα scooter σε καθορισμένα σημεία της πόλης. Τα βλέπουμε παρκαρισμένα κανονικά το πρωί μέχρι τις 08:00 ετοιμα.

Πόσο και ποιος πληρώνει τα έξοδα και δαπάνες
Κάποιοι θεωρούν μια δυναμική στο έργο αυτό εάν θέλουν να βελτιώσουν τον μισθό του. Κάποιος δε ομολόγησε σε μια συνέντευξη: "με ένα τρέιλερ, θα μπορούσα εύκολα να μεταφέρω 20 με 30 σκούτερ ταυτόχρονα. Επιπλέον, ένας χώρος, στον οποίο το ένα συγκεντρώνω τα scooter κεντρικά και να τα φορτίζω, τότε μπορεί κανείς να κερδίσει έως 50 ευρώ την ώρα."
Οι Juicer δεν πληρώνονται επαρκώς - και είναι και τυπικά αυτοαπασχολούμενοι. Η ιδέα φαίνεται τολμηρή, όμως σαν μικροί εργάτες, σε μια σχετικά νέα μορφή εργασίας. Αυτά τα microjobs πωλούνται από τις εταιρείες ως απλή εργασία, η υλοποίηση της οποίας απαιτεί μόνο ένα smartphone, μια εφαρμογή και μια σύνδεση στο διαδίκτυο. Συχνά πληρώνονται όμως άθλια.
Εάν αφαιρέσουμε από τα 4 ευρώ που παίρνει κάποιος για κάθε ένα scooter από την εταιρεία τα 0,30 ευρώ για φόρτιση στην Αμερική, ο μισθός του συρρικνώνεται σε 3,70 ευρώ ανά όχημα ενώ δεν συμπεριλαμβάνονται τα έξοδα διαδικτύου και βενζίνης, τυχόν ενοικίασης χώρου κλπ. για τη συλλογή και επανατοποθέτηση στο χώρο. Επιπλέον, τα έσοδα από την επιχείρηση Juicer πρέπει να φορολογούνται. Επειδή ο Juicer είναι τυπικά αυτοαπασχολούμενος, πρέπει να εγγραφούν σαν μια μικρή επιχείρηση στην εφορία. Το Lime παρακάμπτει με αυτή τη μέθοδο τα δικαιώματα των εργαζομένων όπως και τον κατώτατο μισθό.


Είναι ίσως μια φούσκα το όλο εγχείρημα? Οι σταρτ απς μήπως εκμεταλλεύονται το Main Streaming των ψευτοπράσινων επενδύσεων του νεοφιλελυεθερισμού
Οικο-καπιταλισμός είναι τελικά η παραγωγή των ηλεκτρικών πατινιών, στον οποίο δεν υπάρχει τίποτα οικολογικό εκτός από τις φάκες ποντικών με το τυράκι ή με τη φερορμόνη: με ένα πράσινο χρώμα, γιατί δεν το βάφουν μωβ, πορτοκαλί, μπορντό, και έτσι περικλύουν κάποιους τομείς της καθημερινότητας με κάποιες καταστροφικά αξιώματα αγοράς, οι οποίες τομείς δεν ήταν ακόμη μέρος της καπιταλιστικής παραγωγικής αξίας. Επιπλέον δημιουργούνται νέες δομές εκμετάλλευσης επισφαλούς εργασίας. Τίποτα δεν είναι βιώσιμο σχετικά με αυτή την ψευτολύση: ούτε σε παγκόσμια κλίμακα ούτε σε τοπική κλίμακα.
 

Τελικά εάν θα διερευνηθεί εκ βάθους,τίποτα δεν είναι φιλικό προς το περιβάλλον. Αν τα δουμε και χειρότερα: οι νεοσύστατες επιχειρήσεις e-Scooter μπορούν σύντομα να αποδειχτούν ότι είναι μια φούσκα που εκρήγνυται τόσο γρήγορα όσο εμφανίστηκε. Τίποτα δεν είναι ευκολότερο σήμερα όσο αφορά την έλκυση επενδυτικού κεφαλαίου παρά με καινοτομίες πράσινης τεχνολογίας.
Οι τιμές του ενός ευρώ και 15-22 cent ανά λεπτό είναι αρκετά υψηλές για να κρατηθούν έτσι στην αγορά. Από την άλλη θα μπορούσε να εξελιχθούν τα πράγματα για την Lime την Circ & Co όπως στου ενοικιαστές ποδήλατων Ofo ή Obike, οι οποίοι υπέβαλαν πτώχευση λίγο μετά την «προμήθεια» των πόλεων με μη λειτουργικά και κακά ποδήλατα.
 

Έχουμε λοιπόν εκτός από τα προβλήματα ασφάλειας και τις συνθήκες εκμετάλλευσης των εργαζομένων, τη μη οικολογική στήριξη για μια εισαγωγή ηλεκτρικών σκούτερ.
Είναι ακόμα νωρίς οι Δήμοι και οι Κοινότητες όπως και τα κεντρικά κράτη να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να μη παίζουν οι πολιτικοί κεντρικής εξουσίας και τοπικής αυτοιδιοίκησης μικροπολιτκοκοινωνικά παιγνίδια προς μια γελοία αναβάθμιση του βιογραφικού τους. Θα το δούμε στο βιογραφικό του καθενός που ανέλαβε να εισάγει στη πόλη αυτό το εργαλείο
Βλέπε επίσης συνδέσμους: 
https://zaungastnic.blogspot.com/2019/07/e.html
https://zaungastnic.blogspot.com/2019/04/e-scooter.html 
https://zaungastnic.blogspot.com/2019/03/blog-post_14.html


[1] Σήμερα ένα γερμανικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα χρειαζόταν περίπου 10 χρόνια μέχρι το break even point μιας αποδοτικής για το περιβάλλον έκλυσης αερίων. Τα ευρήματα, δείχνουν ότι ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι χωρίς εκπομπές στο δρόμο, εκλύουν ακόμα πολύ το διοξείδιο του άνθρακα από ότι αυτά τα συμβατικά αυτοκίνητα.
Απλά για να φτιάξετε κάθε μπαταρία αυτοκινήτου - που ζυγίζει πάνω από 500 κιλά σε μέγεθος ενός σπορ αυτοκινήτου - θα εξέπεμπε μέχρι και 74% περισσότερο C02 από την παραγωγή ενός αποδοτικού συμβατικού αυτοκινήτου, αν είναι κατασκευασμένο σε εργοστάσιο που τροφοδοτείται με ορυκτά καύσιμα όπως η Γερμανία, σύμφωνα με τα ευρήματα της Berylls.

Ετικέτες