1 Απρ 2018

Προς τους νέους και όχι μονο: Φεουδαρχία version 4.0 (I/II) Hello Guys, no paradise for anyone!

Φεουδαρχία version 4.0 (μέρος I/II)

Hello Guys, no paradise for anyone. Τι σχέση έχει η Google, η Amazon και Co με την χρηματοοικονομική κρίση και γιατί η ψηφιοποίηση δεν θα μας και δεν θα σας οδηγήσει σε έναν μετά-καπιταλιστικό παράδεισο!!!


Αναδημοσίευση 09.09.2022 THS 01042018 Ανάγνωση σε 4 ‘
 
Η οικονομική εκτόξευση των "Big Tech" – η επιχειρηματική επιτυχία των εταιρειών με platforms που απαιτούν και χρησιμοποιούν πάρα πολλά προσωπικά δεδομένα και που συνήθως έχουν έδρα στη βόρεια Αμερική, συνέβη σε μια συγκεκριμένη και παράξενη χρονική στιγμή. Οι περισσότεροι παρατηρητές δεν κατάλαβαν ότι αυτή, η σαν ενός κομήτη εκτόξευση των συγκεκριμένων ομίλων εν μέρει συναντιέται χρονικά με την τελευταία ανάκαμψη της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης.
Αυτό δεν είναι σύμπτωση. Η άνοδος των Big Tech στην πραγματικότητα οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι πολλές από αυτές τις πλατφόρμες βοήθησαν όλους εκείνους που είχαν πληγεί από την κρίση συγχρόνως - θεσμοί ή πολίτες να βρουν το εισόδημά τους από νέες πηγές εσόδων και να μειώσουν αποτελεσματικά τα έξοδά τους. Παράλληλα, η επέκταση των Big Tech γιορτάσθηκε από την παγκόσμια ελίτ σαν τον τομέα της τεχνολογίας που όχι μόνο θα οδηγήσει την παγκόσμια οικονομία εκτός κρίσης, αλλά θα επιτρέψει επίσης και μια ομαλή μετάβαση σε ένα διαφορετικό οικονομικό μοντέλο χωρίς την παρασιτισμό ενός προσανατολισμού σε κέρδος και μόνο, που βλέπουμε σήμερα. Η άνοδος των Big Tech, ως εκ τούτου δεν θεωρείται ένα σύμπτωμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, μιας πιο χαλαρή αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας ή ιδιωτικοποίησης των κρατικών λειτουργιών, αλλά θεωρείται σαν πρώτο, ως μια λύση για όλα αυτά τα προβλήματα. Σύμφωνα με τα πιο φιλόδοξα οράματα, θα οδηγήσει ακόμα και στην παραγωγή ενός νέου πολιτικού και οικονομικού status quo, ενός είδους New Deal.
Τέτοιες βαθιά ριζωμένες ελπίδες μιας δομικά μετασχηματιστικής ψηφιακής επανάστασης βρίσκονται εν των μεταξύ σε όλο το πολιτικό φάσμα. Δεδομένου ότι υπάρχουν 

α) στην αριστερά, εκείνοι , όπως ο Βρετανός δημοσιογράφος Paul Mason, ο οποίος θεωρεί, ότι η ψηφιοποίηση δεν δίνει στους πολίτες μόνο ένα νέο είδος πολιτικής και κοσμοπολίτικης ταυτότητας, αλλά επίσης μπορεί να τους βοηθήσει να δημιουργήσουν και να προωθήσουν νέες μορφές ευέλικτων, αποκεντρωμένων οικονομικών μοντέλων, και έτσι να επιτρέψει σε ένα λίγο έως πολύ απροσδιόριστο μελλοντικό σοσιαλιστικό πολιτικό μοντέλο να αποφύγει τις παγίδες της οικονομίας κεντρικού σχεδιασμού(πρώην ανατολικό μπλοκ). 
Στη συνέχεια,
β) υπάρχουν και εκείνοι στο πολιτικό κέντρο - ένα τμήμα στο οποίο ανήκουν και πολλές περιβαλλοντικές ομάδες σήμερα - οι οποίοι, όπως στις ΗΠΑ ο κοινωνιολόγος και οικονομολόγος Jeremy Rifkin, αισθάνονται ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί μέσα από το Ίντερνετ των πραγμάτων, αγαθά και υπηρεσίες των οποίων το οριακό κόστος(Marginal Cost) θα είναι μηδέν, αλλάζοντας έτσι τα οικονομικά θεμέλια του εμπορίου και της διαχείρισης των βασικών αρχών των συμβάσεων και στο τέλος θα μας οδηγήσουν σε ένα μέλλον αποκεντρωμένο, ανθρώπινο και φιλικό προς το περιβάλλον. Και τέλος, υπάρχουν και
c) εκείνοι οι μετα-πολιτικοί φιλελεύθεροι που πιστεύουν, όπως ο επικεφαλής μηχανικός Ray Kurzweil της Google, ότι οι ψηφιακές τεχνολογίες επιδρούν σε πολλούς σε στασιμότητα βρισκόμενους οικονομικούς τομείς, από την εκπαίδευση έως την υγειονομική περίθαλψη και δημιουργούν με αυτόν τον τρόπο όχι μόνο νέα επιχειρηματικά μοντέλα, αλλά επαναπροσδιορίζουν και τις παλιές υπηρεσίες και θεσμούς, όπως το κοινωνικό κράτος.


Ιδιωτικοποιημένη ευημερία
 
Θα θεωρηθεί ως σωστή η θέση εδώ, αφενός, ότι η άνοδος των Big Tech, στήριξε τη συνέχεια μιας παγκόσμιας οικονομίας χωρίς να προκαλέσει αλλαγές πολιτικής σε ολόκληρο το σύστημα, αλλά είναι πολύ πιο πιθανό από την άλλη πλευρά και μακροπρόθεσμα, η επιτυχία των εταιρειών Bic-Tech να πολλαπλασιάζει απλά τις αντιφάσεις του υπάρχοντος συστήματος και πολλά από τα στοιχεία του και τις μορφές των αλληλοεπιδράσεων και πρακτικών του να οργανώνονται πλέον περισσότερο συγκεντρωτικά και έντονα ιεραρχικά.  
 
Επιπλέον είναι δεδομένο, ότι από την προσδοκία ενός οικονομικού μοντέλου που θα στηρίζεται σε τεράστιες ποσότητες δεδομένων και στοιχείων θα προκύψει μια διαφορετική οικονομική λογική. Παρόλο που δεν είναι αυτό παράλογο, υπάρχουν βάσιμοι λόγοι να πιστεύουμε ότι η συστηματική μετάβαση/μετάλλαξη θα οδηγήσει σε ένα σύστημα, το οποίο θα πρέπει να υπόκειται όχι απαραίτητα στη λογική της συσσώρευσης του κεφαλαίου, αλλά ούτε κατ' ανάγκη θα πρέπει να τείνει προς την κατεύθυνση μιας μετά-καπιταλιστικής κοινωνικής ισότητας à la Nirvana.                     
    
Η ραγδαία αύξηση των ψηφιακών platforms έχει δημιουργήσει ένα ευρέως αόρατο ιδιωτικοποιημένο παράλληλο κράτος πρόνοιας, μέσω του οποίου πολλές από τις καθημερινές μας δραστηριότητες συγχρηματοδοτούνται από μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας- Big Tech- (που ενδιαφέρονται για τα δεδομένα μας) με μαζικές οικονομικές ενισχύσεις ή όπως στην περίπτωση των μικρότερων επιχειρήσεων και των Start-ups, μέσω χρηματοοικονομικών επενδυτών, που ελπίζουν ότι μπορούν να αγοράσουν μακροπρόθεσμη εξουσία με βραχυπρόθεσμες απώλειες. Το παράδειγμα της εταιρείας Uber με τις γνωστές χαμηλές τιμές είναι σχετικό εδώ: Οι χρεώσεις των επιβατών στον τιμολογιακό κατάλογο της εταιρείας είναι συχνά τόσο χαμηλές που δεν θα είναι αρκετά υψηλές υπο άλλες συνθήκες για να συνεχίσει να προσφέρει τις υπηρεσίες της. Οι επενδυτές UBER, από τη κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας μέχρι την Goldman Sachs φυσικά μπορούν και αντισταθμίζουν τις ζημίες. 

Εδώ, είναι σαφές ότι η σχέση της ξαφνικής ανάπτυξης του μεγέθους των platforms Big-Tech με την παγκόσμια οικονομική κρίση, ούτε βέβαιη είναι αλλά ούτε και είναι άμεση: Η συνεχιζόμενη κρίση όχι μόνο αυξάνει τη ζήτηση για φθηνότερες υπηρεσίες και ευκαιρίες (υπό συνήθως επισφαλείς συνθήκες εργασίας των εργαζομένων), αλλά φροντίζει επίσης, κυρίως λόγω των χαμηλότερων αποδόσεων στους παραδοσιακούς επενδυτικούς τομείς (όπως τα επιχειρηματικά μερίσματα και τα κρατικά ομόλογα), για την ανακατανομή των μεγάλων ποσοτήτων του παγκόσμιου κεφαλαίου στα χέρια των State fonds και θεσμικών επενδυτών που βρίσκονται συνεχώς να ψάχνουν για την καλύτερη απόδοση των επενδύσεων τους επενδύοντας σε οικονομικά υποσχόμενες πλατφόρμες τεχνολογίας.
Ένα δυσάρεστο αλλά μετά βίας αναφερόμενο γεγονός από τους περισσότερους υποστηρικτές της ψηφιακής οικονομίας, είναι ότι η αγορά, παρά την πληθώρα των νέων start-Ups και τη μαζική στήριξη που λαμβάνουν από επενδυτές, μεταξύ των πέντε μεγάλων εταιρειών - η Apple, Google, Facebook, Microsoft και η Amazon -, και που το μοιράζονται αυτές οι πέντε υποστηρίζεται το ένα και το μοναδικό επιχειρηματικό μοντέλο: Δηλαδή να αγοραστεί η start-Up από μία από αυτές τις εταιρείες. Οι νεοσύστατες επιχειρήσεις, ως εκ τούτου δεν χρειάζεται να ασχοληθούν ιδιαίτερα έντονα με την παραγωγή εσόδων τους και την κερδοφορία τους. Είναι αρκετά επαρκής δηλαδή φτάνει, εάν σχεδιάζουν τις υπηρεσίες τους με τέτοιο τρόπο, ώστε να συνάδουν με τις στρατηγικές επέκτασης των φορέων, όπως η Google ή το Facebook, οι οποίες είναι διαθέσιμες μετά την απόκτηση των νέων αυτών επιχειρήσεων και με τα στοιχεία που έχουν αποκτήσει, να βρεθεί η πιθανότητα να ενταχθούν στα μεγάλα τους Data Imperia. H απόκτηση του Whatsapp από την εταιρεία FB η οποία απασχολούσε μόνο μερικές δεκάδες ανθρώπους κατά τη στιγμή της πώλησής της, είναι ένα σημείο και μέτρο σύγκρισης για τις συναλλαγές αυτές.

Πολλοί επενδυτές θα προτιμούσαν να έβλεπαν, παραδόξως, τις Start-ups επιχειρήσεις να ακολουθούντο αντίθετο από το δικό τους επιχειρηματικό τους μοντέλο. Η ιδέα , ότι οι υπηρεσίες που θα προσφέρονται από αυτές τις Start- ups θα είναι συνδεδεμένες με κόστος και θα πρέπει να αντιμετωπίζονται όπως κάθε άλλη κανονική επιχείρηση, βρίσκει την τεχνική της αντιστοιχία στην εκτεταμένη και ταχέως αναπτυσσόμενη sensors και payment υποδομή που βρίσκεται πίσω από το Ίντερνετ των αγαθών και την τεχνολογία των smart cities.
Με αυτή την τεχνολογία καθιστάς δυνατή τόσο την αναγνώριση των χρηστών όσο και τη χρήση ορισμένων υπηρεσιών και υποδομών και έτσι χρεώνονται οι χρήστες ανάλογα. Είναι πολύ πιθανό ότι το μοντέλο «freemium» να ήταν μόνο ένα προσωρινό, πολύ πρώιμο στάδιο της ψηφιακής μετατροπής(digital transformation). Τελικά, μια οικονομία με πανταχού χρεώσεις και επιβολή τελών, η οποία εξαρτάται από το μέγεθος της πραγματικής χρήσης και τις τρέχουσες τιμές της αγοράς για τη χρήση του υλικού, αντιστοιχεί πολύ περισσότερο σε πολλές άλλες διαφορετικές εξελίξεις στο χρηματοπιστωτικό σύστημα του σύγχρονου καπιταλισμού.

Εκατομμύρια εκμεταλλευόμενοι χρήστες
 
Αλλά τι γίνεται με τις εταιρείες Google, το Facebook και τις υπόλοιπες? Αυτές σίγουρα δεν θα εγκαταλείψουν τα υπάρχοντα επιχειρηματικά τους μοντέλα. Λέτε να πρέπει να θεωρήσουμε, ότι η περίοδος του «τζάμπα πολιτισμού» με τα πολλά πλεονεκτήματά του - όπως ο επικεφαλής οικονομολόγος Hal Varian της Alphabet, συνοψίζει, ότι αυτός ο πολιτισμός μεταδίδεται μέσω της τεχνολογίας στους φτωχούς, που διατίθεται, αλλά και στην ωφέλεια που έχει από αυτή η ανώτερη και μεσαία τάξη με διαφορετικό τρόπο βεβαίως, για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα - να μπορεί να συνεχιστεί για λίγο?
 
Εδώ θα πρέπει να αναρωτηθεί και να διερευνήσει κανείς. Πρώτον, οι δωρεάν παροχές που ορισμένοι θεωρούν λανθασμένα σαν ένα νέο είδος κοινωνικής παροχής, είναι πολύ στενά συνδεδεμένες με ένα πολύ συγκεκριμένο επιχειρηματικό μοντέλο των Big Five. Στην περίπτωση της Alphabet και του Facebook, το ζητούμενο γι’ αυτούς είναι να πωλήσουν διαφημιστικές ευκαιρίες ενώ στη Microsoft και στην Amazon πωλούν λογισμικό, υλικό ή άλλα προϊόντα τους. Στην περίπτωση της Amazonη αποδίδεται η λεγόμενη «κοινωνική πρόνοια» όχι στην παροχή τόσο πολλών δωρεάν υπηρεσιών αλλά πολύ φθηνών υπηρεσιών: Λόγω του μεγέθους τους, είναι σε θέση να προσφέρουν προϊόντα σε πολύ χαμηλότερες τιμές από τους ανταγωνιστές τους, όπως έδειξε το δρόμο και η Wal-Mart.
 
Αυτά τα υπάρχοντα επιχειρηματικά μοντέλα εξακολουθούν να υφίστανται και είναι πιθανό να υπάρχουν για λίγο ακόμα. Παρόλα αυτά, λίγοι αμφισβητούν τις θεμελιώδεις αλλαγές που έλαβαν χώρα κατά την τελευταία δεκαετία, χάρη στην εντυπωσιακή πρόοδο σε ένα συγκεκριμένο τομέα της τεχνητής νοημοσύνης: η μηχανική εκμάθηση. Μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας έχουν κατ' αρχήν καταφέρει να αναπτύξουν τη δυνατότητα και τρόπους για να εξαγάγουν τεράστιες ποσότητες δεδομένων, που συχνά προκύπτουν από τις δραστηριότητες που η αρχική τους επιχείρηση αγγίζει μόνο στα περιθώρια της σημερινής λειτουργίας τους, και δεύτερον χρησιμοποιούν εκατομμύρια χρήστες χωρίς να το γνωρίζουν για την εξάσκηση των συστημάτων τους για πιο έξυπνες και αυτόνομες λειτουργίες. Από την Alphabet τα αυτοκινούμενα αυτοκίνητα είναι ένα καλό παράδειγμα: Χάρη στην πρόοδο της τεχνολογίας χαρτογράφησης και τη διαθεσιμότητα των εξαιρετικά λεπτομερών πληροφοριών σχετικά με τις γεωγραφικές τοποθεσίες, τα αυτοκίνητα μπορούν εύκολα να καθορίσουν τη δική τους θέση και για τον υπολογισμό των διαδρομών. Λόγω της ικανότητας να αναγνωρίζει αντικείμενα - τα οποία θα μπορούσαν να αποκτήσουν το λογισμικό από την Alphabet, επειδή πολλοί χρήστες βοήθησαν την εταιρεία να μπορεί να διακρίνει το software της τις γάτες από τα σκυλιά - ένα αυτοκίνητο μπορεί πλέον να αντιδράσει επαρκώς όταν συναντά ορισμένα αντικείμενα.
 
Η Amazon, το Facebook και η Microsoft, για να μην αναφέρουμε την Alphabet, έχουν επενδύσει όλοι σε εξελίξεις στον τομέα και βρίσκονται ήδη στη παραγωγή. Οι εφαρμογές των τεχνολογιών αυτών είναι μακριά από σημερινά και του παρελθόντος τετριμμένα, όπως η συνεργασία της Alphabet με το Βρετανικό Εθνικό Σύστημα Υγείας: Με την βοήθεια της Τεχνιτής Νοημοσύνης (ΤΝ) την οποία έχει δοκιμάσει ακόμα και μέσα από την απόκτηση των Deep mind έγινε μια άλλη αναπτυξιακή έκρηξη, του Alphabet λογισμικού, για παράδειγμα, στην αναγνώριση νεφρικής ασθένειας σε πρώιμο στάδιο. Και με όσο περισσότερα δεδομένα τροφοδοτούνται οι εφαρμογές, τόσο καλύτερες είναι αυτές οι προβλέψεις. Από την εκπαίδευση έως την ασφάλιση, από τον ενεργειακό τομέα έως τον τραπεζικό τομέα: ολόκληρες βιομηχανίες και κοινωνικές περιοχές μετασχηματίζονται με τεχνητή νοημοσύνη. Και δεδομένου ότι τα πιο πρόσφατα τεχνολογικά βήματα στην έρευνα της ΤΝ βασίζονται στην εξαγωγή τεράστιων ποσοτήτων προσωπικών δεδομένων από τη μία πλευρά και από την άλλη στη χρήση εκατομμυρίων χρηστών, και επι πλέον έχουν διδάξει στο σύστημα κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του και μέσω άλλων δραστηριότητες να γίνει πιο έξυπνο, γίνεται φανερό ότι οι μόνοι παίκτες οι οποίοι μπορούν να κυριαρχήσουν στη διαχείριση αυτών των μετασχηματισμών, είναι εταιρείες υψηλής τεχνολογίας. Το νέο μοντέλο είναι σαφές: Οι εταιρείες αυτές είναι εκείνες οι οποίες σήμερα ιδιοποιούνται την πιο πολύτιμη υπηρεσία και τον σημαντικό πόρο ανάπτυξης - την τεχνητή νοημοσύνη -, ενώ η υπόλοιπη κοινωνία και η οικονομία πρέπει να βρει τρόπους να ενσωματώσει αυτή την τεχνολογία στις δραστηριότητές της και όλοι μαζί μετά να συμμορφώνονται με τους όρους, που παρέχουν οι εταιρείες από τις οποίες και θα εξαρτώνται.

Για μια εταιρεία όπως την Alphabet , αυτό ανοίγει νέα επιχειρηματικά μοντέλα. Η δήλωση ότι η Alphabet ασχολείται και με τις μηχανές αναζήτησης ή με τη διαφήμιση δεν είναι επομένως εντελώς σωστή. Στην πραγματικότητα, δραστηριοποιείται στον τομέα της πρόβλεψης των πληροφοριών - και έχει πολλούς άλλους τρόπους για να πληρωθεί, που δεν έχουν καμία σχέση με τη διαφήμιση και δεν χρειάζονται λέξεις-κλειδιά για να βρούμε πού υπάρχουν αντίστοιχες απαντήσεις των ερωτήσεων μας για την πληροφόρησή μας. Η αλήθεια είναι ότι η Alphabet έχει συγκεντρώσει τόσα πολλά στοιχεία για εμάς ώστε ο Όμιλος γνωρίζει ανά πάσα στιγμή ποιες πληροφορίες χρειαζόμαστε, τώρα. Είναι η ικανότητα του Ομίλου να αξιοποιεί αυτές τις πληροφορίες μέσω της χρήσης της ΤΝ, καθιστώντας τον αδιαμφισβήτητο ηγέτη στον τομέα του.
 
Ο Ευγένιος Μόροζοφ είναι δημοσιογράφος. Αυτό το κείμενο είναι μια συντομευμένη εκδοχή της συμβολής του στον τόμο Reclaim Autonomy. Αυτοδύναμος στην ψηφιακή παγκόσμια τάξη (Suhrkamp 2017, 200 σελίδες), επιμέλεια του Jakob Augstein. Το βιβλίο θα δημοσιευθεί στις 12 Δεκεμβρίου.
Μετάφραση: Frank Lachmann/Μετάφραση του γερμανικού κειμένου επιμέλεια: Dr. Nicolas Theodosakis

30 Μαρ 2018

Καταλονία: Πολιτικό άσυλο και όχι…

Πολιτικό Άσυλο αντί Έκδοση στην Ισπανία

Καταλονία Η σύλληψη του Carles Puigdemont κάνει τη Γερμανία μέρος της κρατικής κρίσης στην Ισπανία και δεν μπορεί πλέον να παραμείνει εκτός.

Conrad Lluis Martell 13/2018                                                                                                   THS 30032018  Διάβασμα σε 2 ‘

image

Κατά ένα ειρωνικό τρόπο, έπρεπε να συμβεί αυτό στη Γερμανία, σε μια χώρα, όπου οι αποφάσεις της δικαστικής εξουσίας απολαμβάνουν πολλές φορές περισσότερο σεβασμό από ότι οι αποφάσεις του κοινοβουλίου. Όμως γιατί ο Καταλανός πρώην πρόεδρος Carles Puigdemont συνελήφθη στο δρόμο από τη Φινλανδία προς το Βέλγιο μέσα στη Γερμανία και όχι σε μια από τις σκανδιναβικές χώρες από όπου και πέρασε, παραμένει άγνωστο. Το Γερμανικό κράτος δικαίου πάντως δεν έκλεισε τα μάτια: Ο Puigdemont συνελήφθη μετά τη διέλευση των συνόρων στο Schleswig-Holstein - χάρη σε μια συντονισμένη δράση της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Δίωξης Εγκλήματος με την Ισπανική υπηρεσιακή ομόλογό του, Centro Nacional de Inteligencia. Η απόφαση για την έκδοση πρέπει να παρθεί προφανώς σύντομα. Τα εγκλήματα της εξέγερσης και της κατάχρησης του δημοσίου χρήματος(μέσω της διαδικασίας δημοψηφίσματος της ανεξαρτοποίησης) , του οποίου η Puigdemont κατηγορείται είναι βαριά. Η Γερμανική συνεργασία με την Ισπανία είναι αναμφισβήτητη. Για άλλη μια φορά, η πολιτική βρίσκεται πίσω από μια φαινομενικά ουδέτερη δικαστική εξουσία. Στην πραγματικότητα, η σύλληψη του Puigdemont είναι όχι μια και μια πολιτική πράξη.

Η κυβέρνηση Μέρκελ εγκρίνει την αδιάλλακτη σκληρότητα του Mariano Rajoy κατά του κινήματος της ανεξαρτησίας στη Καταλονία, επειδή είναι πρόθυμη χωρίς επιφύλαξη να στηρίξει την φερόμενη ως διασφαλισμένη μέσω της Ισπανίας σταθερότητα στη νότια Ευρώπη. Ο συντηρητικός πρωθυπουργός θεωρείται στο Βερολίνο και τις Βρυξέλλες ως αξιόπιστος υποστηρικτής της υποδειγματικής λιτότητας. Θεωρήθηκε σαν ο βασιλικός δρόμος για να ξεπεραστεί η χρηματοπιστωτική κρίση και να διατηρηθεί η κοινωνική αναταραχή σε ανεκτά πλαίσια. Αλλά μια πορεία που πάντα βασίζεται και επικεντρώνεται σε σκληρές «σιδηρές» πολιτικές σταθερότητες και μέτρα, δεν μπορεί να διαρκέσει για πάντα. Σε κάποιο σημείο, το κρατικό πλοίο θα πέσει πάνω σε ύφαλο. Αυτό ακριβώς συνέβη στην Ισπανία με την Καταλονία.

Για χρόνια, η πολιτική ελίτ στη Μαδρίτη έκλεινε τα μάτια της στο γεγονός ότι γίνονται κάποιες ζυμώσεις στην Καταλονία. Η μετατόπιση της προσπάθειας για ανεξαρτησία από το περιθώριο που κατέληξε να γίνει ένα μαζικό κίνημα έχει και μια ημερομηνία: τον Ιούνιο του 2010, όταν το Ισπανικό Συνταγματικό Δικαστήριο περιόρισε το με δημοτικό δημοψήφισμα της Καταλονίας ένα περιφερειακό σύνταγμα, με τέτοιο τρόπο που εξόργισε πολλούς Καταλανούς. Οι δικαστές αρνήθηκαν όσο αφορά την «εθνική πραγματικότητα» της Καταλονίας από πλευράς πολιτικής και νομικής ισχύς και πρόσβαλε και όλους εκείνους που δεν υποστήριζαν την Ανεξαρτησία αλλά επιθυμούσαν την αναγνώριση της ιστορίας, του πολιτισμού και της γλώσσας τους ως έθνος. Αυτή η αυθόρμητη καταγγελία προήλθε από τους συντηρητικούς, τότε ακόμα στην αντιπολίτευση, αλλά ήδη ηγούταν ο Rajoy. Με μια πρωτοβουλία συλλογής υπογραφών ξεκίνησε η δημαγωγία για την «υπεράσπιση του ισπανικού έθνους».

Τότε, όπως και σήμερα, ένα είναι ξεκάθαρο: Οι δικαστικές αποφάσεις δεν προκύπτουν μέσα σε ένα κενό, διαμορφώνονται από πολιτικό κλίμα μέσα στο οποίο δημιουργούνται. Αυτό ισχύει για τον λανθάνοντα Αντικαταλανισμό της σημερινής εποχής, όπως και για την επιθετική αντιαποσχιστική τάση, που τρέφει το παρόν κυβερνόν Λαϊκό Κόμμα και ανατροφοδοτείται από τη δεξιά φιλελεύθερη πτέρυγα των Ciudadanos . Η συμπεριφορά τους δεν θα μπορούσε να είναι πιο καταστροφική: Πρώτα αγνοήθηκε το κίνημα ανεξαρτησίας και τώρα επιπλέον διώκεται.

«Ελπίζω ότι ο δικαστής Pablo Llarena να μη βάλει πολιτικούς ανεξαρτησίας στη φυλακή . Αποσχιστικές τάσεις δεν μπορούν να καταστραφούν, αλλά μόνο πολιτικά να ηττηθούν.» Η αξιολόγηση του σοσιαλιστή πρώην πρωθυπουργός Φελίπε Γκονζάλες, κάθε άλλο παρά φίλος της Καταλονίας, δίνει μια περιγραφή το τι θα έπρεπε να γίνει, κάτι για το οποίο η Μαδρίτη μόνο που το σκέπτεται τρομοκρατείται: να αδράξουν την πολιτική πρωτοβουλία, και μη οχυρώνονται πλέον πίσω από εισαγγελείς και δικαστήρια. [Αυτό δείχνει κοινωνικό φόβο και πολιτική ανασφάλεια.]

Με όλες τις επικρίσεις των δυνάμεων ανεξαρτησίας, οι οποίες συχνά συμπεριφέρονται πεισματάρικα και μη ρεαλιστικά δύσκολα μπορεί κανείς να αρνηθεί κάτι: το σχεδόν αφελές και με ειρηνικό σκοπό κίνημα. Σε κάποιο σημείο, το κεντρικό κράτος θα διαπραγματευόταν, έτσι ήλπιζαν. Αλλά αυτό προσπαθεί να κόψει τα κεφάλια της του κινήματος ανεξαρτησίας. Είναι ένας αναχρονισμός πέρα από το να συγκρίνουμε ότι δημοκρατικά νομιμοποιημένοι πολιτικοί, όπως ο Carles Puigdemont, κηρύσσονται προδότες, σαν να ήταν χουντικοί. Αυτό δεν αξίζει να αποκαλείται πολιτικός πολιτισμός της Ευρώπης του 21ου αιώνα και τροφοδοτεί μια αντιδραστική αποκατάσταση του ζητήματος με ένα τρόπο, που εξουσιοδοτεί το κεντρικό κράτος της Ισπανίας να δράσει με αυταρχικό τρόπο ενάντια σε πολιτικά διαφωνούντες. Όποιος από τις Βρυξέλλες ή τη Γερμανία πιστεύει σοβαρά ότι μπορεί να παραμείνει εκτός κρίσης, δίδει άφεση σε ένα καταστροφικό δόγμα που λέει, ότι το ισπανικό κράτος μπορεί να σωθεί υπό την τρέχουσα ισχύ της εδαφικότητας και Συντάγματος της από τι δυσκολίες μόνο με τη εφαρμογή σκληρότητας.

Asyl statt AuslieferungΣε όλες τις προσπάθειές της για αποφυγή της κρίσης, η Γερμανία έγινε κράτος συμμετέχον στη κρατική κρίση, με τη σύλληψη του Puigdemont. Η κυβέρνηση Μέρκελ βρίσκεται υπό πίεση για να χρησιμοποιήσει την επιρροή της στην ΕΕ, και να δηλώσει στο σύντροφό Rajoy της, ότι το κρίση του κράτους στην Ισπανία δεν μπορεί να λυθεί αν το σύστημα ποινικής δικαιοσύνης αποτελέσει αποτρεπτικό παράδειγμα. Όσο στη Μαδρίτη δεν χρησιμοποιείται αλλαγή πλεύσης και σκέψης, δεν μπορεί να υπάρχει άλλος τρόπος παρά να αφήσεις τον Puigdemont πίσω στην εξορία του στο Βέλγιο ή να του χορηγήσεις άσυλο στη Γερμανία. Αυτό που οι αρχές του Βελγίου και πιθανώς και στη Φινλανδία, οι οποίες δήλωσαν ότι ο Puigdemont «δεν βρίσκεται πουθενά», θα έπρεπε να ήταν δυνατό και για τις υπηρεσίες της Γερμανίας. Οι πολιτικά διωκόμενοι έχουν δικαίωμα προστασίας και ασύλου.

27 Μαρ 2018

Ενδοοικογενειακή βία: Οι άνδρες δεν κλαίνε…

Οι άνδρες δεν κλαίνε

Βία Όποιος χτυπιέται και ταπεινώνεται από την σύντροφο του σπάνια βρίσκει βοήθεια

Melanie Schröder                                                                                                                                                                                            Διάβασμα σε 3 ‘

Σχετική εικόνα

Μαλακοκαύλη, του φωνάζει. Στη συνέχεια τον κλωτσάει στο καλάμι. Μερικές φορές, όταν ο … και η …μαλώνουν, ο θυμός της … δεν γνωρίζει πλέον όρια. Στη συνέχεια δεν έχει υπό έλεγχο ούτε τις γροθιές της αλλά ούτε και τα πόδια της. Γρατσουνάει, κλωτσάει, και βρυχάται σαν ζώο. Ο … το ξέρει, αλλά είναι πολύ αδύναμος για να την αντιμετωπίσει. Το τέλος? Μώλωπες και πολλές φορές και σοβαρούς τραυματισμούς.

Αυτό το ζευγάρι, τα ονόματα των οποίων έχουμε αλλάξει, δεν είναι το μόνο που εμπλέκεται σε βία συντρόφων. Σύμφωνα με μια μελέτη του Υπουργείου Οικογενειακών Υποθέσεων, κάθε τέταρτη γυναίκα στη Γερμανία αντιμετωπίζει σωματική και ψυχολογική βία τουλάχιστον μία φορά στη ζωή της. Οι εκτιμήσεις μιλούν για περίπου το 20% των ανδρών θύματα. Οι αντιπροσωπευτικές στατιστικές για την ενδοοικογενειακή βία κατά των ανδρών είναι σπάνιες όπως μπορούμε να καταλάβουμε. Φαντάζομαι και εδώ στην Ελλάδα τα ίδια θα είναι, όσο αφορά τουλάχιστον τη στατιστική.

Η ντροπή μεταξύ των ανδρών που βιώνουν βία, για να μιλήσουμε γι 'αυτό, είναι μεγάλη. Εάν πάρουν οι άντρες με βιώματα βίας το θάρρος να ασχοληθούν ανοιχτά με τις εμπειρίες τους, ακόμη και οι φίλοι τους και η οικογένειά τους αντιδρούν τελείως παράδοξα και χωρίς κατανόηση: Τι, αφήνεις τον εαυτό σου και σε δέρνει η γυναίκα σου? Δεν μπορώ να το πιστέψω αυτό.

Η βοήθεια για τα αρσενικά θύματα της ενδοοικογενειακής βίας είναι σπάνια. Ενώ υπάρχουν περίπου 400 γυναικεία καταφύγια σε εθνικό επίπεδο και συμβουλευτικά κέντρα για γυναίκες σε όλες τις μεγάλες περιοχές, οι άνδρες βρίσκουν καταφύγιο σε τρία καταφύγια μόνο.

Οι φίλοι μένουν άφωνοι

"Η βία εναντίον ανδρών τι περισσότερες φορές γελοιοποιείται", λέει ο Rolf Weinert της οικιακής βοήθειας των ανδρών στην Κάτω Σαξονία Oldenburg. Ο Weinert όχι μόνο ξέρει πόσο δύσκολα οι άνδρες βρίσκουν βοήθεια και στήριξη. Ξέρει επίσης πως αισθάνεται κάποιος με μια τέτοια βία. Τη βίωνε πριν λίγα χρόνια. Και άντεξε όλα αυτά τα χρόνια μέχρι που μπούκωσε και δεν άντεχε άλλο αυτές τις διαμάχες και τις κακοποιήσεις από την σύντροφό του και έφυγε από το σπίτι.

Ο Weinert εξεπλάγη από τις αντιδράσεις στο κοντινό του περιβάλλον. Μερικοί από τους φίλους του έμειναν με ανοιχτό το στόμα όταν άκουσαν για βία στον κύκλο των γνωστών - και όμως παρέμεινα παρ’ όλα αυτά σιωπηλοί. Αυτό που συμβαίνει και με τις γυναίκες. Λίγοι στάθηκαν δίπλα του. Όταν τελικά αποφάσισε να πάει στην αστυνομία, οι περισσότεροι είπαν: Την σύζυγό μας δεν την κατηγορούμε και δεν την καταγγέλλουμε ποτέ. Μια συγγενής τον ρώτησε, λέει, γιατί «δεν της έδωσες μια δυνατή για να ηρεμήσει».

Wenn nmaenner sich geschlagen fuehlenΤον χωρισμό από την σύντροφό του ακολούθησε μια μάχη με τις αρχές, τα δικαστήρια, την αστυνομία, μαζί με όλα αυτά ήταν και ένας αγώνας για το παιδί τους. Συνάντησε λίγη κατανόηση και όλη η διαδικασία ενάντια της ενδοοικογενειακής βία από τη και κατά της συζύγου του σταμάτησε. 

Ο Weinert λέει: "Το οικογενειακό δικαστήριο και το γραφείο των νέων είχαν παρατηρήσει τη βία, αλλά το αγνόησαν." Η κατοικία του κοινού παιδιού παραχωρήθηκε στη μητέρα. Μια εμπειρογνώμονας είχε σημειώσει ότι υπήρξε βία από τη πλευρά της συντρόφου , αλλά ο Weinert δεν ήθελε να αναγνωρίσει το δικό του μερίδιο ευθύνης.

Ο Weinert έφυγε από το κοινό διαμέρισμα, μόνος του, χωρίς τη βοήθεια μιας 'οργάνωσης για άντρες που εχουν πληγεί από βία'. Δεν υπήρξε κανένας άλλος τρόπος, όπως αυτό το σημείο επικοινωνίας και επαφής για περιπτώσεις όπως αυτόν που υπάρχει τώρα στο Oldenburg, όπου ζει ακόμα. Αυτό δεν μπορεί να παραμείνει έτσι, είπε ο ίδιος. Έτσι αποφάσισε να ξεκινήσει ένα σύλλογο. Μαζί με τον Walter Dinninghoff και τον Wolfgang Rosenthal ίδρυσαν το 2002 την στήριξη διαμονής για άνδρες που κακοποιούνται στο Oldenburg.

Έκτοτε, περισσότεροι από 80 άντρες όλων των ηλικιών έχουν επισκεφτεί εκεί το ίδρυμα, με μέση ηλικία περίπου 40 ετών. Στο καταφύγιο, μπορούν να μείνουν δύο άνδρες μέχρι και τρεις μήνες, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών τους. Ακριβώς όπως σε ένα γυναικείο καταφύγιο, οι άνδρες πρέπει να οργανώσουν την καθημερινή τους ζωή και εδώ: πλύσιμο, μαγείρεμα, ξεσκόνισμα. Τα σπίτια των γυναικών και των ανδρών δεν είναι ξενοδοχεία.

Για τη στέγαση πρέπει να πληρώσουν ένα ενοίκιο, στο Oldenburg σήμερα 90 ευρώ ανά εβδομάδα. Αν υπάρχουν δύο άνδρες, μπορούν να μοιράζονται το ενοίκιο, οπότε όλοι πληρώνουν μόνο 45 ευρώ.

Στο σπίτι αυτό του Oldenburg, τα θύματα βίας μπορούν να πάνε, προτού φτάσουν σε χειροδικίες μεταξύ τους. Ο Rolf Weinert το ονομάζει αυτό "προληπτική" προσέγγιση. Πάνω απ 'όλα, μπορούν οι πατέρες να τις χρησιμοποιούν μαζί με τα παιδιά τους και θα μετακομίζουν προσωρινά. Ο Dinninghoff λέει: «Πιστεύουμε ότι οι πατέρες, προς το συμφέρον των παιδιών τους και με έντονο αίσθημα ευθύνης για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, επιλέγουν να συνεχίσουν την οικογένεια με τη συνήθη μορφή τους».

Το διαμέρισμα του Oldenburg είναι σχεδόν πάντα κατειλημμένο. "Υποθέτουμε ότι θα μπορούσαμε να λειτουργήσουμε ένα ή δύο επιπλέον διαμερίσματα στο Oldenburg με παρόμοιο φόρτο εργασίας", λέει ο Dinninghoff. Παρ 'όλα αυτά, δεν γνωρίζουν πώς θα συνεχίζει να λειτουργεί ο σύλλογος καθώς η διοίκηση της πόλης δεν τον στηρίζει πλέον από το 201. Το κέντρο παροχής συμβουλών των ανδρών έπρεπε να είχε κλείσει το 2016, γιατί δεν υπήρχαν χρήματα. Ο Dinninghoff υποψιάζεται ότι πίσω από αυτό υπάρχει ένας "παρεξηγημένος φεμινισμός" των αρχών, μια προσφορά βοήθειας για τους άνδρες να παρερμηνεύεται μια βοήθεια κατά των γυναικών.

Ότι το πιο φυσικά ανώτερο άτομο γίνεται θύμα της βίαιας συντρόφου του, φαίνεται δύσκολο να φανταστεί κανείς. Αν και το ξεπερασμένο, αλλά ακόμα διαδεδομένο αρσενικό στερεότυπο υπαγορεύει, ότι ένας άνδρας δεν επιτρέπεται και δεν μπορεί να είναι θύμα . Η αντοχή και η κυριαρχία θεωρούνται παραδοσιακά αρσενικά χαρακτηριστικά.

Ένα παραδοσιακό πολιτιστικό κατασκεύασμα που διαμορφώνει τα αγόρια ήδη από την παιδική ηλικία: δεν πρέπει να κλαίνε και να μην δείχνουν αδυναμία. Αργότερα, ως έφηβοι, έχουν του είναι δύσκολο να εκφράζουν ανοιχτά τα συναισθήματά τους και έτσι να αντέχουν στο πόνο και την ψυχική πίεση. Στις περισσότερες καθημερινές καταστάσεις, για παράδειγμα στον επαγγελματικό τομέα, αυτές οι ιδιότητες θεωρούνται προνομιακές.

Εντωμεταξύ είναι πλέον σαφές ότι τα στερεότυπα φύλου αυτού του είδους είναι ιδιαίτερα επιβλαβή για τους ίδιους τους άνδρες - και πολλοί νεότεροι γονείς εκπαιδεύουν τα παιδιά τους με διαφορετικό τρόπο. Τα αγόρια μπορούν να κλάψουν, να παίζουν με κούκλες και να φορούν ροζ καλσόν και φυσικά τα κορίτσια να παίζουν με το μικρό γερανό.

 

Τοξικός κύκλος

Είναι πλέον σαφές ότι οι άνδρες που έχουν εκπαιδευτεί ως παιδιά και νέοι σε "αληθινούς αρσενικούς τύπους", που σαν παιδιά μερικές φορές έπρεπε να χρησιμοποιήσουν τις γροθιές τους, μπορούν να γίνουν βίαιοι και ως ενήλικες. Ή, αντιστρόφως, παραμένουν σε βίαιες σχέσεις επειδή τη βία την έχουν μάθει σαν στρατηγική για τη λύση των προβλημάτων τους. 

Δεν τολμούν να αναζητήσουν βοήθεια. Επιπλέον, εάν βρεθούν και σε ένα περιβάλλον που παίζονται οι ίδιοι ρόλοι όπως αυτό που είχε μάθει, φαίνεται σχεδόν αδύνατο να μπορέσει να ξεφύγουν από τον τοξικό κύκλο της βίας.

Αποτελεί καθήκον για την κοινωνία στο σύνολό της να σπάσει αυτόν τον κύκλο: οι άνδρες δεν πρέπει να φοβούνται να μιλάνε για την εμπειρία τους από τη βία · οι γυναίκες πρέπει να το αναγνωρίζουν αυτό. Πρέπει να δημιουργηθούν ιδρύματα ενίσχυσης και πρέπει να χρηματοδοτούνται από την πολιτεία. Τελευταίο αλλά όχι ασήμαντο, πρέπει να υπάρχει και μια κοινωνική πολιτική, αναφορικά με την ενδοοικογενειακή βία κατά των ανδρών

Ετικέτες